Betekenis van de Antwerpse straatnamen + wetens -en bezienswaardigheden
03-02-2017
De Coussemakerstraat (Edmond)
EDMOND DE COUSSEMAKERSTRAAT
Wist U dat ... ?
- deze straat gelegen is op de Linkeroever, bezijden de Blancefloerlaan.
- zij genoemd werd naar Charles Edmond Henri de Coussemaker.
- hij geboren werd te Belle op 19.4.1805 en stierf te Rijsel op 10.1.1876. (foto van Wikipedia)
buste van de Coussemaker in Belle
- hij een musicoloog, etnoloog en jurist ins Frans Vlaanderen was. - hij één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Nederlandstalige cultuur was in Frankrijk.
- deze lei gelegen is in de stationsbuurt tussen de Frankrijklei en de Pelikaanstraat.
zicht op de De Keyserlei richting Centraal Station (foto van Alfons Van Camp
- de naam van de lei verwijst naar de Vlaamse kunstschilder Nicaise DE KEYSER.
- deze geboren werd te Zandvliet op 26.8.1813 en overleed te Antwerpen op 17.7.1887.
- hij voornamelijk portretten en historische taferelen schilderde.
- enkele van zijn werken zijn : . de slag der Gulden Sporen - . de slag bij Woeringen - . de roem van de Antwerpse kunstschool.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
P.S. : bijkomende gegevens van onze medewerker en freelancer Frits Schetsken :
GEBOORTEHUIS WILLEM ELSSCHOT Op het huidige nummer 52 koopt bij de verkaveling van de Statiewijk banketbakker Christiaan De Ridder een bescheiden lapje grond van 109m², om er zijn zaak annex woning op te bouwen. In een van zijn kinderen, zoon Fonne van den bakker, blijkt zich een dubbele persoonlijkheid te verschuilen, Het ene personage is Alfons, een gewiekst zakenman, die vooral met publiciteit zijn brood meer dan behoorlijk zal verdienen. Zo weet hij de oprichter van De Bond der Kroostrijke Gezinnen, generaal Louis Lemercier, begin jaren 1930 enthousiast te maken voor de uitgave van een "Almanak der Kroostrijke Gezinnen", waarin een Lijst der Aanbevolen Winkels wordt opgenomen, waarvoor Alfons de middenstanders flink laat betalen. Het andere personage laat zich door die zakenwereld inspireren tot literaire werken. Als Alfons op een dag ergens tussen Veerle en Westerlo het gehuchtje Helschot passeert, is meteen een naam voor die literaire 'ik' gevonden: Willem Elsschot. "Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Beroemde regels uit Elsschots gedicht "Het Huwelijk". Niettemin is hij zelf steeds gehuwd gebleven met dezelfde vrouw. Bij een bezoek met haar aan een van de cafés langs onze De Keyserlei, wordt de schrijver geobsedeerd door een daar aanwezige in het zwart geklede dame. Als zij opstaat en hem bij het weggaan passeert, staat ook hij op en buigt. "Gij ouwe zot," reageert zijn vrouw lachend. "Dat is een hommage à la beauté", antwoordt Elsschot, die nog nooit van Juliette Gréco heeft gehoord en haar dus niet heeft herkend.
- dit driehoekig plein gevormd wordt tussen de Pijl - Van Straelen - Van Artevelde - Van Wesenbeke - Van Schoonhoven - Lange Beeldekens - Muizen en Spoorstraten.
(foto uit het archief van Alfons Van Camp)
- de naam van het plein verwijst naar Pieter De Coninck, geboren te Brugge tussen 1250 en 1260 en aldaar ? gestorven in 1332 of 1333.
- hij een Brugs wever was die bekend stond om zijn welsprekendheid.
- hij samen met Jan Breydel aan de basis lag van de volksopstand die leidde tot de Guldensporenslag.
- hij voor het begin van de slag tot ridder werd geslagen.
- het voorheen Solvijnsplein werd genoemd en sedert 22.3.1860
- deze straat gelegen is op het Zuid, tussen de Balansstraat en de Lange Elzenstraat.
(foto uit het archief van Alfons Van Camp)
- ze opgericht werd op gronden van Charles Verlinden.
- ze geopend werd bij Koninklijk Besluit van 19.8.1884.
- de naam van de straat verwijst naar de kunstschilder Ferdinand De Braekeleer de Oude (1791-1883).
- hij gemeenteraadslid en vader van de kunstschilder Hendrik De Braekeleer was (1840-1888).
- hij voornamelijk interieurs, stillevens en landschappen schilderde. Enkele van zijn werken : - aardappeloogst - aardbeien en campagne- bloemen - kwekerstuin.
- dit plein gelegen is aan den Dam en noorden van Antwerpen , bezijden de Viaduct Dam, tegenover den Hardenvoort.
(foto van Alfons Van Camp's archief)
- de naam van het plein verwijst naar een oude dam die vanuit Antwerpen naar het verdwenen gehucht Dambrugge leidde.
- het ontstond in 1811 toen ten noorden van de Spaanse wallen met werken werden gestart voor het uitgraven van de dokken om het overstromingsgebied van het Schijn op te hogen.
- hierdoor de wijk tot ontwikkeling kwam.
- het belangrijkste gebouw de Damstatie is.
(foto van Alfons Van Camp)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
P.S. : bijkomende gegevens van onze medewerker en freelancer Frits Schetsken :
TUUT EN HET STATION REED WEG Aanvankelijk loopt de spoorlijn Antwerpen-Roosendaal dwars door een flink stuk Antwerpen, waarbij vooral de overweg over de Carnotstraat voor veel verkeershinder zorgt. Vandaar de beslissing om een ringspoorlijn rond Borgerhout aan te leggen, die bij de wijk Dam opnieuw zou aansluiten op de bestaande spoorlijn noordwaarts. In 1873 kan dat ringspoor in gebruik worden genomen en komt er nabij het Damplein ook een nieuwe reizigershalte met de naam Antwerpen-Stuyvenberg. Pas tussen 1895 en 1898 wordt daar een fraai neogotisch stationsgebouw bij geplaatst, al in 1888 bedacht door spoorwegingenieur E. De Rudder. Kort daarop wordt ook de stationsnaam gewijzigd in Antwerpen-Dam. Maar zo’n ringspoorlijn op straatniveau blijkt toch nog steeds een hinderpaal voor het toenemende verkeer op de invalswegen naar de stad. Dus wordt in 1907 begonnen met de verhoging van die spoorlijn door de rails op een dijk te leggen. Dan blijkt echter dat het station Antwerpen-Dam net aan de kant staat waar die dijk moet komen. Afbreken en even verderop weer opbouwen is een erg dure operatie. Gelukkig blijkt er een oplossing, die bij de Entreprise Internationale pour le Rehaussement, l’Abaissement et le Déplacement des Grands Edifices ligt. Die firma met de lange naam is een onderneming van de in Brussel wonende Italiaanse ingenieur Albert Morglia en zijn compagnon ingenieur Henry Weiss, een Amerikaan met Duitse ouders. Ze hebben al ervaring met het verplaatsen van enkele gebouwen in de Verenigde Staten en hun kantoren zijn gevestigd in Brussel, Milaan en Budapest. Er wordt met hen in zee gegaan. Tussen juli en oktober 1907 wordt het 3.000.000 kg zware stationsgebouw losgemaakt van zijn fundamenten en op vijzels gezet, waarmee het iets omhoog wordt gebracht. Die vijzels rusten op spoorrails, waardoor het hele gebouw 36 meter naar voren op het Damplein kan worden gereden. Om de twijfelaars gerust te stellen, gaat Albert Morglia met zijn gezin enkele dagen in het gebouw wonen terwijl de verplaatsing aan de gang is. Het huzarenstukje trekt veel volk, zelfs de jonge koning Albert komt een kijkje nemen. Een reeks van 25 ansichtkaarten wordt uitgebracht rond het hele gebeuren, waarop beide ingenieurs poseren bij station Antwerpen-Dam. Het levert de firma een tweede opdracht op, het 9,40 m verplaatsen van de middeleeuwse toren van de Sint-Laurentiuskerk in het Limburgse Bocholt in 1910. Dat spelen ze in acht dagen klaar en het bezorgt de Bocholtenaren hun spotnaam Torenkruiers.
Ik ben een gepensioneerde Hoofdinspecteur van eerste klasse bij de politie, officier van gerechtelijke politie en hulpofficier van de Heer Procureur des Konings, van 81 jaar. Mijn hobby's zijn vooral Antwerpen in beeld brengen en voetbal.