NIEUW: Blog reclamevrij maken?
E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    19-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEKEN EN SCHILDERCURSUS FRITSKE2
    TEKEN  EN   SCHILDERCURSUS   fritske2


    DE   EERSTE  LESSEN  BESTAAN  UIT

                  
    OEFENING  VAN  HAND  EN  OOG  -  ART . NR . 1 
                  
    DE  LIJNPERSPECTIEF  ART . NR . 5

     HET  SCHETSEN  VAN  PERSONEN  -  ART . NR . 9
                  
    DE  VERKORTINGEN  ART . NR . 9 . a .
                  
    HET  SCHETSEN  NAAR  LEVEND   MODEL   ART . NR . 11

     LICHT  EN  SCHADUW  -  ART . NR . 13
                  
    ZONLICHT  EN  KUNSTMATIGE  BELICHTING . ART . NR . 13 . b 


    VOOR  HET  VERVOLG  VAN  DE  LESSEN  GAAN  WE   NAAR   fritske3               

    VOOR   SCHILDERSTECHNIEKEN
      ZIE  DATUM  14 - 10 - 06  !!!

    19-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BESTE LEERLINGEN OF BEZOEKERS .......
    Beste  leerlingen  of  bezoekers  jullie  kunnen  de  afbeeldingen  vergroten  door  er  op  te  klikken , en  nogmaals  vergroten  met  rechts  onder  te  klikken  op  het  icoontje .

    19-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    20-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 1 . - TEKENEN - OEFENING VAN HAND EN OOG .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 1 .

                Oefening  van  hand  en  oog .

     De  drie onderdelen  van  de  A.B.C. - Methode
       
                             Ten  eerste :
     
    HET  SCHRIFT   
    als  onbewuste  tekening.

    Als  je  kunt  schrijven,  kunt  je  ook  tekenen.....

      Alleen  maar  een  mooie  slagzin ?  Nee , dit  is 
    een  onbetwiste  waarheid !  Reeds  in  de  oertijd  was  het  tekenen  de  enige  manier  van  schrijven.
    Alleen  door  middel  van  voorstellingen  konden
    onze  verre  voorvaderen   hun  gevoelens  en  eenvoudige  gedachten  overbrengen .  Uit  deze  
    simpele  tekeningen  zijn  langzamerhand  de  namen  en  de  woorden  onstaan . Men  kan  dan 
    ook  zeggen , dat  de  geschiedenis  van  het  Alfabet  in  de  grotten  begint .
      Het  schrijven  was  dus  niets  anders  dan  een  vereenvoudige  vorm  van  tekenen , zoals  fig. 1 ons  duidelijk  laat  zien . In  deze  langvervlogen  tijden  konden  dus  alleen  zij  schrijven , die  konden  tekenen .
      Tegenwoordig  is  het  juist  omgekeerd .  
     Iedereen , of  bijna  iedereen , kan  schrijven . Op  school  hebben  wij  de  letters  leren  schrijven ; hen  naast  elkaar  gezet  en  op  die  wijze  woorden  en  zinnen  gevormd , zodat  wij  onze  gedachten  kunnen  uitdrukken  en  overbrengen .
    Er  is  natuurlijk  geen  sprake  van , dat  wij  de  lange  weg  van  hiéroglyfe  tot  letter  terug  zullen  gaan , maar  de  vaardigheid  van  de  hand  welke  wij  bereikt  hebben  door  het  schrijven , kan  ons  zeer  goed  van  pas  komen  bij  het  leren  tekenen .
    Want  waarom  zou  de  hand  ons  wel  gehoorzamen  als  het  gaat  om  het  op  papier  zetten  van  een  lettervorm  en  niet  wanneer  wij  een  andere , zij  het  een  vaak  ingewikkelder  vorm  willen  vastleggen ?  Maar  dan  zullen  wij, om  te  beginnen , het  oog  moeten  oefenen  om  die  vormen  vereenvoudigd  te  leren  zien , zodat  wij  uit  de  veelheid  van  lijnen  juist  die  weten  los  te  maken , welke  van  belang  zijn  om  tot  een  eenvoudig  beeld  te  komen .

                          Ten  tweede

    DE  LETTER  als  sleutel  om  te  leren 
    waarnemen.

    En  kijk, om  deze  lijnen  nu  te  ontdekken , temidden  van  de  kleinigheden  die  ons  oog  in  verwarring  brengen , zullen  wij  onze  toevlucht  nemen  tot  de  letters  van  het  alfabet . Tussen  de  vormen  in  de  natuur  of  door  mensenhanden  gemaakt  en  de  letters , zullen  wij  vaak  grote  overeenkomsten  ontdekken . Natuurlijk  zal  er  geen  zuivere  gelijkvormigheid  zijn . De  juiste  vorm  van  C,  een  S,  een L  enz.  zal  vaak  misvormd  lijken  zoals  je  in  de  tekening  van  de  stoel  ( fig. 2 ) kunt  zien . De  letter  is  vaak  langer  of  breder  dan  normaal  of  de  richting  is  anders . Maar  bij  het  waarnemen  berust  het  juist  op  vergelijking  en  een  verre  verwantschap  tussen  het  eigen  voorkomen  van  een  bepaalde  letter  en  dat  van  een  onderdeel  van  het  voorwerp . Dit  nu  zullen  wij  moeten  leren  zien . Op  deze  manier  kunnen  wij  de  belangrijkste  lijnen  ontdekken . Hierbij  dienen  wij  echter  rekening  te  houden  met  de  overeenkomsten  en  met  de  verschillen .
    Bekijk  nu  de  stoel  van  fig. 2  eens  en  zie  hoe  de  K's, de  H's, de  Y's  en  andere  letters  ons  helpen  om  een  geraamte  van  de  stoel  te  tekenen , om  de  zitting  in  zijn  juiste  vorm  te  kunnen  weergeven  en  de  perpectief  te  kunnen  vastellen.

    20-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 1 . - FIG . 1 . - UIT DE TEKENING ONSTOND DE LETTER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 1 .

    Fig . 1 .

    Uit  de  tekening
    ontstond  de  letter

    20-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 1 . - FIG . 2 . - STOEL IN LETTERVORM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 1 .

    Fig . 2 .

    Stoel  in  lettervorm

    20-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 1 . a ,
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 1 . a ,

    20-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    21-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 2 . - OEFENING VAN HAND EN OOG
    Art . Nr . 2 .

      Zien  wij  in  de  man  met  bolhoed  (fig 3 en 3bis)  niet  meteen  een  aantal  letters-  en  cijfervormen  ?   En  zijn  dit  dan  niet  evenzoveel  aanknopingspunten  om  het  karakteristieke  in  deze  kop  te  ontdekken  ?   Zelfs  wanneer  wij  dit  zouden  overdrijven  en  een  karikatuur  van  de  kop  maken , dan  zullen  letters  en  cijfers  ons  helpen  om  te  komen  tot  een  komische  en  onverwachte  uitbeelding . Maar  niet  alleen  de  bijkomstigheden  worden  ons  door  deze  wijze  van  onderzoeken  duidelijk . Heel  dikwijls  zullen  wij  met  behulp  van  letter-  en  cijfervormen  ook  de  expressie  van  een  bepaalde  houding , van  een  gebaar  of  beweging  beter  leren  zien  en  dus  gemakkelijker  kunnen  weergeven . Wij  herleiden  de  vorm  als  het  ware  tot  een  soort  schema  en  hoe  treffend  dit  kan  zijn  ziet  je  in  de  drie  aardige  schetsjes  van  fig. 4  en  5.  Dit  is  dan  ook  een  van  de  vele  voordelen  van  de  A.B.C.- methode .  De  beginneling , veelal  in  de  war  gebracht  door  een  voorwerp  met  zoveel  details , weet  niet  hoe  te  beginnen ;  welke  de  eerste  lijn  op  het  papier  moet  zijn . Hij  heeft  geen  oog  voor  het  wezenlijke , voor  de  belangrijke  lijnen , waaraan  hij  later  de  details , die  hem  fascineren , kan  ophangen .
    Wij  zouden  tot  in  het  oneindige  en  op  elk  gebied  met  voorbeelden , zoals  wij  nu  terloops  gaven , kunnen  doorgaan . Uw  eigen  inzicht echter , uw  vermogen  tot  waarnemen  en  vereenvoudigen  van  vormen  zijn  thans  wakker  gemaakt  en  zullen  stellig  leiden  tot  talrijke  eigen  ervaringen  waaraan  u  veel  plezier  zal beleven .
    Om  de  algemene  vorm  en  verhouding  van  een  bepaald  voorwerp  gemakkelijker  te  kunnen  bepalen , kunt  je  eveneens  gebruik  maken  van  nog  eenvoudiger  lijnen , horizontaal , verticaal  of  diagonaal  of  van  eenvoudige  meetkundige  figuren  als  vierkanten , rechthoeken  en  verschillende  veelhoeken , waarmee  het  voorwerp  kan  worden  omsloten  (fig. 6).
    Het  is  van  zelfsprekend  dat  een  dergelijke  manier  van  werken  niet  mag  leiden  tot  een  obsessie , zodat  de  manier  gaat  overheersen . Het  gaat  er  namelijk  niet  omdat  wij  tot  elke  prijs  een  bepaald  onderdeel  van  een  waargenomen  voorwerp  om  gaan  vormen  tot  een  letter . Het  is  slechts  een  middel  waarvan  wij  ons  bedienen . Een  middel  om  de  belangrijke  lijnen  te  ontdekken  waarmee  wij  onze  tekening  opbouwen . 

                    Het  tekenen  in  lijn .

    Allereerst  gaan  wij  u  dus  leren  een  tekening  te  maken  in  een  enkele  lijn . Dit  kan  een  doel  op  zichzelf  zijn , doch  ook  een  voorbereidende  studie  tot  meer  uitgewerkte  tekeningen . Vele  schetsen  en  tekeningen , zoals  de  bewonderenswaardige  composities  van  Japanse  kunstenaars , danken  hun  kracht  aan  de  eenvoud  van  lijn . Bovendien  is  het  noordzakelijk  dat  we  eerst  een  vorm  in  lijnen  opzetten , voordat  verder  gegaan  kan  worden  met  het  aanbrengen  van  licht  en  schaduw  of  kleur . Kortom , we  bepalen  ons  thans  dus  tot  de  lijntekening . De  weergave  in  een  enkele  lijn  is  de  meest  eenvoudige  en  iedere  bedoeling  om  relief  aan  het  voorwerp  te  geven  is  ver  verwijderd . Om  de  vormen  tevoorschijn  te  roepen  en  deze  voor  het  oog  zichtbaar  te  maken  zullen  wij  deze  moeten  aangeven  met  een  lijn . Natuurlijk  bestaan  er  in  werkelijkheid  geen  lijnen  om  een  voorwerp . Ieder  vooorwerp , of  het  nu  mensen
    zijn  of  dieren  en  planten , staan  vrij  in  de  ruimte ;  geen  enkele  lijn  begrents  hun  vormen . Toch  zullen  wij  van  lijnen  gebruik  moeten  maken  om  de  omtrek  van  het  te  tekenen  model  op  het  papier  neer  te  kunnen  zetten .  Het  gaat  hier  dus  alleen  maar  om  het  weergeven  op  papier ;  laten  we  zeggen  om  een  bepaalde  vorm  van  schrijven !
      En  precies  zoals  ons  schrijven , dat  langzamerhand  een  bepaalde  vorm  heeft  aangenomen , onze  persoonlijkheid  uit  doet  komen  door  zijn  stijl , door  het  aangeven  van  dik  en  dun , precies  zo  zullen  onze  tekeningen  iets  laten  zien  van  onze  persoonlijkheid , door  de  wijze  waarop  wij  de  lijnen  neerzetten , dik  of  dun , vloeiend  of  enigzins  stug .

                          Het  natekenen .

    Over  het  algemeen  zal  de  beginneling  zijn  toevlucht  zoeken  tot  het  natekenen . Dergelijk  werk  kan  van  enig  nut  zijn , doch  al  spoedig  zal  hij  bemerken  dat  hij  er  weinig  of  niets  mee  opschiet .
    Want  wat  is  eigenlijk  tekenen ?  Het  is  het  weergeven  van  een  vorm  die  in  werkelijkheid  drie  afmetingen  heeft ( lengte , breedte , diepte ) op  een  vlak  met  twee  afmetingen  ( lengte  en  breedte ) .  Wanneer men  dus  gaat  natekenen  begint  men  met  een  opgelost  probleem . Op  de  na  te  tekenen  foto  of  plaat  zijn  alle  afmeetingen ,verhoudingen  richtingen  van  de       lijnen  al  vastgelegd  en  dus  gemakkelijk  meetbaar  en  te  controleren .  Door  natekenen  maakt  je  dus  alleen  maar  een  nauwkeurige  reproductie , eveneens  op  plat  vlak .  Al  wordt  de  handvaardigheid  er  misschien  enigszins  door  ontwikkeld ; het  leren  zien  wordt  er  niet  mee  bereikt . Bovendien  zult  u  door  natekenen  nimmer  een  eigen  stijl  kunnen  ontwikkelen , omdat  je  bij  dit  soort  werk  de  manier  van  zien  en  tekenen  van  anderen  overneemt .
    De  beginnende  cursist , die  zich  nog  niet  sterk  genoeg  voelt  om  de  eerste  stappen  te  zetten , zouden  wij  het  natekenen  kunnen  vergeven .  Hij  dient  dit  natekenen  dan  echter  te  zien  als  een  manier  om  vlugger  de  grens  tussen  het  natekenen  en  het  tekenen  naar  de  natuur  te  kunnen  overschrijden .
      Iedereen  kent  de  manier  van  " vergroten  op  ruitjes " .  Op  het  na  te  tekenen  model  maken  wij  een  ruitverdeling .  Dezelfde  ruitverdeling  maken  wij  op  ons  blad  papier , waarbij  het  aantal  ruitjes  uiteraard  gelijk  is  aan  die  op  het  origineel .  Moet  de  tekening  vergroot  worden , dan  worden  de  ruitjes  op  het  blad  papier  ook  groter  gemaakt ; het  aantal  ruitjes  blijft  dan  natuurlijk  ook  even  groot .  In  de  ruitjes  op  het  papier  brengt  men  vervolgens  alle  lijnen  van  het  origineel  over ; een  geduldwerkje  dus , maar  eigenlijk  kinderachtig .
      Toch  kunnen  we  van  deze  manier  veel  nut  hebben  wanneer  het  er  om  gaat  een  eigen  schets  te  vergroten  of  te  verkleinen , wanneer  wij  er  een  uitgewerkte  tekening  van  willen  maken .  Wij  gaan  nu  zelf  deze  methode  eens  toepassen  door  twee  of  drie  tekeningen  van 
    fig. 7  te  vergroten .  Al  tekenende  zult  je  weldra  begrijpen , waarom  wij  je  opwekken  tot  deze  taak , die  eigenlijk  in  tegenspraak  is  met  onze  stelregels .  Je  zult  namelijk  ontdekken  dat  je gaat  zoeken  naar  de  lettervormen  om  op  die  manier  vormen  en  richtingen  van  lijnen  over  te  brengen . Ten  overvloede  lieten  wij  dit  zien  in  de  tekeningen  van  fig. 8 . 

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 2 . - FIG .8 . - HET NATEKENEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 2 .

    Fig . 8 .

    Het  natekenen

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 7 . - HET NATEKENEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 7 .

    Het  natekenen

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 2 . - FIG . 3 EN 3 BIS . - MAN MET BOLHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 2 .

    Fig . 3  en  3  Bis .

    Man  met  bolhoed

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 en 5 . - DRIE AARDIGE SCHETSJES IN LETTERVORM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4  en  5 .

    Drie  aardige  Schetsjes 
    in  Lettervorm

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 . - MEETKUNDIGE FIG. WAARMEE HET VOORWERP KAN WORDEN OMSLOTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .

    Meetkundige figuren
    waarmee  het  onderwerp 
    kan  worden  omsloten

    21-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    22-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 3 . - HET A.B.C. - SCHERM. - HET TEKENEN NAAR DE NATUUR .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 3

          Ten  derde :  Het  A. B. C . -  Scherm

              Het  tekenen  naar  de  natuur.


    Thans  zijn  we  voorbereid  op  het  tekenen  naar  de  natuur , doch  zullen  daarbij  wel  op  moeilijkheden  stuiten .
    Het  gaat  er  namelijk  om , dat  wij  om  een  vlak  van  twee  afmetingen  ( ons  blad  tekenpapier )  een  afbeelding  gaan  maken  van  iets  dat  in  werkelijkheid  drie  afmetingen  heeft ( lengte , breedte  en  diepte ) en  dat  we  kunnen  observeren  aan  het  model  zelf , zonder  gebruik  te  maken  dus  van  een  tekening  of  foto  daarvan . 
    Onze  taak  zou  natuurlijk  gemakkerlijker    worden  indien  wij  dit  model , zoals  het  voor  ons  staat , door  middel  van  een  ruitverdeling  op  ons  papier  konden  overbrengen .
    Welnu , het  is  mogelijk  !   Speciaal  voor  u  hebben  wij  een  methode  gevonden  die  je  in  staat  stelt  net  zo  gemakkelijk  naar  de  natuur  te  tekenen  als  dat  je  zou  natekenen .  Wij  gaan  namelijk  de  natuur  in  " vierkantjes " verdelen  ! Eenvoudig , nietwaar  ?
      Wanneer  wij  voor  een  foto , een  tekening  of  een  schilderij  een  doorzichtig  raam  plaatsen  en  recht  voor  dat  raam  plaatsnemen , dan  zullen  we  ontdekken , zonder  dat  we  ons  aan  valse  suggesties  behoeven  over  te  geven , dat  er  eigenlijk  geen  afstand  is  tussen  raam  en  voorstelling , doch  dat  raam  en  voorstelling  één  geheel  vormen .
      Nu  gaan  we  op  het  doorzichtige  scherm  een  ruitverdeling  aanbrengen  en  wat  zien  wij  dan  ? Juist , de  foto , de  tekening  of  het  schilderij  is  nu  ook  in  vierkantjes  verdeeld .  Het  aantal  vierkantjes  kunnen  we  dus  op  ons  tekenpapier  aanbrengen  en  net  zo  eenvoudig  als  bij  onze  vorige  oefening  kunnen  we  het  voorbeeld  natekenen .
      Wanneer  wij  nu  ons  voorbeeld  gaan  vervangen  door  een  echt  voorwerp , zult  je  zien , dat  dit  voorwerp , in  vierkantjes  verdeeld , op  ons  scherm  zichtbaar  wordt .  In  fig. 9  ziet   je  het  A.B.C. - scherm  in  de  hoogte  opgesteld ; door  het  een  kwartslag  te  draaien  kunt  je  het  gebruiken  voor  een  tekening  op  liggend  formaat .  Er  zijn  cijfers  en  letters  aangebracht , zodat  je  snel  iedere  horizontale  en  verticale  lijn  op  uw  papier  kunt  terugvinden .  Het  papier  is  immers  voorzien  van  een  gelijke  ruitverdeling , maar dan  vergroot .  
      Je  moet  het  voorwerp  zo  neerzetten , dat  de afstand  tussen  u  en  het  voorwerp  5  à  6  maal  zo  groot  is  als  de  grootste  maat  in  het  voorwerp  zelf .  Door  het  scherm  kijkend , moet  je  echter  het  gehele  voorwerp  kunnen  zien .  Je  gaat  zo  zitten , dat  het  licht  van  links  komt , waardoor  je  geen  hinder  ondervindt  van  de  schaduw  van  de  hand  op  het  papier . Voor  linkshandigen  is  natuurlijk  een  lichtval  van  rechts  wenselijk .
      Het  prettigst  werkt  men  op  een  schuin  geplaatste  tekenplank ( of  stuk  dik  karton ) .  Laat  de  plank  dus  steunen  op  een  boek  of  op  de  tafelrand  en  rusten  op  de  knieén .  Je heeft  op  die  manier  een  beter  zicht  op  het  papier  en voor  het  observeren  van  het  voorwerp  behoeft  je  slechts  uw  ogen  op  te  slaan  en   niet  het  gehele  hoofd  op  te  heffen .  Zie  fig . 10 .
      Het  scherm   moet  zuiver  recht  voor  ons  worden  opgesteld  en  op  ooghoogte . Het  voorwerp  moet  er  in  zijn  geheel  door  te  zien  zijn , terwijl  wij  ook  de  ruitverdeling  duidelijk  moeten  kunnen  waarnemen .  Mocht  het   standaardje  niet  voldoende  hoog  zijn  om  het  scherm  in  zijn  gewenste stand  te  brengen , leg  er  dan  een  of  twee  boeken  onder .  Enfin , in  fig. 10  ziet  je  hoe  eenvoudig  dit  alles  is .
      Nu  kunnen  wij  dus  gaan  tekenen  en  het  eerste  wat  we  doen  is  het  zoeken  van  één  of  twee  oriéntatiepunten  op  het  model , die  samenvallen  met  de  kruising  van  een  horizontale  en  een  verticale  lijn , bij  voorkeur  met  het  kruispunt  van  de  horizontale  en  verticale  as  van  het  scherm .  Op die  manier  kunnen  we  steeds  onze  positie  ten  opzichte  van  het  voorwerp  gemakkelijk  terugvinden .
      En  kijk  nu  eens  !  We  behoeven  niets  anders  te  doen  dan  dat  wij  deden  bij  het  natekenen  van  de  foto  of  tekening . Wat  wij  zien  tekenen  we  precies  zo  op  de  ruitjes  van  ons  tekenpapier .  Al  bent  je  nog  zo  onervaren , je zult  versteld  staan  van  het  directe  resultaat  dat  je  bereikt  bij  het  tekenen  naar  de  natuur . En  dit  zonder  enige  voorafgaande  studie  en  praktisch  zonder  enige  inspanning .  Doch  ook  voor  de  enigszins  gevorderde  leerling  zal  deze  manier  van  werken  nut  hebben ; zijn  wijze van  nauwkeurig  observeren  wordt  er  door  verbeterd .
    Het  A.B.C.- scherm  stelt  je  ook  in  staat  uw  tekening  meteen  goed  op  papier  te  krijgen . Dezelfde  ruitverdeling  immers  is  op  het  papier  aangebracht .  Je  ziet  door  het  scherm  eveneens  het  model  los  van  zijn  omgeving  en  in  de  goede  positie ; het  staat  niet  te  hoog  of  te  laag , niet  teveel  naar  links  of  teveel  naar  rechts . Hoeveel  beginners  hebben  geen  moeite  met  het  bepalen  van  de  juiste  plaats  op  het  papier . Hun  tekening  komt  vaak  te  dicht  bij  de  rand  te  staan  en  soms  kan  de  tekening  er  niet  helemaal  op .  Het  gevolg  is  dan  dat  zij  onderdelen  weglaten  of  de  verhoudingen  gaan  wijzigen .
      Kies  in  het  begin  eenvoudige  voorwerpen ; een  rechthoekige  of  ronde  doos , huishoudelijke  voorwerpen , een  vaas  of  snuiterij .  De  ruitverdeling  zal  je  het  zien  van  lijnen , vormen  en  afmetingen  gemakkelijk  maken .  Je  kunt deze  tekening  het  beste  maken  met  een  zacht  potlood  ( b.v. 3B ).
      Ongetwijfeld  zult  je  in  het  begin  wat  aarzelend  en  krampachtig  gaan  tekenen . Je  kunt  dit  verbeteren  door  losjes  en  soepel  te  leren  tekenen :  Immers , wanneer  je  schrijft  beweegt  uw  hand  zich  toch  ook  vrij  over  het  papier  ? Welnu  dan , probeer  te  tekenen  zoals  je  schrijft . Uw  hand  moet  gehoorzamen  aan  wat  het  oog  ziet . Handvaardigheid  is  echter  niet  alles  bij  het  tekenen , verre  van  dat , het  is  een  middel , maar  dan  een  middel  waarop  we  moeten  kunnen  rekenen .  We  beginnen  dan  ook  met  je  een  aantal  oefeningen  te  laten  maken  van  verschillende  lijnsoorten .  Wij  voegen  hier  echter  direct  aan  toe , wanneer  je  deze  oefeningen  vaak  zou  moeten  herhalen , het  geen  zin  heeft  het  op  de  manier  te  doen  zoals  de  pianist  zijn  "toonladders" speelt .  Dit  lijnen  tekenen  mag  je  niet  vermoeien  of  nerveus  maken .  Een  kwartiertje  "gymnastiek"  hiermee  op  verschillende  ogenblikken  van  de  dag  geeft  meer  resultaat  dan  één  langdurige  "zitting" . Maak  er  een  spel , een  sport  van ; wanneer  je  volhoudt  zal  uw  streek  al  spoedig  bewuster  en  steviger  worden .

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 12 . - BREED VOORWERP GEZIEN DOOR HET SCHERM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Fig . 12 .

    Breed  voorwerp  gezien  door  het  scherm

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 11 . - HOOG VOORWERP GEZIEN DOOR HET SCHERM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 11 .

    Hoog  voorwerp  gezien  door  het  scherm .

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig. 10 .

    Voorbeeld  van  het  tekenen  met 
    A . B . C . - Scherm .

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 4 . - HET POTLOOD

    Art . Nr . 4 .

                        Het   Potlood

    Eigenschappen  en  gebruik  van  dit  materiaal

      Een  zacht  potlood  is  een  volgzaam  en  gevoelig  tekenmateriaal  bij  uitstek . Naarmate  wij  er  meer  of  minder  op  drukken  onstaan  lijnen  van  uiterst  licht  tot  krachtig . Wij  moeten  het  potlood  vast  en  tegelijkertijd  licht  in  de  hand  houden ; zonder  krampachtigheid  dus . Het  moet  vrijuit  kunnen  rollen  en  zwenken  tussen  onze  vingers . Gebruik  altijd  potloden  van  goede  kwaliteit .  Ook  de  wijze  waarop  wij  onze  potloden  slijpen  is  van  belang . Een  scherpe  punt , een  ronde  punt  of  een  punt  die  door  het  gebruik  wat  schuin  afgesleten  is  geven  niet  alle  dezelfde  lijn . Hoe  zachter  een  potlood  is , des  te  meer  beantwoordt  het  aan  de  minste  of  geringste  beweging  van  de  vingers  en  kunt  er  ook  de  krachtigste  lijnen  mee  zetten . een  hard  potlood  daarentegen  geeft  een  grijzere  en  scherpere  lijn . Dergelijke  potloden  zijn  meer  in  gebruik  bij  architecten  en  tekenaars  in  bedrijven . Voor  ons  werk  kiezen  we  de  zachtere  potloden  uit  de  B serie , waarin  6B  het  allerzachst  is . De  H  serie ( harde  potloden ) loopt  van  H  tot  5H , waarin  5H , dus  het  hardst  is . Het  HB  potlood  is  noch  hard , noch  zacht . Door  dus  gebruik  te  maken  van  de  
    " hartegraad "  van  onze  potloden , kunnen  wij  de  lijndikte  in  onze  tekeningen  variéren  -  kunnen  wij  de  lijnen  dus  modileren .  Dit  is  uiterts  belangrijk , zoals  u  zult  bemerken .

         De  lijnen  -  Praktische  oefeningen

    Wij  onderscheiden  drie  soorten  rechte  lijnen : verticale  lijnen , horizontale  lijnen  en  schuine  lijnen . De  richtingen  van  de  eerste  
    twee  zijn  altijd  vast . Met  ons  3B  potlood  gaan  wij  die  lijnen  trekken , waarbij  we  de  kanten  van  ons  tekenbord  als  gids  hebben . Oefen  ook  in  het  tekenen  van  evenwijdige  lijnen , horizontaal , zowel  als  verticaal  en  met  variatie  in  de  ondelinge  afstand  ( fig. 14 )
    Schuine  lijnen  daarentegen  laten  verscheidenheid  in  richting  zien . Om  er  de  richting  van  te  kunnen  beoordelen  moeten  wij  die  lijnen  leren  zien  ten  opzichte  van  een  verticale  of  horizontale  lijn . Op  deze  wijze  schatten  wij  -  zo  nauwkeurig  mogelijk  -  hoe  groot  de  hoek  is , welke  de  schuine  lijn  maakt  met  een horizontale  of  verticale  lijn . Wij  zullen  nu  eens  van  boven , dan  weer  van  onderen  moeten  beginnen , nu  eens  links  dan  weer  rechts , dan  weer  naar  boven , dan  naar  beneden ( fig. 15 ). Kijk  echter  niet  naar  de  punt  van  uw  potlood - of  welk  ander   materiaal  ook -  maar  naar  het  doel , het  eindpunt .  De  blik  moet  aan  het  gebaar  voorafgaan . Het  verschil  in  gebogen  lijnen  is  oneindig . Laten  we  ze  vergelijken  met  de  rechte  lijnen  om  te  kunnen  zien  in  welke  mate  ze  zich  van  hen  verwijderen  om  op  deze  wijze  hun  juiste  kromming  vast  te  stellen .
     Maak  daarom  in  het  begin  ook  gebruik  van  verticale , horizontale  en  schuine  lijnen  als  hulplijnen . In  fig . 16  zien  we  enkele  voorbeelden  waaruit  we  inspiratie  kunnen  putten . Het  is  echter  niet  noodzakelijk  deze  voorbeelden  precies  over  te  nemen . Wel  is  het  van  belang  dat  u  eerst  wat  " vingeroefeningen " doet . Laat  het  potlood  in  de  lucht  spiralen  en  cirkels  beschrijven , zonder dat  het  't papier  raakt ; zo  maar  wat  spelen  dus , om  uw  hand  en  pols  " los " te  maken .  Wij  vragen  nog  geen  " meesterwerken " , verre  van  dat . In  het  begin  gaat  het  om  de  oefening . En  naarmate  u  oefent  zult  u  bemerken  dat  uw  hand  losser  wordt , dat  de  lijnen  zwieriger  worden , kortom dat  de  lijn  karakter  krijgt . Begin  de  gebogen  lijnen  afwisselend  van  boven  naar  beneden  en  van  links  naar  rechts .

    Tenslotte  de  gesloten  gebogen  lijn - en  speciaal  de  cirkels , de  ovalen  en  de  ellipsen , waarbij  u  veel  nut  zult  hebben  van  een  rechthoek  of  vierkant , met  daarin  dan  getekend  de  assen  en  de  diagonalen , als  hulpvorm . Oog  en  hand  hebben  hieraan  een  enorme  steun  ( fig. 17 ) .
    Deze  assen  zijn  ook  heel  belangrijk  bij  het  tekenen  van  symmetrische  figuren . Door  eerst  deze  assen  te  trekken  kunnen  we  de  vorm  van  de   beide  helften  zuiverder  bepalen . Doch  eigenlijk  moeten  wij  bij  het  maken  van  iedere  tekening  gebruik  maken  van  de  assen  als  hulp- en  richtingslijnen . Een  ondersteunende  functie  dus , hetgeen  wij  heel  goed  kunnen  zien  bij  een  boom - of   bloemblad . Door  de  lijn  van  de  nerf  te  volgen  krijgen  wij  een  veel  beter  begrip  van  de  vorm  en  de  wending  van  het  blad . Staat  die  nerf  er  goed  op , dan  is  het  aangeven  van  de   
    zij-nerven  niet  zo  moeilijk  meer . Ook  wanneer  wij  een  figuur  gaan  schetsen  is  het  noodzakelijk  om  de  middenassen  op  te  zoeken . Zij  bepalen  de  karakteristieke  houding  of  de  uitdrukking . In  de  twee  schetsjes  van  fig. 19  hebben  wij  de  assen  met  een  stippelijn  aangegeven . In  de  tekeningen  van  fig. 20  zien  wij  tenslotte , dat  ook  voor  het  maken  van  decoratieve  versieringen  steeds  gebruik  gemaakt  wordt  van  de  construtielijnen  om  alle  onderdelen  op  de  juiste  plaats  te  krijgen .

    22-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    23-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr. 4 .

    Fig . 14 ,15  en  16 .

    Losse  lijnoefeningen

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 .

    Fig . 19  en  20 .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 .

    In  deze  afbeeldingen  van  decoratieve  versieringen  en  voorwerpen , welke  geleidelijk  ingewikkelder  worden , ziet  je , dat  het  gebruik  van  de  assen  ontontbeerlijk  is  voor  een  juiste  weergave .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 17 .

    Cirkels , Ovalen  en  Ellipsen .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 .

    Fig . 13 .

    A )  HB  potlood  met  scherp  gepunte  stift .  Geeft  een  fijne  grijze  lijn .  Te  gebruiken  voor  de  hulplijnen  en  in  gevallen  waarover  we  later  zullen  spreken .
    B )  Een  zachter  potlood  met  rond  afgeslepen  punt .  Wordt  de  punt  te  breed , dan  bijslijpen .
    C )  Een  nog  zachter  potlood , waarvan  de  stift  beitelvormig  is  afgeslepen  ( C ) .  Met  de  punt  kunnen  fijnere  lijnen  getrokken  worden .  Houdt  je  het  potlood  schuin  op  het  papier  zoals  bij  C' , dan  ontstaat  een  brede  streek .

    23-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    24-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - HET PENSEEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Het  Penseel

    24-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .

    Enkele  karakteristieke  penseeltekeningen  van  Japanse  kunstenaars .

    24-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 . a ,

    Fig . 21  en  21 bis ,
    Fig . 22 .

    25-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig. 23
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig. 23

    25-03-2006 om 19:03 geschreven door Freddy


    26-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 4 a
    ART . NR. 4 a
                      
                      Eerste  Ontspanning : 

            DECORATIEVE  VERSIERINGEN

    Juist !  Om  een  vermoeide  eentonigheid  van  de 
    " lijnen - oefeningen "  tegen  te  gaan  doen  wij  nu  een  beroep  op  uw  fantasie  en  smaak . Met  de  thans  verkregen  kennis , o.a. van  de  lettervormen  gaan  we  nu  zelf  iets  ontwerpen . Door  de  oefeningen  van  de  hand  heeft  het  gevoel  voor  evenwicht  en  harmonie  zich  al  enigszins  ontwikkeld  en  daarvan  gaan  we  nu  gebruik  maken  bij  het  tekenen  van  verschillende  versieringen . Wij  zullen  zien  dat  door  kleine  variaties  in  de  vorm  een  onuitputtelijke  rijkdom  aan  motieven  tevoorschijn  komt . Op  de  plaatjes  hieronder  zien  wij  enkele  decoratieve  versieringen , welke  met  behulp  van  letters  en  cijfers  zijn  samengesteld . Teken  ze  echter  niet  na , doch  probeer  zelf  iets  te  bedenken . Al  werkende  zult  u  ontekken  dat  er  talrijke  mogelijkheden  zijn . En  omdat  u  het  zelf  gemaakt  heeft  zult  u  de  vreugde  van  het  scheppen  beleven , hoe  bescheiden  deze  vorm  van  scheppen  ook  is . Kijk , we  staan  nu  toch  al  ver  af  van  ons  copiéren  in  het  begin .

                 Variaties  in  de   lijndikte .

    In  de  voorafgaande  afbeeldingen  zien  we  welke  belangrijke  rol  de  variatie  in  de  lijndikte  speelt . Het  effect  van  de  tekening  wordt  er  grotendeels  door  bepaald .  Evenals  bij  de  muziek  moet  ook  een  tekening  zijn  zwarte  en  witte  noten  hebben . Een  bepaald  geluid  zou  ondragelijk  worden  als  het  steeds  dezelfde  toon  bleef  aanhouden . Ditzelfde  geld  voor  de  lijnen  en  vlakken  in  een  tekening .
    Daarom  gaan  we  nu  hier  en  daar  onze  lijnen  accentueren , waardoor  we  een  indruk  krijgen  van   het  reliéf , zonder  dat  wij  gebruik  gaan  maken  van  het  aanbrengen  van  licht - en  schaduwpartijen . Dit  laten  variéren  van  de  lijndikte  noemen  we  ook  wel  " modulatie " in  tegenstelling  tot  " modelleren " , hetgeen  het  aanbrengen  van  licht - en  schaduwpartijen  is .
    Modulatie  wil  dus  zeggen : het  aangenaam  verdelen  van  de  kracht  in  de  lijnen  -  van  heel  licht  tot  zwaar -  en  het  prettig  verdelen  van  lichtere  en  donkerder  vlakken  in  een  tekening .
    Het  is  een  poging  dus  om  de  vormen  wat  schilderachtiger  te  doen  uitkomen .
    Bekijk  de  letters  A  B  C  van  fig . 21  maar  eens.
    Eerst  mager , zonder  kleur  of  kracht , vervolgen  letters  die  overal  even  dik  zijn  en  dan  die  fraaie  gemoduleerde  vormen . Zo  is  et  ook  met  de  bladeren , waarbij  wij  uiteindelijk  van  één  bepaalde  vorm   uitgaan . Dank  zij  die  simpele  variatie  in  de  lijndikte  van  de  omtrek  of  van  een  detail  wordt  een  opmerkelijk  effect  bereikt . Bij  de  voorbeelden  in  fig . 22  heeft  de  tekenaar  niet  alleen  met  de  lijnen  " gespeeld " , doch  tevens  door  de  afwisseling  van  de  zwarte  vlakjes  een  levendig  effect  weten  te  bereiken .
    De  variaties  in  de  lijndkten  moeten  natuurlijk  altijd  verantwoord  worden  toegepast ; alleen  wanneer het  zin  heeft  hiermede  een  bepaald  effect  te  bereiken . Bij  het  maken  van  decoratieve  versieringen  behoeven  we  nu  eenmaal  niet  volkomen  realistisch  te  werken .
    Anders  wordt  het  bij  het  tekenen  naar  de  natuur . Daar  moeten  wij  vermijden  om  met  de  rede  in  strijd  te  komen . Een  zware  lijn  onderstreept  de  vorm , verleent  hem  gewicht  en  geslotenheid . Een  onbelangrijk  onderdeel  zullen  we  dus  nimmer  met  een  krachtige  lijn  of  met  een  donker  vlak  aanduiden , omdat  hierdoor  de  harmonie  verstoord  kan  worden . Een  aardig  voorbeeld  is  de  laatste  T  van  fig . 23 .
    Het  doet  vreemd  aan  dat  die  zware  horizontale  balk  gedragen  wordt  door  dat  dunne  verticale  lijntje . De  T  die  er  naast  staat  " doet " het  direct  veel  beter .  En  wat  nu  voor  die  letters  geldt , dat  geldt  ook  voor  onze  tekeningen . Wanneer  wij  de  penseeltekeningen  van  de  Japanse  kunstenaars  bekijken  ( fig . 25 )  zien  wij , dat  door  een  eenvoudige , doch  goed  doordachte  modulatie  van  lijnen  en  vlakken  een  grote  kracht  en  levendigheid  is  verkregen .
    Deze  tekeningen   laten  ons  ook  meteen  zien  wat  wij  met  een  penseel  kunnen  bereiken .

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 26 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 26

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 4 . a ,

    Plaat  I

    Decoratieve  versieringen

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 4 . b ,

    Plaat  II

    26-03-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 4 b
    ART . NR . 4 b

           Het   Penseel

    Eigenschappen - hantering - gebruik

    Wij  kennen  verschillende  soorten  penselen .
    Voor  het  tekenen  met  O.I.  inkt , waarmee  wij  ons  nu  gaan  bezighouden , gebruiken  we  gewone  waterverfpenselen , van  niet  te  grote  dikte  ( Nrs. 3 , 4  en  6 ).  Bij  het  kopen  van  onze  penselen  moeten  we  goed  opletten  dat , wanneer  wij  het  penseel  nat   maken , de  haartjes  een  mooie  punt  vormen .
    Koop  penselen  van  goede  kwaliteit . Het  mooiste  (en  duurste ) zijn  de  marterharen , doch  een  andere  goed   penseel  is  ook  bruikbaar . Na  het  gebruik  moeten  de  penselen  goed  worden  uitdewassen , zodat  de  resten  inkt  zich  niet  in  de  schacht  kunnen  vastzetten . We  bergen  onze   penselen  op  in  een  potje  of  beker  met  de  haren  naar  boven . Wanneer  we  onze  penselen  een  tijdlang  ongebruikt  zullen  laten  dan  kan  toch  die  mooie  puntige  vorm  behouden  blijven  door  het   penseel  te  doppen  in  water  waaraan  iets  vloeibare  gom  is  toegevoegd . Tussen  duim  en  wijsvinger  brengt  u  de  haren  mooi  in  hun  model . Moet  het  penseel  gebruikt  worden , was  het  dan  voorzichtig  in  lauw  water uit . Behandel  uw  penselen  dus  goed , dan  hebt  u  er  het  meeste  plezier  van .
    Met  een  penseel  kunnen  wij  lijnen  tekenen  van  uiterst  dun  tot  heel  zwaar . Een  penseellijn  heeft  meer  volume  dan  een  pennestreek  en  is  ook  soepeler . Aan  de  minste  of  geringste  beweging  van  de  hand  zal  het  penseel  gehoorzamen  en  zodoende  is  het  een  tekeninstrument  om  er  de  gevoeligste  lijnen  mee  te  zetten . Het  voorrecht  van  de  goede  tekenaar !  Aarzel  dan  ook  niet  om  het  penseel  te  gaan  gebruiken . Wij  raden  u  met  klem  aan  om  de  oefeningen  van  de  hand  weer  op  te  nemen  en  deze  nu  met  het  penseel  uit  te  voeren . Wij  maken  daarbij  echter  geen  gebruik  van  de  bestaande  potloodoefeningen , doch  beginnen  op  een  schoon  vel  papier .  Een  penseellijn  is  namelijk  pas  zuiver  wanneer  hij  spontaan  neergezet  is . Wel  mogen  wij  in  het  begin  de  hulplijnen  heel  luchtig  in   potlood  schetsen , want  de  assen , vierkanten , rechthoeken  en  veelhoeken  zullen  belangrijke  hulpmiddelen  zijn  om  tot  een  verantwoorde  " constructie "  van  uw  tekeningen  komen .
    Hoe  houden  we  ons  penseel  nu  vast ?  We  kunnen  het  doen  zoals  we  een  potlood  of  penhouder  vasthouder . De  potloodstift  is  hard  en  daardoor  hebben  wij  altijd  voldoende  zeggenschap  over  de  variatie  in  de  lijndikte . Immers , we  moeten  op  het  potlood  nog  even  drukken  om  een  zwaarder  accent  in  een  lijn  te  krijgen . De  haren  van  een  penceel  zijn  soepel  en  veerkrachtig . Tekenen  wij  met  het  penseel  dan  zal  vaak , zonder  dat  wij  het  willen , de  lijn  zich  verbreden , omdat  de  druk  van  de  haren  op het  papier  minimaal  even  zwaarder  wordt . Die  onregelmatigheden  in  de  lijnen  moeten  we  dus  proberen  te  vermijden  en  daarom  geven  we  onze  hand  een  steun . Die  steun  is  de  pink !  Wij  buigen  de  pink  minder  dan  de  andere  vingers  en  laten  de  zijkant  van de  hand  op  het  papier  rusten , zodat  bij  het  trekken  van  de  lijn  de  gehele  hand  die  lijn  kan  volgen . In  fig. 26A  ziet  u  die  stand . Ook  kunnen  wij , zoals  fig. 26B  laat  zien , de  hand  loshouden  van  het  papier  en  hem  slechts  op  de  top  van  de  pink  laten  steunen . Tenslotte  kunt  u  bij  diezelfde  stand  het  penseel  loodrecht  boven  het  papier  brengen , zodat  slechts  het  uiterste  puntje  van  de  haren  het  papier  raakt . Aan  welke  manier  u  de  voorkeur  geeft  doet  er  niet  toe . Bij  alle  drie  profiteert  u  van  de  pink  als  " schokbreker " en  u  zult  zien  dat  u  nu  veel  meer  controle  heeft  over  uw  hand  en  de  druk  die  het  penseel  op  het  papier  geeft .
    Bij  het  tekenen  van  cirkels , ellipsen , spiralen  en  krullen  zijn  het  echter  niet  meer  de   vingers  die  het  penseel  sturen . Zij  zorgen  er  alleen  voor  dat  het  penseel  in  zijn  goede  stand blijft . De  beweging  komt  dan  vanuit  de  elleboog , de  onderarm  en  de  pols , terwijl  de  hand  één  en  dezelfde  stand  behoudt . Het  is  min  of  meer  de  beweging  die  de  huisvrouw  maakt bij  het  koffiemalen , maar  met  dit  verschil , dat  de  pink  die  hier  de  knop  van  de  slinger  omvat , in  werkeheid  cirkels , ovalen  en  spiralen  op  het  papier  beschrijft . Probeer  nu  zelf  de  verschillende  manieren  van  hanteren  eens  en  zie  welke  u  het  beste  bevalt . Al  werkende  zult  u  wellicht  nog  een  andere  - een  eigen  manier -  ontdekken . Bedenk  altijd , dat  het  bij  het  tekenen  gaat  om  het  resultaat , op  welke  wijze  u  dit  ook  bereikt.
    Ga  nu , alvorens  te  tekenen , eerst  uw  hand  wat  los  maken , zoals  u  dit  deed  met  het  potlood : vrije  bewegingen  " in  de  lucht " boven  het  papier . Probeer  in  gedachten  de  tekening  voor  u   te  zien , zoals  deze  op  het  papier  zal  komen  en  dan... begin  zonder  angst  uw  eerste  penseellijnen . Zorg  ervoor  dat  het  penseel  schoon  is , doop  het  voorzichtig  in  de  inkt , waarbij  u  een  teveel  aan  inkt  in  de  haren  even  langs  de  rand  van  de  hals  uitdrukt . Al  naar  gelang  u  een  dunnere  of  dikkere  lijn  wenst , drukt  u  dus  minder  of  meer  om  de  punt .
    Welnu , aan  de  slag  dan  en  veel  succes !
    Bedenk  dat het  een  oefening  is  en  geen  wedstrijd . Laat  u  niet  ontmoedigen  door  mislukkingen  die  iedere  beginner  meemaakt . Houdt  vol  en  u  zult  er  veel  profijt  van  hebben .

     Tweede  ontspanning :

      HET  MAKEN  VAN  EEN  VLOTTE

                  PENSEELSCHETS

    Omdat wij  niet  willen  dat  de  vaardigheidsoefeningen  met  het  penseel  tot  een  te  zware  last  worden , gaan  wij  het  geleerde  nu  eens  op  een  prettige  wijze  toepassen .
    Met  de   behandeling  van  het  penseel  bent  u  al  een  beetje  vertrouwd  geworden  en  u  kunt  al  wat  profiteren  van  uw  vaardigheid  met  dit  matriaal  door  vlotte , vrije  schetsjes  te  maken  in  de  geest  van  de  afbeeldingen  hier onder .
    Natekenen  is  er  echter  niet  bij !  We  laten  onze  fantasie  de  vrije  loop ; ieder  onderwerp  dat  u  voor  de  geest  komt  probeert  u zo  goed  mogelij  te  schetsen . Dieren  en  mensen , caricaturen , als  u  dat  lukt . Probeer  het  maar ! Het  gaat  er  nog  niet  om  dat  u  tekeningen  maakt  die  tot  in  de  details  verantwoord  zijn . Wij  vragen  heel  eenvoudige  schetsen , vrij  van  ieder  overbodig  detail . Speel  maar  wat  met  rechte  en  kromme  lijnen , met  de  aanzwellingen  van  dik  naar  dun  en  omgekeerd . Probeer  als  het  ware  met  kinderlijke  zorgeloosheid  uw  penseel  te  hanteren , vrij  en  losjes . U  moet  het  echt  durven  doen !  Fantaseer  maar  wat  u  wilt . Nogmaals , het  gaat  niet  om  een  correcte  tekening , maar  om  het  genoegen  van  het  hanteren  van  het  materiaal . En  aan  het  toevallige  van  deze  grillige  lijnen  zult  u kleine  persoonlijke  ontdekkingen  doen . U  zult  zich  ook , terwijl  u  zich  op  deze  wijze  ontspant , de  kunst  eigen  maken  van  geheel  bevrijd  te  zijn  van  " spook  der  preciese  techniek " . U  krijgt  vertrouwen  en  gaat  u  meester  voelen  van  uw  instrument .
    Wij  gaan  nu  nog  even  terug  naar  decoratieve  versieringen .
    De  verschillende  decoratieve  figuren  zijn  hier  ook  uitgevoerd  met  het  penseel . Nadat  u  dus  de  eerste  reeks  oefeningen  met  zacht  potlood  hebt  gemaakt , mag  u  vooral  niet  nalaten  om  enkele  van  deze  figuren  nu  ook  eens  met  het  penseel  uit  te  voeren .
    Tenslotte  nog  deze  raad : de  voorbeelden  zijn  verkleind  weergegeven , als  gevolg  van  de  noodzakelijke  beperkingen , die  de  reproductie  ons  oplegde . U  moet  uw  tekeningen  dus  vooral  niet  te  klein  gaan  maken .

    26-03-2006 om 18:55 geschreven door Freddy


    27-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 33.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 33.

    27-03-2006 om 10:48 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32.

    27-03-2006 om 10:49 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 31.

    27-03-2006 om 10:55 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .30 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 30.

    27-03-2006 om 10:56 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    27-03-2006 om 10:57 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .

    27-03-2006 om 10:58 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .27 en 27 bis .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 27  en  27 bis .

    27-03-2006 om 11:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART .NR . 5
    ART . NR . 5

          DE  LIJNPERSPECTIEF.

    Inleiding  tot  de  studie  van  de  lijnperspectief .

    Wij  gaan  nu  beginnen  met  enkele  bijzonder  interessante  ontdekkingen , waarvoor  wij  teruggaan  naar  ons  in  ruiten  verdeelde  scherm .
    Fig . 27  toont  u , van  opzij  gezien , het  oog  van  de  waarnemer , dat , door  het  recht  voor  hem  staande  doorzichtige   scherm , een  dun  rechtlijnig  stokje  A.B.C.D.E.  in  schijne  stand  bekijkt .  Het  onderste  stukje  E  is  tengevolge  van  deze  schuine  stand  dichter  bij  het  oog  dan  de  rest  van  het  stokje , dat  zich  er  verder  van  verwijdert  naarmate  men  bij  A  komt . Dit  oog  ziet  het  stokje  door  de  stralen  die  ervan  uitgaan  en  die  in  het  oog  bijeenkomen . Deze  stralen  komen  dus  in  één  punt  bij  elkaar , zoals  ons  fig . 27  laat  zien .  Dit  " bij  elkaar  komen " noemen  wij  "  covergeren " . De  stralen  gaan  dus  door  het  scherm  volgens  de  lijn  A' . B' . C' . D' . E' .
    Deze  lijn  vormt  de  " projectie "  van  het  stokje  op  het  glas , of  anders  gezegd , het  beeld  daarvan .
    Het  is  duidelijk , dat  dit  beeld  kleiner  is  dan  het  stokje  zelf . Nu  moet  u  eens  letten  op  een  belangrijk  verschijnsel  : terwijl  in  werkelijkheid  de  stukken  ED - DC - CB - BA   op  het  stokje  even  lang  zijn , zien  wij  dat  op  het  scherm  de  stukjes E'D' - D'C' - B'A'  van  beneden  naar   boven  toe  steeds  kleiner  worden , waarbij  dan  het  kortste  stuk  ervan  overeenkomt  met  dat  gedeelte  van de  stok  dat  het  verst  van  het  oog  verwijderd  is . Onthoudt  dit  effect  van  verkleining -  of  liever  gezegd  "verkorting " - van  een  bepaald  onderdeel  van  het  voorwerp  ten  opzichte  van  een  ander  deel  dat  zich  dichter  bij  het  oog  bevindt .
    Laten  wij  nu  fig. 27 bis  eens  bekijken . In  plaats  van  de  lichtstralen  te  laten  zien  welke  in  het  oog  bij  elkaar  komen , hebben  wij  eenvoudig  de  horizontale  stralen  van  het  stokje  naar  het  scherm  genomen . De  nu  verkregen  projectie  is  evenwijdig , terwijl  de  vorige  convergeerde . U  ziet  dus  dat  de  stukken  A'B - B'C' - enz , onderling  gelijk  blijven , precies  zoals  op  het  stokje  zelf . Deze  wijze  van  weergeven - welke  geheel  theoretisch  is , omdat  wij  het  in  werkelijkheid  nooit  zo  kunnen  zien - noemt  men  " vlakke  projectie " ( Zie  fig . 28 A ) ; Het  is  een  methode , gebruikt  door  architecten  en  technici , met  als  enig  doel  het  juist  weergeven  van  de  onderlinge  verhoudingen  van  het  voorwerp , zoals  deze  in  werkelijkheid  zijn  en  niet  zoals  deze  zich  aan  ons  oog  voordoen  ( zie  fig . 28 B  en  C ) .
    Wij  namen  hierboven  als  voorbeeld  een  rechte  stok  onder  een  bepaalde  hoek . De  voorwepen  rondom  ons  zijn  echter  ingewikkelder  en  geven  niet  alleen  lijnen  te  zien  die  in  één  bepaalde  richting  gaan . Wat  echter  voor  het  een  geldt , geldt  ook  voor  het  ander .
    In  werkelijkheid  is  de  bundel  samenkomende  lichtstralen  geen  driehoek  met   het  oog als  toppunt , zoals  u  wellicht  uit  de  schematische  voorstelling  zou  opmaken . Nee , deze  bundel  heeft  de  vorm  van  een  kegel  en  de uitdrukking  
     " gezichtskegel "  gebruiken  wij voor  dat gedeelte  van  de  ruimte  dat  onze  blik  in  één  keer  kan  opvangen , in  de  hoogte , breedte  en  diepte , zonder  ons  hoofd  te  draaien  of  ons  gezichtsas  te  veranderen . De  basis  van  deze  kegel  komt  overeen  met  ons  " gezichtsveld " , dat  groter  wordt  naarmate  wij  verder  kunnen  kijken ( fig. 29 ) . De  begrenzing  van  dit  gezichtsveld  is  ongeveer  cirkelvormig . In  de  perspectief  noemt  men  dit  " tafereel " . Buiten  de  omtrek  van  de  cirkel  nemen  wij  weliswaar  onder  en  boven , rechts  en  links  nog  vormen  en  kleuren  waar , doch  deze  beelden  zijn  toch  niet  zuiver  te  onderscheiden . Alles  wat  zich  rondom  ons  werkelijk  gezichtsveld  bevindt  kunnen  wij  niet  zuiver  waarnemen  en  wij  kunnen  - nee , wij  mogen  dit -  nimmer  natekenen . 
    Dicht  bij  ons  is  de  gezichtskegel  smal  en  dus  het  gezichtsveld  beperkt . Maak  daarom  niet  de  fout  om  te  trachten  een  groot  gedeelte  van  de  voorgrond  op  de  tekening  te  krijgen , omdat  die  voorgrond  overeenkomt  met  de  delen  van  het  voorwerp  die  het  dichtst  bij  het  oog  zijn . 

    DE  TWEE  GRONDBEGINGSELEN  VAN  DE  LIJNPERSPECTIEF .  

    Wees  vooral  niet  bang  om  met  deze  studie  te  beginnen . De  perspectiefleer  kan  men  samenvatten  in  enkele  zeer  eenvoudige  regels  en  het  is  helemaal  niet  zo  ingewikkeld  als  u  wellicht  denkt . Integendeel , bent  u niet  nieuwsgierig  om  door  te  dringen  in  het  geheim  van  de  vormveranderingen , naarmate  wij  die  vormen  van  verschillende  kanten  bezien  ? 
    Waarom  het  aanzicht  van  de  voorwerpen  verandert , al  naar  gelang  de  afstand  of  plaats  die  zij  innemen  ten  opzichte  van  ons , of  welke  wij  innemen  ten  opzichte  van  de  voorwerpen ?  Zou  u  er  geen  grote  voldoening  van  hebben , wanneer  u  op  die  manier  de  verschillende  vormverschijningen  in  de  natuur  beter  leert  begrijpen  en  deze  daardoor  ook  beter  zou  kunnen  weergeven ?
    De  perspectiefleer  is  een  zaak  van  waarnemen  en  gezond  verstand  en  geen  geheizinnige , theoretische  wetenschap . Is  het  nu  noodzakelijk  om  de  perpectief  door  en  door  te  kennen  alvoren  te  gaan  tekenen  en  schilderen ?  Zeker  niet . Als  u  van  nature  een  volkomen   " zuiver  oog  "  zou  hebben , dan  zou  het  zelf  geheel  overbodig  zijn . Wij  zouden  dan  gewoon  kunnen  tekenen  wat  wij  zagen  en  het  zou  goed  zijn . Doch  ongelukkigerwijze  hebben  wij  altijd  de  neiging  om  de  dingen  niet  weer  te  geven  zoals  wij  ze  zien , maar  zoals  wij  ze  in  werkelijkheid  kennen . Een  typisch  voorbeeld  hiervan : Een  kind  tekent  een  cilinder  die  voor  hem  staat . Hij  zal  de  bovenkant  weergeven  als  een   cirkel , de   onderkant  als  een  rechte  horizontale  lijn  ( fig . 30 ) . Waarom ?  Het  kind  geeft  geen  gevolg  aan  wat  hij  ziet , doch  aan  wat  hij  weet : hij  weet  dat  de  bovenkant  een  volmaakte  circel  is  en  dat  de  cilinder  niet  op  tafel  kan  staan , wanneer  de  onderkant  niet  vlak  is . Fig . 30  laat  zien  zoals  het  voorwerp  zich  werkelijk  aan  zijn  oog  voordoet . 

    HET  EERSTE  GRONDBEGINGSEL  VAN  DE  PERSPECTIEF.
    Het  eerste  verschijnsel  waarvan  wij  ons  bij  de  perspectief  rekenschap  moeten  geven  is  de  voortgaande  verkleining  naarmate  een  voorwerp  zich  verder  van  ons  verwijdert . Wij  stelden  dit  reeds  vast  bij  de  stok  van  Fig . 27 . Nu  nemen  we  eens  een  ander  voorbeeld . We  zetten   3  kubussen  van  2  cm  sluitend  aan  elkaar . Samen  vormen  zij  dus  een  lengte  van  6  cm . Dit  zal  echter  niet  de  lengte  zijn  zoals  hij  aan  ons  oog  voordoet  indien  wij  die  kubussen  moeten  tekenen . Zouden  wij  die  lengte  van  6  cm  aanhouden , dan  vertoont  zich  een  beeld  als  in  fig. 31 a  is  te  zien . Wanneer  u  goed  kijkt  is  het  zelfs  alsof  de  achterste  kubus  groter  is  dan  de  voorste , terwijl  in  werkelijkheid  de  afmetingen  van  de  kubussen  gelijk  zijn . De  tweede  kubus  zal  echter , omdat  hij  verder  van  het  oog  verwijderd  is , kleiner  moeten  worden  en  de  derde  kubus  nog  kleiner . Tekenen  wij  het  op  die  manier , dan  onstaat  een  beeld  als  in  fig . 31 b  en  dit  beeld  stemt  overeen  met  wat  wij  in  werkelijkheid  zien .

    HET  TWEEDE  GRONDBEGINSEL  VAN   DE  PERSPECTIEF .

    Bij  de  drie  kubussen  van  fig. 31 b  kunnen  wij  het  volgende  vaststellen : a . dat  zij  een  soort  afplatting  of  ineenschuiving  ondergaan , b . hun  dikte  ( in  de  diepte )  neemt  af ,  c .  de vierkanten  van  boven - en  zijkanten  gaan  minder  ver  in  de  diepte  en  d . de  zijkanten  komen  steeds  dichter  bij  elkaar . Wij  merken  tevens  op , dat  de  lijnen  die  de  rij  links  en  rechts  begrenzen  dichter  bij  elkaar  komen , naarmate  zij  zich  verder  van  het  oog  verwijderen . Men  zegt  daarom , dat  deze  lijnen  die  in  werkelijkheid  dus  evenwijdig  lopen , maar  voor  ons  oog  "in "  het  papier  schijnen  te  gaan , " vluchtlijnen " zijn . U  moet  dit  tweede  verschijnsel , dat  uiteraard  een  gevolg  is  van  het  eerste , goed  onthouden .

    Wij  kunnen  de  verschijnselen  heel   goed  controleren  door  zelf  een  drietal  kubussen  te  bestuderen  door  ons  A.B.C. -scherm . Heeft  u  geen  kubussen  bij  de  hand , doe  het  dan  met  een  vel  papier  dat  u  vlak  op  tafel  neerlegt , zoals  fig . 32 a  laat  zien .  Wanneer  u  nu  de  ruitverdeling  op  het  scherm  zelf  als  richtlijnen  neemt  zult  u  zien  dat : a . de  lijn  CD  korter  is  dan  de  lijn  AB , omdat  CD  verder  van  het  oog  verwijderd  is , b . dat  daarom  de  lijnen  AC  en  BD  naar  elkaar  toelopen . Wanneer  u  nu  eens  op  dezelfde  wijze  één  van  uw  velletjes  geruit  papier  bekijkt , zult  u  bovendien  een  toenemende  verkleining  van  de  vierkantjes  waarnemen , omdat  de  ruimte  tussen  de  horizontale  lijnen  steeds  kleiner  wordt  en  de  verticale  lijnen  naar  elkaar  toelopen  ( fig. 32 b ) .
    We  plaatsen  nu  de  reeds  besproken  cilinder  op  ons  blad  papier  en  bekijken  hem  door  het  schrem ( fig. 33 ) . De  bovenkant  zien  wij  als  een  ellipsvorm , de  onderkant  eveneens , maar  voller  van  vorm  omdat  wij  er  meer  boven op  zien . Wij  tekenen  natuurlijk  alleen  de  voorste  helft  van  die  ellips , omdat  de  cilinder  nu  eenmaal  niet  doorzichtig  is . Let  nu  eens  op  de  punten  A  en  B . Deze  liggen  hoger  dan  het  punt  C , dat  het  dichtst  bij  ons  oog  ligt .                                 

    27-03-2006 om 17:12 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 37
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .

    27-03-2006 om 18:25 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!