NIEUW: Blog reclamevrij maken?
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Gastenboek
  • Wim van Est RVV
  • Foto Lute/ Olympisch Stadion
  • foto's
  • Veel succes gewenst.
  • Veel succes gewenst.

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Inhoud blog
  • 1982: Piet Rentmeester
  • 1982: De ploegleider van Amstel, Herman Krott
  • 1977: Omloop van de Baronie.
  • 1983: De kenners over Erik Vanderaerden
  • De tragische dood van de eeuwige Wereldkampioen, Jempi Monseré
  • 1991: Frans Maassen winnaar van Amstel Gold Race.
  • 1982: De ploegleider van Brouwers Machines, Theo van der Leeuw.
  • 1991: Nico Verhoeven
  • 1980: Roelof Groen winnaar ronde van Galder.
  • 1981: Jos Jacobs
  • 1982: Fons de Wolf
  • 1982: Hans Langerijs
  • Parijs - Roubaix
  • 1982: Jan Raas winnaar van Parijs - Roubaix
  • 1983: Belgisch wielerbelofte Frank Verleyen.
  • ..
  • 1987: Johan Lammerts
  • 1980: Frank Moons
  • 1983: Eric Vanderaerden
  • 1987: Harry Jansen
  • 1976: Leen Bik over zijn wielerploeg
  • 1974, Kees Bal winnaar van de Ronde van Vlaanderen.
  • 1981: Ad Wijnands
  • 1974: De steekkaart van Piet de Wit
  • 1986: Adri van der Poel winnaar van De Ronde van Vlaanderen
  • 1953, Wim van Est winnaar van de Ronde van Vlaanderen
  • Fausto Coppi.
  • 1966: Frits Hoogerheide zegeviert in Ronde van Waspik.
  • Marcel Janssens, de gemiste kans van Waregem!
  • 1984: René Pijnen
  • 1960: Cees Lute
  • De Victoria Novy wielerploeg van 1973
  • 1977: Gerard Vianen hangt de fiets aan de wilgen.
  • 1972: Ronde van Wouw
  • 1966: Rini Wagtmans winnaar Ronde van Oostenrijk.
  • 1983: Laurant Fignon over zijn eerste tour zege.
  • 1980: Jacques Hanegraaf winnaar van Midden - Nederland.
  • 1974: Michel Jacobs winnaar van Ronde van Noordwest-Overijssel.
  • 1965: Arie den Hartog winnaar van Milaan - San Remo
  • 1966, Eddy Merckx voor de eerste keer winnaar van Milaan - San Remo
  • Jaren '20: Klaas van Nek
  • 1981 Wielerploeg van de Heijden Meubelen
  • 1964: Milaan - San Remo voor Tommy Simpson
  • 1974: Ronde van Noord-Holland voor Theo Smit
  • 1975, Johan van der Velde, winnaar van de Omloop van de Haarlemmermeer
  • 1981: Pim Bosch de rappe man uit Gorichem!
  • Wil van Helvoirt
  • 1969: Felice Gimondi
  • Sprintzege Jan Raas in Havencriterium Maasbracht
  • 1991: Dirk de Wolf
  • 1980, Jan van Erp
  • 1978: Ahoy op zondag.
  • 1973, Evert Diepeveen winnaar van de Omloop van de Baronie
  • 1971: Een bijzondere wielerploeg !
  • 1983: Patrick Sercu zet er een punt achter.
  • Francois Lambert, de muggenkoning.
  • 1966: Olympia's tour 7e etappe. (slot)
  • 1966: Olympia's tour 6de etappe.
  • 1966: Olympia's tour 5de etappe.
  • 1966: Olympia's 5e etappe ploegentijdrit.
  • 1972: Ronde van Gelderland voor Aad van den Hoek.
  • 1966: Olympia's tour 4de etappe naar Geleen.
  • 1966: Olympia's tour 3de etappe naar Waalwijk.
  • 1966: Olympia's tour 2de etappe.
  • 1966: Olympia's tour 1ste etappe.
  • 1966: Bredabier wielerploeg
  • Piet Liefaard.
  • 1991: Gerrit de Vries
  • 1978: Bode deuren
  • 1966: Jo de Roo winnaar van Omloop van het Volk.
  • 1981: Bik wielerploeg.
  • 1978: Hennie Kuiper
  • 1992: Erik Dekker
  • 1991: Peter Stevenhaagen
  • 1975: Soka - Flandria ploeg
  • 1968: Tino Tabak
  • 1962: Henk Nijdam wereldkampioen achtervolging.
  • 1991: Claude Criquielion
  • 1974: Jan Plantaz
  • Cock van Leeuwen
  • Toine van den Bunder "de schicht van Ijzendijke"
  • 1980: Dries van Wijhe
  • 1987: Willy Wauthlé
  • 1994 : De jonkies van de TVM ploeg!
  • Jo de Haan.
  • 1984: Sean Kelly.
  • 1980: Ad Wijnands stapt over naar de profs.
  • 1980: Kees Dekkers en Adje Wijnands
  • 1991: Cees Maas.
  • 1987: Henri Dorgelo
  • Piet van Kempen
  • 1983:: Mathieu Hermans
  • 1997: Jeroen Blijlevens
  • Stan Ockers
  • 1981: Henk Cornelisse terug in de wielersport.
  • 1997: Wereldkampioenschappen veldrijden Munchen.
  • 1980: Baankampioenschappen, Galgenwaard.
  • 1980: Herman Ponsteen kampioen op de 30 km.
  • 1980: Anne Mölhmann de beste achtervolgster!
  • 1980: Nk Baan Theo Smit de ware sprintkampioen
  • 1980: Baan kampioenschappen, Martin Venix de beste stayer.
  • 1980: NK Baan, Galgenwaard, de tandem.
  • 1980: Baankampioenschappen, Galgenwaard.
  • 1977: De Beck's bier dames wielerploeg.
  • 1969: Michel Bertou winnaar Enschede-Munster
  • 1970: Henk Stander winnaar in Bosschenhoofd
  • 1983: Nico Emonds
  • 1970: Cees Priem winnaar van de Ronde van Wemeldingen.
  • 1970: 22e Omloop der Kempen voor Fedor den Hertog.
  • 1963: Jan Pieterse winnaar Ronde van Oostenrijk
  • 1983: Nico de Vries
  • 1984: Phil Anderson
  • 1968: Omloop van de Haarlemmermeer.
  • 1964: De Televizier selectie voor de Tour de France.
  • 1967: Rini Wagtmans winnaar etappe Ronde van Oostenrijk.
  • Voor de jarige Gerben Karstens (73 jaar)
  • De gebroeders van Katwijk.
  • Cor Schuurman
  • NK Veldrijden van 1974.
  • 1965: Geschreven portetten, Gerben Karstens
  • 1965: Geschreven portetten, Henk Cornelisse
  • 1978: Acht van Chaam
  • 1974: Amateur-3 daagse Ahoy.
  • Gertie Wildeboer
  • 1962: Dextro wielerploeg
  • 1964: De nationale selectie op trainingskamp in Nuth
  • 1986 NK veldrijden Lochem
  • 1984: Martin Hendriks
  • 1984: Roland Liboton
  • 1971: Jan Spetgens de regelmatigste in Brabantse koersen.
  • 1971: Ronde van Zuid-Holland voor Cees Swinkels
  • 1970: Ron Jonker
  • 1964: Portretten
  • 1984: Teun van Vliet.
  • 1984: Jos Gevers winnaar van het Westland klassement.
  • 1974: Zilveren Molentoernooi
  • 1983: Gerard Veldscholten
  • 1963: Amstelrenners
  • Wim Neeskens "De Beul van Borne"
  • 1983, Arie Hassink
  • 1974: Gerben Karstens winnaar in Stekene.
  • Harry van Piere.
  • 1974, De steekkaart van Mari van Venrooy.
  • 1975: Arie Versluis en Gerrit de wit
  • 1984: Noppie Koch
  • 1983: Edwig van Hooydonck.
  • 1984: Jos Schipper.
  • 1974: Barend Huveneers
  • 1992: Johan Bruinsma
  • 1978: Elite Meubel Ketting Shimano Veldrittenploeg
  • 1984: Frits Wiersma
  • Rik van Looy
  • 1984: Egbert Koersen.
  • 1974: Jos van der Vleuten
  • 1980 Olympia's tour, achtste etappe Schijndel - Amsterdam.
  • 1980 Olympia's tour, Tijdrit Schijndel
  • 1980: 7e etappe Hulsberg - Schijndel.
  • 1980: 6e etappe Hulsberg - Hulsberg.
  • 1980: Jacques van Meer
  • 1980: 5e etappe van St. Willebrord naar Hulsberg.
  • 1980: 4e etappe van Grave naar St. Willebrord
  • 1980: Olympia's tour, 3e etappe van Neede naar Grave.
  • 1969: De Ronde van Dongen gewonnen door Joop Zoetemelk!
  • 1980: Olympia's tour, Tijdrit in Neede.
  • 1980: Olympia's tour, 2e etappe.
  • 1980: Olympia's tour, 1ste etappe: Schagen - Hoogeveen.
  • 1980: Olympia's tour, de Proloog.
  • 1980: Theo van Tol
  • 1961: De plannen van Ab Sluis en Roel Hendriks
  • 1974: Jan Raas kampioen van Nederland
  • Gerard Peters.
  • 1971: Ronde van Waspik
  • 1981: Peer Maas winnaar Ronde van Zuid-Holland
  • 1992: NK Vijlen voor junioren voor Erik Hoevenaars.
  • 1966: De Gerrit Schulte Trofee en de Toboga beker.
  • 1966: Tableau de la Troupe- Amateurs .
  • 1966: Jaap Oudkerk
  • 1988: Steve Bauer.
  • 1970: Cees Bal winnaar van West-Brabantse Pijl.
  • 1956: Sportpaleis Antwerpen met Stan Ockers!
  • 1970: Cees van der Meyden verraste in de Ronde van Huybergen.
  • 1960: Ab Sluis won voor eigen publiek in Badhoeverdorp.
  • 1967: Leo Duyndam winnaar ronde van Schijf
  • 1967: Mat van Groezen winnaar ronde van Hank.
  • 1970: Popke Oosterhof groots in Ronde van Dussen.
  • 1970: Wereldkampioen Harm Ottenbros
  • 1984: Jan Aling zet er een punt achter.
  • 1967: Cees Zoontjens
  • 1970: Omloop van Zeeuws-Vlaanderen voor Jules Breussing.
  • 1972: De bordjes voor de Olympische spelen en Wereldkampioenen.
  • Ronde van Noord-Holland 7 april.1957
  • 1976: Acht van Brasschaat.
  • Henk Moonen, Luc Rotman en Wout van den Berg
  • 1982: Dirk Heirweg
  • 1979: Nederlands kampioenschappen koppelkoers.
  • Steve Jones en Stan Jongen
  • 1974: De Nationale baan kampioenschappen.
  • 1974: De Nationale baan kampioenschappen.
  • 1992: Ronde van Limburg voor Marcel van Vliet
  • 1974: De baan kampioenschappen.
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 07-2011
  • 05-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 07-2010
  • 10-2009
    Startpagina !
    Een interessant adres?
    Foto
    Categorieën
    AA de fietser

    10-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen...

    Schroom niet om links van deze pagina iets in mijn gastenboek te
    schrijven.

     

    Klik
    hier
     
    op, om al onze route's te bekijken of te downloaden.
    Gebruiksaanwijzing voor de route kaartjes. Ga met de
    cursor op het kaartje staan. Als je de linker muisknop indrukt kun je met het
    kaartje schuiven. Klik je rechts van het kaartje op "track bekijken"dan krijg je
    de kaart over het hele scherm te zien. Ga je met de muis helemaal rechts van het
    scherm, naar de optie "terrein",  klik het pijltje er naast aan dan zie je weer
    verschillende mogelijkheden om de kaart te bekijken. o.a. kaart, Google of
    Satelliet.

    Veel artikelen komen uit het blad "Wielersport" of "Wielerrevue". Daarnaast maak ik
    gebruik van het grote archief van Rein Lambregts en Wim van Gelder, waarvoor
    mijn dank. De foto's die ik gebruik komen van o.a. Cor Vos, Bob Friedländer, "De
    Wielersite" Steephill.tv/Sirotti, Roberto Bettini, Ispaphoto, John Pierce, Tonny
    Strouken. De andere bronnen zijn onbekend of niet meer te achterhalen. Zij die
    menen rechten te kunnen doen gelden op foto's of artikelen kunnen contact
    opnemen met de blogger.

    Beste wielervrienden, bedankt voor jullie bezoek aan mijn webblog. U heeft een flink
    aantal blokken doorgelezen, voor u een hele prestatie ! Het is mogelijk dat ik
    iets van u heb geleend, het is niet voor commerciele doeleinde alleen voor u en
    mijn eigen plezier.

    Om met ons allen nog eens na te genieten van de mooie wielersport, met zijn
    onvergetelijke rijke historie. Commentaar, ik verneem het graag via bakkerbroeders@hotmail.com

    Wie nooit fouten maakt, doet
    te weinig.

    Favorieten
    links.

    wtc-made.

    wielerpunt.

    derondevan.nl

    wielrennenlimburgweb.

    debenenmoetenhetdoen

    wielerverenigingdevrijecoureur

    wtchetgoudenwiel

    wtcoosterhout

    wvschijndel

    cyclocrosslive.

    wielercafe





     

    10-04-2014 om 21:34 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1982: Piet Rentmeester

    Tekst Evert de Rooy.













    24-04-2014 om 00:00 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1982: De ploegleider van Amstel, Herman Krott

    Foto's Buro Cor Vos, tekst Evert de Rooy.














    23-04-2014 om 07:20 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1977: Omloop van de Baronie.

    Ongelooflijke seizoenstart van 25-jarige Zeeuw

    Toine van de Bunder klasse apart in Omloop van de Baronie

    Wanneer er een prijs zou bestaan voor de renner die het best voor de dag komt aan het begin van een wielerjaar op de weg, dan zou deze trofee de laatste jaren onge­twijfeld in de bagage van Toine van de Bunder, de 25-jarige renner uit Zeeuws­Vlaanderen, terecht gekomen zijn. Elk jaar opnieuw soleert en glorieert Van de Bunder in de voorjaarswedstrijden. Een grote parel ontbrak echter nog aan zijn rijk gevulde erelijst, de Omloop van de Baronie. Herhaaldelijk zat hij er dicht in de buurt van de eersten. Telkens reden er echter enkele renners mee, die juist iets sneller waren in de eindsprint of die aan het einde van deze eerste grote klassieker in het zuiden van het land over iets meer reserves beschikten.

    Zondag schoot Van de Bunder echter de hoofdvogel. Tien kilometers moesten er nog worden afgelegd, de renners bevon­den zich in de omgeving van het lan­delijke kerkdorp Strijbeek, toen Van de Bunder onweerstaanbaar uithaalde. Tot op dat moment waren nog twee renners in staat gebleken het geweld van de los­gebroken Zeeuw te weerstaan. Michel Jacobs, die de kleuren van Union met brio verdedigde en Martin Havik, enkele jaren geleden kampioen van Nederland van de junioren, die eindelijk zijn grote beloften schijnt te gaan inlossen. Deze drie waren in Chaam ontvlucht uit een peloton van vijftien renners, een kop­groep die nog voor de Hel van Moerstra­ten tot stand was gekomen. Een in feite veel te vroege beslissing, want meer dan twee uur gebeurde er niets en daardoor krijgt deze Omloop van de Baronie mis­schien het stempel opgedrukt een vrij vlakke wedstrijd te zijn geweest.

    Van de Bunder reed de laatste kilometers naar de eindstreep als een generaal die zich tot het laatste moment heeft inge­houden en dan onbarmhartig toeslaat. Zonder risico te nemen op de door de al­toos neerplensende regen nat geworden wegen, reed hij in een zeer goede stijl, met een buitengewone souplesse, naar de finish in de omgeving van hotel Boshek in Breda. Hier werd hij opgewacht door een zeer gelukkige ploegleider Ben van Erp van Soka Snacks, die na Scheune­man in de Ronde van Zuid-Holland nu al zijn tweede klassieker van dit seizoen won. Hier ook vertelde Van de Bunder, onherkenbaar door de modder en slijk, die van de wielen van de overige renners waren opgespat, dat hij al acht wedstrij­den dit seizoen had gewonnen. Dit op een totaal van negen gereden koersen. Alleen in Scheldebeke was hij vorige week woensdag afgestapt. Zoals hij zei speciaal om zich voor te bereiden op de Omloop van de Baronie, waarop hij zijn zinnen had gezet.

    Eenmaal wat gewassen en gesoigneerd, wilde Van de Bunder nog meer kwijt. Hij zei dat alle berichten die aangaande hem de ronde doen en deden over aanbiedingen om prof te worden, uit de lucht zijn ge­grepen. Van de Bunder: „Ik heb nog nooit een aanbod gehad. Wanneer er een redelijk voorstel komt zal ik dat zeker in overweging nemen. Ik wil het best eens als prof proberen. Ik zeg met opzet een redelijk voorstel. Voor een bedrag van tienduizend gulden per jaar stap ik niet over.,,

    Er waren aan de eindstreep in Breda nog meer blijde gezichten. Ten eerste dat van ploegleider Ben van Erp, die een week voordat het merkenkam- pioenschap wordt verreden weet dat zijn ploeg in de Hel van het Mergelland en de Ster van Bladel zeker zal meetellen. In de kopgroep huis­den naast Van de Bunder ook Piet Maas en militair Toon van der Steen, die een goed gereden wedstrijd met een tweede plaats besloot, terwijl ook Scheuneman, een tweede lid van de militaire ploeg, volgend weekeinde voor Soka zal worden ingezet.

    Tevreden was ook Lambrichts, de ploeg­leider van Elite Meubelen-Ketting-Shi­mano. Toen op de dijk tussen Zwingel­spaan en Klundert de beslissing viel en zeventien renners definitief voorop kwamen, waren hierbij niet minder dan vijf renners van zijn ploeg. Het was bijzonder jammer dat Krijn Sint Nicolaas voor een lekke band van de fiets moest en daar­door terug in groep twee viel.

    Ook tevreden was Leo van Vliet. Hij, de winnaar van Olympia's Ronde van Ne­derland in 1976, ging dit seizoen voor het eerst in een wedstrijd van meer dan hon­derd kilometer van start. Hij liet meteen na het vallen van de vlag zijn gezicht al zien en danste enkele kilometers in ge­ze1schap van Nico Valkenburg uit Wouw voorop. Later was Leo ook in de beslis­sende slag betrokken. Van Vliet: „Op het einde voelde ik dat ik nog kilometers tekort kwam. Het ongeluk dat Arie Has­sink (die er nog niet bij was), Frans van de Enden en mij in Tsjechoslowakije is overkomen, ben ik nog niet helemaal te boven." Maar het zal niet lang meer duren of de ”oude" Leo van Vliet is weer tussen de wielen te vinden.

    Tenslotte was ook de organisatie meer dan tevreden. De valpartijen bleven tot het minimum beperkt en Wim Jeremias­se, het internationsal jurylid uit Goes, kweet zich als wedstrijdleider met de steun van Chris Delbressine, die de vol­gers weer op een sublieme wijze van het­geen in de kopgroep gebeurde op de hoogte hield, uitstekend van zijn taek. Jammer was dat de jury aan de finish de pers niet toeliet op de jurywagen. Deze was groot genoeg, ongeveer vijftig meter lang, en het is ook voor de schrijvende pers niet leuk het werk in de stro­mende regen te moeten verrichten. Op deze schoonheidsfout moet natuurlijk niet de gehele organisatie worden aange­keken. Wij vonden het echter zinnig er toch melding van te maken. Wat zou een organisatie moeten beginnen wanneer de krant thuis bleef ?

    Er waren na afloop in Hotel Boshek in Breda ook enkele teleurgestelde gezich­ten. Jan van Erp bijvoorbeeld, die na drie wedstrijden nog steeds op zijn eerste overwinning moet wachten. Van Erp: „Misschien lukt het volgende week. Dan is het merkenkampioenschap aan de beurt en men weet dat wij daar nogal happig op zijn. Deze wedstrijd misten wij Hans Koot, die ziek is, terwijl wij Henk Mutsaars, Bert Oosterbosch en Guus Bie­rings, speciaal met het oog op volgend weekeind, niet hebben opgesteld."

    Niet tevreden stond ook Mathieu Doh­men, de olijke Limburger, enigszins af­wezig langs de kant. Math moest, toen de slag viel, afhaken. Zijn commentaar: „De liesblessure waarvan ik veel last heb gehad is nog niet genezen. Het seizoen is gelukkig nog lang. Ik kom nog wel." Teleurgesteld, we hebben hem helaas niet meer kunnen spreken na afloop, was on­getwij- feld ook Theo Gevers uit Heesch. Ook hij beyond zich in de kopgroep, maar werd door een defect aan zijn rijwiel ge­plaagd. Gevers, die uitkomt voor Bossche Staalbouw, liet zich enkele keren afzakken tot bij een materiaal- wagen en trachtte het euvel met een sleutel zelf te herstellen. Helaas slaagde hij hier niet afdoende in, zodat hij van fiets moest wisselen. Dat wisselen gebeurde echter op een vrij ondeskundige wijze. Het­geen nu komt, is bedoeld als opbouwende kritiek. Het was na­melijk goed mogelijk voor een materiaalwagen een groep van vijftien renners te passeren. De auto zou bijvoorbeeld een vijf­honderd meter voor de renners uit hebben kunnen gaan rijden en dan hebben gestopt om de renner een andere fiets aan te kunnen reiken. Waarschijnlijk zou de ongelukkige Gevers dan niet veel tijd hebben verloren. Nu stopte de wagen echter achter de coureur. Eerst moest de fiets uit het rek warden gehaald. Dat ging met wat moeilijkheden gepaard en Gevers mocht achteraf blij zijn dat hij nog bij de tweede groep kon aansluiten.

    Door pech kwam Peer Maas op achterstand. Hij zou bijna een minuut na de winnaar arriveren

    Een lekke band is een vaak onoverkomelijk euvel, maar dit defect had op een andere wijze verholpen kunnen warden dan nu is geschied.

    Omdat de meesten van onze lezers niet tot de volgerskaravaan behoorden, geven wij tenslotte nog enig wedstrijdverloop. Nog in het geneutraliseerde gedeelte, dat wil zeggen van de start bij hotel Boshek tot over de overweg in Prinsenbeek, reed de jonge Ad Verstijlen lek en moest de zieke Jo Maas uit Maas­tricht al afhaken. Beiden kwamen bij, maar bij de eerste tempo­verhoging was Maas opnieuw het slachtoffer en verdween hij voorgoed uit de koers. Ook Henk Prinsen, de ex-prof, kwam het pechduiveltje tegen. Hij herstelde en kwam op eigen kracht weer bij. Leo van Vliet was de eerste durver in de karavaan. Nauwelijks waren er tien kilometer afgelegd of hij ging voorop rijden. „Even laten zien, dat ik er weer was," zei hij later laco­niek. Nico Valkenburg, een amateur in hart en nieren, die altijd voor een avontuur te vinden is, sloot zich bij Van Vliet aan en terwijl Nico van Hest lek reed en erg veel moeite had om terug te komen, reed Toine van de Bunder, toen al in de voorste lines te vinden, het gat dicht.

     

    In Zevenbergen waren de spoorbomen gesloten en daardoor kon ook Van Hest (Dries­sen-Optilon) weer bijkomen. In Zevenbergen, waar rails over de weg liggen, kwamen Piet van der Kruijs en Luc Rotman ten val. Zowel voor de renner van Jan van Erp als de pupil van Rinie Wagtmans was de koers afgelopen. Terwijl Marines Jongenelen en Toon van der Steen een speldeprik uitdeelden, dit na 20 km, vielen de eerste gelosten te noteren. Wij ontwaar­den achtereenvolgens Cor Spapens, Wicher Vlot (had hij soms defect?), de Zaankanter Commandeer, Peter Nederlof van Bik en Gijs van de Werff van DTS.

    Vooraan ging het zeer hard. De teller in de waren, voortreffeijk bestuurd door de eigenaar van hotel 't Lokomotiefje uit Breda, weer eerder in de richting van de vijftig dan de veertig kilo­meter per uur. De groep viel aanvankelijk in vele delen uiteen. Op de dijk tussen Standdaarbuiten en Klundert ontstonden diverse groepen, maar telkens opnieuw kwam het tot een her­groepering.

    In de omgeving van Oud Gastel, juist voor de Hel van Moer­straten, viel de slag. Zeventien renners kwamen voorop. Alle grote ploegen, met uitzondering van de paarse equipe van Jan van Erp, hadden er twee of meer renners bij zitten en daardoor werd het tempo van de achtervolgers gebroken. Die zeventien: Leo van Vliet en Johan van der Meer van Amstel, Theo Gevers en Roelf Akker van Bossche Staalbouw, Michel Jacobs en An­dre Verstijlen van Union, Piet Maas en Toine van de Bunder van Soka, Jan Damen en Wim de Wilde van Badek, Peter Godde van Jan van Erp Tegels, Toon van der Steen van de militaire ploeg en Frits Schur, Hans Langerijs, Martin Havik, Tinus de Lange en Krijn St. Nicolaas van Elite Meubelen­Ketting-Shimano waren en bleven definitief weg.

     

     

    De tweede groep van twintig renners liep al snel een achterstand van een minuut op en wist deze kloof tientallen kilometers lang te handhaven, maar toen degenen die het tempo aangaven, o.a. Bart van Est van Jan van Erp, Albert Scheffer (De Uitkomst) en Bert Scheuneman (militair), moegestreden waren en Scheu­neman bovendien door de tweede valpartij van de middag werd uitgeschakeld, was het verweer gebroken en liep de achterstand langzaam maar zeker op. Krijn St. Nicolaas verdween na 84 kilometer uit de kopgroep door een lekke band en Gevers door het eerder aangehaalde voorval. Bij Rucphen (90 km) reed Maas lek, maar hij kwam in een fraaie stijl zijn positie voorop weer innemen. Ook Van der Meer moest voor een lekke band van de fiets maar de Limburger toonde eveneens uit het goede hout gesneden te zijn. In no time maakte hij zijn achter­stand goed.

    De laatste twintig kilometer vertelden wij u in feite al in de aanhef. Van de Bunder zorgde voor onrust in de voorste ge­lederen. Aanvankelijk was Jacobs zijn evenknie, maar ook deze jonge, sterke coureur moest onder het juk van Van de Bunder door. Jacobs en Havik, die het langst stand hielden, kregen in de eindfase nog gezelschap van Van der Steen en Langerijs, die zich daarmee van een ereplaats verzekerden. Het ploegen­klassement was natuurlijk een buit voor Elite Meubelen-Ket­ting-Shimano, een te duchten ploeg in het komende weekeinde.BRON: JO DE BRUIJN

    Amateurs: 1. Toine van de Bunder (Soka Snacks) 162 km in 4 uur 01 min. 22 sec., 2. op 27 sec. Toon van der Steen (Militaire Ploeg), 3. Michel Jacobs (Union), 4. Hans Langerijs (Elite-Ketting-Shimano), 5. Martin Havik (Elite-Ketting-Shimano), 6. op 56 sec. Piet Maas (Soka Snacks), 7. Jan Damen (Badek), 8. Peter Godde (Jan van Erp), 9. Tinus de Lange (Elite-Ketting-Shimano), 10. Leo van Vliet (Amstel), 11. Wim de Wilde (Badek), 12. Adrie Verstijlen (Union), 13. Johan van der Meer (Amstel), 14. Frits Schur (Elite-Ketting-Shimano), 16. Roelf Ak­ker (Bossche Staalbouw),.16. op 6 min. 07 sec. Martien de Vos (Dries­sen-Optilon), 17. Theo Gevers (Bossche Staalbouw), 18. op 8 min. 28 sec. Cees van Bragt (Badek), 19. Jack Verbrugge (Transvemij), 20. Jan van Houwelingen (Bossche Staalbouw), 21. Jan van de Velden (Union), 22. Jan Kuiken (Bleu de Nil), 23. Ad Hoezen (Bossche Staalbouw), 24. Jan Spijker (Amstel), 25. Vester Aarts (WV Roosendaal).

    Ploegen: 1. Elite-Retting-Shimano 12 uur 05 min. 36 sec., 2. op 6 min. 01 sec. Union, 3. op 6 min. 24 see. Badek, 4. op 6 min. 30 sec. Amstel, 5. op 11 min. 31 sec. Bossche Staalbouw.













     

    22-04-2014 om 00:00 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1983: De kenners over Erik Vanderaerden

    .

















    21-04-2014 om 06:52 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tragische dood van de eeuwige Wereldkampioen, Jempi Monseré

     

    Eind jaren '60 baadt het Belgische wielrennen in weelde. Het is de gouden tijd van Merckx, Godefroot, Verbeeck en Van Springel. En dan staat er ook nog een jong en ongedurig talent uit Roeselare te trappelen om zich met hen te meten: Jean-Pierre Monseré. Samen met boezemvriend Roger De Vlaeminck wil hij 'die Brusselaar' eens een lesje leren.
    Monseré is een klasbak. Al van in de jeugdcategorieën is hij een zegekoning. Hij is nog maar een maand prof als hij in 1969 de Ronde van Lombardije wint. De jonge Monseré gaat als een pallieter door het leven en is graag gezien in het peloton. Met zijn onweerstaanbare lach charmeert hij iedereen.

    In 1970 mag Monseré mee naar het wereldkampioenschap in Leicester. De Belgische ploeg telt te veel kopmannen met met Walter Godefroot, Eddy Merckx en Roger De Vlaeminck en niemand gunt de ander de zege. Monseré ruikt zijn kans en kiest voor de aanval. Monseré rijdt de koers van zijn leven, legt onderweg nog de hele Italiaanse ploeg in de luren, en wordt wereldkampioen. Het Belgische wielrennen heeft er een nieuwe ster bij. Een ster van 21.

     

    De daaropvolgende winter werkt Monseré hard. Hij wil zo snel mogelijk laten zien dat die regenboogtrui geen toeval is en heeft zijn zinnen gezet op Milaan - Sanremo, de koers die hij helaas nooit zal rijden. Enkele dagen voor de afspraak met de Primavera rijdt Jempi een kermiskoers in Retie. De eventjes achterop fietsende Monseré komt op de weg van Lille naar Gierle met 45 km/u frontaal in botsing met een auto die bij de graskant wachtte tot alle renners voorbijgereden zouden zijn. Hij overleeft de klap niet. Men vermoedt dat hij seconden voor de aanrijding had omgekeken en de auto te laat had opgemerkt. Bij deze lokale wedstrijd werd door de politie en koersorganisatie geblunderd. Men had het nagelaten het gewone verkeer van het koersparcours gescheiden te houden. Volgens de toen geldende reglementering trof de bestuurster van de wagen in elk geval geen fout.

     

     

     

     

     

     

     




     

    De schok komt hard aan. Het land staat stil, iedereen rouwt om Jempi. Vijf jaar later is er een volgende klap voor de weduwe Monseré. Hun zoontje Giovanni had van zijn peter Freddy Maertens een racefietsje gekregen en ging daarmee enthousiast de weg op toen oom Freddy een etappe in de Tour de France won. Een automobilist kon hem niet ontwijken en Giovanni Monseré was op slag dood. Twee dagen later won Freddy Maertens op de Champs Elysées zijn zoveelste Touretappe en de groene trui wint. Men had Maertens immers nog niet durven vertellen wat er gebeurd was. In zijn autobiografie ‘Niet van horen zeggen’ vertelde de renner dat hij het slechte nieuws die avond te horen kreeg van zijn ploegleider Lomme Driessens. Maertens was ontredderd. Hij zegt hierover: “En ’s avonds werd door het publiek in het criterium van Aalst van me verwacht dat ik weer de stoere held speelde”… Op de plaats waar Moseré om het leven kwam is er een monument opgericht om hem eeuwig te herdenken. Robbe de Hert legde in 1971 de nagedachtenis aan Jempi vast in de documentaire ‘De dood van een sandwichman’.













    20-04-2014 om 08:10 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1991: Frans Maassen winnaar van Amstel Gold Race.

    "

     

    >.

























    19-04-2014 om 00:00 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1982: De ploegleider van Brouwers Machines, Theo van der Leeuw.

    .















    18-04-2014 om 00:00 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1991: Nico Verhoeven

    Foto's Cor Vos, tekst Sjaak Reumer.












    17-04-2014 om 07:20 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1980: Roelof Groen winnaar ronde van Galder.

    .







    17-04-2014 om 00:00 geschreven door Maurice Garin

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!