Onze taartenrit was weederom geslaagd, door omstandigheden een compacte groep maar de weergoden waren ons goed gezind. In de voormiddag een zeer twijfelend weertype, toch hebben we tot de eerste stop 53km geen plasje gezien en hier kregen we zoals gebruikelijk een stukje taart. Na een halfuurtje trokken we verder de Limburg in waar tussen Eksel en Lozen het blijkbaar in de voormiddag nog fel had geregend. Op ons keerpunt 95km werd er lustig naar de taart van 1 gegrepen dit gaat er steeds lekker in. 40min later werd er huiswaarts gekeerd met nog één tussen stop in Olmen (134km) dit onder een felle zon zodat de dag zéér geslaagd was. fvk
Het meest opvallende van de dag was het gelijkmatig tempo, nochtans stond er een strakke Oostenwind en toch werd er prima tussen de 28 à 30km/h. tegen de wind gefietst. Ook na het keerpunt (wind mee) werd er niet overdreven zodat er niet moest worden ingegrepen. Op onze stopplaats kwamen we onze uitgeweken (naar Lommel) fietsmakker, Jef Goossens tegen die telkens we in die richting trekken ons een goeie dag komt zeggen dit is altijd een prettig weerzien. En zoals je kon verwachten gingen de meeste gesprekken over het verloop van "De Tour" waar het einde in zicht komt. fvk
Na enkele dagen regen, zag het er goed uit, een start met de zon er door dus dit was al positief. Maar nog geen 30min. later trok het weer helemaal dicht, dit was nu wel voorspeld en toch had ik het niet zo vroeg verwacht. Het eerste deel, Hemiksem (boot) tot Kemzeke (1ste stop) verliep uitstekend volgens het berekende schema. Na enkele nieuw uitgeteste routes ging het richting 2de overzet (Moerzeke - Mariekerke) maar hier liep het bijna fout. Door een verkeerde afslag waren we onbewust verder van het veerpont aan't wegrijden, waardoor we op de scheldedijk het tempo moesten opdrijven. De laatste 2km hebben we er enkele voorop gestuurd, om de boot even op te houden want nu kwam het echt op een minuutje aan. UIteindelijk verliep alles in de juiste richting en bereikten we het thuisfront zoals voorzien, iets over 16h. fvk
Ondanks ongunstige vooruitzichten en geen van de beide wegwijzers, Toch een knap groepje, maar het traject werd hierdoor gewijzigd. Zodat we regen zouden krijgen, we niet te ver uit de buurt zouden zijn. Nu werd de groep op vakundige wijze onder leiding genomen van onze meest ervaren chauffeur den Roger, met dank voor het overnemen van de taak. fvk
Twijfelend weersomstandigheden, maar toch een leuke groep om een ijsje te gaan eten, dit met als gids de stefaan. De Karl was niet zeker van het traject, en den Dré moest vroeger thuis zijn, dus een nieuwe gids. Buiten hier en daar een drupje was het prima fietsweer. fvk
Een Record: deze zijn er om gebroken te worden en dit was er zo een. Voor het eerst hebben we de kaap van 40 man bereikt, of dit goed nieuws is weet ik niet want het wordt steeds moeilijker om dit in de hand te houden. Waar is de tijd dat we amper aan 7 à 8 man geraakten en toch was dit veel eenvoudigger. Nu goed, we moeten het nemen zoals het komt da ervaar je wel in het leven. Een spijtig voorval deed zich voor na 30km. Tussen de scheiding van 2 betonvakken reed een fietser in de sleuf, met als een lichte valpartij tot gevolg zonder erg maar pijnlijk is dit altijd. En nu maar hopen dat de groep zich stabiliseerd tot een 25 à 30 fietsers. fvk.
Het meest opvallende van de dag, was het tempo dit werd van bij de start iets hoger gehouden dan gewoonlijk, waarom? Wie zal het zeggen? Dus dit wordt opletten voor de volgende ritten. Deze dag werd vooral gekenmerkt door de werken in Bertem, hier gaan we andere mogenlijkheden onderzoeken want dit zal het eerste jaar niet gedaan zijn. Gelukkig werd er op deze plaats niet lek gereden, daar er wel een deel boskiezel onder onze wielen werd geschoven. Dus tot zover onze trip naar "De Congo" (cafe).
Een compact peloton, de zon, niet te warm en de wind uit de goede richting meer moet dat niet zijn om een geslaagde dag te hebben. Dit was het ideale scenario en de rit door de noorderkempen is altijd zeer mooi, daar zijn de deelnemers allemaal van overtuigd. Bij deze trip werden enkele nieuwe trajecten uitgeprobeerd, maar dit is bij mij niet in goede aarde gevallen (teveel fietpaden) dus de volgende keer gaan we die zeker terug vermijden. Door het vlotte verloop van de rit waren we reeds tegen 16h. in onze thuishaven, wat voor een aantal fietsers zeer goed uitkwam nu hadden ze nog wat tijd over (schol ! ). fvk
Een kleine groep voor het wisselvallig weer, maar toch droog op onze stopplaatst geraakt. Maar op de terugweg zat het er tegen zodat er zelfs een dik halfuur werd halt gehouden en we tot de blauwe bruggen door flink wat water moesten fietsen. Hierna was het terug droog, ja droog? Enfin nu hebben we er thuis nog eens plezier vanom ons materiaal terug in orde te brengen. Carl.
Dit zou de beste dag van de week zijn met als gevolg veel volk. Deze trip werd afgehaspeld in omgekeerde richting en dit is toch altijd goed opletten. Al fietsend waren er geen problemen, maar ondanks de droge wegen werd er tot drie maal toe lek gereden, mischien onoplettendheid, wie zal het zeggen? Maar als de groep groter wordt zijn de kansen op deffecten ook hoger. fvk
Nog eens een goede dag, zodat we aan de volgende trip konden beginnen. Deze keer ging het richting de Schelde en we lieten onze Carl maar doen en wat bleek, hij had een heel nieuw (prima) parcours in petto. Nu reed hij langs baantjes waar ik zelfs nog niet was geweest, maar we wisten al wel dat hij er ook iets van kent nietwaar? Op de terugweg werd de leiding terug overgedragen, daar er rekening moest gehouden worden met wegwerkzaamheden en dit is voor hem een minder goed punt. Toch was iedereen bij terugkeer goed tevreden en werd er al gepraat over de volgende daguitstap vermits er bij de vorige veel afwezig waren. fvk
Hier en daar een druppel en toch maar eens gaan kijken in Kessel met niet al teveel goesting. Maar op de vertrekplaats viel er niets meer en daarom toch maar vertrokken, met het gedacht dat we na enkele uurtjes goed nat zouden terugkeren. Maar niets was minder waar en de zon deed zelfs een poging, in Zichem werd een nieuw baantje opgereden en daar was het eerste probleem van het onweer v.d. dag ervoor. Hier moesten we over een strook van een 10tal meter door 20 à 25cm (proper) water rijden, en achter Diest op de staatsbaan lag een 10cm dikke modder op het fietspad. Enkele honderd meter verder in een klein baantje moesten we rechts omkeer maken, daar hadden ze precies een vrachtwagen uitgekapt, amai wat gaat dat in Hoegaarden worden? Uiteindelijk is alles zonder verdere problemen verlopen en het strafste van de ganse dag was "dat vanaf Berlaar de wegen terug klets nat waren" en wij onderweg altijd zon hadden gehad. fvk
Een goede groep voor onze daguitstap naar Koersel met opnieuw het geluk van de tegenwind in het vertrek wat steeds o.k. is om terug te keren. Deze rit werd wel gekenmerkt door enkele kinderziektes daar het de eerste maal was dat ze gereden werd, voor de volgende keer gaan we hier wel de scherpe kantjes afhalen, zodat we er enkele km'rs kunnen afdoen. Maar toch klopte het uitgewerkte tijdschema prima zodat we even over 16h. terug op onze eindbestemming waren met een voldaan gevoel. fvk
Een mindere dag na een lange trip en 't was er aan te merken, velen hebben na deze drukke periode met al die feestdagen (veel ritten) een rustdag genomen.
Wespelaar
Vertrekers: 31 Afstand: 103km Fietstijd: 3.40h.
Ziedaar uitgerust en ze waren van de partij, ook onze spanjaarden waren terug. Op de stopplaats 2man meer, die waren de rit van Zoutleeuw al gaan verkennen. Ook dat moet af en toe eens gebeuren om nieuwe wegen op te zoeken en het geheugen nog eens op te frissen, en nu op naar onze volgende dagtrip.
Een zomersedag met in de start een lichte tegenwind, zo werd de dagrit aangevat. Het mindere volk was te wijten aan de vele vakantiegangers maar eigenlijk een ideale groep om te fietsen en op de stopplaatsen nog redelijk snel bediend. Ons tijdschema verliep uitstekend zodat Poppel (70km) werd bereikt een 5 tal minuten vroeger dan voorzien. Na een stop van 30min. werd het tweede deel aangevat waarbij de wind (ondertussen een stevige bries) in ons voordeel stond. Hierbij werd een volledig nieuw traject gevolgd wat zeer op prijs werd gesteld. Ook op de 2de (laatste) stop zaten we een kwartiertje voor op het schema, zodat we uiteindelijk op klokslag 16h. onze zeer geslaagde fietstocht hadden beeindigd. fvk
Ondanks het schitterend weer, tocht iets minder volk maar deze maand is voor de meeste fietsers een heel drukke maand. Zodoende moet je hier of daar een keuze maken wat je wil rijden. Maar goed dat dit gebeurd, en een compacte groep is gemakkelijker fietsen. De Carl maakte er een heel andere rit van dan gewoonlijk, zodat onze maandelijkse trip naar Scherpenheuvel zeer verschillend over kwam. fvk
Veel volk, weeral enkele nieuwe gezichten en alles werd toch goed in de hand gehouden. Dit is zeer belangrijk voor de groep en onze nieuwe stopplaats is bij allen in goede smaak gevallen. Vriendelijk en het ging goed vooruit en een zeer ruime cafe. En het voornaamste het goede weer was van de partij. fvk.
Meer volk dan verwacht ondanks de matige weersvoorspelling, maar goed we wonen in België zeker? De heenrit voor onze nieuwe bestemming verliep nogal goed, af en toe een druppel maar eigenlijk niet te vermelden wel een strakke tegenwind. We stopten op ons vast tijdstip (14.15h.) na een 48km en geen 10min. later een felle regenbui dus nat huiswaarts. Ondanks natte wegen viel het voor de rest nogal mee, maar toch werd er gekozen voor de kortste weg. Met nog een kwartiertje voor de boeg kregen we daar toch nog een bui van licht hagel, zodat de pret er uiteindelijk af was. fvk
Heel wat minder volk dan dinsdag, dit hadden we niet verwacht voor onze eerste trip dit jaar naar de lekkere ijscreme. Maar goed dit is al eens ontspannender fietsen want hoe meer volk, hoe scherper de aandacht. Het enige nadeel vandaag was dat we tegen de wind in huiswaarts keerden voor het overige is alles prima verlopen. De voorspelde regenbui (hier of daar) hebben we gelukkig niet gehad en het is weer een zonnige trip geworden. fvk
Afstand: 150km -Vertrekkers: 35 -Tempo: max. 30km/h. Met een tegenwind werd de rit aangevat, maar dit zag er gunstig uit om terug te keren. Na een korte (preek) voor het vertrek werd er na een periode van stilzwijgen, nog eens op gewezen wat de bedoeling is van onze groep namelijk fietsen aan een fatsoenlijk tempo en niet trachten van elkaar pijn te doen. Dit is schijnbaar aangeslagen, want de ganse rit is uitstekend afgewerkt en wat blijkt ondanks max. 30km/h. kom je toch nog binnen met een gemiddelde van 27,7km/h. waarom zouden we dan sommige fietsers gaan pijn doen om 1km/h sneller te gaan. Met dank aan de ganse groep en zo hoor je erbij. fvk