De mens en de djin
"En Ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om Mij te dienen." (Qoraan 51:56)
Een djinn is geschapen door Allah net zoals wij mensen en de engelen door Hem zijn geschapen. Er zijn echter verschillen in de schepping tussen djinn, mens en engel. De oorsprong van de djinn is anders dan die van ons en de engelen.
"Waarlijk, hij en zijn soldaten van de djinn en zijn stam zien jullie van een plaats die jullie niet kunnen zien."(Qoraan 7:27)
De djinn zijn verborgen voor het menselijk oog.
"En de djinn hebben Wij vroeger van de vlammen van een rookvrije vuur geschapen."(Qoraan 15:27)
Er wordt dus verschillende malen in de Qoraan verwezen naar de djinn en hun oorsprong. Ook heeft de profeet overgeleverd: " De engelen waren geschapen uit licht, de djinn waren geschapen uit een rookloze vlam van vuur en Adam (a.s.) is geschapen uit wat aan jou is beschreven." (moeslim)
Dus de djinn zijn een derde type levensvorm naast de engelen of mensen. Het zijn intelligente en rationele wezens (zij hebben de capaciteit te denken en te kiezen tussen goed en kwaad).
Hoewel djinns voor het menselijk oog verborgen zijn, kunne sommige dieren zoals honden en ezels ze wel zien. Er wordt overgeleverd van de profeet : "Als je geblaf van honden of het balken van ezels gedurende de nacht hoort, zoek dan toevlucht bij Allah tegen de sjaitaan, want zij zien wat jij niet ziet."
Ook sjaitaan behoort tot de djinns. Hij aanbad Allah toen hij pas was geschapen en leefde temidden van de engelen in de hemelen. Hij betrad het paradijs, maar hij werd Allah ongehoorzaam vanwege trots, arrogantie en jaloezie toen hij voor Adam weigerde te buigen. Hij is dus van elke kans op genade van Allah uitgesloten en daarom heeft Allah hem Iblies genoemd. (Alabalas betekent dat er geen goeds in hem zit en iblies betekent wanhopende en verlorene)
"En toen Wij tot de engelen zeiden:"kniel neer voor Adam;"En zij knielden allen neer behalve Iblies, hij weigerde en was trots en was één van de ongelovigen." (Qoraan 2:34)
De djinn leven onder deze aarde waar wij leven. Ze zijn het meest te vinden in ruïnes en vuile plaatsen zoals toiletten, stortplaatsen en begraafplaatsen. Daarom leerde de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) ons om voorbereidingen te treffen wanneer we zulke plaatsen betreden, door de adhkaar (smeekbedes) te reciteren die door de islam voorgeschreven zijn. Eén hiervan werd verhaald door Anas ibn Maalik (moge Allah tevreden met hem zijn), die zei:
?Toen de Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) het toilet betrad, zei hij, ?Allaahumma innee a?oodhu bika min al-khubuthi wa?l-khabaa?ith (O Allah, ik zoek toevlucht tot U van de kwaden, mannelijk en vrouwelijk).??
Bescherming tegen het kwaad van de djinn
Omdat de djinn ons kunnen zien terwijl wij hen niet kunnen zien, heeft de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) ons vele manieren geleerd om onszelf te beschermen tegen hun kwaad, zoals het zoeken van toevlucht bij Allah voor de vervloekte Shaytaan, het reciteren van Soerat al-Falaq en Soerat an-Naas (de laatste twee Soerahs van de Qur?aan) en het reciteren van de woorden onderwezen door Allah in de Qur?aan (interpretatie van de betekenis): En zeg: ?Mijn Heer, bij U zoek ik mijn toevlucht tegen de inblazingen der duivelen. En bij U mijn Heer zoek ik mijn toevlucht, opdat zij niet bij mij komen.? {al-Mu?minoon 23:97-98**
Het zeggen van Bismillah (in de naam van Allah) voordat men iemands huis betreedt, voor het eten en drinken en voor het hebben van geslachtsgemeenschap zal de Shaytaan ook behoeden van het betreden van een huis of het deelnemen met een persoon in zijn eten, drinken en seksuele activiteit. Zo ook het noemen van de naam van Allah voordat men het toilet betreedt of zich uitkleedt, zal de djinn beletten om iemands ?awrah te zien of hem kwaad te doen, zoals de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) zei,
?Om een barrière te plaatsen die de djinn zal verhinderen om de ?awrah van de zonen van Adam te zien, laat men ?Bismillah? zeggen wanneer men het toilet betreedt.?
Sterkte van geloof en religie in het algemeen zal de djinn ook verhinderen om een mens kwaad te doen, zozeer zelfs dat wanneer zij zouden vechten, degene die geloof heeft zou winnen. ?Abd-Allaah ibn Mas?ood (moge Allah tevreden met hem zijn) zei:
?Een man van onder de Metgezellen van Mohammed ontmoette een man van onder de djinn. Ze worstelden en de mens sloeg de djinn neer. De mens zei tot hem. ?Je lijkt klein en tenger en je armen lijken op de voorpoten van een hond. Zien alle djinn er zo uit of alleen jij?? Hij zei, ?Nee, bij Allah, onder hen ben ik sterk, maar laten we nog een keer worstelen en als je me nog een keer verslaat zal ik je iets leren dat je goed zal doen.? De mens zei, ?Goed.? Hij zei, ?Reciteer ?Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmant Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem??? [Aayat al-Kursi ? al-Baqarah 2:255 ? interpretatie van de betekenis]. De mens zei, ?Goed.? Hij zei, ?Je zult dit nooit in je huis reciteren of de Shaytaan zal naar buiten komen als een razende ezel en hij zal nooit meer binnen komen tot de volgende ochtend.?
Duivelse Djinns komen in harten waar de Islam niet in woont. Allah is de Beste van de beschermers en de Meest Genadevolle van degene die genade tonen.
|