Het kan de beste overkomen: u vergeet een rekening te betalen en opeens
ligt daar een brief op de mat met het logo van een incassobureau of deurwaarder.
Wat nu? De hoofdsom kunt u het beste snel betalen, maar hoe zit het met de
incassokosten? Betaal niet te veel! Incassokosten mogen slechts onder
voorwaarden worden opgelegd, en zijn gebonden aan een maximum.
Krijg je een factuur voor een product of dienst lang na dato? Dan bestaat er
een kans dat deze inmiddels is verjaard en je hem dus niet meer hoeft te
betalen. Ook al dreigt een bedrijf met het inschakelen van een incassobureau,
het loont de moeite om eerst zelf na te gaan of je nog wel wettelijk verplicht
bent om de rekening te betalen. Is dit niet het geval dan kun je je dat mooi
besparen. Lees hier meer over de je wettelijke verplichtingen en de
verjaringstermijn van oude nagekomen rekeningen.
Je vaste lasten kosten je een groot deel van je inkomen. Zaak dus om deze
goed op een rijtje te hebben. Maar hoe doe je dat? Juist die bedragen die niet
elke maand, maar wel regelmatig door het jaar heen terugkomen geven verwarring.
Hierdoor haken veel mensen af. Als je de stappen in dit artikel volgt weet je
voortaan elke maand wat je te wachten staat aan vaste lasten. Dat geeft inzicht,
en inzicht geeft een rustig gevoel. Doen dus!
Je gaat voor het eerst op jezelf wonen of woont al een tijdje op jezelf. Je
merkt dat het geld er makkelijker uitgaat dan dat het binnenkomt. Een
huishoudboekje kan dan een uitkomst zijn, omdat je bewuster met je geld omgaat.
Zo zorg je ervoor dat je overzicht hebt over je geld (je financiën): je weet wat
je inkomsten zijn, maar ook wat je uitgaven zijn. Zo kun je zorgen dat je aan
het eind van de maand nog een stukje salaris overhoudt, in plaats van een stukje
maand over aan het einde van je salaris!
Steeds meer Nederlanders moeten elke euro omdraaien. Overzicht van de in- en
uitgaven is dan erg belangrijk. Hoeveel besteed ik aan boodschappen? Wat gaf ik
uit aan benzine en verjaardagen? Het is allemaal nuttig om bij te houden wanneer
je bewust met je geld wilt omgaan. Financiële dienstverleners bieden daarom
digitale kasboeken. Sommige vragen daarvoor een kleine vergoeding. In dit
artikel worden AFAS Personal, ViewOncash, the Moneyer en Cashflow Manager
vergeleken.
Veel huishoudens hebben het tegenwoordig op financieel gebied steeds
moeilijker en steeds meer gezinnen vallen in de schuldsanering. Wie daar echter
uit wil blijven, zal niet alleen moeten bezuinigen, maar vooral ook zijn of haar
zaakjes op orde moeten hebben. Via een goede, geregelde administratie kunt u te
allen tijde zien of u uitkomt met uw inkomen.
Nu het in de tegenwoordige tijd voor veel gezinnen het geld erg krap wordt,
loont het zich om naast het huishoudboekje voor de boodschappen en het handgeld,
ook een goede boekhouding op te zetten. Daar kunt u dan bijhouden hoeveel geld
er per post de deur uit gaat.
In het bedrijfsleven kom je vaak de term afschrijving tegen, maar wat zijn
eigenlijk afschrijvingen? Waarom gebruiken we afschrijvingen? Daarnaast zijn er
diverse manieren om af te schrijven. Wat zijn die methoden en wat houden ze
precies in? Een artikel met alle informatie over afschrijvingen.
Het lezen van je loonstrookje is niet altijd makkelijk. Er komen vaak veel
afkortingen op voor die je soms niet direct kunt herleiden naar hun betekenis en
een legenda is meestal afwezig waardoor veel mensen het internet afspeuren naar
de betekenis van bijvoorbeeld Zvw, ZW-A of svw. En wat betekent bijvoorbeeld de
'kleur' wit op je loonstrook, hoe zit het met de arbeidskorting en waar vind je
de reiskosten terug. Je vindt hier een overzicht van de betekenis van al deze
termen.
Zelf alles op een rijtje zetten in je eigen administratie is vandaag de dag
een 'must'. Het lijkt om te beginnen een gigantische opgave, maar wat weet men
nou eigenlijk van uitgaves en inkomsten? Alles op een rij zetten geeft ook rust
in je hoofd. Een aantal tips daarom voor je op een rij!
Is jouw administratie een rommeltje? Zit je mailbox vol berichten
waarin je geen structuur kunt aanbrengen? Dit artikel zal je helpen om wat meer
structuur aan te brengen en zaken meer te ordenen.