Inhoud blog
  • Laat uw lijkrede schrijven
  • Een Middeleeuwse sage
  • Volkstuinen voor alle Chinezen
  • Vliegclub Panamarenko
  • Egidius, waer ...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Geof gaat voor u geen commissies nie meer doen!
    ... en hij FIETST verder!
    Waar een wil is, is daarom nog geen weg, en vice versa.
    06-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegclub Panamarenko
    Heel soms is er toch nog plaats voor stomme verbazing. Gisteren bracht ik bij mijn omzwervingen een bezoek aan 'Vliegclub Panamarenko'. Wat doen deze mensen.
    Ze hebben, naast een vervallen schuur, een vliegtuighangar nagebouwd met afvallig gebogen golfplatenmateriaal. In die 'hangar' staat welgeteld één zichtbaar afgedankt sportvliegtuigje met één schroef. Deze schroef hebben de bricoleurs veiligheidshalve vervangen door een pseudo model waarop geen zijwaartse torsie zit, er kan bijgevolg geen trekkracht mee uitgeoefend worden. Wat is daar in godsnaam de bedoeling van?
    Op hun reunies wordt het wrak met vereende krachten buitengesjouwd, maar ver kunnen ze er niet mee weg want de betonnen 'startbaan' die ze voor de hangar hebben gegoten is amper 10m lang, 3m breed. De witte middenstreep ontbreekt echter niet.
    Het oldtimer clublid wiens beurt het die dag is, kruipt vervolgens, via een naastgeplaatst laddertje, in de cockpit. Een netsnoer 220V wordt hem nog nagereikt. Gestommel in de cockpit, want blijkbaar wordt daar één en ander electrisch aangesloten. De uitverkorene klapt uiteindelijk het nog nauwelijks doorzichtige dakpaneel dicht en wuift nog eens naar de achtergeblevenen. De leren helm inclusief vliegeniersbril wordt met bevende hand opgezet.
    Checklist. Knopjes worden bediend. De schroef begint warempel te draaien, zij het met een constante en niet te hoge draaisnelheid want waarschijnlijk met een electromotor aangedreven (het netsnoer!). Daarna komen er, ongeveer op de plaatsen waar de vleugels aan de romp (voorlopig nog) vastzitten, twee telescopische buizen, als poten uit het tuig geschoven, die het vehikel aan de voorkant langzaam optillen. De 'echte' wielen raken nu de grond niet meer, het wrak komt in een schuine stand te staan.
    Wat is de bedoeling van al deze manoeuvers: den bompa ziet vanaf nu de einder niet meer, en waant zich in de wolken. En hij voert een vlucht uit op een Microsoft Flightsimulator, op een PC monitor die in het dashboard ingewerkt werd. Stuurknuppel zal ook wel aanwezig zijn.
    De andere senior clubleden waren ondertussen al naar de vervallen schuur geschuifeld, waar hun als naar gewoonte een pintje en een geanimeerde discussie wacht.
    Veel later zal de piloot-van-de-dag weer uit zijn cockpit klauteren, het schijfje met zijn vluchtgegevens bij zich dragend.
    In het schuurtje staat eveneens een PC, waar dezelfde vliegsimulator op draait. De gemoederen laaien hoog op, de commentaren op de begane fouten zijn niet 'van de lucht'.
    Vliegclub Panamarenko. Een aanrader voor senioren die in het grote zwarte gat gezogen zijn en daar willen uitgeraken. Uit vliegen.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 30/08-05/09 2010
  • 30/07-05/08 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!