Voor ouders, hulpverleners, en leerkrachten, die zich zorgen maken over kinderen, met Hechtingsprobleem, Hechtingsproblemen, hechtingsstoornis, hechting, gehechtheid, ouders, babys, kinderen, pleegkinderen, stiefkinderen,jeugd, volwassenen, hulpverleners, onderwijs, jeugdzorg
Kindermishandeling in feite een symptoom van ernstige gezinspathologie is een even afschrikwekkend als fascinerend fenomeen. Waar het afschrikwekkende in zit, mag duidelijk zijn. De fascinatie zit in de vraag: hoe komen ouders ertoe hun eigen kind fysiek en/of mentaal zo te behandelen dat het hiervan tijdelijke maar niet zelden ook blijvende schade ondervindt. 'Kindermishandeling inzichtelijk' beschrijft aan de hand van een groot aantal praktijkvoorbeelden zowel de ontwikkeling van een visie op kindermishandeling als de ontwikkeling van een methode voor vroegsignalering, diagnostisch onderzoek en risicotaxatie. Het sleutelbegrip daarbij is inzichtelijkheid. Geen theoretische verhandelingen dus, maar uitgewerkte praktijkervaringen aan de hand waarvan de lezer inzicht krijgt, gaat begrijpen en zo mogelijk nog belangrijker herkennen; de aansluiting met het wetenschappelijk onderzoek is daarbij nooit ver weg. De uitgave reikt de lezer een manier van denken, spreken en handelen aan die een belangrijke rol kan vervullen bij het bereiken van de zo noodzakelijke eenheid in de keten van Jeugdhulpverlening en Jeugd-bescherming, van vroedvrouw, onderwijs, consultatiebureau tot ziekenhuis, kinderrechter en gezinsvoogd. Alle schrijnende gevallen die de pers halen en/ of vermeld staan in Inspectierapporten tonen juist het gemis daaraan. Géén eenheid dus door méér protocollen, convenanten en bureaucratie, maar door het creëren van een eensgezinde en eenduidige benadering van het fenomeen kindermishandeling.
Paul Pollmann is arts kindermishandeling. Hij heeft na veertien jaar werken als Vertrouwensarts Kindermishandeling op een Advies- en Meldpunt Kindermishandeling een eigen adviesbureau opgericht: www.K4Kindermishandeling.nl
Kindermishandeling inzichtelijk
Voorwoord Inleiding
Deel I: Verhalen uit de praktijk
Casus 1: Systematisch onderzoek Flodder, maar dan zonder humor
Casus 2: Doorvragen Een diagnose door uitsluiting
Casus 3: Raad voor de Kinderbescherming Over beschuit met muisjes en een overlijdensadvertentie
Casus 4: Verlangen / Tekort Over een dikke jongen met een fobie
Casus 5: Informatie-overdracht Dingen die gebeuren, vaker dan men denkt
Casus 6: Intergenerationeel overerven Hoeveel generaties gaan er in een notendop?
Casus 7: Hypothese Incest? Over het voorkomen van een perverse relatie
Casus 8: Recidive Een talentvolle vader: over manipuleren gesproken
Deel II: De methodiek van het onderzoek van kindermishandeling
1 Een inhoudelijke visie op kindermishandeling 1.1 Over de populatie kindermishandeling, over hulpvragers en hulpmijders 1.2 Wat is kindermishandeling en hoe zie je het? 1.3 Wat gaat er mis in de praktijk? Waarom moet dit kind overlijden ten gevolge van mishandeling?
2 Het diagnostisch onderzoek naar kindermishandeling 2.1 Onderzoek, risicotaxatie en conclusies in schema bijeen gevat
3 Stap één: de persoonlijkheid van de ouders en hun onderlinge relatie 3.1 Diverse diagnostische systemen voor persoonlijkheidsdiagnostiek 3.2 De structurele persoonlijkheidsdiagnostiek nader beschreven 3.3 Weerstanden: primitieve en meer ontwikkelde weerstanden 3.4 Over de identiteit, identiteitsintegratie en identiteitsdiffusie
4 Stap twee: de kwaliteiten van de ouder-kind relatie 4.1 Hoe kan men een ouder-kind relatie beschrijven? 4.2 De good enough criteria van Winnicott
5 Stap drie: het gezinssyteem op zich, intergenerationeel en maatschappelijk gezien 5.1 Het onderzoeksgesprek 5.2 Belangrijke kenmerken van gezinsstructuren: open, gesloten, gestructureerd en chaotisch
6 Stap vier: status en ontwikkeling van het kind (de kinderen) in biologisch, psychologisch en sociaal opzicht 6.1 Het consultatiebureau (cb) 6.2 Kinderopvang, crèche en onderwijs 6.3 Gezondheidszorg
7 De risicotaxatie als een gestructureerd klinisch oordeel 7.1 Eenheid van denken, spreken en handelen 7.2 Wat is een goede risico-inschatting? 7.3 De Child Abuse Risk Evaluation-NL (CARE-NL) 7.4 Risicofactoren 7.5 Wat leert de ervaring met de CARE-NL ons nog meer? 7.6 Voor wie is een scholing in het gestructureerde klinische oordeel mogelijk en zinvol? 7.7 Twee voorbeelden van een risicotaxatie 7.8 Een les voor de toekomst 7.9 Een samenvatting van deel II in slechts enkele punten
8 Het belang van collaterale informatie en openheid 8.1 Collaterale informatie en onderzoek 8.2 Over openheid en strategische keuze
Deel III: Verschillende themas nader uitgediept
A Een piemeltje met een onschuldig maar opmerkelijk sneetje, een verhaal over verdringing
B De drift en de geboorte van de psychologie
1 De Dichter over dit onderwerp 1.2 Het belang van de speelse veilige hechting 1.3 Incest
2 Een grappige casus uit de praktijk
3 Onze eerste ervaringen met lust en drift 3.1 Polymorf pervers 3.2 Intra-uteriene masturbatie
4 De geboorte van het subject /de geboorte van de psychologie
C De psychopaat en zijn vrouw
1 Psychopaten zijn nu eenmaal meestal mannen 1.2 Enkele schetsen van psychopaten
2 Wat bezielt de psychopaat? 2.1 Meerdere gezichtspunten
3 Agressiviteit en violence fondamentale 3.1 Wat is er anders aan de agressie van de psychopaat?
4 Het talent om te manipuleren en het primitieve karakter van de agressiviteit in de gesplitste persoonlijkheid 219 4.1 De psychologie van de psychopaat 4.2 De biologie van de psychopaat
5 De kenmerken van de psychopaat volgens Robert D. Hare
6 De vrouw van de psychopaat 6.1 Schetsen van de vrouw van de psychopaat 6.2 Grootheidsgedachten en realiteitstoetsing 6.3 De kenmerken van de vrouw van de psychopaat
7 Verhalen over psychopaten
D De familieroman, een opstel over de (moeilijke) relatie van taal en werkelijkheid
1 Over het verhaal dat mensen vertellen, een inleiding 1.1 Hoe schrijft of vertelt men een waar verhaal?
2 Ieder schrijft zijn eigen familieroman 2.1 Mijn vader is de grond waarop ik loop, een voorbeeld uit de praktijk van kindermishandeling
3 De familieroman, geschiedenis van een verlangen 3.1 Taal is van een symbolische orde
4 Over de bron van liefde en verlangen, over de overdrachtsliefde 4.1 De overdrachtsliefde 4.2 Het traumatisch Reële en het verhaal
5 Wat betekent dit psychologische en psychoanalytische verhaal voor de praktijk? 5.1 Hij kleedt me uit en kust me overal 5.2 Het droomverhaal; herinneren is herschrijven 5.3 Over de-ander-in-ons, de ander in onze fantasmas en de ander in het kind
6 De verhouding tussen het verhaal en de werkelijkheid 6.1 Het woord is dus waarheid, geen werkelijkheid 6.2 Waarheid versus werkelijkheid
7 Het Tekort als bron van verhalen 7.1 Van een hypothese naar een goed verhaal naar een betrouwbaar verhaal
E Over operas, sprookjes en kinderdoding
1 Jouissance, het verschil tussen heel mooi en fantastisch, groots 2 Het cultiveren van het tekort 3 De werkelijkheid van het verleden 4 De werkelijkheid van het heden
F Heimlich - allzuheimlich
1 (On)veiligheid komt niet slechts voort uit de omgeving 1.1 Wanneer de circusleeuw uit de affiche springt
2 Over waarheid en werkelijkheid, onze verhouding tot de werkelijkheid 2.1 Waarheid en werkelijkheid nader beschouwd 2.2 De waarheid ontwikkeld, de werkelijkheid vastgesteld
3 Wezen-lijk 3.1 De functie van weerstanden 3.2 Objectconstantie en realiteitstoets
4 Hans en Grietje
5 Das Unheimliche 5.1 De opera is uit terug de werkelijkheid in
6 Grenzeloos Internet 6.1 Over de veiligheid of de gevaren van Internet in relatie tot de persoonlijkheid van de gebruiker 6.2 Hoe kom je van een slecht verhaal naar een betrouwbaar verhaal? 6.3 De persoonlijkheid als bron van onveiligheid
Literatuur Aanbevolen literatuur Bijlagen 1 Notitieformulier met schema voor diagnostisch onderzoek en risicotaxatie 2 SPUTOVAMO 3 Tabel voor diagnostisch onderzoek en risicotaxatie kindermishandeling Begrippenregister Een woord van dank