Lesherhaling 11 Emailen met GMail-account (1)
1.
We gaan onze email lezen en verzenden via een email-client
. Voor de iPad is dit de app Mail die standaard op de dock staat. Via deze
mail-client hebben we toegang tot email-postbussen met verschillende
toegangsmodi (POP= Post Office Protocol, IMAP=Internet Message Access Protocol, Pull , Push-IMAP)
. Wensen we een email-client te gebruiken om gegevens via een postbus (=email-adres) te ontvangen en/of
te versturen dan moeten we bij de e-mail client een account instellen voor deze postbus.
De mogelijkheden op de iPad zijn legio: we zien de mogelijke email-servers als we
een postbus kiezen via het instellen van een account:
·
Tik op app instellingen
·
Tik op e-mail, contacten, agendas
Hier stellen we vast (wat spijtig is
) dat onze contacten niet gesynchroniseerd
worden met deze van de Gmail-server.(daarvoor kunnen we iTunes gebruiken)
·
Tik op Voeg account toe
2.
We stellen vast dat er meerdere accounts automatisch worden
ingesteld d.w.z. door enkel het email-adres en het wachtwoord in te geven wordt
de postpus ingesteld . Sommige accounts moeten we manueel instellen door meerdere
gegevens van de server in te geven.
Om allerlei praktische redenen ( mappen , berichtregels, uitwisseling met gsm )
en omdat het gratis is kiezen we in de klas voor onze GMail-postbus die we eerder al eens gecreëerd hebben op
onze PC in Google.
We stellen een Gmail-account in voor de app Mail op onze iPad : open de app instellingen , tik op Mail,Contacten
en Agenda.
We verwijderen vooraf de oude niet
gebruikte accounts indien deze aanwezig zouden zijn.
Tik op Voeg Account toe
·
Kies GMail.
Typ volgende gegevens:
·
Naam en Voornaam
·
Gmail adres
·
Wachtwoord van je Gmail-adres
·
Korte beschrijving
van het account bv : gmail
·
Tik op volgende,
·
Kies volgende opties van het gmail-account: E-mail,
Agendas en Notities .
·
Als we op gereed tikken wordt het account gecontroleerd.
3.
Enkel en alleen om te ondervinden hoe de iPad omgaat met
meerdere accounts voegen we een fictief
hotmail-account aan de iPad :
Tik op Voeg Account toe
·
Kies Hotmail.
Typ volgende gegevens:
·
Naam en Voornaam
·
(fictief) hotmail adres
·
(fictief) Wachtwoord van je hotmail-adres
·
Korte beschrijving
van het account bv : fictief
·
Tik op OK en op bewaar
·
Tik nogmaals op bewaar
·
Schakel alle mogelijke diensten uit = deactiveren van een
account
·
Tik op bewaar .
4.
We wensen echter IMAP-toegang toelaten op ons gmail-adres.Dit
is standaard zo ingesteld. Voor uitleg in verband met IMAP, POP
zie:
http://mail.google.com/support/bin/static.py?hl=nl&page=ts.cs&ts=1668960&rd=1 http://onlinesupport.telenet.be/content/wat-zijn-de-voordelen-van-imap-en-wat-is-het-verschil-met-pop
Hier
vindt men o.a. de voordelen van IMAP t.o.v. POP:
·
In tegenstelling tot POP-toegang biedt
IMAP-toegang een tweerichtingscommunicatie tussen Gmail op internet en je
e-mailclient. Dat betekent dat wanneer je je aanmeldt bij Gmail via een
webbrowser, de acties die je uitvoert op e-mailclients en mobiele apparaten
(bijvoorbeeld een e-mail naar een map 'werk' verplaatsen) onmiddellijk en
automatisch in Gmail zichtbaar worden (de volgende keer dat je je aanmeldt,
staat er bijvoorbeeld al een label 'werk' op die e-mail).
·
Met IMAP-toegang heb je ook een betere manier
voor toegang tot je e-mail vanaf meerdere apparaten. Als je je e-mail op je
werk bekijkt, op je mobieltje en later weer thuis, is nieuwe e-mail altijd
vanaf elk apparaat toegankelijk dankzij IMAP.
·
Met IMAP-toegang heb je ten slotte over het algemeen
ook een stabielere werking. Terwijl er bij POP-toegang nog wel eens berichten
verloren gaan of er vaker dezelfde berichten worden gedownload, wordt dit met
IMAP-toegang voorkomen doordat er in twee richtingen gesynchroniseerd wordt
tussen je e-mailclients en je Gmail op internet.
·
Pop3 is minder veilig;
5.
Hoe ontvangen we nieuwe berichten?
Push , Fetch of Handmatig?We openen instellingen en kiezen mail. Tik Nieuwe
gegevens..We bekijken de mogelijke instellingen van gmail. Met Gmail is
pushing niet mogelijk. We kiezen
handmatig omdat we spaarzaam willen omgaan met de batterij
6.
We kunnen bepalen welke postbus wordt gebruikt om te verzenden. Als we slechts
één account hebben ingesteld hoeven we ons daarover niet te bekommeren . Indien
dit niet geval is doen we dit door het account als standaard account in
toestellen: open instellingen, kies email, kies standaard account. We kiezen
het gmail-account om te verzenden.
7.
We testen het pas ingestelde gmail-account doordat we een
berichtje verzenden naar en ontvangen via het account door het te sturen naar
onszelf d.i.sturen naar het Gmail-adres:
·
Open de app Mail
(bevindt zich op het dock)
·
We keren eventueel terug naar het hoogste niveau
'postbussen' via de knop links bovenaan
·
Tik op knop uiterst rechts om een email te schrijven
·
In Aan: typen we het eigen gmail-adres
·
Typ onderwerp: test van gmail-account
·
Tik op stuur
·
8.
We wensen te weten of het verzenden via deze postbus goed
functioneert. Daartoe moeten we het postvak van de verzonden berichten van het
gmail-account raadplegen. In postbussen kunnen we in accounts voor elke postbus
alle onderdelen raadplegen. We openen de postbus gmail. In "verzonden
berichten" verwachten we dat er
een kopie staat van het verzonden bericht. Indien dit het geval is, is
dus het zendergedeelte van het account in orde.
9.
We wensen te weten of het ontvangen via deze postbus goed
functioneert. In postbussen staat bovenaan in Inkomend vermeld hoeveel
berichten zijn toegekomen op elk van de ingestelde accounts. Een cijfer geeft
aan hoeveel nieuw (=ongelezen) berichten aanwezig zijn in "postzak
IN" van elke postbus. Als we op de postvak in van gmail tikken zien we
de aanwezige berichten. We kunnen de inhoud van een berichtje bekijken door op
het berichtje te tikken. Zodra we dit doen verdwijnt het blauw merktekentje die
een ongelezen bericht markeert. Rechts
zien we de inhoud van het bericht . Met een tik op details zien we o.a. aan wie
het bericht verstuurd was. Als het bericht is toegekomen mogen we
veronderstellen dat verzenden via en ontvangen op het account goed werkt. het account werkt
goed.
Nu
gaan we e-mailen naar elkaar.
10.
We sturen een nieuw
bericht naar onze volgende buur met als onderwerp "eerste email" . Bij
het sturen van een email wordt meteen ook gekeken of er eentje werd ontvangen.
Indien het emailtje niet meteen ontvangen wordt kunnen we het ophalen met het
ronde pijltje , bijwerken, onderaan links . Als we het account van Gmail openen
kunnen we het ontvangen emailtje en verzonden emailtje in de overeenkomstige
postvakken vaststellen.
11.
Als we emailtje openen vinden we details achteraan in de
kop. Door op deze te tikken kunnen we de datails bekijken van de kop. Met op
verberg te tikken kunnen we deze terug verbergen.
12.
Opdat we in de toekomst zouden
kunnen naar dezelfde personen mailen zonder zijn email-adres opnieuw te moeten
intypen is het praktisch om deze adressen in een lijst Contactpersonen te registreren.
We zorgen er voor dat alle bestaande contacten worden verwijderd:
·
Tik op wijzig onderaan een contact
·
Schuif volledig naar onder
·
Tik op verwijder
Het
toevoegen van nieuwe personen kunnen we het eenvoudigst door
een bericht van of naar deze persoon te openen en te tikken bovenaan op de
persoon. Daar krijgen we de mogelijkheid om deze persoon als contactpersoon op te nemen in de lijst van
contactpersonen. Dit doen we met het verzonden en ontvangen emailtje voor onze
volgende en vorige buur.
We kunnen een overzicht bekomen van de
contactpersonen door de app Contacten te openen.
13.
We sturen een nieuw berichtje
naar de volgende en de vorige buur. We beginnen met eerste letters van
contactpersonen en automatisch komt de lijst
We kunnen ook deze personen
direct vanuit de Contacten ophalen door op het blauwe + knopje te tikken
rechts in de regel Aan van het emailbericht die we willen verzenden. We typen
ook een tekst en versturen het bericht.
14.
In Gmail (op PC) wordt er niet gewerkt met mappen maar met labels (vrij
vertaald: etiketten). Het grote verschil is dat we aan één enkel bericht
meerdere eigenschappen kunnen toekennen.
Ook werkt men met G-mail met het principe om de ontvangen berichten zo snel
mogelijk uit postvak In te verwijderen
en te archiveren, dit is deze te behouden in een folder alle berichten. Zo kan men
postvak in gebruiken voor wat het zou moeten zijn : enkel de pas ontvangen
berichten .
Dit houdt in :
Volgende onderverdeling van
berichten in standaardfolders. (Een zelfde bericht kan in meerdere folders
staan!):
·
postvak in : ontvangen berichten die nog niet gearchiveerd of
verwijderd werden.
·
alle berichten: bevat alle berichten behalve de verwijderde.
Als we een bericht in postvak In archiveren verdwijnt die uit postvak in maar
blijft staan in alle berichten. Archiveren kunnen we door het bericht te openen
en te tikken op bakje met pijltje bovenaan.
·
koncepten: niet verstuurde opgeslagen berichten.
Als we een nieuw bericht maken en i.p.v. te verzenden op annuleren te klikken
kunnen we het bericht als koncept opslaan.Koncepten staan ook in alle
berichten.
·
verzonden items : alle verzonden berichten . Verzonden
berichten staan ook in alle berichten.
·
prullenbak: verwijderde berichten
·
spam-berichten . Deze berichten worden door Gmail automatisch
verwijderd. Ook als men berichten naar deze map verplaatst
Daar bovenop kunnen we
·
berichten belangrijk
vinden
Dit is een eigenschap die automatisch door Gmail wordt toebedeeld aan
berichten. In de help van Gmail is volgende tekst te vinden:
Gmail houdt
rekening met een aantal signalen om te voorspellen welke van je inkomende
berichten belangrijk zijn, zoals:
·
Naar wie
je e-mail verstuurt: als je veel e-mail naar Bob stuurt, zijn berichten van Bob
waarschijnlijk belangrijk.
·
Welke
berichten je opent: berichten die je opent, zijn waarschijnlijk belangrijker
dan degene die je overslaat.
·
Welke
sleutelwoorden je belangstelling opwekken: als je berichten over voetbal altijd
leest, is een nieuw bericht dat dezelfde voetbalwoorden bevat waarschijnlijk
belangrijk.
·
Welke
berichten je beantwoordt: als je berichten van je moeder altijd beantwoordt,
zijn berichten van haar waarschijnlijk belangrijk.
·
Je recente
gebruik van sterren, archiveren en verwijderen: berichten die je een ster geeft
zijn waarschijnlijk belangrijker dan berichten die je archiveert zonder ze te
openen.
Als gebruiker kan men deze
eigenschap toekennen of verwijderen door het bericht naar of uit de folder
belangrijk te verplaatsen.
·
berichten markeren met
een vlag op de iPad. Op webmail krijgen de berichten een ster in de
berichtenlijst.
·
kunnen we berichten een of meerdere labels toekennen.
Samengevat:
·
ontvangen berichten staan in postvak IN behalve de
gearchiveerde.
·
In alle berichten staan alle berichten: ontvangen, verzonden,
koncepten, spam
·
een bericht kan volgende eigenschappen bevatten.
o Kan belangrijk zijn
o Kan een ster hebben (markeren).
o Kan een of meerdere labels(ticketten ) dragen . Als we bij postbussen tikken op
wijzig kan men postbussen (=labels) toevoegen ,verwijderen of de naam
wijzigen.
15.
Een bericht kan men verwijderen of een andere eigenschap
toekennen door deze te openen en
vervolgens op de eerste knop bovenaan ( mapje met pijltje) te tikken en te
tikken op de folder in linker kolom ofwel de prullenmand toe te wijzen.
Men kan dit ook voor meerdere berichten
door in de linker kolom bovenaan de knop wijzig te tikken. De berichten te
selecteren en de knoppen onderaan te gebruiken. Voor de afzonderlijke berichten
kan men ook archiveren of verwijderen door op de berichtkop in de linkerkolom
naar rechts te slepen.
Let op!:
·
Als men berichten verplaatst uit alle berichten worden deze
berichten een eigenschap toegekend , NIET verplaatst(behalve de verwijderde).
·
Als men berichten verplaatst uit een folder verschillend van
alle berichten dan wordt de betreffende eigenschap verwijderd en wordt een nieuwe
eigenschap toegekend.
|