Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
12-09-2010
De Reis Van De Ziel Tijdens En Na De Dood !!
De Reis Van De Ziel Tijdens En Na De Dood !!
Als iemand sterft komt de Engel Des Doods om zijn ziel te nemen, ongeacht wie hij is.De stervende persoon ziet hem, hoort hem en spreekt met hem, maar niet met zijn ogen, zijn oren of zijn tong. Als hij naar een andere wereld overgaat, ziet, hoort en spreekt op een manier die wij de levenden niet kunnen waarnemen.
Nadat de ziel genomen is, en als het een zuivere ziel is, dan wordt hij begroet door zijn familie die in het hiernamaals is en die deTtuinen bewonen, zij komen de ziel juichend en met grote vreugde begroeten. Zij vragen de ziel over de toestand van degenen die nog in deze wereld leven.
Daarna dragen de engelen de ziel van de ene hemel naar de volgende, tot hij in de aanwezigheid van Allah (Alle eer is aan Hem en moge Hij geprezen zijn!) komt. Dan keert de ziel zich om en ziet dat het lichaam gewassen en gekleed wordt en dat het begraven wordt. De ziel zegt: "Neem mij voorwaarts! Neem mij voorwaarts!" of "Waar nemen jullie mij naar toe?" Maar de mensen kunnen het niet horen.
Als het lichaam in het graf is gezet, plaatst de ziel zich tussen het lichaam en het lijkkleed, op deze manier kan de ondervraging plaatsvinden. Daarna hoort de ziel de voetstappen van de laatste mensen verdwijnen, die bij de begrafenis waren en de aarde is over hem uitgespreid. De aarde weerhoudt de engelen echter niet om hem te benaderen. Zelfs als er een steen voor hem was uitgehold en hij daarin was geplaatst en de opening met lood verzegeld was, zou dat de engelen nog niet weerhouden om hem te benaderen. Allah (SWT) heeft de aarde en de stenen net zo voor de engelen gemaakt, als Hij lucht voor de vogels heeft gemaakt.
Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en over te gaan naar de Volgende Wereld , dan dalen de engelen uit de hemel af met gezichten die stralen als de zon en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel Des Doods en zit bij zijn hoofd en zegt: "Goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en het genoegen van Allah! En de ziel verschijnt, zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in een geparfumeerd kleed (wit zijde kleed, dat is de reden dat de mannen het hier niet mogen dragen anders mogen ze het in het Hiernamaals niet dragen) en de geuren daarvan lijken op de zoetste geur van muskus, die op aarde gevonden kan worden.
Dan dragen ze hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel!" en de engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in deze wereld hebben genoemd. Zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem kan geopend worden. Die wordt wordt voor hem geopend, en de engelen van elke hemel die dicht bij Allah staan begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de hemel bereikt, waar Allah de Grote is. Allah (SWT) zegt: "Schrijf het boek van mijn slaaf in ILLIYUM in en breng hem terug naar de aarde. Ik hem hen daaruit geschapen en ik breng hen daar weer naar toe en ik breng hen daar weer uit voort.
Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en wordt tussen het lijk kleed en het lichaam geplaatst zodat de ondervraging kan plaatsvinden. Twee engelen genaamd Moenkar en Nakir komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en zeggen tegen hem: "Wie is jouw Heer?" Hij antwoordt: Mijn Heer is Allah. Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is de Islam" Zij vragen hem: "Wie is deze man die onder u was gestuurd?" Hij antwoordt: "Mohammed , de boodschapper van Allah" Zij vragen hem: Hoe ben je deze dingen te weten gekomen? Hij antwoordt: Ik las het Boek van Allah (Koran), geloofde erin en verklaarde dat het waar was. Dan verklaard een stem uit de hoogte: "Mijn slaaf heeft de waarheid gesproken, spreidt daarom de tapijten uit de Tuin voor hem uit en open de poort van de Tuin voor hem!" Dan komt er wat van de geur en het parfum van de Tuin bij hem, zijn graf breidt zich uit, zover het oog reikt, een man met prachtige kleding en een zoete geur komt naar hem toe en zegt: "Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag dat je beloofd is." Hij vraagt: "Wie ben je? Je hebt een uiterlijk , dat veel goeds voorspeld." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij: "O Heer, laat het laaste uur spoedig slaan, zodat ik bij mijn familie en bezittingen kan zijn.
Als een ongelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en naar een Volgende Wereld overgaat, komen engelen met zwarte gezichten en ruig haar en kleding uit de hemel naar beneden en zitten in grote menigte om hem heen, zover het oog reikt. Dan komt de Engel Des Doods en gaat bij zijn hoofd zitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten voor de wraak en de woede van Allah!" De ziel verdeeld zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals een pin uit natte wol wordt getrokken (De pijn is gelijk aan heel wat zwaarden door je lichaam tegelijk). Dan neemt de engel dat over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen hem en wikkelen hem in een ruigbehaard kleed waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een lichaam in deze wereld.
Dan nemen ze hem naar boven en telkens als ze voorbij een groep engelen komen, vragen dezen: Wie is deze slechte ziel? en de engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen op deze wereld hem hebben gegeven. Dan brengen ze hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open."
De poorten van de hemel zullen niet worden geopend, noch zullen zij in het paradijs komen, tot een kameel door het oog van een naald gaat.
Dan zegt Allah, de Almachtige en de Majesteitelijke: "Schrijf zijn boek in SIJDJIN in, in de diepste aarde." Daarna wordt de ziel naar beneden gegooid.
Dan keert zijn ziel naar zijn lichaam terug en twee engelen (genaamd Moenkar en Nakir) komen naar hem toe en zeggen tegen hem: "Wie is u Heer?" Hij antwoordt: "Helaas, helaas, ik weet het niet! Helaas, helaas, ik weet het niet!" Dan klinkt een stem uit de hoogte en zegt: "Mijn slaaf heeft gelogen, spreid dus de tapijten van het Vuur voor hem uit en open de poort van het Vuur voor hem!" Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden en een man met een afschuwelijk uiterlijk en kleding en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: "Wees bedroeft over de rekening , die je in schande hebt gebracht, want dit is de dag die je beloofd werd ." Hij vraagd: "Wie ben jij? Je hebt een uiterlijk dat kwaad voorspeld." Hij antwoordt: "Ik ben je slechte daden." Dan zegt hij: "O Heer, laat het Laatste Uur niet komen.
ILLIYUM: Eèn van de hoogste hemelen. SIJDJIN: Eén van de dieptes van het hellevuur. MOENKAR EN NAKIR: Engelen van het verhoor in het graf. Er wordt ook gezegd de Engelen van de Bestraffing voor de ongelovige.
1. Hoe kan iemand met een gezond verstand, het Paradijs en alles wat het bevat verruilen voor het genot van één uur?
2. Wanneer je (iets van) de schepping vreest, voel je je er door afgestoten en ren je er van weg, maar wanneer je de Schepper vreest, voel je je dicht bij Hem en ren je naar Hem toe.
3. Als kennis zonder handeling zou baten, waarom heeft Allaah dan de geleerden van de Mensen van het Boek veroordeeld? En als handelen zonder oprechtheid zou baten, waarom veroordeelt Hij dan de hypocrieten?
4. Verban de gedachte, want als je dat niet doet, dan wordt het een idee. Verban het idee, want als je dat niet doet, dan wordt het een begeerte. Vecht dus tegen dat (die begeerte), want als je dat niet doet, dan zal het een vastberadenheid worden en een passie. Als je dat niet verbant, dan zal het een daad worden. En als je het niet vervangt met het tegenovergestelde, dan zal het een constante gewoonte worden. En op dat punt zal het moeilijk voor je worden om het te veranderen.
5. Wanneer een abd (dienaar) van Allaah een vastgestelde (voorbestemde) aangelegenheid (gebeurtenis) overkomt, (iets) wat hij niet leuk vindt, dan zou hij er zes perspectieven over moeten hebben (hij zou er op deze zes manieren tegen aan moeten kijken):
1. Het perspectief van Tauwhied: En dat Allaah Degene is die het voorbestemd heeft, het gewild en het geschapen heeft. En wat Allaah wil, dat gebeurt, en wat Hij niet wil, dat gebeurt niet.
2. Het perspectief van Eerlijkheid: En dat Hij heeft voorgeschreven dat deze gebeurtenis zal plaatsvinden in het verleden en dat er eerlijkheid zit in Zijn Goddelijke bepaling.
3. Het perspectief van Genade: En dat de genade van deze persoon zijn woede en wraak moet vervangen, met betrekking tot hetgeen dat was voorbestemd.
4. Het perspectief van Wijsheid: En dat het de oneindige Wijsheid van Allaah was dat het teweegbracht. Hij bepaalde het niet tevergeefs, noch bracht Hij het Goddelijke ten uitvoer zonder dat het een doel heeft.
5. Het perspectief van Loven: En dat aan Allaah de complete en gehele lof toekomt voor hetgeen bepaald was vanuit ieder oogpunt.
6. Het perspectief van Aanbidding tot Allaah (Oeboediyyah): En dat hij een pure aanbidder van Allaah is vanuit ieder standpunt. Zijn Meesters Bepalingen en Voorbestemmingen gebeuren bij hem krachtens (het feit) dat hij Allaahs bezit en slaaf is. Allaah bestuurt hem onder Zijn voorbestemde bepalingen net zoals Hij hem bestuurt onder Zijn religieuse bepalingen. Dus het (de voorbestemde gebeurtenis) wordt een plaats waar deze bepalingen hem overkomen.
6. Weinig succes (van Allaah), slechte inzichten, het zich niet bewust zijn van de waarheid, corruptie van het hart, luiheid in het maken van dhikr, tijdsverspilling, afkeer van de schepping, vervreemding tussen de dienaar en zijn Heer, de verhindering dat de smeekbede beantwoord wordt, verharding van het hart, de beëindiging van zegening van iemands voorziening en levensduur, de verhindering van kennis, omhuld zijn in vernedering, het vernederd worden door toedoen van de vijand, samentrekking van de borst, verlengde droefheid en leed, een ellendig leven in armoede, en een sombere bestaan. Zij allen worden teweeg gebracht door zondes en het nalaten van het gedenken van Allaah, zoals gewassen gemaakt worden met water en branden door vuur. En het tegengestelde van deze dingen komen voort uit gehoorzaamheid jegens Allaah.
7. Als je geest zichzelf zou bevrijden van de besturing door jouw begeerten, dan zou de gemoedstoestand ernaar terug keren.
8. Je bent de verblijfplaats van begeerten binnengetreden, en heb je dus je leven op het spel gezet.
9. Er werd eens tegen een toegewijde aanbidder van Allaah gezegd: Tot wanneer ga jij door jouw ziel uit te putten? Hij antwoordde: Het is zijn ontspanning die ik zoek.
10. De vrouwen van deze wereld zijn mooi gemaakt voor hen die kunnen zien, om te testen wie van hen, hen verkiest boven de vrouwen uit het Hiernamaals. Dus degene die de omvang van verschillen kent, hij zal datgene kiezen wat verdient om gekozen te worden.
Verhaal van de Sahabah - Ibn-Hizam (Radiallaho anho) geeft het bedelen op
Verhaal: Ibn-Hizam (Radiallaho anho) geeft het bedelen op
Hakim bin Hizam (Radiallaho anho) kwam bij de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) en bedelde om hulp. De Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) gaf Hizam iets. Een volgende keer vroeg hij de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) weer om wat steun. Ook deze keer kreeg hij wat. Toen hij voor derde keer langs kwam om te bedelen, zei de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) na hem iets gegeven te hebben:
"Hakim, geld heeft een bedrieglijk uiterlijk. Het schijnt zeer zoet te zijn, maar is dat in de werkelijkheid vaak niet. Het is een zegen wanneer het verdiend is met tevredenheid van hart, maar er is geen voldoening in, wanneer het met hebzucht verkregen is."
Hakim zei:
"O, Profeet van Allah, ik zal vanaf nu niemand meer lastig vallen."
Abu Bakr (Radiallaho anho) bood ten tijde van zijn Khilafat Hakim aan hem te helpen uit de 'Baitul Mal', maar hij weigerde. Ook Umar (Radiallaho anho) als Amir-ul-Mominun verzocht Hakim verschillende keren iets van hem te accepteren, maar hij stemde niet toe.
Moraal:
Onze hebzucht en gierigheid kennen geen grenzen. Dit is waarom wij geen zegeningen vinden in wat wij verdienen.
Tafsier van Ibn al-Qayyim over ayah 124 van soerah Taa Haa [Soerah Taa Haa 20:124]
Tafsier van Ibn al-Qayyim over ayah 124 van soerah Taa Haa [Soerah Taa Haa 20:124]
En degene die Mijn leiding volgt, zal niet dwalen, noch triest zijn En degene die zich wegkeert van Mijn herdenking zal een nauw leven leiden, en zal op de dag van de opstanding door Ons blind verzameld worden, waarop hij zal zeggen: O Mijn Heer, waarom hebt U mij blind verzamelt, terwijl ik voorheen kon zien? Hij zal zeggen: Dit omdat Mijn tekenen tot jou gekomen zijn, en jij hen vergat, zo ook, zal jij vandaag vergeten worden.[Soerah Taa Haa 20:124]
Ibn al-Qayyim zegt hierover:
En degene die zich wegkeert van Mijn herdenking zal een nauw leven leiden Een nauw leven werd door meerdere als de straf van het vuur beschreven, en hebben gezegd dat dit één van de verzen is die erop duidt dat de straf van het graf bestaat, want Allah zegt daarna:
En zal door Ons op de dag van de opstanding blind verzameld worden, waarop hij zal zeggen: O Mijn Heer, waarom hebt U mij blind verzamelt, terwijl ik voorheen kon zien. Jij zal in de straf gelaten worden, net zoals jij het liet om Mijn verzen in praktijk te brengen, op deze manier heeft Allah de straf van het graf (het nauwe leven) en de straf van het hiernamaals vermeldt
Vervolgens gaat ibn al-Qayyim verder en zegt:
Wat wij hieruit kunnen begrijpen is dat degene die zich wegkeerd van Zijn herdenking en dit is de leiding die gegeven werd (door Allah) en wanneer men die volgt men niet zal dwalen noch triest zal worden dat men dan een nauw leven zal leiden. In tegenstelling tot degene die zich aan de belofte houdt, hij werd door Hem een goed leven belooft in dit leven, en een beloning in het hiernamaals, De Allerhoogste heeft gezegd:
De man of vrouw die het goede doen, terwijl zij geloven (in Allah en de beloning) zullen wij van een goed leven voorzien (op deze wereld) en Wij zullen hen (in het hiernamaals) belonen volgens het beste dat zij verrichtten. [Soerah An-Nahl 16:97]
Allah heeft degene die zich dus aan deze belofte houdt belooft van een goed leven en een snel welslagen in dit leven, en een grote beloning in het hiernamaals volgens de beste daden die hij verrichtte. Dit in tegenstelling tot degene dit dit nauwe leven zal leiden in zijn graf, en die vergeten zal worden, en gelaten zal worden in de straf van het vuur!
Verhaal van de Sahabah - Jabir's enthousiasme om te vechten
Verhaal: Jabir's enthousiasme om te vechten
Toen de veldslag van Uhud voorbij was, keerden de overgebleven Sahabah, vermoeid en gebroken, terug naar Medina. De Quraish waren ook op hun terugtocht naar Mekka en kampeerden op een plaats genaamd Hamra al Asad. Hun leider, Abu Sufyan, zat in overleg met zijn luitenanten. Ze zeiden tegen elkaar:
"De moslims hebben een nederlaag geleden in Uhud. Hun moreel zal zeer laag zijn. Dit is de beste tijd om Muhammad af te maken."
Daarom besloten zij om terug te keren en Medina aan te vallen. Toen de Profeet (saw) ingelicht werd over deze plannen, gaf hij de opdracht aan al de Sahabah die deelgenomen hadden aan de slag in Uhud en net teruggekeerd waren, om uit Medina te vertrekken en de vijand onderweg op te vangen.
Jabir (radiallaho anho) kwam bij de Profeet (saw) en zei:
"O Profeet van Allah! Ik was zeer enthousiast om te vechten in Uhud, maar mijn vader verhinderde mij om te gaan, met de verontschulkdiging dat er geen ander familielid zou zijn om te passen op mijn zusters. Vandaar dat alleen 1 van ons kon deelnemen aan de strijd. Omdat hij zich voorgenomen had om te gaan, beval hij mij achter te blijven met de familie. Hij kreeg het meest begeerde einde (martelaarsdood) in Uhud. Nu ben ik erg enthousiast deze keer met u mee te gaan en de Quraish te bevechten."
De Profeet (saw) gaf hem toen toestemming om te gaan. Hij was de enige persoon in die veldslag die niet in Uhud gevochten had.
Moraal:
Jabir's vader stierf de martelaarsdood in Uhud. Hij liet een grote familie achter voor jabir om voor te zorgen, niets om van te leven en groete schulden om te betalen. De schulden waren gemaakt bij een van de joden, die zoals wij weten geen zwak plekje in hun hart hadden voor degenen die hun geld schuldig waren. ook zijn zeven zusters om wie hij niet toegestaan werd om naar Uhud te gaan, waren er om verzorgd te worden. Kijk nu, ondanks al deze moeilijkheden, verzoekt Jabir (ra) de Geliefde Profeet (saw) om naar het slagveld te gaan. Zijn geest is werkelijk wonderlijk! Dit is toch werkelijk een schitterend voorbeeld.
Regelmatig komen wij mensen tegen die menen alles beter te weten, die menen anderen steeds een lesje te moeten leren, enz. enz. Dergelijk gedrag wordt zelfs door mensen met een voorbeeldfunctie tentoongespreid, zelfs in gebedshuizen, bij begrafenisdiensten e.a. openbare gelegenheden. Hoogmoedig gedrag maakt blind; arrogante mensen staan vrijwel nooit open voor meningen en visies van anderen, wat het voeren van een verantwoord beleid vaak in de weg staat. Wij gingen na wat de Koran over dergelijk gedrag vermeldt.
Voor wat betreft degenen die anderen met minachting behandelen en met stemverheffing spreken vermeldt de Koran, enigszins humoristisch: Wend uw aangezicht niet met minachting van de mensen af, en wandel niet hoogmoedig in het land; waarlijk, God heeft geen verwaande bluffer lief. En volg de rechte weg in uw gang en laat uw stem dalen; waarlijk, de afschuwelijkste der stemmen is het balken der ezels. ( 31:18-19)
De lezer zal ongetwijfeld ook wel mensen tegenkomen die opscheppen over iets dat ze niet zelf tot stand hebben gebracht, ofwel andermans eer opstrijken. Ook hierover is de Koran duidelijk: Denk niet, dat degenen die zich verheugen over hetgeen zij gedaan hebben en graag geprezen willen worden over hetgeen zij niet gedaan hebben ... voor hen is een pijnlijke kastijding. (3:187)
Aangaande degenen die graag met kop en schouders boven anderen wensen uit te steken: Wandel niet hoogmoedig in het land, want u kunt de aarde niet doorsnijden, en ook niet de bergen in hoogte bereiken. Dit alles het kwaad daarvan is hatelijk in de ogen van uw Heer. (17:37-38)
De beste manier om mensen voor zich te winnen is door hen met zachtheid te behandelen: Derhalve is het aan Gods genade toe te schrijven dat u hen zacht- moedig bejegent, en was u ruw, hardvochtig geweest, dan zouden zij zich van rondom u verstrooid hebben. (3:158)
Vandaar dat men zich ook in discussies netjes en correct dient te gedragen (16:125); arrogant gedrag en stemverheffing zullen de mensen slechts afstoten. Er zijn ook lieden die menen boodschappen van God naar believen te moeten interpreteren en in hun voordeel toe te passen. Hierover zegt de Koran: Waarlijk, aangaande degenen die over de mededelingen van God twisten, zonder enig gezag dat tot hen is gekomen. Er is niets in hun harten, dan (de begeerte) om groot te worden, hetgeen zij nooit zullen bereiken. (40:56)
De hoogmoedigen zullen geen leiding van God krijgen en blind zijn voor Zijn tekenen: Ik (God) zal degenen, die onrechtmatig hoogmoedig op de aarde zijn, van Mijn mededelingen afwenden. En indien zij ieder teken zien, dan zullen zij daarin niet geloven. (7:146)
In het bijzonder leidinggevenden dienen zich zeer bewust te zijn van hun gedrag, hetgeen blijkt uit een overlevering van de profeet Mohammed: Een publieke functie is iets wat je toevertrouwd wordt en iets wat op de Dag der Opstanding schande en spijt veroorzaakt, behalve voor degene die haar met gevoel voor rechtvaardigheid aanvaardt en de erbij behorende verplichtingen vervult. (zie ook 38:26)
Niet alleen de Koran veroordeelt arrogant gedrag, maar ook de samenleving is het er over eens dat dergelijk gedrag zeer afkeurenswaardig is, gezien bijv. de volgende spreuken: hoogmoed komt voor de val; eenvoud siert de mens. Wij bevelen aan dat een ieder, in het bijzonder degenen onder ons die een voorbeeldfunctie bekleden, zich op gepaste wijze tegenover de medemensen gedragen, naar het voorbeeld van de profeet Mohammed en andere zeer gewaardeerde, doch zeer bescheiden figuren uit de historie van de mensheid. Dit zal het begrip voor de medemensen alleen maar ten goede komen en het opent de ogen voor steekhoudende argumenten van anderen. Arrogantie en trots verzegelen de harten; trotse mensen staan totaal niet open voor andere meningen dan de hunne. Ieder argument of voorstel van anderen afkomstig, hoe goed en positief ook bedoeld, zien zij steeds als een aanval op hun persoonlijkheid, hun trots en hun beleid, en voor het verdedigen van zichzelf rest hen vaak niets anders dan razen en tieren. En als u, lezer, ooit lieden tegenkomt die zich schuldig maken aan arrogantie, trots, hoogmoed, eigendunk, grootheidswaanzin, of hoe u het ook wilt noemen, zoek dan troost in de Koran, vers 10:65: Laat hun taal u niet bedroeven; waarlijk, de macht is geheel en al Gods; Hij is de Horende, de Wetende.
Soorten ziekten die het Hart aanvallen en hun genezing
Soorten ziekten die het Hart aanvallen en hun genezing
Er zijn twee soorten ziekten die het hart aanvallen; de ene is twijfel en dwaling, en de andere lust en verlangen. Beiden worden vermeld in de Quran. Allah zegt over de ziekte van de twijfel:
In hun hart is een ziekte (twijfel en huichelarij) en Allah heeft deze ziekte doen verergeren [Surah al-Baqara 2:10]
En Hij heeft gezegd:
En opdat degenen in wier harten een ziekte (huichelarij) is en de ongelovigen zullen zeggen: Wat wil Allah met dit voorbeeld zeggen? [Surah Al-Muddaththir 74:31]
Allah zegt over degenen die weigeren de Quran en de Sunnah tot de basis van hun oordeel te maken:
En wanneer zij tot Allah en Zijn boodschapper opgeroepen worden, opdat hij onder hen oordeelt, dan is er een groep onder hen die zich afwendt. Maar indien het recht aan hun kant is, begeven zij zich nederig naar hem. Is er een ziekte in hun harten, of twijfelen zij, of vrezen zij dat Allah en Zijn Boodschapper onrechtvaardig voor hen zijn? Integendeel, zij zijn degenen die de onrechtvaardigen zijn. [Surah an-Noor 24:48-50]
Dit is de ziekte van twijfel en dwaling.
Ook zegt Allah over lust en verlangen, in dit geval overspel (ontucht):
O vrouwen van de Profeet, jullie zijn zoals geen van de andere vrouwen, als jullie (Allah) vrezen. Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte (van huichelarij, of slechte verlangens naar overspel(ontucht)) is, begeerte gaat voelen ..[Surah Al-Ahzab 33:32]
De voorziening van de juiste (genees)middellen tegen de ziekten van het hart (verwijzend naar zowel geestelijke als emotionele kwalen) komen alleen van de Profeten, alaihim as salam, en Boodschappers van Allah. Het hart wordt beter, wanneer het kennis verwerft over zijn Heer en Schepper, en in Zijn Namen, Eigenschapen, Daden en Geboden. Het hart wordt ook beter, wanneer het het verwerven van de Tevredenheid van Allaah verkiest (boven andere zaken) en datgene verkiest waar Hij van houdt, terwijl Zijn Verboden worden vermeden en datgene wat zou kunnen leiden naar Zijn ontevredenheid. Er is geen leven, gezondheid of welzijn voor het hart, behalve via deze methode, welke alleen de Boodschappers kunnen leveren. Het is verkeerd om te denken dat iemand ooit het welzijn van het hart kan bereiken via enige andere weg dan door de leiding van de Boodschappers van Allah. Deze misvattingen (fouten) komen voort uit het verwarren van de ware welzijn van het hart met het vervullen en versterken van zijn lagere dierlijke lusten en verlangens. Op deze manier zal het hart ver weg blijven van het verkrijgen van zijn ware welzijn en kracht, en zal zelfs zijn bestaan in gevaar zijn. Zij die geen onderscheid maken tussen deze twee wegen, zouden moeten rouwen om het leven en de gezondheid van hun hart, of in feite vanwege het ontbreken daarvan. Laat zulke mensen ook treuren over het feit dat het licht van de ware leiding ontbreekt bij hen, en omdat zij zich volledig in een oceaan van duisternis bevinden.
Verhalen van de Sahabah - Oemm Haram (radiallaho ta'ala anha) in de veldslag om Cyprus
Verhaal: Oemm Haram (radiallaho taala anha) in de veldslag om Cyprus
Oemm Haram (radiallaho anha) was een tante van Anas (radiallaho anho). De Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) bezocht haar vaak en soms deed hij ook zijn middagdutje thuis bij haar. Eens sliep hij thuis bij haar, toen hij glimlachend wakker werd. Oemm Haram zei:
O Profeet! U bent dierbaarder dan mijn ouders, zeg mij wat u heeft doen glimlachen.
Hij zei: Ik zag in mijn droom enkele van mijn volgelingen die voor de Jihad over zee gingen. Zij leken in hun schepen op koningen, zittend op hun troon.
Oemm Haram (ra) zei: O Profeet van Allah! Bid dat ik ook 1 van die mensen mag zijn.
Hij antwoordde: Wees verzekerd, je zal 1 van hun zijn.
Hij ging weer slapen en werd voor de tweede keer glimlachend wakker. Op de vraag van Oem Haram zei hij: Ik zag nog meer mensen die voor Jihad over de zee gingen.
Oemm Haram (ra) verzocht hem te bidden voor haar dat zij zich ook bij hun kon aansluiten.
Hij zei: Neen. Jij bent alleen met de eerste groep.
Gedurende het Khalifaat van Uthmaan (radhiallaho anho) vroeg Amir Muawiyah, de gouverneur van Syrië, toestemming om een expeditieleger naar het eiland Cyprus uit te rusten. Toestemming werd door Uthman (ra) verleend. Oemm Haram (ra) maakte samen met haar man Ubadah (ra) deel uit van die legermacht. Toen ze zich na de veldslag op het eiland opmaakte om te vertrekken, viel ze van haar muildier, brak haar nek en overleed. Ze werd in Cyprus begraven.
Moraal:
Kijk naar de geest van Oemm Haram. Ze wilde zich bij beide expedities aansluiten. Daar het voorbestemd was dat zij tijdens de eerste expeditie zou komen te overlijden, bad de Boodschapper van Allah (saw) niet voor haar deelname in de tweede.
Satan's grootschalige manipulatie van de Christenen
Satans grootschalige manipulatie van de Christenen
Het is duidelijk, voor iedereen met verstand, dat Satan deze misleide mensen (Christenen) heel erg heeft gemanipuleerd. Hij riep hen en zij beantwoordden hem; hij belazerde hen en zij gehoorzaamden hem.
Hij manipuleerde hen met betrekking tot Allah, De Verhevene en De Allerhoogste. Hij manipuleerde hen met betrekking tot Jezus (vrede zij met hem). Hij manipuleerde hen met betrekking tot het kruis en het aanbidden daarvan.
Hij manipuleerde hen ook met betrekking tot het maken van plaatjes en beelden in kerken en het aanbidden van deze, dus je zult geen kerk van hen vinden zonder een plaatje van Maria en Jezus, heiligen, en hun martelaren. De meesten van hen prostreren voor plaatjes en beelden, en bidden voor deze in plaats van Allah, De Allerhoogste
Het typische voorbeeld van wat deze polytheisten doen, is als dat van een dienaar van een koning die een man benaderde, deze man sprong op van zijn plek, prostreerde (diepe buiging/soejoed) voor de dienaar (van de koning), aanbad hem, en deed datgene wat hij niet behoorde te doen, behalve voor de koning. Iedere rationele persoon zou hem beschouwen als een onwetende en een dwaas vanwege hetgeen hij deed, aangezien hij datgene deed voor de dienaar van de koning, wat hij alleen voor de koning zou moeten doen, dus de eerbetoon, bescheidenheid en nederigheid.
Het is bekend dat de kans groter is, dat datgene wat de dienaar deed zal veroorzaken dat de koning hem zal haten en zal neerkijken op hem in plaats van hem te eren en zijn positie te verhogen.
Dit is de positie van degene die prostreert voor de schepping of een plaatje van de schepping. Dit is, omdat hij zijn toevlucht zocht tot de prostratie, wat de beste manier van het bereiken van de tevredenheid van de Heer is. Zon daad is niet geldig, behalve als het voor Allah wordt gedaan, dus is er niks afschuwelijker of onrechtvaardiger dan het doen van deze daad voor een plaatje of een beeld van een dienaar en het gelijkstellen van Zijn dienaar aan Hem (Allah).
Dit is waarom Allah, De Allerhoogste zegt, Voorwaar, het toekennen van deelgenoten (aan Allah) is zeker een geweldig onrecht.[Qs Luqman 31:13]
Allah, De Allerhoogste, heeft Zijn dienaren geschapen met in gedachte (met het plan), dat ze de afschuwelijkheid (lelijkheid) zullen herkennen van het uiten van verheerlijking, lofprijzing, onderwerping en nederigheid tegenover slaven en dienaren van de koning.
Dus wat is de positie van degene die deze soort aanbidding verricht voor de vijanden van de koning? Want Satan is de vijand van Allah, en de polytheist stelt in feite Satan, en niet de profeten en rechtgeaarde dienaren van Allah, aan als deelgenoot naast Allah. Want de profeten en rechtgeaarde dienaren hebben niets te maken met degenen die hen aanstellen als deelgenoten naast Allah; zij zijn tegen hen en het krachtigst in de haat tegenover hen. De polytheisten stellen daarom alleen Zijn vijanden aan als deelgenoten naast Allah, en stellen hen gelijk aan Allah in de aanbidding, verheerlijking, prostratie en nederigheid.
Dit is waarom de ongeldigheid en afschuwelijkheid van polytheisme wordt herkent door een gezonde, natuurlijke geaardheid en verstand, en deze type afschuwelijkheid wordt duidelijker herkent dan de andere typen.
De intentie was om Satans manipulatie van deze mensen te vermelden, in zowel het fundament als de takken van hun religie.
Verhaal van de Sahabah - Wahab bin Qabus wordt een martelaar
Verhaal: Wahab bin Qabus wordt een martelaar
Wahab bin Qabus (radiallaho anho) was een herder en hij was al een poosje moslim en woonde in zijn dorp in de woestijn. Hij kwam een keer naar Medina om de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) te zien. Hij was samen met zijn neef en zijn kudde geiten, die hij met een touw bijeen gebonden had. Hij kwam erachter dat de Profeet (saw) in Uhud op veldtocht was. Hij liet zijn geiten achter en vertrok naar Uhud om aan de zijde van de profeet (saw) deel te nemen aan de strijd. een groep vijanden kwam op dat moment naar voren om de Boodschapper van Allah (saw) aan te vallen. De Profeet zei:
"De persoon die deze mensen verjaagt, zal mijn metgezel in het Paradijs zijn."
Wahb (ra) viel de vijand terstond hevig aan en sloeg hun allen terug. Een tweede groep vijanden probeerde naar voren te komen, maar het was elke keer Wahb bin Qabus(ra) die terugsloeg. En steeds weer zonder de hulp van anderen liet hij ze op de vlucht slaan.
De Profeet (saw) gaf hem vervolgens de goede boodschap over het Paradijs. Zo gauw hij dit hoorde, sprong hij in de voorste linie van de vijand en vocht tot hij er niet meer was.
Sa'ad bin Abi Waqas (ra) vertelt:
"Ik heb nooit iemand gezien die zo dapper en zonder vrees vocht als Wahb. Ik zag de Profeet (saw) naast zijn ontzielde lichaam staan, zeggende "O Wahb! Je hebt mij tevreden gesteld. Moge Allah tevreden zijn over jou."
De Profeet (saw) was zelf ook gewond geraakt in deze veldslag. Toch begroef hij Wahb met zijn eigen handen. Umar (ra) zei:
"Ik heb nooit iemand meer dan Wahb (ra) benijdt. Ik wens dat ik voor Allah kan verschijnen met een staat van dienst, even indrukwekkend als van hem."
Moraal:
Wat is er in het leven van Wahb (ra) dat een beroemde en verheven persoon als Umar (ra) overhaalt hem te benijden? We lazen in het vorige verhaal dat Umar (ra) juist om zijn moed bekend stond. Het is dezelfde geest van opoffering omwille van Allah en Zijn Profeet (saw) zelfs waarbij Umar en andere Sahabah betere daden hebben verricht.
De Heilige Ka'bah te Mekka heeft de afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt. Hieronder in de figuur vind je hier een mooi overzicht van. Onder de figuur vind je de bijhorende omschrijving. Mocht je het plaatje in een groter formaat willen bekijken klik dan op het plaatje, in een nieuw venster zal vervolgens het grotere plaatje getoond worden.
Legenda:
1- Mekka: het middelpunt van de aarde
2 - Mekka in de tijd van de Profeet Abraham ('alayhi asalaam)
3 - Mekka in de tijd van Gussie, Grootvader van de Profeet Mohammed (157 voor Hijra)
4 - Mekka in de tijd van de Quraish (12 voor Hijra).
5 - Mekka gedurende het Omayied tijdperk (91 Hijra).
6 - Mekka gedurende het Abbasied tijdperk (310 Hijra).
7 - Mekka gedurende het Ottoman tijdperk (1215 Hijra).
8 - Mekka na de voltooing van de door de beheerder van de twee heilige moskee?n, Koning Fahd bin Abdul-Aziz. (1412 Hijra)
Onwettige (verboden) begeertes worden meestal geassocieerd met onaangenaamheid. Ze laten een slepend gevoel van pijn en schuldgevoel achter. Dus, wanneer je bent verleidt, denk dan aan het bevrijden van jezelf. Denk aan alle wroeging (spijt) wat gepaard zou gaan met het realiseren van deze begeertes, en maak dan een beslissing. Je een weg banen via gehoorzaamheid is geen makkelijke taak. Het gaat echter gepaard met het goede en rustgevende genot. Wanneer je jezelf overbelast (met onwettige begeertes) denk dan aan, hoe fijn het zou zijn om berouw te hebben en bevrijdt jezelf. Denk aan het genot dat voortkomt uit wettige (toegestane) begeertes en probeer dan de correcte keuze te maken. Het dilemma wat je zult ervaren zou gereduceerd moeten worden door het gedenken van het zoete genot en de ultieme gelukzaligheid wat jouw gehoorzaamheid (aan Allah) zal voortbrengen. Probeer de strijd ook te reduceren door je de bestraffing voor te stellen, wat voortkomt uit ongehoorzaamheid aan Allah. Logischerwijs zou je verstand moeten kiezen voor datgene wat het meest loont en zou het je helpen om de pijn te verdragen van jouw onthouding (ontzegging) van de vervulling van zulke begeertes.
Verhalen van de Sahabah - Aisha (radiallaho anha) wordt boos op Ibn Zubair (radiallaho ta'ala anho)
Verhaal: Aisha (radiallaho anha) wordt boos op Ibn Zubair (radiallaho taala anho)
Abdullah bin Zubair was een neef van Aisha (ra). Hij was haar erg dierbaar, omdat ze hem had opgebracht. Hij vond het niet zo leuk dat ze zo veel aan aalmoezen weggaf terwijl ze zelf armoedig leefde. Hij vertelde dit aan iemand en zei:
Ik moet mijn tante stoppen dat te doen.
Ze hoorde dit en zwoer voor de rest van haar leven niet meer te praten met Abdullah.
Abdullah ibn Zubair was zeer geschokt door haar eed. Hij stuurde vele mensen om met haar te praten, maar ze zei tegen hun: Ik heb een eed afgelegd en ik ben niet bereid die te overtreden. Hij vroeg toen twee personen uit de familie van de moeder van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) om naar haar huis te gaan en te bemiddelen voor hem. Aisha (ra) liet de mensen binnen komen en sprak met hen van achter een gordijn. Abdullah ibn Zubair kwam ook heimelijk met deze personen binnen. Toen de mensen begonnen te praten, kon hij zichzelf niet meer beheersen. Hij rukte het gordijn opzij en klemde zich vast aan zijn tante, huilend en haar dringend verzoekend om vergeving. De twee bemiddelaars kwamen erbij en herinnerden haar eraan dat de Profeet (saw) het verboden had dat de ene moslim het spreken tegen de andere moslim zou afzweren. Toen ze deze hadith hoorde werd ze bang voor Allahs ontevredenheid en het resultaat was dat ze zeer verdrietig begon te huilen. Ze begon toen de ene na de andere slaaf in vrijheid te stellen als boetedoening voor haar eed, totdat er 40 slaven door haar bevrijd waren. Zelfs nog jaren daarna, wanneer ze dacht aan de overtreding, huilde ze zoveel dat haar sjaal nat werd.
Moraal:
Hoeveel zorgen maken wij ons over de eden die wij van s morgens vroeg tot s avonds laat afleggen? Stel deze vraag aan jezelf. Kijk naar de mensen die werkelijk eerbied voor Allah en Zijn naam hebben; hoe bedroefd zij zich voelden wanneer zij niet in staat waren een eed te vervullen. We zien Aisha (ra) zelfs jaren later zoveel huilen wanneer zij dacht aan het incident rond de overtreding van haar eed.
Sadaqaat-ul-fitr is een liefdegave waarvan de jaarlijkse uitdeling essentieel is voor ieder moslim die op de laatste dag van de heilige maand Ramadaan of de dag van Ied-Ul-Fitr (suikerfeest) goederen in zijn bezit heeft met een waarde, die hem zakaatplichtig (Sahieb-e-Nisaab) maken.
Sadaqat-ul-fitr is de gift die de gelovige schenkt aan de minder bedeelde om vergissingen tijdens de ramadan (vasten) begaan te vergoedelijken. De opbrengst hiervan komt ten behoeve van armen, waardoor zij in staat zijn op een behoorlijke manier deel te nemen aan de Ied-ul-fitr viering
De heilige Profeet zei: "De Sadaqat-ul-fitr is een verplichting die op iedere Moesliem rust"
In de regel is het de vader die deze verplichting namens zijn gezin voldoet, indien hij niet aanwezig is, treed de grootvader, respectievelijk de oudste zoon als vervanger op. Ook als de persoon niet gevast heeft tijdens de heilige maand Ramadan dient hij te voldoen aan de Sadaqat-ul-fitr. De Sadaqat-ul-fitr is verplicht indien men kan beschikken over enig bezit voor zonsopgang op de Ied-ul-fitr dag. Iedereen die in bezit is van minimaal 87,5 gram goud of 607 gram zilver of een tegenwaarde aan bezittingen wordt bezitter van een nisaab genoemd. Het is waadjib voor iedere moslim die bezitter is van nisaab om op of voor de ied-ul-fitr aan een behoeftige de sadaqat-ul-fitr af te staan, hetgeen v??r het ied-ul-fitr-gebed moet worden afgestaan. Minderjarigen, vrouwen en onder curatele gestelden, die bezitter zijn van een nisaab zijn ook verplicht om de sadaqat-ul-fitr te betalen, hun wettelijke vertegenwoordiger dient de sadaqat-ul-fitr namens hen te voldoen. De ontvanger van de aalmoes dient aan dezelfde eisen te voldoen als de zakaat (armenbelasting) gerechtigde. Er is een uitdrukkelijke verbod op het aannemen van sadaqat-ul-fitr gelden ten aanzien van de onderstaande persoon, personen of groeperingen ingesteld:
Personen en nazaten die behoren tot de familie van de profeet dit vanwege de nobele afkomst.
Het hoofd van het gezin (vader) mag in geen geval zakaat schenkingen doen aan gezinsleden zoals: ouders, kinderen, kleinkinderen, echtgenote. Tegenover deze heeft hij normale verplichtingen, zorgtaken.
Het gewaad van een overledene (kaffan)
Het aflossen van enige schuld van een overledene
Welgestelde
Niet moslims
Het bedrag t.b.v. de sadaqat-ul-fitr per persoon wordt gemeten aan de geldende prijs in de omgeving van 2036 gram tarwebloem. In Nederland wordt gemakshalve een bedrag van 2,50 euro gehanteerd wat meer is dan de waarde van 2036 gram tarwebloem.
Verbaasd zijn ze dat er uit hun midden een waarschuwer tot hen is gekomen, de ongelovigen zeggen dat onmogelijk is en een verbazingwekkende zaak is, de gedachten dat als we dood zijn en tot stof zijn geworden en dan weer opgewekt worden door onze Heer Allah kan er bij hun niet in dat lijkt de ongelovige onmogelijk. Maar kijken zij wel verder dan hun neus lang is?? Zelf de waarheid die tot hen kwamen wilde zij niet geloven.
Zij loochende zelf de waarheid toen die tot hen kwam, daarom nemen zij een verward stand in (Quraan 50:5)
Dat wij weer opgewekt zullen worden door onze Heer willen zij (de ongelovigen) maar niet geloven. Zoals Allah een dood stuk land (stuk grond) met water weer tot leven kan brengen, zo kan hij ook ons opwekken nadat wij dood zijn.
En Wij brengen daarmee (water) het dode land weer tot leven. Zo zal ook de Opwekking zijn. (Quraan 50:11)
Dat er een Heer is willen zij ook niet geloven, Onze Heer Allah is het die alles zijn vorm heeft gegeven, Allah is het die Alles heeft Geschapen en tot Hem is de terugkeer. Vragen zij zich dan nooit af hoe de Hemel is gebouwd en hoe die is versiert, vragen zij zich dan niet af wie de aarde zijn vorm heeft gegeven en hoe de bergen zijn geplaats en hoe al het mooie gewassen op de aarde groeit??? Vragen zij zich dat niet af?? Dit is de vraag die Allah (s.w.t.) ook stelt:
Kijken zij dan niet naar de Hemel boven hen, hoe Wij die gebouwd hebben en hoe wij die versierd hebben en hoe die geen enkel scheur heeft?
En hoe wij de aarde uitgespreid hebben en wij daarop stevige bergen geplaatst hebben en Wij daarop allerlei mooie gewassen deden groeien? (Quraan 50:6-7)
Allah is het die uit de hemel gezegende water neer doet dalen en daarmee tuinen deed groeien
En Wij hebben uit de hemel gezegende water neer doen dalen, waarna Wij daarmee tuinen deden groeien en graan van oogstbare gewassen (Quraan 50:9)
Hebben wij Allah (s.w.t.) hier ooit eens voor bedankt hebben wij ons wel afgevraagd waar het water vandaan kwam?? En zijn we Allah (s.w.t.) wel dankbaar voor het geen waar Hij ons mee heeft voorzien??
Allah (s.w.t.) is Alwetend over alle zaken, geen geheim kan voor Hem bewaard worden. Hij is het die ons heeft geschapen en Hij weet wat er in onze zielen bevind. Geen geheim kun je bewaren Allah ziet je over al en de twee Engelen die we hebben op elke schouder 1 die schrijven alles op er is niets dat zij vergeten
Wanneer de twee (engelen) die te boek stellen, schrijven, zit de een aan de rechter-, de andere aan de linkerzijde.
Hij uit geen woord of er is een bewaker bij hem, die altijd klaar staat. (Quraan 50:17-18)
De dood is iets dat zeker zal komen de dood is iets waar je niet van kunt vluchten en toch proberen we dat Nee broeders en Zuster de dood zal komen.
De doodsstrijd zal werkelijk komen, dat is waarvoor jullie proberen te vluchten. (Quraan 50:19)
De dag dat er een einde aan het wereldse leven komt die zal zeker komen en Allah (s.w.t.) heeft ons ervoor gewaarschuwd. Er zal op een bazuim geblazen worden op deze dag kan niemand vluchten! Dat is de dag waarop de aarde hevig zal gaan beven dat is de dag waarop wij ons moeten gaan verantwoorden tegen over onze Heer. Dan zullen de beide Engelen kenbaar maken wat jij heb gedaan vergeet niet ze hebben alles opgeschreven en niets zijn ze vergeten. Dan zul je je beloning krijgen of je straf.
Maar de meeste weten nu niet dat ze in dwaling verkeren pas als de dood hen overkomt dan pas zullen ze er achter komen dat ze dwaalde, ze zullen Saitan de schuld geven maar nee Saitan zal zeggen:
Onze heer ik heb hem niet tot dwaling gebracht; hij verkeerde zelf in dwaling. (Quraan 50:27)
Niemand kan je dan de schuld geven alleen je zelf.
De helle Vuur is wat jouw beloning zal zijn de Hel zal vragen. Is er nog Meer? Soebhana Allah, Allahoe Akbar
(Gedenk) De Dag dat Wij de Hel zeggen. Ben je al vol? En zij zegt: Is er dan nog meer? (Quraan 50:30)
Raakt deze Aya uit de Quraan je niet??? Soebhna Allah.
De Hel is iets waar we allemaal niet naar toe willen, maar wat doen we er eigelijk voor om niet tot de bewoners van de Hel te behoren??? Denk je nou echt dat je zomaar het Paradijs binnen zult komen?? Ongeacht je houding en je gedrag?? Nee broeders en zuster Het Paradijs is voor de Moettaqoen!!!!
De Moettaqoen zijn de mensen die beschikken over Taqwa (het vrezen van Allah) wie zich verre houden wat Hij heeft verboden, en juist dat gene doen die Hij ons heeft bevolen te doen. Zij zullen krijgen wat Allah onze heer hun heeft beloofd: Het Paradijs.
Treed haar binnen in vrede, dit is de Dag van eeuwighied. (Quraan 50:34)
Prijs de Glorie met een lofprijzing van jou heer. Gedenk Hem elke dag en Bedank hem Elke dag wees Hem gehoorzaam en zoek bescherming Bij jou Heer voor de Dag waar aan geen twijfel is.
Op die Dag Zullen zij het blazen (op de bazuim) In werkelijkheid horen. Dat is de Dag van de Opwekking.
Voorwaar, Wij doen leven en Wij doen sterven en tot Ons is de terug keer. (Quraan 50:42-43)
De blik is de oorsprong van alle rampen die de mens treffen, want de blik wekt een gedachte op en de gedachte leidt daarna tot een overpeinzing. De overpeinzing wekt een lust op en de lust wekt een wens op. Deze wens wordt steeds vuriger en wordt uiteindelijk een vast voornemen. Zo wordt een daad uiteindelijk verricht, zolang geen enkel obstakel dit verhindert. In verband hiermee werd er gezegd: Geduldig zijn in het neerslaan van de blik is gemakkelijker dan geduldig zijn voor de pijn die [veroorzaakt wordt door hetgeen] erop volgt.
Moge Allaah ons behoeden voor de verboden blik, ameen.
Elke mens zou het belang en de waarde van zijn tijd moeten inzien. Wanneer hij dit doet, dan zal hij geen moment hiervan verloren laten gaan en zal hij steeds de beste worden en daden uitkiezen. Zo zal hij zich ook steeds voornemen om het goede te verrichten...
En zo waren onze voorgangers erg uit op hun tijd en streefden zij er om ter meeste naar om hun tijd zo goed mogelijk te benutten. Iemand vroeg aan Aamir b. Abd Qays om eventjes te praten, waarop hij zei: "Hou de zon tegen, dan zal ik met jou praten."
Ibn Thaabit Al-Boenaanie zegt dat zijn vader op sterven lag, en dat hij hem aanmoedigde om de geloofsbelijdenis te zeggen, waarop zijn vader zei: "O mijn zoon, stop maar, ik ben nu al in mijn zesde gedeelte (van de Koran)."
En toen men één van de voorgangers (die op sterven lag) bezocht, kwamen zij binnen en zagen zij dat hij aan het bidden was. Zij stonden versteld en vroegen hem hierover. Hij antwoordde: "Nu wordt mijn rol - waar de daden in opgeschreven worden - opgerold."
Als de mens dus beseft dat zijn daden zullen ophouden op het moment dat hij sterft, moet hij er dus alles voor doen om daden te verrichten die na zijn dood verder zullen duren. Zo zorgt hij ervoor dat hij iets wegschenkt, dat hij een boom of een plant zaait, of een rivier aanlegt, dat hij een vroom gezin achter zich laat dat Allah gedenkt, of dat hij een boek samenstelt met nuttige kennis. Want het boek is het eeuwige kind van de geleerde. En zo brengt hij zijn kennis ook in praktijk en onderwijst hij deze kennis, want wanneer de mensen over zijn daden zullen horen, zullen zij proberen om hem hierin te volgen.
En zoals men ooit heeft gezegd: "Sommige mensen zijn gestorven, terwijl het lijkt alsof zij nog onder de mensen leven." (Saydoel-Chaatir 1/22 - aangepast -)
Verhalen van de Sahabah - Abu Saeed Khudri's terughoudendheid
Verhaal: Abu Saeed Khudris terughoudendheid
Abu Saeed Khudri (radiallaho anho) zegt: Ik werd voorgedragen door mijn vader aan de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) om in Uhud te vechten toen ik dertien jaar oud was. Mijn vader beval mij aan door te zeggen: O Profeet van Allah! Hij heeft een zeer sterk lichaam. Zijn beenderen zijn zeer sterk ontwikkeld.
De Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam keek keer op keer naar mij, en tenslotte weigerde hij mij vanwege mijn jeugdige leeftijd. Mijn vader echter, nam deel aan de veldslag en werd gedood. Hij liet niets na om van te leven. Ik ging naar de Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam om financiële hulp te zoeken. Voordat ik iets kon zeggen sprak hij mij als volgt toe:
Abu Saeed! Wie dan ook geduld aan Allah vraagt, die krijgt het. Wie dan ook kuisheid van Hem vraagt, die krijgt het. En wie dan ook tevredenheid van Hem vraagt zal het zeker krijgen.
Na dit gehoord te hebben, keerde hij naar huis terug zonder een verzoek tot de Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam te richten. Hierdoor zegende Allah hem met zon hoge positie, dat onder de jongere Sahabah, niemand begiftigd raakte met zoveel kennis en geleerdheid als Abu Saeed.
Moraal:
Kijk naar de terughoudendheid van Abu Saeed op zon jonge leeftijd. Zoals we weten, had hij zijn vader verloren in Uhud en die liet hem niets na om van te leven. Abu Saeed verdiende daarom ook alle hulp. Toch weerhielden enkele woorden van de Profeet sallalaho alaihi wasallam hem ervan te praten over zijn nood en te zoeken naar gunsten. Kan iemand die veel ouder dan hem is zo een sterk karakter tonen? In feite verdienen de personen die door Allah geselecteerd werden om Zijn dierbare Profeet (sallalaho alaihi wasallam) te vergezellen werkelijk die eer. Dit is de reden dat de profeet sallalaho alaihi wasallam gezegd had:
Allah heeft mijn metgezellen verkozen boven alle andere mensen.
Ibn al Qayyim noemde tien oorzaken die resulteren in de liefde van Allah voor Zijn dienaar en de liefde van de dienaar voor zijn Heer.
1. Het reciteren van de Quran terwijl je nadenkt over de betekenis ervan en wat ermee bedoeld wordt.
2. Dichter bij Allah komen door het verrichten van vrijwillige daden na het afronden van verplichte daden. Dit is zoals staat vermeldt in een Hadith Qudsi: Mijn dienaar komt steeds dichter bij Mij door vrijwillige daden te verrichten totdat Ik van hem hou. [al-Bukhari]
3. Het continu gedenken van Allah onder alle omstandigheden, met je tong, hart en daden. De grootte van je liefde voor Allah wordt hierdoor bepaald.
4. Prioriteit geven aan waar Hij van houdt boven dat waar jij van houdt wanneer je bent overmand door je verlangens.
5. Dat het hart begerig is wat de Namen en Eigenschappen van Allah betreft en het hart rondwandelt in deze tuin van kennis.
6. Het observeren van Allahs zachtaardigheid, goedheid en gunsten, zowel de verborgene als de zichtbare.
7. Dit is het meest wonderbaarlijke; dat het hart zacht, zachtaardig en onderdanig (nederig) is tegenover Allah.
8. Alleen zijn met Allah gedurende de tijd dat de Heer neerdaalt gedurende het laatste deel van de nacht, terwijl je Zijn boek leest en dat beëindigt met het vragen van vergiffenis en het tonen van berouw (tawbah).
9. Zitten met de geliefden en oprechten, terwijl je voordeel hebt van hun spraak. En niet spreken tenzij het spreken voordeliger is en je weet dat het je toestand zal bevorderen en voor anderen tot nut zal zijn.
10. Wegblijven van iedere oorzaak dat komt tussen het hart en Allah.
Deze tien oorzaken brengen de geliefden naar het station van ware liefde en brengen hen naar hun Geliefde.
Verhalen van de Sahabah - Zaid krijgt voorkeur voor zijn Quran
Verhaal: Zaid krijgt voorkeur voor zijn Quran
Zaid ibn Thabit (radiallaho anho) was zes jaar oud toen hij zijn vader verloor. Hij was elf ten tijde van de Hijrah. Hij bood zich aan om mee te doen aan de veldslag bij Badr, maar werd geweigerd omdat hij nog te jong was. Bij de slag van Uhud bood hij weer vrijwillig zijn diensten aan. Ook dit keer werd hij weer niet toegestaan mee te vechten. Vanaf toen nam hij deel aan alle veldslagen die er gevochten moesten worden. Terwijl de Mujahideen in de richting van Tabuk marcheerden, werd de vlag van Banu-Malik door Amarah gedragen. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) beval hem de vlag over te dragen aan Zaid. Amarah was bang dat iemand misschien klachten had gegeven en daar door ontevreden was over hem.
Hij zei: O Profeet van Allah! Is het soms vanwege klachten die iemand over mij gegeven heeft?
De Heilige Profeet Muhammad (saw) zei:
Nee. Maar Zaid kent meer van de Quran dan jij. Zijn kennis van de Quran heeft hem de voorkeur gegeven.
Commentaar:
Het was de gewoonte van de Profeet (saw) dat hij voorkeur gaf aan mensen overeenkomstig hun deugden. Ofschoon dit een aangelegenheid was van een veldslag, en kennis van de Quran niet in direct verband stond met de beslissing, gaf de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) toch de voorkeur aan Zaid vanwege zijn kennis van de Quran. Dit onderscheid zien wij ook bij andere gelegenheden. Wanneer een aantal overleden personen in 1 graf begraven moet worden (zoals in Uhud), werden zij in volgorde van hun kennis van de Quran begraven. Prioriteit werd gegeven aan hen die meer kennis van de Quran hadden.