this is my life 't Rallycrosserke
Foto
Foto
Foto
Foto
El Sympatico: Davy Van den Branden
Foto
Michaël De Keersmaecker met Thérèse
Foto
Michaël met Jos Sterkens
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • vergelijk tanken
  • Davy op nr1
  • result maasmechelen 03/01/2009
  • rallycross Cokelaere
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per maand
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 06-2008
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek
  • xxx
  • Welkom bij de bloggers.
  • Groetjes
  • Lieve groetjes en een fijn weekend
  • Groetjes uit Lokeren ...

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Welkom op mijn blog! gilcla
    Over mijzelf
    Ik ben Claes Gilbert
    Ik ben een man en woon in Oostakker (B) en mijn beroep is bruggepensioneerd.
    Ik ben geboren op 01/04/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Schilderen, Rallycross, Tuinieren, Uitgaan.
    Foto
    Foto
    Een interessant adres?
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    nieuwe Russische vrienden: Lena en Yvan
    Foto
    Remy "de kleine surfer"
    Foto
    Papa Dirk met dochterje Sam
    Foto
    "My Hart" toepasselijke naam voor mijn vrouwtje
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Illusie ??
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    03-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rallycross of Rallyracing

    Rallycrossxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Rallycross wordt op permanente circuits van circa xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />1 kilometer lang gereden (minimum 800, maximum 2000 meter). Die circuits zijn deels verhard, deels onverhard. In principe geldt dat minstens 35% verhard moet zijn en minstens 40% onverhard, maar uitzonderlijk worden ook autocrosscircuits gebruikt (volledig onverhard), op voorwaarde dat de startgrid wel van asfalt of beton is (bijvoorbeeld de baan "Am Matschenberg" die af en toe gebruikt wordt voor het Duits kampioenschap, en het Circuit André Toton dat enkele keren op de Franse rallycrosskalender stond).

    Typisch voor veel circuits is ook de aparte startstrook, d.w.z. dat de startgrid in het verlengde ligt van een rechte lijn of grote bocht, zodat de volgende starters zich al kunnen opstellen terwijl de vorige nog aan het racen zijn. Meestal bevindt de finish zich ook op die rechte lijn of in de bocht net voor de piloten er terug op komen. Vanaf de finish mogen de piloten niet rechtdoor terug het rennerskwartier in kunnen rijden (zodat ze dat zeker niet met volle snelheid doen). De eerste 30 meter vanaf de start moeten zeker verhard zijn en tot de eerste bocht moet de afstand minstens 100 meter bedragen. Het circuit moet overal 10 tot 25 meter breed zijn en van de start (minimumbreedte 13,5m: 2,5m per starter + minstens een halve meter aan elke kant tot de baanrand) tot de eerste bocht mag er zeker geen versmalling zijn.

     

    Verloop van een wedstrijd

    Eerst krijgen de piloten de kans om enkele rondjes te rijden om met het circuit en zijn toestand vertrouwd te raken (meestal 2x 3 rondjes; bij wedstrijden over twee dagen, bijvoorbeeld voor het EK, begint de tweede dag ook met een "warm up" van 1x 3 rondjes vrije training). Na deze vrije training is er de tijdtraining: de piloten rijden individueel 3 rondjes. Van de tweede en de derde wordt de tijd gemeten en aan de hand van het beste resultaat wordt de startvolgorde voor de eerste reeks bepaald.

    Daarbij starten de wagens per 3, 4 of 5 (van onderaan geteld per 5 tot er 10 of minder overblijven, dan die per 3, 4 of 5 de even bij mekaar en de oneven bij mekaar) tegelijk en naast mekaar, met als "pole" de positie aan de binnenkant van de eerste bocht. Naargelang het kampioenschap en het circuit worden er 3, 4 of 5 rondjes afgelegd. De tijd hiervan geldt voor de startvolgorde voor de tweede reeks, die op dezelfde manier verloopt. Dan volgt er nog een derde reeks. Voor de startvolgorde daarvan gelden eerste en tweede reeks samen.

    Na de reeksen volgen de finales. De twee beste resultaten van de reeksen worden gebruikt om de startvolgorde te bepalen; twee keer de finish bereiken tijdens de reeksen is dus nodig om een finale te mogen rijden. Er zijn 3 finales: C, B en A. In de C starten degenen die de elfde tot en met zestiende plaats behaalden. De winnaar daarvan krijgt de laatste startplaats bij de vijf volgende in de B, analoog voor de A. De piloten starten niet meer naast mekaar maar verspringend: de eerste start op de pole, de tweede op positie 3, de derde achter positie 2, de vierde achter positie 4, de vijfde twee plaatsen achter de tweede en de laatste twee plaatsen achter positie 5 van de reeksen (het kan ook gebeuren dat de startrij van de reeksen als laatste startrij van de finales dienst doet en dat plaatsen 1 tot en met 4 van de finales zich dus verder naar voor bevinden). Uitzonderlijk wordt er voor nationale kampioenschappen (o.a. in Nederland en Ierland) ook per acht gestart in de finales, met 3 piloten naast mekaar op de eerste en de derde rij. De afstand tussen de startstrepen van de verschillende rijen bedraagt 6 meter. Naargelang het kampioenschap en het circuit rijden de piloten dan 4, 5, 6 of zelfs 7 ronden. De tijd speelt geen rol meer; het is de plaats die telt.

    Voor de startvolgorde worden niet de tijden bij mekaar opgeteld, maar wel de daarmee verbonden plaatsen in de bewuste reeks. Wie in een reeks de snelste tijd neerzet, krijgt voor die reeks één punt, de tweede twee, en zo voort. Wie in de twee eerste reeksen de snelste tijd neerzet heeft dus sowieso de pole in de A-finale, want niemand kan nog beter doen dan twee punten, en hoeft dus in principe de derde reeks niet meer te rijden. Wie uitvalt krijgt 80 punten, wie niet start 90 en wie gediskwalificeerd wordt 95. Deze punten kunnen niet in rekening gebracht worden voor de startvolgorde van de finales (vandaar dat twee tijden noodzakelijk zijn). Voor de uitslag van de wedstrijd telt enkel de volgorde waarin men de finishlijn overschrijdt; de resultaten van de reeksen spelen geen rol meer.

    Soms (o.a. in Duitsland en Groot-Brittannië) wordt er na de eigenlijke finales nog een zogenaamde superfinale gereden. Deze race verloopt zoals een gewone finale, maar de starters kunnen uit de verschillende divisies komen. Degenen die aan de start mogen komen zijn immers de acht of zelfs tien (start in vier rijen: 3-2-3-2) piloten die tijdens de reeksen de snelste rondetijden hebben gedraaid.

    Divisies

    Zoals bij de meeste autosporten is er ook bij rallycross een indeling in divisies. Hier volgt de indeling zoals ze tegenwoordig voor het door de FIA georganiseerde Europees kampioenschap geldt. Voor de nationale kampioenschappen kan ze aangepast worden, maar meestal is ze hier wel op gebaseerd.

    Divisie 1: vierwielaangedreven toerismewagens met een turbomotor van max. 2058cc, startnummers 1-99.

    Divisie 1A: toerismewagens met voorwielaandrijving, 1600cc (vandaar ook "super 1600"), startnummers 101-199.

    Divisie 2: tweewielaangedreven productiewagens, 2000cc, startnummers 201-299.

    Vanaf 2007 komt hier een 'Cup'-klasse (startnummers 301-399) bij met wagens met achterwielaandrijving en 2000cc-motoren, opgevat op basis van de technische reglementen van divisie 1. Het is de bedoeling dat deze klasse binnen enkele jaren de "uitstervende" divisie 2 zal gaan vervangen.

    Bron: Wikipidea















    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 06/04-12/04 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
    Foto
    THE DIXIE GENT
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    rallycross kan toch zo mooi zijn
    BROKKENRALLYCROSS 17.08.2008 VALKENSW.
    Foto
    Koen Pauwels...
    Foto
    Foto
    Olivier Anne
    Foto
    Jochen Coox: motor verloren?
    Foto
    Michael Jerberg
    Foto
    Foto
    Morten Bermingrud; Zwaar ongeval
    Foto
    Foto
    Ons Idool : THIERRY COKELAERE zie ook: cokelaere.be
    De Cokelaerkes Noël Cokelaere hebben we leren kennen toen hij nog reed bij de "proto's" (ongev.20jaar geleden). Daarna nam hij het stuur over van Eddy Colombeen (EDCO) in de Opel Astra. NOCO (Noël Cokelaere) behaalde er veel successen mee, en zijn rallycrossmicrobe had toegeslagen!! Doch zijn grootste doorbraak kwam er met zijn Citroën toen hij zowel Belgisch als Nederlands kampioen werd. Internationaal blonk hij uit op zijn geliefkoosd circuit: Maasmechelen, waar hij de pannen van het dak koerste!! Doch ons beenhouwerke blonk nog meer uit door de vriendschap en warmte die hij uitstraalde tijdens ons bezoek aan het rennerskwartier. Zijn echtgenote Carine, zijn kinderen Pedro en Maska, zijn mekanieker Staf, de broers en kozijns van Noël, je hoorde er onmiddellijk bij, werd als ëen van de zijnen onthaald.
    Foto
    Noël samen met zijn broer
    Foto
    Carine de "Soigneur" van alle Cokelaerkes
    Foto
    "Miss" Nancy en Pedro
    Foto
    Masjka en Pedro
    Foto
    Foto
    Foto
    Nadat Noël nog wat successen had vergaard met zijn Escort, schakelde hij over op Honda, daarna liet hij wijselijk het stuur over aan zijn zoon Pedro, die op zijn beurt zijn mannetje stond. Zijn tweestrijd met Filip Rombauts waren legendarisch. *THIERRY COKELAERE* Noëls kozijn waagde op zijn beurt zijn eerste stappen in de Rallycross. En wat een start maakte hij...BELGISCH KAMPIOEN. En vorige week in Maasmechelen 1e Belg (afgevlagd op de 9e plaats) tussen al dat internationaal geweld. Het verhaal van Thierry word een verhaal zonder einde, hij zal de Familie Cokelaere met glans verdedigen!!!
    Foto
    Thierry Cokelaere
    Foto
    Foto
    Thierry Cokelaere
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Foto
    Foto
    Onze zoon Peter en zijn partner Sven in hun vertrouwde zaak "The Dixie" aan het Sint Pietersstation te Gent
    Foto
    Foto
    The Dixie Gent
    Foto
    Foto
    Koningin Maria Hendrikaplein 37 9000 Gent
    info@the-dixie.be
    Foto
    Mijn Schuun Gent
    Foto
    Mijn moeder (88 lentes) kaarten houd haar jong!!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Stijn De Volder (Volderke)
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!