Voor ouders, hulpverleners, en leerkrachten, die zich zorgen maken over kinderen, met Hechtingsprobleem, Hechtingsproblemen, hechtingsstoornis, hechting, gehechtheid, ouders, babys, kinderen, pleegkinderen, stiefkinderen,jeugd, volwassenen, hulpverleners, onderwijs, jeugdzorg
08-02-2009
Algemene module Gehechtheid
Algemene module Gehechtheid: Informatie en programma
Docenten: Jolien Zevalkink en Lisette Daenen
Datum: woensdag 4 en 11 februari, woensdag 4 maart 2009 Tijd: 13.00 17.00 uur Locatie: NPI, Olympiaplein 4, Amsterdam
Inleiding: De gehechtheidstheorie biedt een raamwerk voor impliciete, interpersoonlijke verwachtingspatronen in relatie tot angst en veiligheid. Verwachtingspatronen over de wijze waarop gebeurtenissen en interacties met anderen zullen verlopen, ontwikkelen mensen op basis van ervaringen. Ervaringen uit heden en verleden dragen bij aan de inkleuring van deze verwachtingspatronen. Een verwachtingspatroon, ook wel interne werkmodel genoemd, komt op een complexe wijze tot stand en geeft continuïteit aan gedrag en zelfbeleving. Een voldoende mate van vertrouwen in de beschikbaarheid van de ander vermindert de gevoeligheid voor intense of chronische angst. Dit geeft iemand de ruimte om de omgeving te exploreren en positieve verwachtingen op te bouwen over de eigen competenties en vaardigheden, met andere woorden zelfvertrouwen op te bouwen (Bowlby 1978: 235). In deze module zal uitgebreid stilgestaan worden bij de ontwikkeling van gehechtheid, de identificatie van verschillende gehechtheidspatronen en de nieuwste wetenschappelijke onderzoeksgegevens in relatie tot psychotherapie. In elke bijeenkomst zal door middel van oefeningen de opgedane kennis verder uitgebouwd worden met als doel om dit ook in de klinische praktijk toe te kunnen passen.
Doelstelling: - Het bijspijkeren en opfrissen van actuele kennis over gehechtheid - Weet hebben van de verschillende gehechtheidspatronen - Kennis van onderzoeksgegevens in relatie tot gehechtheid en psychotherapie - Inzicht opdoen in de rol van gehechtheid binnen de therapeutische relatie
Samenstelling groep: Een trainingsgroep bestaat uit maximaal 16 personen. Prioriteit bij de indeling hebben opleidelingen die een opleidingsplek op het NPI hebben. Daarna hebben de vaste medewerkers van het NPI prioriteit bij de inschrijving. Daarnaast staat de training open voor geïnteresseerde collegas uit de GGZ.
Accreditatie: Door de Nederlandse Vereniging voor psychiatrie zijn 11 punten toegekend en door de FGZP voor de herregistratie Klinische Psychologie 12 punten.
Programma: Woensdag 4 februari 2009: 13:00 17:00 uur Docent: J. Zevalkink 13:00 14:00 Uitleg gehechtheid, IWM, incl. DVD en VHS 14:00 14:15 Pauze 14:15 16:15 Oefening 1 in herkennen IWM 16:15 - 17:00 Leermomenten uit oefening evalueren en afronding
Woensdag 11 februari 2009: 13:00 17:00 uur Docent: J. Zevalkink 13:00 14:00 Psychopathologie en gehechtheid 14:00 14:15 Pauze 14:15 16:15 Oefening 2 in herkennen relatie psychopathologie en gehechtheid 16:15 - 17:00 Leermomenten uit oefening evalueren en afronding
Woensdag 4 maart 2009: 13:00 17:00 uur Docenten: J. Zevalkink & L.Daenen 13:00 14:00 Psychotherapie en gehechtheid, inclusief diagnostiek 14:00 14:15 Pauze 14:15 16:15 Oefening 3 in herkennen gehechtheidspatroon patiënten in interactie met psychotherapeut 16:15 - 17:00 Leermomenten uit oefening evalueren en afronding
Toegestuurd na inschrijving literatuurklapper met:
Voor dag 1 - Wallin, D.J. (2007). Attachment in psychotherapy. New York: The Guilford Press (pp. 11-58). - Zevalkink, J. (2007). De bril van nu: Het inkleuren van het heden door ervaringen uit het verleden. In J. Zevalkink & Q. D. Van Dam (Eds.), Tegenwoordigheid van geest: Het actuele moment in een psychoanalytische behandeling. (pp. 53-73). Assen: Van Gorcum.
Voor dag 2 - Egeland, B., & Carlson, E.A. (2004). Attachment and psychopathology. In L. Atkinson & S. Goldberg (Eds.), Attachment issues in psychopathology and intervention. (pp. 27-48). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. - Fonagy, P. (2000). Attachment and borderline personality disorder. JAPA, 48(4), 1129-1146
Voor dag 3 - Dozier, M., & Bates, B.C. (2004). Attachment state of mind and the treatment relationship. In L. Atkinson & S. Goldberg (Eds.), Attachment issues in psychopathology and intervention. (pp. 167-180). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum. - Holmes, J. (2001). The search for the secure base: Attachment theory and psychotherapy. (pp. 35-40). Hove: Brunner-Routledge. - Slade, A. (2000). The development and organization of attachment: Implications for psychoanalysis. JAPA, 48(4), 1147-1174. - Wallin, D.J. (2007). Attachment in psychotherapy. New York: The Guilford Press (pp. 191-255).
Bij de cursus worden handouts en verdere literatuur uitgereikt.
Datum: woensdagen 4 en 11 februari en 4 maart 2009 Tijd: 13.00 17.00 uur Locatie: NPI, Olympiaplein 4, Amsterdam
Informatie: Door de Ned.Ver.voor Psa zijn 11 punten toegekend en door de FGzPvoor de herregistratie KP 12 punten. Afdeling Kennisoverdracht NPI, Femke Ceresa, locatie Amsterdam, tel. 020 570 38 57 , e-mail: kennisoverdracht@npsai.nl