Een dagbladredacteur zei eens:
”Als je wat bereiken wilt, moet je precies vaststellen waar je wilt zijn of wat je wilt doen. Overtuig je ervan, dat dat het juiste doel is, grif dat doel in je brein en houd het daar onwrikbaar vast. Werk hard, geloof erin en dan zal die gedachte zo machtig worden, dat ze zal meehelpen het succes te verzekeren. Er is een grote kans dat er zal gebeuren wat je jezelf voorhoudt, mits het geestelijk beeld krachtig genoeg en het doel juist is.”
En hoe krijg je nou zo'n krachtig beeld? Dan moet je eerst heel helder zien te krijgen waar je doel precies ligt. Daarna moet je bij ieder obstakel dat je tegen komt, dat obstakel wegdenken. En weer dat beeld van je doel in herinnering roepen.
Dat beeld werkt dan als een hefboom, of een trampoline, die je zover omhoog brengt dat je over het obstakel heen kunt kijken.
Maar eerst moet je precies vaststellen wat je doel is.
Ik ben bijvoorbeeld bezig met het maken van kaartjes met aan de ene kant bijbelteksten en aan de andere kant een uitleg.
Dit was mijn denkpad:
Nu kun je denken dat het doel is die kaartjes aan de man te brengen. Maar wat zit daaraan vast?
- Die kaartjes maak je door eerst de tekst in te typen;
- Daarna moet je die teksten op zo'n manier in een tabel plaatsen, dat de bijbeltekst en de uitleg precies op de kaartjes passen.
- Dan moet de tabel uitgeprint worden.
- Dan moeten je kaartjes uitgeknipt, in hoesjes gestopt en door de lamineermachine gehaald.
En klaar is Kees. Voorwaar een heel karwei.
Daarna moet je ze aan de man brengen.
Dat laatste is ook nog niet gemakkelijk, maar als je dat lukt, heb je het doel bereikt. Is dat wel zo? Wat is "aan de man brengen". 100 personen die de kaartjes bestellen of duizend of een miljoen?
Hoe zie je het voor je om al die kaartjes te maken.
Een ander doel kan zijn:
“Ik moet mijn hersens steeds nieuwe dingen laten doen en ik beschouw het ontwerpen van de kaartjes als een project om dat te doen.”
Dat is een heel afgebakend doel. Je doel is bereikt als de kaartjes zijn ontworpen en je moet uitkijken naar een nieuw project om je hersens te trainen.
- Dit doel is haalbaar.
- Je kunt het overzien.
- Het duurt niet eindeloos.
Je kunt dan later nog beslissen of je zelf de kaartjes gaat verkopen of het aan anderen overlaat.
|