Vandaag wordt mijn aandacht getrokken op "toerisme en leven, menselijk of geestelijk leven." De beslissende vraag is, in de pers, en in wetenschappelijke statistieken: - " Hoe staat een christen tegenover het leven van de Christenheid en de Kerk?" Als toeschouwer van buiten, die kijkt met min of meer sympathie? In hoeverre is dat oordeel van die wetenschapper objectief, betrouwbaar? Of vraagt echte objectiviteit, te observeren van biunnen uit, als deelnemer aan het christelijk leven? In ieder geval, er is altijd veel meer, dan een toevallig toeschouwer van buitenuit kan zien, toevallig kan verifieren ...
Reeds twee dagen ziek door verkoudheid. Alles in rusttoestand. Brief van BB over catechese slaat probleem van God over? Bestaat God wel? Of is God een collectieve subjectieve zelfbevestiging?
Na crisisnacht rustige morgen. De brief der Belgische Bisschoppen trekt mijn aandacht: van idealistische wereld en godsbeeld overstappen naar volwassen godsbesef, los van de abstractis en beelden die in gedachten alleen leven. De kerk is ieder mens die zich komt inzetten in de bestaande mensenkerk?
Werkjaat 2006: september 2006 Vandaag 5/9 wordt telefoon ingesteld. 1. Bericht van FSC: programma ontwerp. Vraag betreffende kerkonverschilligheid en vijandschap: motieven? "Vreemdheiod"?
1 sept. Nazicht Overschreeuwd op vergadering:, Ik gebruikte woord "aanbidden" wat verstaan werd als "haan-bidden" en als niet katholiek verworpen werd.. "Haan-bidden" zou bijbelse term zijn exclusief op "god" toepasselijk.
Een jongen mag dan ook zijn meisje niet meer "aanbidden"? Of "Haan-bidden"? De term Haan-bidden komt uit de reformatie en verdwaalde alzio in de schriftvertalingen. Voor bidden en bidden tot of aanbidden heeft het oude Hebreeuws geen woord, wel het Hibrit.. Het idee zelfs bestond niet,.Wel offers aandragen en afgeven. Het idee ontstond, toen het oude Chaldea van het Jainisme overging naar het Mazdeisme, en het dualisme wet werd , rond de tijd van Alexander.. Het katholoieke "aanbidden" heeft niets te maken met het dualistisch en materialistisch "Haan-bidden". Het wijst op een liefderelatie in de schepping en niet op het "scheiden" van realiteiten uit de dualistische bijbel, met zijn moordend pessimisme, dat de afgezonderde kipen voortbrengt waar de haan op moet zitten met zijn armen in de ijle lucht. De Schezpping" is gazns wat anders voor katholioeken tegenoverr Joden, Islam en reformatie. Voor de katholikeken is schepping de geboorte en groei van een liefderelatie, in genade en vrijheid, gebouwd op evenwaarde en respect. Voor de anderen een tragisch-epische realiteit van scheiding (snujden) . in dualisme van god en zijn tegenhanger de duivel, de mens en de engel, de breuk van zonde en dood.