Over de mercator en zijn bemanning kan men blijven vertellen, maar een ding weet ik zeker we leerden er in veiligheid werken op een schip en dat was een voornaam punt. In elke haven waar we aanmeerden werden we altijd hartelijk begroet, en natuurlijkdan konden we ook eens aan wal dan werd de bemanning in twee verdeeld namelijk de stuurboorwacht en bakboordwacht zodat er altijd veel man aan boord bleef. De bewoners van het land mochten ook het schip bezoeken en met succesen gezellig. Maar nu enkele gegevens over het schip.
Tonnage 778,86 / Lengte78,40 /Breedte 11,09 /Diepgang 4,50 Voortstuwing en vermogen Fokkenmast (voor) 39m (vierkant getuigd ) Middenmast: 41m (dwars getuigd ) Bezaansmast: 40m (dwars getuigd ) 15 Zeilen 1600 viekante meter Vier kluivers: de jager,buitenkluiver, binnenkluiver, voorstengenstagzeil Fokkenmast: fok, ondermars, bovenmars, en bramzeil Tussen fokkenmast en grotemast: het grootstagzeil, grootmiddenstagzeil, en het grootstengenstagzeil Grotemast: het grootzeil en het grootgaffeltopzeil Bezaansmast:de bezaan en het bezaansgaffeltopzeil Hulp motor van 500 PK 13Knopen (24 km/u ) Type: Brigantijn, opleidingschip: Bemanning 150 Wachten De wachten op het schip werden uitgevoerd door 3 ploegen van 20 man. De wacht op de brug bestond uit 1 officier en 3 cadetten. De andere wachten onder leiding van een officier ,stonden klaar voor de zeilmaneuvers. De wachten van telkens 4 uur waren als volgt ingedeeld de eerste wacht 20-24u hondenwacht: 00-04 u Dagwacht: 04-08u Voormiddagwacht 08-12u Namiddagwacht 12-16u Platvoet wacht 16-20u:::::::: Er is nog zoveel te vertellen over dat schip maar we zullen hier maar eindigen tot later GERARDUS