WELKOM IN DE WERELD VAN GUSTAAF VAN LOON
Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • Gedichten van Bertine van Loon
  • Gedichten van Bertine van Loon
  • Gedichten van Bertine van Loon
  • Clementinelaan - Gent
  • Sneeuw
  • Mestkar
  • Paardenspan op boerderij
  • Le clochard
  • Gehucht in Vlaanderen
  • Een regendag
  • Slapend kind
  • Vredige stilte
  • Na de regenbui
  • 't Gesprek
  • De bekentenis
  • Vismijn te Zeebrugge
  • Bos in de herfst
  • Terugkeer naar 't Oranjehof
  • De groentenmarkt
  • De bosrand
  • 't Pompken
  • Winterrust
  • Boerenleven
  • De Kouter te Gent
  • De levensboom
  • 'K zal 't aan moeder vragen
  • De voerman
  • Koeien in de wei
  • Onthechting
  • Terug van 't land
  • Begin van de dagtaak
  • Herfststemming
  • Koeienstal
  • Paardenmarkt
  • Prille lente
  • Naar het dorp
  • De tentatie van St-Antonius
  • Mijn boerke
  • Op het erf
  • Naakt voor de Rust
  • De eerste sneeuw
  • Opkomende maan in de duinen van De Panne
  • Hobo
  • Clementinalaan te Gent
  • Saamhorigheid
  • Rust
  • De laatste koude
  • Lentedroom (Songe Printanier)
  • Brabantse paarden
  • De gemeenschap
  • Winterlandschap
  • Staldeur met emmer
  • Aan de waterkant
  • De verliefden
  • Visser bij maanlicht
  • Beekje
  • Paarden naar het erf
  • In de duinen van De Panne
  • Nonkel Dees
  • Terugkeer
  • Bomenweelde
  • Duinenzicht
  • Stemming
  • Aan de rand van de hoeve
  • Grote varkensmarkt
  • Vroege avond in de herfst
  • Het gehucht
  • Zelfportret
  • Mevrouw van Loon
  • Winterlandschap
  • De Panne
  • Vroege morgen
  • Het vlakke land
  • Darsen
  • Groentemarkt te Gent
  • Deur met mand
  • Herfstzang
  • Ledeberg
  • Koeien bij maanlicht
  • Paard aan de kade
  • Gezicht te Bottelare
  • Boerenweelde
  • Ruddershove
  • Publicaties over Gustaaf van Loon
  • Belangrijkste tentoonstellingen
  • Biografie
  • Hommage aan mijn schoonvader
  • Portret van mijn vader (II)
  • Portret van mijn vader (I)
  • 7 maart 1980
  • Gustaaf van Loon op Skynet ...
    Zoeken in blog

    WAS GUSTAAF VAN LOON VOOR U GEEN ONBEKENDE ?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laatste commentaren
  • Adidas Shoes (Barbara)
        op Biografie
  • Paard aan de kade (Guus)
        op Paard aan de kade
  • Lebrons shoes (William)
        op Biografie
  • fitflop shoes (changhon62)
        op De voerman
  • cialis generisches nacht (YuliaCek)
        op De voerman
  • cialis grapefruit (YuliaCek)
        op De voerman
  • xQBH (giuseppe sneakers cheap)
        op Biografie
  • guus (Guus Kuijs)
        op De laatste koude
  • de heer (Jacques Dragonetti)
        op De voerman
  • Twee grote kunstenaars (Ludwig Goris)
        op Biografie
  • Startpagina !
    Blog als favoriet !
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Freddy Callebaut
    Ik ben een man en woon in Dendermonde () en mijn beroep is Bio-ingenieur.
    Ik ben geboren op 26/08/1949 en ben nu dus 74 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: .
    Ik ben weduwnaar van Bertine, dochter van Gustaaf van Loon. Ik ben auteur van deze weblog.
    Foto

    1980

    Retrospektieve Gustaaf van Loon

    Galerij De Vuyst, Lokeren

    Sfeerbeelden

     

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto


    1988

    Gustaaf van Loon op de Predikherenlei te Gent

    Foto
    Foto


    Gustaaf van Loon op zijn atelier

    Foto
    Foto

    De hoogste trap, de overloop, de vensters
    voorbij (waar hij de voorstad zag beginnen)
    trad hij het kimland van zijn kamer binnen
    als op een bergwei of een wit gesternte.

    Geledigd van de dagelijkse zorgen
    (die in het orderboek beneden bleven
    als overschotten van een ander leven)
    stond hij geladen voor het doek van morgen.

    Intens met trage toetsen groen en oker
    en parelgrijs verkrijgt het veld gedaante
    onder zijn vingers moeiteloos ontstaande
    uit het geheugen van een lange zomer.

    Anton van Wilderode

    Foto
    Foto

    Het atelier
    op
    7 maart 1980

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto



    Vanwege mijn vriend Clement De Porre

    Foto

    Getekend portret van Gustaaf van Loon door Clement de Porre

    Foto

    Aan mijn vriend Gustaaf van Loon



    Mijn vriend Roland Pelfrene

    Foto
    Foto

    Eerbetoon aan mijn goede vriend Roland.
    Tentoonstelling ingericht door de "Gustaaf van Loon Stichting"
    13-23 mei 1988


    Foto


    Met dank aan mijn vriend Gaston De Vuyst (Galerij De Vuyst, Lokeren)


    CAMILLE COROT

    (1796-1875)

    Voorloper van het Impressionisme
    .

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto


    Pre-impressionisten in België

    GUSTAVE DEN DUYTS

    (1850-1897)

     

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    CESAR DE COCK

    (1823-1904)

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto



    HET IMPRESSIONISME

    De ontwikkeling van het impressionisme begint in Frankrijk in het jaar 1874 met een groepsexpositie (in het atelier van de fotograaf Nadar op 15 april) van kunstschilders, die echter pas na 1877 naar aanleiding van het als "Impressie" betitelde schilderij van Claude Monet kleinerend als impressionisten werden genoemd.

    Typerende kenmerken van de impressionistische schilderkunst zijn de voorliefde voor duidelijke en heldere kleuren, de veelheid van kleurnuanceringen en de spontaniteit waarmee de verf is aangebracht, er is nauwelijks nog een lineaire vormgeving te zien. In deze zin vormt het impressionisme de eerste stap naar de emancipatie van de kleur ten opzichte van de relatie tot het afgebeelde object en daarmee de overgang van de klassieke naar de moderne schilderkunst.
    De overgangsvorm van het impressionisme is duidelijk zichtbaar in de wijze waarop de natuur wordt weergegeven. Niet het voorbeeld van de natuur zelf, doch de wijze waarop deze wordt ervaren, wordt waargenomen, treedt op de voorgrond. Het gaat om de principes van de menselijke zienswijze. De realiteit wordt hierdoor minder een samenspel van vaste vormen en lineaire lichamen. Het wordt veel meer een wisselend organisch spel van licht en donker, dat zich in het menselijke oog tot een totaalindruk formeert.

    De belangrijkste schilders van het impressionisme in Frankrijk waren : Monet, Renoir, Pissaro, Sisley, Cezanne en Degas. In Duitsland hebben we Liebermann, Corinth en Slevogt. In Italië Segantini.

    De voorlopers van op kleur en lichtval gebaseerde schilderkunst waren Frans Hals, de Engelse landschapschilders John Constable en William Tuner, en in Frankrijk Eugène Delacroix en Camille Corot.


    CLAUDE MONET
    (1840-1926)

    Foto
    Foto
    Foto


    HET IMPRESSIONISME IN BELGIE

    De Leiestreek heeft uitzonderlijk veel kunstenaars aangetrokken sinds het laatste kwart van de 19de eeuw. Met onder andere de gebroeders Xavier en César De Cock, Binus Van den Abeele, Gustave Den Duyts en Emile Claus zitten we midden in het romantisch-realisme, dat zijn oorsprong vindt in Barbizon.

    Ze beeldden de pure natuur uit met de neiging die te idealiseren of te romantiseren. Het atelier werd verlaten om midden in de natuur een landschap op doek te leggen. Na 1880 ontstond een nieuwe stijl, een nog verder gaande vorm van realisme, die aanleunde bij het Franse impressionisme. Het was Emile Claus die het impressionisme introduceerde met zijn 'lichtgevende doeken'. Het weergeven van lichtpartikulen en kleurpunten bootste een momentopname na, dat pas van op afstand in de hersenen bij de kijker een homogeen beeld vormt.

    Dit op doek vastleggen van een vluchtig moment stond tegenover het statisch beeld van het romantisch-realisme. Claus werd hierin gevolgd door onder andere Modest Huys, Jenny Montigny, Anna De WeertLeon De SmetGust De Smet, Maurice Sys, Frits Van den Berghe. Andere zoals Albert Saverys, Evarist De Buck, Montobio, Georges Buysse, Maurits Niekerk zullen eveneens kortere tijd door de 'paus van Astene' beïnvloed worden. Claus werkte niet alleen in de Leiestreek. Ook in Zeeland stelde hij vaak zijn schildersezel op.


      

    EMILE CLAUS
    (1849-1924)

    Foto
    Foto
    Foto

    ANNA DE WEERT
    (1867-1950)

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    MODEST HUYS
    (1874-1932)

    Foto
    Foto
    Foto
    Gustaaf van Loon en ... mijn wereld !
    De Poëzie van het Penseel
    Kleurgeworden poëzie , de weergave van een bevleugelde wereld. Uit "Kunstmonografie Gustaaf van Loon" van Anton van Wilderode en Paul van Loon - oktober 1980. Dit is een oproep tot allen die Gustaaf van Loon van dichtbij of heel ver gekend hebben ! Maak u bekend en laat u glijden in zijn wereld. Zijn wereld is ook de Uwe !!!
    08-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf van Loon op Skynet ...

    Surf naar http://gustaafvanloon.skynetblogs.be


    >> Reageer (0)
    10-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 maart 1980
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    7 maart 1980 ... toen stond de wereld even stil ten huize van van Loon

    Voor de eerste maal stond mijn schoonvader in het "blauwe boekje" van de Belgische Kunstenaars en wijlen mijn echtgenote - Bertien (1950 -1990) - wou hem die dag dit boekje cadeau doen - het heeft niet mogen zijn !






    In memoriam patris

    Heel even hield deze lente op.
    De tintelende twijgen van de witte linde
    beknopten hun hartslag;
    het water in de beek verstomde roerloos
    in haar beweeglijke bedding
    en de ijle vogels in je tuin
    luisterden schichtig
    naar je stille Afwezigheid.

    Heel even hield deze lente op.
    De zwaluw twijfelde op zijn tocht
    en cirkelde hoog
    om zijn eigen aarzeling.
    Het gras weende overvloedig dauw:
    parelmoeren droppels van verdriet.
    De ogen van je kleinkind
    blonken vol blind onbegrip
    en het maagdelijk gloren
    verbleekte in haar tederlichte weefsel.

    O, hoe alleen was jij
    in die peilloos gapende flits,
    toen je hartslag zich ontdeed
    van zijn stuwende dwang ?

    Heel even hield deze lente op :
    toen je witte handen zwegen
    op het witte laken van het leed;
    toen je kleuren op 't palet versteenden
    en zich sloten onder een doorzichtig vlies
    van waterdicht Zwijgen.

    Paul van Loon, Hamme in de lente van 1980


    >> Reageer (1)
    11-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Portret van mijn vader (I)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een lichte aarzeling. Een innerlijke tweespalt beklemt me wanneer  in  aanvang met dit summier portret, dat een tipje zal pogen te lichten van de sluier die het artistieke leven van mijn vader verhult. Aarzeling enerzijds, omdat ik weet dat men vijfendertig jaar eerlijk vakmanschap niet op enkele bladzijden kan samenbundelen. Twijfel ook, omdat in mij de vrees leeft, dat men mij een dubieuze subjectiviteit zal aanwrijven die de normen van de kunstkritiek te zeer geweld aandoet.

    Maar anderzijds is er ook de onstuitbare drang om alles wat ik gezien heb, gehoord en meegemaakt, om de diep te bewonderen oprechtheid waarmee Gustaaf van Loon zijn kunst aanpakt, zijn onlesbare dorst naar schoonheid, zijn niet aflatende vechtlust waarmee hij de bekoringen van de gemakzucht bestrijdt, zijn diep aantastende twijfels, zijn ontgoochelingen en zijn vreugde, in moeilijke plooibare woorden vast te leggen.

    Nederigheid en bescheidenheid zijn kostelijke gaven : Gustaaf van Loon heeft ze in zijn leven vruchtbaar gecultiveerd. Maar er komt een ogenblik dat men zich vanuit zijn teruggedrongen hoekje moet verheffen en moet spréken, klare en duidelijke taal, tot hen die zich door een handvol kunstpotentaten laten belazeren; dat de Schoonheid eindelijk haar tanden eens laat zien tegen die inspiratieloze clownerieën, bedrog op grote schaal en schrijnende onkunde etaleren en dat zij halt toeroept aan het gesol, het oneerbiedig neerhalen van de schepping en het schaamteloos prostitueren van de kunst.

    Het oeuvre van Gustaaf van Loon mag gezien ; méér nog: het moét gezien worden in deze tijd. Wanneer het in één ruimte wordt te kijk gesteld, krijgt het vertrek zelf door de aanwezigheid van zoveel moois, iets adellijks. Men wordt er stil bij, ...

    Paul van Loon, 1980


    >> Reageer (0)
    12-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Portret van mijn vader (II)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Stilaan groeit bij Gustaaf van Loon ook de drang om te exposeren. Schilderen is communiceren en hij verlangt dan ook een klankbord voor wat hij te vertellen heeft. Hij wordt aanvaard in de Cercle Artistique et Littéraire te Gent.

    De post-impressionist Octave Soudan (1872-1948) begeleidt hem . Maar weldra ontdekt Soudan dat hij te maken heeft met een rasartiest en laat zijn leerling de vrije teugel.

    Van Loon geraakt vertrouwd met de meesterwerken van Rembrandt, Vermeer, Corot, Dupuis, Den Duyts, zonder zich te laten beïnvloeden, zonder aan eigenheid en persoonlijkheid in te boeten. In 1933 wordt hij ontdekt door de vooraanstaande en gevreesde kunstcriticus met de scherpe pen, Achilles Cavens. Onmiddellijk is deze aangegrepen door de eerlijke aandrang tot schilderen die bij de jonge kunstenaar aanwezig is, door zijn nederigheid die van alle gekunsteldheid gespeend is en door zijn bijna schuchtere bedeesdheid......

    Zijn professionele doorwinterdheid kan hem er niet van weerhouden in dichterlijke bewoordingen over te gaan als hij oog in oog komt met een lentetafereeltje van de hand van van Loon. Het is een droom van een lente die zich lichtgroen en teder blauw vanuit een pril bosje, een zachte schroom komt aanmelden. Cavens doopt het werkje "Songe Printanier" en schrijft in de Pages des Artistes van "La Flandre Libérale" de voor van Loon strelende bewoordingen :

    " En ce printemps, je veux savoir q'une chose: un poète du pinceau est né ..." 

    Paul van Loon, 1980


    >> Reageer (0)
    14-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hommage aan mijn schoonvader
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "met wondre dingen zijn wij bezig, elk van ons"  (Wies Moens) 

    De schilderijen van van Loon drijven vooral op de sfeer. als men er mee geconfronteerd wordt kan men niet anders dan terugdenken aan sommige Franse voorlopers van het impressionisme : een Corot bv, het is niet overdreven te zeggen dat enkele van de beste werken naast een Corot kunnen hangen. 
    Maar een frappant verwantschap in de sfeer van regenachtige stemming die over de stad hangt, tussen licht en duisternis, is wel deze met de Gentse schilder Gustave den Duyts, overleden in 1897.
    U ziet het, hoe men het ook bekijkt, van Loon is niet van deze tijd : van een tijd die rustige, gevoelige observatie vergeten en verleerd is, die hard schreeuwt en onrustig is, ook in de kleuren van de kunstenaar en geen gevoel meer heeft voor warmte, sfeer, stemming, de ziel die in kleur kan liggen.

    Gelukkig dat we nog eens af en toe aanbotsen op een kunstenaar die ... te laat geboren is doch spijtig genoeg te vroeg van ons is heengegaan !!!

    Dit is een hommage aan een man dat ik van dichtbij heb gekend en nog steeds diep bewonder om zijn gedrevenheid in het vertalen van de schoonheid van onze wereld, ons Vlaanderen naar een voor iedereen, universeel,  toegankelijk medium.

    Freddy Callebaut, oktober 2006
                                                               


    >> Reageer (2)
    15-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biografie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Theophiel van Loon en Jeanne Michel met hun kinderen Gustaaf en Simonne


    Gustaaf van Loon werd geboren te Gent op 1 september 1912 uit Theophiel van Loon en Jeanne Michel. Hij groeide op te Gent. Op veertienjarige leeftijd moest hij de school verlaten. Hij werkte eerst als zelfstandige en nadien als handelsvertegenwoordiger. Na zijn huwelijk in 1941 met Paula Lefebure verhuisde hij naar Gentbrugge.
    Uit zijn huwelijk kwamen vier kinderen voort : Luciane (°1943), Thérèse (°1947), Bertine (°1950) en Paul (°1952).  Hij overleed in zijn geboortestad op 7 maart 1980.

    Voor velen onder de kunstliefhebbers zal de naam Gustaaf van Loon, eufemistisch uitgedrukt, een weinig betekenisvolle klank hebben. Dit is helemaal niet verwonderlijk als men bedenkt dat deze kunstenaar in zijn hele loopbaan slechts een zevental tentoonstellingen op zijn actief had.

    In 1937 neemt hij deel aan een tentoonstelling te Kortrijk; vervolgens aan een collectieve in de zaal Pan te Gent en aan een expositie van het Portret in de Cercle Artistique et Littéraire. Pas negen jaar later, in 1946, waagt Gustaaf van Loon zich voor de eerste maal aan een persoonlijke tentoonstelling in de Gentse galerij Vyncke-Van Eyck. De eminente kunstcriticus Professor Pierre Kluiskens schrijft hierover : "Hier staan wij niet voor een doodgewoon schilder zoals er overtalrijken zijn, maar voor een kunstenaar die wij zonder aarzelen, ofschoon het zijn eerste optreden is, één onzer beste hedendaagse schilders zullen noemen."

    Niettegenstaande een uiterst gunstige kritiek in de pers en in weerwil van het laaiend enthousiasme bij het publiek, trekt van Loon zich in de anonimiteit terug en blijft hij gedurende een kwarteeuw uit de artistieke belangstelling. Al die jaren werkt hij in stilte op zijn atelier te Gentbrugge, van zichzelf en van zijn creatieve mogelijkheden het uiterste vergrend. Het streven naar perfectie in alle gelaagdheden van zijn kunst, is en blijft zijn voornaamste norm.

    1971 is het jaar van de grote come-back. In de galerij De Vuyst te Lokeren biedt de kunstenaar een ensemble aan, het verbluffend resultaat van vijfentwintig jaar onverpoosde arbeid. De priester-dichter Anton van Wilderode maakt kennis met het oeuvre en met de mens die erachter schuilt en zegt in zijn openingsrede ;

    "Het werd geen verrassing, maar een regelrechte openbaring ... "
     


    >> Reageer (4)
    16-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belangrijkste tentoonstellingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    1937
    Kortrijk
    Gemeenschappelijke in Zaal Pan te Gent
    'Het Portret' in de Gentse Cercle Artistique et Littéraire

    1946
    Persoonlijke tentoonstelling in zaal Vyncke-Van Eyck te Gent

    1971
    Galerij De Vuyst te Lokeren

    1974
    Galerij Pro Arte te Gent

    1977
    Retrospectieve georganiseerd door de Gentbrugse Culturele Raad.

    1980
    Retrospectieve Gustaaf van Loon
    Galerij De Vuyst te Lokeren

    1987
    "Ode aan Gustaaf van Loon"
    Maatschappelijke Zetel van de "Gustaaf van Loon Stichting" ten huize van dhr. Andre d' Oosterlynck
    Sint-Martens-Latem

    1988
    "Gustaaf van Loon op de Predikherenlei"
    Tentoonstelling ingericht door de "Gustaaf van Loon Stichting"
    Galerij Sennesael-De Wulf, Gent
     


    >> Reageer (0)
    17-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Publicaties over Gustaaf van Loon
    1946
    "De Gentenaar" november
    PIERRE KLUYSKENS

    1947
    "Richter's" geneeskundig en algemeen cultureel tijdschrift, nr. 2 
    MARCEL GRIJPDONK
    "Dichter op het doek"
    A. CAVENS
    "Connaissance de Gustave van Loon ......"

    1971
    Brochure "GUSTAVE VAN LOON"
    ANTON VAN WILDERODE
    "Of de poëzie van het penseel"
    naar aanleiding van de tentoonstelling "Terugkeer" in de galerij Gaston De Vuyst te Lokeren

    1974
    PIERRE KLUYSKENS
    Openingsrede naar aanleiding van de tentoonstelling in de galerij "Pro Arte" te Gent

    1979
    Spectraal  2 - driemaandelijks tijdschrift
    Uitgegeven door MARCEL DE BACKER
    "In memoriam Gustaaf van Loon" door LISETTE DE BACKER, p. 110. 

    1980
    "Spectraal Kunstkijkboek " - deel III
     uitgegeven door LISETTE EN MARCEL DE BACKER
    "Gustaaf van Loon " p 28-31

    1980
    GUSTAAF VAN LOON
    door ANTON VAN WILDERODE en PAUL VAN LOON
    Formaat : 27 x 23 cm
    Omvang : 120 blz
    Druk en realisatie : LANNOO, Tielt.

    1980
    Eerste maal opgenomen in "Biografische Lexicon Plastische Kunst in  België"
    www.arto.be  van Loon Gustaaf /675
    uitgegeven door vzw De Gulden Roos

    Tal van artikelen verschenen in de pers.

    >> Reageer (0)
    18-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruddershove
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De koeien die naar de stal keren zijn kleiner
    dan op de wei, zij gaan het donker binnen
    waar zij hun voeder in de ruiven vinden
    voordat zij vormloos in de slaap verdwijnen.

    Uit de gebinten en de nokken kantelt
    de vroege nacht benee met ritselingen
    en rinkelketens nog prevelingen
    van zwaluwbekken biddend op de balken.

    De schepspade en de gaffels en de vorken
    de korte ladder en de kortewagen
    alaam van overdag, tezaamgedragen
    en bij de hand al voor het werk van morgen.

    Anton van Wilderode

    RUDDERSHOVE, 60 x 80 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    19-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boerenweelde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BOERENWEELDE, 60 x 80 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    20-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezicht te Bottelare
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    GEZICHT TE BOTTELARE, 22 x 30 cm, olie op paneel


    >> Reageer (0)
    21-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paard aan de kade
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PAARD AAN DE KADE, 27 x 34 cm, olie op doek


    >> Reageer (1)
    22-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koeien bij maanlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KOEIEN BIJ MAANLICHT, 14 x 22 cm, olie op paneel


    >> Reageer (0)
    23-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ledeberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De najaarshemel met geweld van wolken
    verdubbeld in de spiegels van de plassen
    blijft onheilspellend haastig zich verplaatsen
    vol kraters en door wind gevormde kolken.

    Grachthuizen uit amorfe oergesteenten
    gestold heropgestapeld, venstergaten
    aan lange leegten en verlies gelaten
    en deuren die geen toegang meer verlenen

    De mensen onderweg naar verder waden
    in hun verlengde op heel hoge benen
    het water in naar alle kanten henen
    als blinde poppen bengelend aan draden.

    Anton van Wilderode

    LEDEBERG, 60 x 80 cm, olie op doek gemaroufleerd op paneel


    >> Reageer (0)
    29-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfstzang
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onder het lichte haar van populieren
    en hazelaars tegen de grond gebleven
    verlengt het dorp zijn ingetogen leven
    gelijk een lange naslaap die blijft duren.

    Binnen de hoeven en het erf gebeuren
    de dagelijkse woorden en gebaren
    zonder verbazing bijval of bezwaren
    allengerhand gewoonlijk uitentreuren.

    Onzichtbaar roepen kinderen naar elkander
    over en weder achter dichte hagen
    eenlettergrepig antwoorden en vragen
    van aftelrijmpjes rad en onveranderd.

    Anton van Wilderode


    HERFSTZANG, 60 x 80 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    01-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deur met mand
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DEUR MET MAND, 60 x 80 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    02-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groentemarkt te Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De rozen smeulen hevig in de korven
    van giftig geel tot paille oranje,
    van purperrood dat zachtjes ligt te branden
    tot vermiljoen al louter vuur geworden.

    De bosgrond uit de serren meegenomen
    ruikt als mosgroen bos van moes en blaren
    met stilstaand water onder vleugelvaren
    en zwammen uitgezwermd rondom de bomen.

    Soms lopen oude dames langs die kijken
    als in een put, een eindeloze bodem
    waarheen de zomers zinkend heengevloden
    de parken van het paradijs gelijken.

    Anton van Wilderode

    GROENTEMARKT TE GENT, 60 x 80 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    03-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Darsen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DARSEN, 24 x 32 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    04-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het vlakke land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De wind was hier nooit weg. Hij houdt de blaren
    van tachtig kanada's bewegelijk wakker
    met zijn geweld, tussen de liggende akkers
    aanschietend als een zee van groene baren.

    Zijn stem werd mij vertrouwd in zoveel jaren
    wanneer zij opklonk uit de bomenhallen
    des nachts met plotselinge intervallen
    van losgebroken bruisen én bedaren.

    Hier lag ik in het hooi vol sprietelharen
    in slaap gezongen onder loofgewelven
    die wemelden en draaiden op zichzelve
    en als een wriemelende zwarte hemel waren.

    Anton van Wilderode

    HET VLAKKE LAND, 14 x 20 cm, olie op doek gemaroufleerd op paneel


    >> Reageer (0)
    06-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vroege morgen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VROEGE MORGEN, 26 x 33 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    07-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Panne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE PANNE, 26 x 33 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    09-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterlandschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WINTERLANDSCHAP, 8 x 11 cm, olie op paneel


    >> Reageer (0)
    10-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mevrouw van Loon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MEVROUW VAN LOON, 100 x 75 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    11-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelfportret
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ZELFPORTRET, 28 x 24 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    12-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gehucht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HET GEHUCHT, 33 x 45 cm, akwarel


    >> Reageer (0)
    15-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vroege avond in de herfst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VROEGE AVOND IN DE HERFST, 25 x 32 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    16-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote varkensmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    GROTE VARKENSMARKT, 60 x 80 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    18-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de rand van de hoeve
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    AAN DE RAND VAN DE HOEVE, 30 x 40 cm, akwarel (niet getekend)


    >> Reageer (0)
    19-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stemming
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STEMMING, 22 x 30 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    20-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duinenzicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DUINENZICHT, 19 x 32 cm, olie op paneel


    >> Reageer (0)
    23-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomenweelde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BOMENWEELDE, 24 x 32 cm, olie op doek, paneel


    >> Reageer (0)
    25-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terugkeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TERUGKEER, 50 x 56 cm, olie op doek, op paneel, studie (niet afgewerkt en niet getekend)


    >> Reageer (0)
    26-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nonkel Dees
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NONKEL DEES, 40 x 50 cm, olie op doek, paneel (niet getekend)


    >> Reageer (0)
    27-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de duinen van De Panne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    IN DE DUINEN VAN DE PANNE, 24 x 30 cm, olie op doek gemaroufleerd op paneel


    >> Reageer (0)
    28-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paarden naar het erf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PAARDEN NAAR HET ERF, olie op doek


    >> Reageer (0)
    29-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beekje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BEEKJE, 32 x 48 cm, akwarel


    >> Reageer (0)
    02-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visser bij maanlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VISSER BIJ MAANLICHT, 25 x 32 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    03-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verliefden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE VERLIEFDEN, 12 x 18 cm, olie op doek/paneel


    >> Reageer (0)
    04-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de waterkant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    AAN DE WATERKANT, 13 x 20 cm, olie op doek gemaroufleerd op paneel (niet getekend)


    >> Reageer (0)
    05-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staldeur met emmer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STALDEUR MET EMMER, 12,5 x 20 cm, olie op paneel


    >> Reageer (0)
    06-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterlandschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WINTERLANDSCHAP, 24 x 32 cm, olie op doek, paneel


    >> Reageer (0)
    07-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gemeenschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De gemeenschap

    De gemeenschap sluimert in
    als een bijna vergeten sage.

    Blad voor blad ontdoen zich de bomen
    van hun donkere warmte.

    De avond, in vroege slaap gehuld
    luistert ademloos naar nauwelijks ontloken stilte.

    En, in geurende schoot van die laatste herfst
    sterft eventjes de zon, een langzame dood.

    Paul van Loon

    DE GEMEENSCHAP, 75 x 100 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    08-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brabantse paarden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BRABANTSE PAARDEN, 17 x 23 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    02-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentedroom (Songe Printanier)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een droom van een lente die zich lichtgroen en teder blauw vanuit een pril bosje, een zachte schroom komt aanmelden.
    CAVENS doopt het werkje "Songe Printanier" en schrijft in de Pages des Artistes van "La Flandre Libérale" de voor VAN LOON strelende bewoordingen:
    "En ce printemps, je veux savoir q'une chose: un poète du pinceau est né..."

    Paul van Loon

    LENTEDROOM (SONGE PRINTANIER), olie op paneel


    >> Reageer (0)
    03-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste koude
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Horizontaal het land, berooid, geschoren
    en aan grasgroene jagers uitgeleverd.
    Een haas loopt opgewonden naar zijn leger.
    Vier kraaien waden inktzwart door de voren.

    Het kraken van de schoten kan men horen,
    met echo's als applaus regen de bossen.
    Er vallen pluimen uit de hemel, losse
    veerlichte, die bij niets of niemand horen.

    De huizen rood en koper in de sloten.
    Een slordig spoor van laarzen dwarst de akker.
    Onzichtbaar aangespoord blaffen de brakken
    door hazelaars en bramen ingesloten.

    Anton van Wilderode

    DE LAATSTE KOUDE, 25 x 33 cm, olie op doek gemaroufleerd op paneel


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rust
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RUST, 145 x 103 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    04-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saamhorigheid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Alles is hier 'ontgrenzing', waardoor iets wat
    een gemoedelijk tafereeltje had kunnen zijn, een
    episch gebeuren wordt, een eeuwig moment van
    toegenegenheid en geluk. Gustaaf van Loon heeft
    vele van zulke momenten duurzaam gestalte gegeven.

    Anton van Wilderode


    SAAMHORIGHEID, 60 x 80 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clementinalaan te Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CLEMENTINALAAN TE GENT, 19 x 30 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    05-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HOBO, olie op doek


    >> Reageer (0)
    08-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opkomende maan in de duinen van De Panne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    's Avonds
    is het dat zijn stilte voedzaam zwijgt;
    vooral wanneer de maan,
    die heilig aanspoelt
    als een doorzichtige oorschelp,
    de zon aflost.

    's Morgens
    daalt hij langzaam de heuvel af,
    ziet het landschap baden
    in de om zich heen tastende stilte,
    en maakt hij er zijn landschap,
    zijn Stilte van.

    Nachte en dageraad
    draagt hij in zich.

    Paul van Loon

    OPKOMENDE MAAN IN DE DUINEN VAN DE PANNE, 35 x 47 cm, akwarel


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE EERSTE SNEEUW, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naakt voor de Rust
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NAAKT VOOR DE RUST, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op het erf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    OP HET ERF, 50 x 64 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn boerke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MIJN BOERKE, olie op doek


    >> Reageer (0)
    09-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tentatie van St-Antonius
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met bewierookte handen
    tovert zij geluidloos
    uit het glorende licht
    de geboorte van een glimlach.

    Haar lichaam,
    een lome vlinder van liefde,
    heeft de vreemde geur
    van een omhelzing.

    En voor zij zich te slapen legt
    in de armen van een wolk,
    blinddoekt zij neuriënd
    elk geluid.

    Paul van Loon

    DE TENTATIE VAN ST-ANTONIUS, 66 x 45 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het dorp
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NAAR HET DORP, olie op doek


    >> Reageer (0)
    10-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prille lente
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De lente.
    Het jongste veulen van de zon.

    Bespringt de bomen.
    Er vloeien helle klinkers licht.

    Uit het wit gezicht.
    Van de lucht.

    Stilte spant hoorbaar.
    Een glageblazen droompje.

    Tussen de twijgen.
    Terwijl de eerste bloesem.

    Huivert om de frêle naaktheid.
    Van een kind dat speelt.

    Met het roze koraal.
    Van lang geleden woorden.

    Paul van Loon

    PRILLE LENTE, 26 x 33 cm, olie op doek

     


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PAARDENMARKT, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koeienstal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KOEIENSTAL, olie op doek


    >> Reageer (0)
    15-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfststemming
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De dag is overal. Ook in de ruiten
    met onverwachte dwarse tintelingen
    tedere weerlichten, weerspiegelingen
    en tekeningen van de wereld buiten.

    De bomen staan erin, volle linde
    tegen het hek, de haag van hazelaren
    het machtige gebint der notelaren
    en waaiend in de wind de hagewinde.

    En soms in geel en groen verrukkelijk licht
    loopt er een kind die glazen hoepels binnen
    en weet verward niet wat het moet beginnen
    wanneer de zon schijnt in zijn klein gezicht.

    Anton van Wilderode

    HERFSTEMMING, 13 x 20 cm, olie op doek
      


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begin van de dagtaak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BEGIN VAN DE DAGTAAK, olie op paneel


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van 't land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TERUG VAN 'T LAND, 50 x 60 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    16-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onthechting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Uit de "Onthechting" spreekt de essentie van van Loons schildervisie : schilderen is immers het orchestreren van kleur, tonaliteit en ritme, evenwichtig en beheerst; centrale beklemtonen, zonder dat het uit de band springt, het bijkomstige vermelden, zonder dat het verloren gaat of nietszeggend wordt.
    Elk detail wordt in de haar toegemeten proportie geaccentueerd; zonder in overdreven preciesheid te vervallen.
    De raaklijnen van het picturale en van het muzikale benaderen elkaar ontzettend dicht ; de 'zang' van het onderwerp bepaalt de intensiteit van de kleur.

    Paul van Loon

    ONTHECHTING, 25 x 33 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koeien in de wei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KOEIEN IN DE WEI, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voerman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE VOERMAN, olie op doek


    >> Reageer (4)
    17-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'K zal 't aan moeder vragen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    'K ZAL 'T AAN MOEDER VRAGEN, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De levensboom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE LEVENSBOOM, 25 x 32 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kouter te Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE KOUTER TE GENT, 14 x 20 cm, olie op doek 


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boerenleven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BOERENLEVEN, 13 x 20 cm, olie op doek gemaroufleerd op paneel


    >> Reageer (0)
    18-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterrust
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De buurtschap ligt verbijsterd afgezonderd
    en zonder binnenwegen uitgebannen.
    De kou valt door de kieren van de pannen
    in de gedeelde leegte van de zolders.

    Tot op de dorpelstenen vastgelopen
    stolt de bevroren sneeuw van zeven dagen.
    Van katten en van kinderen de wasem
    houdt op de ruiten wakke plekjes open.

    De lange avond is al stilgevallen
    verkoold gelijk de bomen en de staken.
    De sloten dicht, de hekkens en de hagen,
    en, met het grendslot, de volle stallen.

    Anton van Wilderode

    WINTERRUST, 60 x 80 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Pompken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    'T POMPKEN, 30 x 45 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    22-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bosrand
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De winde blaast uit een ander rijk, een ander
    verwijderd landschap zonder lente tegen
    geladen met verrassingen van regen.
    De dag bestaat maar staat met klamme handen.

    De bomen die heel eventjes bewegen
    als dansers in de pauze bij elkander
    bescherming zoekend langs de akkerkanten,
    Naar andere paarden briest een paard genegen.

    Bedroefd mismoedig hebben zich de boeren
    voor de bekende kwalen van de koude
    teruggetrokken met gebalde schouders
    onder de balken van hun okeren hoeven.

    Anton van Wilderode

    DE BOSRAND, 13 x 20 cm, olie op doek 



    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De groentenmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE GROENTENMARKT, 26 x 33 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terugkeer naar 't Oranjehof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TERUGKEER NAAR 'T ORANJEHOF, olie op doek


    >> Reageer (0)
    24-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bos in de herfst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De boerenkinderen van school gekomen
    en huistoe lopend tussen gras en koren
    vertragen samen om de wind te horen
    die hobo's aanblaast in de dunne bomen.

    De lessen en de schriften en het grote
    klasbord met krijtjes overdwars beschreven
    zijn in het dorp achter de bocht gebleven
    en zonder ooggetuigen opgesloten.

    Hier blijft terstond een rijk van vogels over
    gelegen in de holten van de heesters
    en op de onbedorven bermen heersen
    ebbe en vloed van overvloedig lover.

    Anton van Wilderode

    BOS IN DE HERFST, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vismijn te Zeebrugge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VISMIJN TE ZEEBRUGGE, 25 x 32 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bekentenis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE BEKENTENIS, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Gesprek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    'T GESPREK, olie op doek


    >> Reageer (0)
    25-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na de regenbui
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het geschilferd licht de lange hoeve
    met stallingen en schuur onder de linden,
    de wagens langzaam huiswaarts met de kinderen
    die in een rijdend koninkrijk vertoeven.

    Het lijkt of niemand één voet zal verroeren
    buiten van eeuwigheid getrokken sporen,
    tevreden ingetogen bij elkaar behoren
    op dorsdeel, korentas, geboende vloeren.

    De dag zonder verhaal. En niets behoeven
    dan wat vanouds gewoonlijk moet gebeuren.
    Geen woorden hoegenaamd. Dezelfde geuren,
    glans en oud gras op de vertrouwde oever.

    Anton van Wilderode

    NA DE REGENBUI, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vredige stilte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VREDIGE STILTE, olie op doek


    >> Reageer (0)
    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slapend kind
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het SLAPEND KIND hult zich in een fragiele dwarreling van wazig licht, waarin het roze van de embryonale kosmos nog als een broze herinnering in verweven zit.

    Het nauwelijks ontloken licht dat door het raam naar binnen glijdt, nodigt twijfelend het kind uit tot het leven daarbuiten.

    Onbewust heeft de kunstenaar zich zeker de vraag gesteld: met welk recht verstoren wij dit donzige wezentje in zijn slaap ?

    Is alles wat daarbuiten wacht wel de moeite van ontwaken waard ?

    Wat hebben wij het te bieden, buiten de goorheid van ons eigen vervuilde nest ?

    Paul van Loon


    SLAPEND KIND, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een regendag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EEN REGENDAG, olie op doek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gehucht in Vlaanderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    GEHUCHT IN VLAANDEREN, olie op  doek


    >> Reageer (0)
    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le clochard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LE CLOCHARD, olie op doek


    >> Reageer (0)
    21-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenspan op boerderij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PAARDENSPAN OP BOERDERIJ, 12 x 19 cm, olie op paneel


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mestkar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MESTKAR, 6 x 9 cm, olie op paneel


    >> Reageer (0)
    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SNEEUW, 75 x 100 cm, olie op doek


    >> Reageer (0)
    10-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clementinelaan - Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CLEMENTINELAAN - Gent - olie op doek


    >> Reageer (0)
    11-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichten van Bertine van Loon
    1 oktober 1970

    Ik ken je nog niet, m'n jongen
    Toch weet ik
    dat iedere vezel in mij
    zal trillen
    als een onbeschreven blad.

    Je zal me tot je liefste hebben gekozen
    en m'n hart
    zal te klein worden
    bij al dat geluk.

    Ik ken je nog niet , m'n man
    en toch wil ik je beminnen
    zoals ik ben.
    En komt er morgen
    een dag vol wilde nevels
    ook dan
          zal ik je liefste zijn.

    Bert

    1 oktober 1970

    Herinneringen

    Toen ik een kind was
    droomde ik van
    goudgele vlinders
    en van bloemen
    die me kusten.

    Ik bouwde hoge zandbergen
    voor ieder pop één
    En wanneer ik dan
    met blote voeten
    het donzige gras streelde
    was het de wind die
    me antwoord gaf.

    Toen ik een kind was
    kon alles weer nieuw zijn.
    En 's nachts droomde ik
    met kleine malse oortjes
    en een dappere glimlach
    een nieuwe dag

    Bert


    >> Reageer (0)
    12-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichten van Bertine van Loon
    9 september 1970

    Komkommertijd

    Als een bloem bij het ondergaan
                   van de zon
    ween ik en
    denk aan andere tijden.

    Ik ben leeg van binnen
    mijn handen koud.
    Alleen mijn hart trilt
                   van onuitgesproken verdriet.

    Ik doe mijn ogen dicht
    en stil
    vouw ik m'n handen
    tot een woordeloos gebed.

    Bert

    16 oktober 1970

    De tijd
    deed me twijfelen
    aan wachtende ogen.

    En zoals ik toen haatte
    had niemand me ooit voorgedaan
    Ik werd gebroken glas
    te hard om aan te raken.

    Ik zweeg
    en zoals ik nu zwijg
    doet niemand me na.

    Bert

    20 oktober 1970

    Leven, liefde en dood.

    Moe gespeelde herfstbladeren
    kleefden vertrapt aan donkere aarde
    toen ik met kreten
    voor het eerst mijn ogen ontsloot

    Dikke sneeuwmannen
    bogen zich stijf over me heen
    toen ik als kind
    misschieen duizende vragen stelde.

    De lente kwam vol zon
    en toen werd ik verliefd
    Verliefd op bloemen en vlinders.
    Verliefd op m'n jongen.

    De aarde rook naar late herfst
    toen schijn-wenende mensen
    zich verdrongen rond de kuil
    door mij gegraven.

    Bert

    2 Oktober 1970

    Tranen
    Tranen
    Ik zie niets dan tranen.
    Mensen met tranen.
    Meren met tranen
    en een kind
    dat hopeloos verward
    het leven bekijkt
    uit het raam
    van zijn spottende fantasie.

    Een regenboog valt doelloos
    neer in mijn kille hand.
    Mijn hart verscheurt.
    Mijn lichaam verbrijzelt.

    Ik zie jou.

    Bert



    >> Reageer (0)
    23-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichten van Bertine van Loon
    12 September 1970

    Ik leef.
    Alleen weet ik niet
    waar ik ben.
    Er lopen dingen rond
                  zoals ik een ding ben.
    Men heeft me gezegd
    dat dit de wereld was.

    Ik leef
    en zal sterven
    in een wereld zonder vlinders
    en wanneer ik morgen
    mijn vogels nier meer vindt
    zullen tranen
    mijn laatste avond doven.

    De eerste zonnestralen
    prikken mijn lichaam
    Was het een droom,
                 of toch ... werkelijkheid ?

    Bert

    2 oktober 1970

    Angst

    Bij aarzelend licht
    uit donkere dagen
    vliegt mijn vlinder
    uit het raam.

    Op de nevels van
    een ontwakende nacht
    wordt alles vredig stil
    en het verleden
    is ruw en hard als steen.

    Ik ben bang te sterven
    op de vleugels van het water.
    Wie zal me redden ?
    Wie heeft me lief ?

    Bert

    >> Reageer (0)


    OPROEP


    Mijn blog heeft eveneens de bedoeling de werken van Gustaaf van Loon op te sporen en te inventariseren.

    Vandaar zou ik het bijzonder op prijs stellen, indien u werken heeft van Gustaaf van Loon, mij dit te laten weten en/of liefst een fotootje mij door te sturen via mail.

    Met uw toestemming plaats ik dan het werkje op mijn blog.


    Freddy Callebaut
     



    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    BERTINE VAN LOON

    Ik begon te schilderen toen ik 18 was.

    Nu  ik er 26 ben zet ik dat werk voort in de hoop dat ik iets zal nalaten dat verder leeft na mijn dood.

    Wat ik van dat boek wil maken staat op de kaft beschreven.
    Misschien dient dit tot niets ...
    Misschien is het enkel iets voor mezelf en voor mijn man ...

    Of misschien voor mijn kinderen ....
    voor een buur of een geïnteresseerde...
    Ik weet het niet.

    Ik hoop alleen iets te kunnen verwezenlijken waarop ik ooit eens fier had kunnen zijn.

    Brief geschreven door wijlen mijn echtgenote op 30 maart 1977 in haar Gedenkboek.
    Zij overleed op 13 september 1990.

     


    Enkele werken


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Onze zonen :
    Bart
    en
    Pieter


    Mijn Tragedie :

    Het tragisch overlijden van mijn dierbare en lieve zoon Bart


    Laat mij leven in uw Herinnering !


    Foto

    Foto

    Foto

    Bart
    14 oktober 1975 - 6 mei 2008

    Het schemert in de kamer.
    Alles is stil.
    Het verleden barst als een rijpe zweer.
    En ik herinner mij ...

    Dagen slenteren voorbij.
    Uren van verveling doen mij verzinken naar die tijd.

    Ik duizel neer in het duister waar jouw schaduw mij 
    geen ogenblik nog vrede laat.

    Mijn ogen worden eindeloos lange rivieren 
    waarin het water stroomt zonder ophouden.
    Ik voel me eeuwig rustig en wacht ...
    aan de luchthaven.

    Bertine van Loon
    Je mama 

    Tot later, Bart
    Ik mis je !
    Je papa

    Foto

    Sent: Tuesday, November 13, 2007 2:13 PM
    Subject: Open brief van Bart aan zijn familie.

     

    Dag allemaal,

    Ik hoop dat alles goed gaat met jullie in Belgie, zowel met je familie en
    je vrienden. Voor de meeste is het heel lang geleden dat jullie iets van
    mij gehoord hebben, dat is ook de hoofdreden van deze brief, om mijn hart
    bloot te leggen en te vertellen hoe het nu met gaat. Jullie zijn mijn
    familie en jullie verdienen dat, zeker na al die jaren dat ik jullie in
    de steek heb gelaten. Het is NIET mijn bedoeling om mijn recent
    teruggevonden geloof aan jullie op te dringen mocht dat zo klinken, dit
    is immers zeer emotioneel voor mij (positief hoor) en nou ja, het is
    alweer lang geleden dat ik Nederlands heb geschreven dus vraag ik wat
    flexibiliteit terwijl jullie deze email lezen. Hoewel het hier financieel
    niet goed gaat, voel ik me super goed. Enkel omdat ik m'n geloof heb
    teruggevonden en heb gerealiseerd dat geloof bergen verplaatst.

    De laatste jaren probeerde ik overheen de depressie toch te leven en door
    te gaan, maar het laaste half jaar was ik echt verloren, compleet.
    Depressief sloot ik me op in mijn kamer, zocht vluchten in zeer
    gevaarlijke dingen, alcochol, etc... Verloor mezelf in alternatieve
    realiteiten en de gigantische nalatigheid dat dat teweegbracht heeft
    ervoor gezorgd dat ik me bevind in de situatie waarin ik nu zit. Door
    mijn negatief gedrag trok ik ook steeds de verkeerde mensen aan, die me
    dan op hun beurt steeds kwaad deden. In mijn onbegrip kon ik niet
    verstaan waarom deze mensen me zoveel zaken aandeden terwijl ik enkel
    trachtte goed te doen. Nu begrijp ik dat mijn "manier", de vorm waarin ik
    goed probeerde te doen, verkeerd was. Ook mijn intenties waren niet
    altijd oprecht. En dan is dat het resultaat.

    Mijn pa was me de laatste maanden financieel al aan het helpen en heeft
    me ook altijd op alle andere gebieden proberen te steunen, en ik zag het
    maar niet in. De schaamte die ik hierdoor voel papa kan ik niet beginnen
    te omschrijven en uit mijn hart vraag ik je duizend maal vergiffenis voor
    mijn schaamteloze nalatigheid en zorgeloosheid.. Maar ik heb geen schrik
    meer om jullie de waarheid te vertellen, het is de enige manier dat ik
    echt vrij zal zijn.

    De weg van minste resistentie en de verleidingen die de duivel je in je
    oren fluisterd zijn nu eenmaal veel makkelijker te volgen dan de juiste
    weg met overtuiging te blijven volgen. En hij kan er wat van, geloof me!
    Hij praat tegen jou alsof het de woorden van de Heer zijn want ook satan
    kent de bijbel van binnen en van buiten, beter dan de mens. Hij gebruikt
    het als zijn wapen om de woorden van de Heer te verdraaien en zo verwarde
    hij me en verblind hij me zoals geen ander... zonder dat ik het wist
    verloor ik bijna mijn ziel vol;ledig en maakte ik niet alleen mezelf
    kapot maar ook de mensen om mij heen, vrienden en familie, en zoveel
    mensen die in het verleden me graag hebben gezien en probeerden te
    helpen.

    Daarom vraag ik aan een ieder van jullie, mijn familie om me mij te
    vergeven dat ik julie zo heb behandeld en dat ik geen contact heb
    gehouden. Lieve familie, het spijt me zo. Tot duizend maal toe.

    Ik liep steeds weg van alles dat mij lief is omdat het eenmaal
    makkelijker is dan de realiteit onder ogen te komen en
    verantwoordelijkheid op te nemen zoals het hoort. Toen ik jonger was had
    ik schrik om niet aanvaard te worden zoals ik ben door jullie, stom he?!
    Want jullie zijn immers familie en jullie liefde is onvoorwaardelijk.
    Maar ik weet nu dat ik deze nalatigheden betalen moet tot vele malen toe
    en ik aanvaard de straf die Hij voor mij voorziet zonder schroom, zonder
    vrees en zonder me vragen te stellen. Ik weet immers als dit achter de
    rug is dat de beloningen nog veel groter zullen zijn.

    Nu, twee weken geleden leerde ik een jonge gast van amper 20 kennen via
    het internet. We ontmoetten elkaar en hij was eerder op zoek naar een
    plaats in de hoofdstad om te wonen zodat hij aan de universiteit kan gaan
    studeren - dan dat hij eigenlijk een relatie aan het zoeken was... Ik zag
    hoe die jongen de rust zelf was, er komt geen negatief woord uit, de
    mensen behandelen hem met vol respect en dragen hem op handen, kortom
    iemand die ECHT en oprecht is. Ik kon maar niet snappen hoe een jonge
    gast van 20 zonder een cent en met het moeilijke leven van hier, toch zo
    gelukkig en eenvoudigkon zijn - en ik maar "afzien" terwijl er geld
    is/was en ik alle andere materiele zaken heb waarmee ik dacht gelukkig te
    moeten zijn.

    Op een avond zag ik hem in zijn kamer op het balkon lezen in de Bijbel,
    en dacht van "Yeah right, dat zal het wel niet zijn...." Hij ging dat
    weekend terug naar zijn dorp om zijn familie te bezoeken en ik vond een
    blauw roman-achtig boekje op z'n tas dat hij hier had gelaten (bewust of
    niet?). Vertaald heet het "Er is oorlog en het slagveld is je brein" min
    of meer... Dacht ik van, interessant, want op eerste zicht leek het niks
    met geloof te maken te hebben. Toen ik het boekje begon te lezen bleken
    het losse passages uit de Bijbel te zijn en aan de hand daarvan probeert
    de auteur uit te leggen wat ik nu zelf aan het ontdekken ben. (Joyce
    Meyer --  El Campo de Batalla de la Mente) Zo is het voor mij allemaal
    beginnen veranderen, nog maar zeer recent.

    Voorheen liep ik met mijn schouders opgespannen over straat, en schermde
    ik me af voor alles en iedereen die ook maar dichtbij wou komen. Die last
    is van mijn schouders af en ik voel dat ik zelfs fysiek aan het
    veranderen ben, me een miljoen keer beter voel ook op mentaal gebied. De
    glimlach die ik nu heb als ik over straat loop kan ik zelfs niet
    wegsteken, ook al probeer ik het. Nu moet ik mijn tanden wel drie keer
    per dag poetsen (grapje)! Ik zie dingen die ik voorheen nooit gezien heb,
    een vlindertje, de onschuld en de lach van kinderen, de pracht van dit
    eiland en ik realiseer me hoeveel ik van deze mensen hou hoewel de nood
    veel van hen aanzet tot delinquentie. Hoe kan ik nu nog mijn Redder
    verloochenen na al het moois dat Hij me toont en het geluk dat ik nu
    voel?! Nooit meer opnieuw, als Hij het me toelaat.

    In eerste instantie altijd dankzij Hem, dankzij dit land en hun vele
    gelovigen, en ten slotte dankzij een fantastische jongeman van 20
    (William) ben ik op weg om een compleet andere persoon te worden. En net
    DAT wil ik met jullie delen, en met de rest van mijn familie en de mensen
    die me lief hebben en het goed met me voorhebben. Hopelijk is het hier
    nog te redden hier want de achterstal is groot allemaal door mijn eigen
    fout, want dat is het tenslotte. Voor hen die niet op de hoogte zijn, tot
    juni heeft hier een Belgische kennis gewoond die zou participeren in mijn
    project, maar is na 10 maand zonder uitleg en in het midden van de nacht
    vertrokken. Ik kan wel zeggen "dit en dat van hem" maar had ik toen al
    het geloof en de redenering gekend die ik nu ken, dan had ik
    waarschijnlijk al na twee weken ingezien dat hij niet een oprecht persoon
    is en had ik direct kunnen ingrijpen, in plaats van na 10 maand. Dus mijn
    schuld. Ook verantwoordelijkheid leer ik nu kennen dankzij Hem, en het is
    makkelijk om de schuld op een ander te schuiven maar zo werkt het niet.
    Een man moet verantwoording nemen in zijn leven en dagelijks werken tot
    hij vermoeid in slaap valt, enkel dat zal me nog meer geluk en innerlijke
    rust brengen.

    Ik ben nu al een paar keer terug naar de Kerk geweest, rechtover mijn
    deur, de eerste keer dat ik ging was met het schrik op het lijf en ik was
    bijna niet ter Eucharistie geweest. Maar ik deed het toch en toen ik
    vooraan bij de vader kwam keek die mij zo speciaal aan, diep in mijn ogen
    alsof hij me vanbinnen kon zien. Ik denk dat het de Vader zelf moet
    geweest zijn, want zijn blik raakte me zo diep vanbinnen alsof die me
    door en door kende. Dat kon geen vreemde zijn! Na het lichaam van Cristus
    te mogen hebben ontvangen keerde ik terug achteraan in de kerk, en hoewel
    de meeste mensen gezeten waren voor het gebed, bracht Hij me tot mijn
    knieeen en zag ik voor het eerst in hoe klein ik ben en hoe groot en goed
    Hij is, hoe vol met vergiffenis dat hij me alles vergeeft na alles wat ik
    heb gedaan. Zeer nederig wil ik nu door de rest van mijn leven gaan.

    Het is niet makkelijk onvoorwaardelijk trachten te geloven en me volledig
    over te geven aan onze Schepper vraagt veel inspanning en toewijding....
    zeker na 32 jaar van slechte gewoontes, die leer je niet in 1,2,3 af maar
    Hij weet nu dat op zijn minst mijn intenties al goed en oprecht zijn. De
    beloningen die ik nu mag ontvangen door me aan hem over te geven zijn zo
    enorm groot. Die kennis uit Belgie die hier was sprak steeds slecht over
    de kerk (rechtover mijn deur) en Dominikanen dat zijn maar zwartzakken en
    luierikken. Met grote arrogantie ging hij de straat op en keek steeds
    neer op alles en iedereen. Waarom zag ik dan niet in dat zijn intenties
    slecht waren, egoistisch, racistisch met bekrompen mentaliteit en een
    arrogantie van hier tot in Timboektoe? Wel, dezelfde reden; ik liep blind
    als een uil.

    Maar niet langer, niet meer, God zij dank!! In deze korte tijd dat ik
    mijn geloof terugvond, voel ik iedere dag veranderen. Geloof me, ik zou
    het allemaal in een dag willen veranderen, maar zo was ik vroeger steeds.
    Ik accepteer nu dat dat niet gaat, want haast en overmoed was onderdeel
    van mijn falen. Vandaag, en iedere nieuwe dag dat ik prachtig eiland mag
    bewandelen, zie ik weer iets nieuws, mooie dingen, fantastisch prachtige
    dingen.... dingen die ik in 32 jaar nooit heb bij stil gestaan. Iedere
    dag voel ik nu dat ik vanbinnen wordt gevuld en bevredigd met zo een pure
    blijdschap en liefde dat het zelfs te veel is voor een enkele mens, de
    positieve emoties zijn zo gigantisch dat de tranen zonder stoppen over
    mijn wangen rollen tijdens het schrijven van deze gehele brief. Maar nu
    zijn het er van pure blijdschap en emoties en niet meer door een
    depressie of zelfmedelijden. Lieve familie, het leven is zo mooi waarom
    was ik dan zo zelf-destructief? Dezelfde reden.

    Het gebouw dat ik nu precies een jaar mocht kopen, en waarvoor de vorige
    Spaanse eigenaar zelf mij een hypothecaire lening (financiering) heeft
    gegeven met een lage interestvoet die zelf in Belgie bijna niet te
    verkrijgen is, is ook een Godsgeschenk. Een perfectere ligging in de
    meest toeristische zone van de eerste stad van de Nieuwe Wereld, vind je
    bijna niet. Gelegen tussen de hoofdsraat van de Coloniale Zone (Calle
    Conde) en de tweede belangrijkste straat waar zich de ruines van het
    eerste hospitaal en de eerste school in de Nieuwe Wereld zich bevinden.
    Ik was supergoed begonnen en halfweg gestopt, door dezelfde eerder
    vermelde redenen. Ik hoop oprecht dat het nog niet te laat is. Met Zijn
    steun en met jullie steun kom ik er misschien nog door en kan ik het
    gebouw houden en er iets positiefs mee doen.

    Zo heb ik me voorgenomen om behalve de voorziene hotelkamers ook twee
    kleine kamertjes voor te behouden voor de werking van de parochie, zonder
    daar iets voor te vragen natuurlijk. Bijvoorbeeld voor het centrum van
    misbruikte vrouwen hier op de hoek of het centrum tegen
    kindermishandeling en sexueel misbruik (toerisme). als deze mensen een
    tijdelijk onderkomen nodig hebben. Dit valt perfect te combineren omdat
    voor deze kleine kamertjes je niet per se door het hoofdgedeel van het
    hotel moet.

    Als jullie de mogelijkheid hebben zonder daar ook iets voor te hoeven te
    laten of te ontzeggen (want ik vind niet dat ik dat verdien) dan wil ik
    jullie vanuit het diepste en oprechtste plaatsje van mijn hart om steun
    vragen opdat ik deze droom van een project mag verderzetten en het gebouw
    verder kan renoveren om dan open te gaan midden volgend jaar. Het is hier
    echt 5 voor 12 en nogmaals voel ik me niet waardig om jullie hulp te
    ontvangen, niet eens om hulp te vragen.

    Daarom ga ik vanavond terug naar de kerk en voor de ogen van God en de
    ogen van al onze overleden familieleden (van wie ik hun namen niet eens
    hoef te noemen) zal ik om een beetje van Zijn weisheid vragen om deze
    kans ten volle benuttigen om dit project tot een success te brengen en
    Zijn kracht om hard te mogen werken zodat ik jullie zeker niet teleur zal
    stellen - in tegendeel - en opdat ik met deze kans ook goed werk in Zijn
    zou mogen verrichten en al is het maar een paar mensen in dit land een
    hand mag lenen en helpen. Zij zullen mijn getuigen zijn van mijn goede
    intenties. Oprecht vraag ik dus jullie hulp zonder dat jullie je daarvoor
    iets hoeven te ontzeggen, en in de mate van het mogelijke. Zo veel dank,
    woorden schieten tekort.

    Het staat nu zwart op wit en dit is mijn waarheid die ik met jullie na 32
    wil delen. Dit is de waarheid.....

    Nogmaals pardon vraag ik voor leed en pijn dat ik mogelijks heb
    teweeggebracht.

    Ik zie jullie graag en onvoorwaardelijk, al is het nu de eerste keer dat
    ik dit kan verwoorden. Maar Hij leerde me ook dat het nooit te laat is
    hiervoor.

    Vele zonnige (en wisselend regenachtige) groetjes vanuit Santo Domingo,
    Dominikaanse Republiek

    Bart Callebaut

    Calle Hostos 299, Esq. Las Mercedes
    Zona Colonial, Distrito Nacional, Santo Domingo
    Tel: 1809-333-6226
    Email: bart.callebaut@bartc.net


    ----- Original Message ----- From: "Kurt De Potter" <kurt.de.potter3@telenet.be>
    To: "Bart Callebaut" <
    bart.callebaut@bartc.net>
    Sent: Tuesday, November 13, 2007 11:42 PM
    Subject: Re: Open brief aan mijn familie.

     

    Hallo Bart,
    je kent me nog niet, ik ben Patricia (de vriendin van Kurt & de nieuwe mama
    van Sylvie & Michiel (Kurt's kindjes) & mama van Karen & Eline, dus
    eigenlijk een beetje je stief-schoonzusje als je't zo zou kunnen noemen,

    ik ken ondertussen je pa al een tiental maanden, en het is een geweldige
    mens, gekraakt door 't leven, maar eigenlijk wil hij ook voor goed doen, hij
    is een lieve man voor Kurt's z'n ma, en het is hem ook nooit teveel als wij
    met ons groot gezin eventjes op bezoek gaan,
    hij praat ook veel over jou en je project, je hotel in de Dominicaanse
    republiek,
    dan lees je zowel trots als verdriet in z'n ogen, trots omdat hij 't
    geweldig vind wat je ginder tracht op te bouwen, verdriet omdat je zo ver
    weg van hem bent,

    hij liet ons (Kurt & mezelf) de brief over z'n leven lezen, maar ik
    vermoedde reeds veel van hetgeen hij schreef,

    over jouw onderstaande mail, kan ik enkel maar zeggen, knap dat je eindeijk
    jezelf tegengekomen bent, & ongelofelijk moedig dat je dit aan je familie
    durft te schrijven,

    ikzelf heb ook een zwaar leven achter de rug, en hopelijk nog een heel lang
    leven voor de boeg,
    en net als jij (en zovele andere mensen op deze wereldbol), heb ik ook met
    vallen en opstaan geleerd, om dan plotsklaps WAKKER te worden in dit leven,

    en dan zie je de schoonheid van een bloem, de prachtige zonnestralen, een
    vlinder, de glimlach op het gelaat van een vreemde, en voel je soms ook de
    steun van zomaar iemand die in je leven opduikt, conclusie... je zit op 't
    juiste spoor, houden zo !

    op een bepaald moment in m'n leven (toen ik in zulke uitzichtloze situatie
    verkeerde in m'n vorige huwelijk) heb ik me volledig overgegeven aan God en
    hem om hulp gevraagd, vanuit m'n hele wezen, vanuit m'n ziel, en sedertdien
    werd ik geholpen,
    niet steeds op de manier die ik zelf dacht dat dit de beste wijze was, maar
    steeds weer kwamen d'er mensen op m'n pad, toen ik het het meeste nodig had,

    heb VERTROUWEN, geloof in jezelf, en VOEL vanuit je eigen-zijn wie, wat het
    beste is in welke situatie ook, het werkt echt,

    mocht je hulp of een luisterend oor nodig hebben, kan je steeds bij mezelf
    en Kurt terecht, Kurt ken je wellicht ook nog niet zo echt, maar die is van
    't zelfde hout gesneden als ik,

    heel veel groetjes vanuit het kille België,
    geniet van het mooie leven !

    Patricia & Kurt

    PS: in bijlage stuur ik je een fotoke van ons ganse gezinnetje zo heb je
    tenminste een ideetje, linksbovenaan zit Karen (7 jaar  2e leerjaar),
    rechtsbovenaan is Eline (12 jaar-1e middelbaar), onderaan dicht tegen mij
    zit Michiel (4 jaar-2e kleuterklas) en tegen Kurt zit Sylvie (6 jaar-1e
    leerjaar), we hebben ook nog een hond maar die was niet van de partij op de
    foto. Wijzelf zijn 39 jaar, oude dozen dus, en werken beiden bij Pfizer (ja,
    die van de Viagra)- die laatste opmerkingen zijn van de hand van Kurt hoor,
    groetjes !!


    Foto

    Feed on
    Posts
    Comments

    Tragic end of someone with a dream

    I have previously written about the perils of relationships with someone in a poorer countries and how it seems to center, in the end, around the issue of money. Well, during a trip to Santo Domingo, I made a casual acquaintance with a young man from Belgium who was establishing
    his roots in that city. He was a person full of dreams and all happy to carry out his fantasy in an exotic country. It is with sadness that I read on a website that he committed suicide. Why? Nobody knows, but from anecdotal comments, there are the usual reasons - ran out of money trying to build his dream (in his case, a hotel).

    There are a lot of reasons why someone abandons his home country and re-starts life in another one. In the good old days of this country, people kept moving west, hoping to establish a new identity or hoping to find newer avenues to wealth. In my parents’ case, it was the sheer poverty of China that made them move to the southern part of this hemisphere.

    Unlike my parents, I suspect that this young man did not arrive in Santo Domingo because he was escaping poverty. Instead, he sought adventure and a way to fulfill his fantasies. Sometimes, these fantasies are so real that they cloud our ability to see clearly. As I mentioned before, he was trying to build a hotel in the middle of Santo Domingo. I don’t really know the details of his project, but it seems that he just bit more than he could chew. It is tough making friends in a foreign land when everyone seems to see you as a walking ATM, no matter how hard you try to be part of that society.

    To Bart Callebaut, wherever you are now, I hope you have been able to find what you were seeking. It was fun meeting you in this exotic planet of ours.

    4 Responses to “Tragic end of someone with a dream”

    1. on May 26, 2008 at 12:17 am Craig Poole

      Nice piece and comments. My thoughts exactly. I wish I really knew what drove Bart to this end. I met Bart also as a casual aquaintance which turned into a close friendship over 4 months.

      He had dreams, great dreams; he could talk for hours on his plans of Hotel Hostos, but if I ever saw a money pit this was it.

      As his business (internet hosting) failed he started coming apart at the seams, drank way to much, isolated himself. He literally needed someone to physically intervene at the end and their was no one there to help. Such a shame.

      I hope he finds happyness in the next life.

      craig poole


    2. on May 28, 2008 at 1:52 am Freddy Callebaut

      I am the father of Bart. Really I am deeply shocked by the way my son leaved his Paradise.

      How many he told to me that he was living in his Paradise, the Dominican Republic !

      Last Time I saw him it was two years ago when we visit him in Sosua, Dominican Republic. What a shame that I was not there ….. I regret Bart I was not there ….

      I loved Bart very much. It’s a great loss for me and my other son. I hope he will find peace now.

      I forgive you my son. We will met us later ….

      I like to know you “El Visitador”. Who are you ?

      Freddy Callebaut


    3. on May 28, 2008 at 10:07 am hematologist

      hematologist says : I absolutely agree with this !


    4. on May 28, 2008 at 3:47 pm visitador

      To Craig and Freddy, I sent you both emails to the addresses that you guys left here. If those are not the correct emails, please leave a comment here again with the correct ones. Thanks.


    Foto

    Pieter
    1 april 1983 -
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Gastenboek
  • Mr.
  • herhaling
  • prachtig werk
  • Groetejes uit Tessenderlo van paulsaxtenor
  • video

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!