Inhoud blog
  • Einde Blog
  • Oefening :
  • ons koor
  • illustratie 2
  • Waarom ik graag zing? Hoe zingen?
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Archief per jaar
  • 2006
    Foto
    Foto
    int401Bie
    eerste eigen weblog
    30-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde Blog
    Ik vond het zeer aangenaam om deze blog aan te maken, maar waarschijnlijk zal ik er nu mee ophouden!  En dan...als ik nog eens veel tijd heb, begin ik er misschien een nieuwe!!!

    30-05-2006 om 11:20 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefening :

    Eerste graad voor beginners: Reeds gekend van vroegere lessen, maar nog een beetje oefenen op de uitspraak...

    Allez... Begin er maar aan...:

     

    "Drie heksen bekijken drie Swatch horloges...

    Welke heks bekijkt welke Swatch horloge?"

     

    Tweede graad voor gevorderden; nu in het Engels:

     

    "Three witches watch three Swatch watches...  

    Which witch watch which Swatch watch?"

     

    Derde graad voor de specialisten:

     

    "Drie Zweedse transseksuele heksen bekijken de knoppen op drie Zwitserse Swatch horloges.
    Welke Zweedse transseksuele heks bekijkt welke knop op welke Zwitserse Swatch horloge ?"

     

    Een aangepaste zin eveneens in het Engels:

     

    "Three Swedish switched witches watch three Swiss Swatch watch switches.
    Which Swedish switched witch watch which Swiss Swatch watch Switch?"

     

    30-05-2006 om 07:56 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ons koor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen VOCANT

    27-05-2006 om 22:13 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.illustratie 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

    26-05-2006 om 00:00 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom ik graag zing? Hoe zingen?
    Het is eerst en vooral een expressie-middel!  In een koor zingen,  geeft je ook een samenhorigheidsgevoel.  Je werkt samen aan een bepaalde muziekpartituur.  Zingen is een prachtige vorm van communicatie.  Je doet actief mee aan muziek!  Elke week heb je sociale contacten met de koorleden.  Het zingen op zich geeft je energie.  En tenslotte word je er goedgezind van!
    Ik zou dit iedereen dus aanraden!!!

    Wat moet je doen om goed te zingen?
    Zingen is muziek maken met de menselijke stem door woorden of klanken op verschillende toonhoogten uit te spreken.  Als je zonder woorden zingt, met gesloten lippen, noemt men dit neuriën.
    Zingen doe je met je lichaam.  Het is een organisch proces. (zoals sporten)  Je gebruikt de buikademhaling, de longen, de neus- en mondholte en natuurlijk ook de stembanden.
    De stem is een uniek instrument. (= bij iedereen anders)
    Het is heel handig als je eerst solfège of notenleer volgt om het gehoor te trainen.
    Dan moet je goed gaan staan (voeten wat uit mekaar) en ademhalen met het bekken en middenrif.
    De mondstand is heel belangrijk, want het vormt als het ware je klankkast.  Zij zorgt ook voor de uitspraak, de dictie.
    Tenslotte is de interpretatie zeer belangrijk! Door de verbinding te maken tussen lichaam en geest, ga je vitaler zingen.  De techniek kan helpen om een artistieke kwaliteit te leveren.
    Dit klinkt allemaal wat geleerd, maar iedereen kan het!

    De rol van de dirigent is ook van groot belang.  Ik heb ooit eens een cursus meegedaan in Oostmalle, waar wij als koor fungeerden voor de dirigenten in opleiding.  Het is ongelofelijk om dan te horen en voelen hoe éénzelfde muziekstuk op zo'n verschillende manieren kan gebracht worden!  Dit is de rol van de dirigent : zijn interpretatie (tempo, gevoelens, ...)
    De dirigent is actief in het werkingsproces van het koor.  Hij is verantwoordelijk voor de studie van het repertoire, de afwerking, de interpretatie, de gehoorvorming en tevens ook de stemvorming.  Alhoewel ik voor de stemvorming dikwijls een stempedagoge had, die ons apart stemoefeningen gaf.
     
    Soms hoor je zeggen dat het een koorconcert is "a capella".  Dit betekent dat er gezongen wordt zonder begeleiding van instrumenten.

    En, heb je goesting om al te gaan zingen?

    24-05-2006 om 09:53 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.illustratie 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallelujah!!!

    24-05-2006 om 00:00 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Renaissance tot hedendaags.
    Wanneer ik het repertoire eens bekijk dat ik gezongen heb, merk ik zeer verschillende periodes op. Deze stijlperiodes zijn niet zo duidelijk afgebakend.  Als je een bepaald werk wil plaatsen in een periode, moet je dus weten dat er dikwijls een geleidelijke overgang is van stijlperiode.
    Ook is het begin en het einde van elke stijlperiode niet overal tegelijkertijd bv. de Middeleeuwen duren in Noord-Europa langer dan in Italië (al Renaissance in de 14e eeuw). Niet gemakkelijk dus.
    1. Renaissance 1400/1500 - 1600 : Vanaf 1450 breekt de Renaissance door in de muziek.  De relatie tekst-muziek wordt belangrijker.  Het ritmische verloop wordt bepaald door de natuurlijke declamatie van de tekst. De tekst krijgt expressie.
    Josquin des Prés, Orlando di Lasso, Wiliam Byrd, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Hans Leo Hassler, Michael Praetorius, Samuel Scheidt.
    Voorbeeld: "O crux ave." van G.P.da Palestrina
    2.Barok 1600-1750 : Barok wordt gekenmerkt door een voorkeur voor pracht en praal, bv. in de opera.  Er wordt uiting gegeven aan persoonlijke gevoelens en emoties, maar op een gestileerde manier volgens regels.
    Claudio Monteverdi, Jean-Baptiste Lully, Henry Purcell, Johann Sebastian Bach, Heinrich Schütz, Dietrich Buxtehude, Georg Philipp Telemann, Georg Friedrich Händel, Reinhard Keiser, Marc-Antoine Charpentier, André Campra.
    Voorbeeld: "Messiah." van Händel
    3.Classicisme (de Weense Klassieken) 1750 - 1820 : Zij hebben gestructureerde vormen in hun muziek en bepaalde contrasten, maar vooral een voorkeur voor symmetrie. Wenen is hun centrale stad!
    Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven en TommasoTraetta
    Voorbeeld: "Requiem." van Mozart.
    4. Romantiek 1820 - 1900 : Men wil weg uit de harde werkelijkheid en zoekt zijn toevlucht in buitenmuzikale onderwerpen.  Men brengt zijn stemmingen, emoties echt tot uiting.
    Felix Bartholdy Mendelssohn, Johannes Brahms, Maurice Ravel
    Voorbeeld: "Elias." van Mendelssohn
    5. Hedendaagse muziek 1900 - heden : Dit is de periode van de nieuwe, moderne, experimentele muziek. Er zijn hier heel wat verschillende stijlen en technieken gebruikt.  De versnelde polsslag van het moderne leven, van zijn verwarrende en ook complexe indrukken komen hier aan bod. Ook wankelt soms de "verwachte" tonaliteit.
    Gustav Holst, Carl Orff, Francis Poulenc, Samuel Barber, Benjamin Britten, George Gershwin, Vic Nees, Jan Van Landeghem, Juliaan Wilmots, Andrew Lloyd Webber.
    Voorbeeld:" Rejoice the Lamb." van Britten

    Zo dit was het dan voor vandaag.  Tot volgende week!




    14-05-2006 om 15:48 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.koorervaring
    Vanuit deze rijkelijke koorervaring groeide mijn kennis en tegelijkertijd m'n enthousiasme voor koormuziek.
    Ik zing de altpartij.  Soms wordt de altpartij gesplitst bv. 1e alt en 2e alt.  Ik behoor tot de 1e alt, die meestal iets hoger ligt dan de 2e alt. Zalig!
    In de volgende koren heb ik ook gezongen: Oltremonti (mijn eerste kamerkoor), Pizzicanto (mijn tweede kamerkoor, vnl. gespecialiseerd in Scandinavische muziek), het Kempisch Oratoriumkoor (groot koor met grote produkties bv. Die Jahreszeiten van Haydn).
    Nu zing ik al enkele jaren in Vocant.  Dit kamerkoor verkent alle stijlperiodes.
    Je kan je voorstellen dat ik ook talrijke koorreizen heb mogen meemaken.  Deze reizen zijn helemaal niet saai!  Je leert je koorvrienden en -vriendinnen beter kennen.  Je repeteert samen, maar verkent ook de streek, geniet van je vakantie om dan samen een prachtig concert te geven...Heel intens!
    Zo heb ik gezongen in Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Salzburg, Tsjechoslowakije, Hongarije en zelfs Japan.
    Volgende week zal ik je wat vertellen over: "Van renaissance tot hedendaags".

    05-05-2006 om 00:00 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muzikale achtergrond
    Eén van mijn hobby's is zingen in een kamerkoor.
    Nu zal je je misschien afvragen wat dit is. Daarom beschrijf ik dit even : Een kamerkoor wordt ook een vocaal ensemble genoemd.  De groep bestaat uit een 20-tal zangers : sopranen, alten, tenoren en bassen. Wij zijn (bijna) allen amateurs met een passie voor koormuziek.

    Achtergrond:
    Tijdens m'n kinderjaren werd ons (klassieke) muziek met "de paplepel" meegegeven. Mijn muzikale ouders kregen weer op hun beurt de muziek mee van hun ouders...
    Mijn moeder speelde piano en beiden zongen ze in een welbekend koor.  Mijn vader zingt nu nog!
    Aldus ging ik (en mijn 4 broers) naar de muziekschool.  Woensdag en zaterdag waren hiervoor de uitgelezen dagen om notenleer, muziekles te krijgen of samenspel te volgen.
    Zo klonk er eerst vooral blokfluit en dan geregeld gitaar, piano, dwarsfluit (ikzelf) en/of viool in ons huis.  Wat een genot!
    Niet altijd echter, want soms waren er verschrikkelijk moeilijke "studies" die dan nog telkens tot vervelens toe moesten herhaald worden of klonk het thuis als een "kakafonie"... Enfin!
    Ik ben toch heel dankbaar want zo ben ik uiteindelijk ook gaan zingen.  Mijn zangmicrobe begon aanvankelijk in het jeugdkoor van de muziekschool, dan het jeugdkoor van de parochie, dan het schoolkoor om dan uiteindelijk naar een echt volwaardig koor over te schakelen, nl. het Antwerps Bachkoor.

    Het vervolg zal ik volgende week vertellen...

    28-04-2006 om 11:20 geschreven door bie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Welkom op mijn blog!

    Archief per week
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!