Het leven, elk leven, wordt in de islam gerespecteerd. Je kan niet
zonder enige reden het leven nemen van zelfs maar het kleinste dier. Zo is er
een bekend verhaal van de profeet waarbij hij het volgende gezegd heeft:
"Abu Huraira vertelde dat de profeet vertelde over een incident dat
een andere profeet overkwam, in het verleden. Deze profeet werd gebeten door
een mier en in boosheid, gaf hij opdracht om het mierennest te verbranden. God
berispte hem met de volgende woorden: "omdat een mier jou heeft
gebeten, verbrand je een hele gemeenschap die Mij verheerlijkte"
(Boecharie en Muslim)
Zoals we ook eerder verteld hebben heeft Allah alles in dienst gesteld
van de mens. Wij kunnen, indien we toch dierlijke eiwitten willen consumeren,
vlees eten. Echter is het eten van vlees in de islam noch aangemoedigd noch
geadviseerd. Het is daarom dat de principes van vegetariƫrs strookt met dat van
de islam.
Kies je er toch voor om vlees te eten dan dient dat te gebeuren onder de
beste omstandigheden. Men dient het dier een volledig leven te gunnen tussen de
andere dieren. Deze dierlijke producten die men wil nuttigen moeten gezond zijn
voor de mens. Tevens moeten het dieren zijn geweest van wie het geestelijk en
lichamelijk welzijn tijdens het leven gerespecteerd werden. Is dit niet het
geval dan worden hun producten verboden voor consumptie. Deze maatregel zou men
ook een preventieve maatregel van dierenbescherming kunnen noemen: van een dier
dat slecht behandeld werd, kan het vlees of andere producten niet meer
opgegeten worden. Alleen als men aan deze maatregel heeft voldaan waarbij het
dier in alle vrijheid volwassen is geworden, mag het geslacht worden.
Voordat je het leven neemt van het dier dien je eerst te zeggen
"Bismillah" (in de Naam van God). Dit confronteert de mens met het
feit dat alle leven heilig is en herinnert de mens bovendien dat zonder reden
het dier niet gedood mag worden. Dieren die niet op deze manier geslacht zijn,
zijn voor moslims verboden voor consumptie.
Het slachten dient op zo een manier te gebeuren dat het dier er niet
emotioneel onder lijdt. Het dient te gebeuren met een zeer scherp mes waarbij
in twee bewegingen de halsslagader en de zenuwen doorgesneden worden. Deze
manier van slachten verdient de voorkeur boven de anderen handelwijzen. Zo zegt
Linda Bogaert in haar werkstuk over de rechten van het dier:
"De Islamitische manier van doden is door een snelle, diepe incisie
in de keel met een scherp mes, waarbij zowel de nekader en halsslagaders aan
beide zijden als de trachea en de esophagus doorgesneden worden. Uit
wetenschappelijk onderzoek door Professor Schulz en
zijn collega Dr. Hazim van de Universiteit van Hannover, Duitsland zou
blijken dat deze methode, wanneer deskundig toegepast, beter is dan de CBP (captive
bold pistol stunning) methode. Aan de hand van vergelijkend onderzoek met EEC
en ECG werd aangetoond dat:
- met de Islamitische methode het dier geen pijn lijdt, terwijl met de
CBP methode het dier hevige pijn lijdt;
- met de Islamitische methode een maximale hoeveelheid bloed uit het
lichaam verwijderd wordt, wat niet het geval is met andere methoden. Bloed mag
volgens de Islam niet geconsumeerd worden (bloed is overigens ook drager van
allerhande ziektekiemen)."
Bij het slachten van de dieren moet er rekening gehouden worden met hun
emoties. Zo dient er geen ander dier geslacht te worden in het bijzijn van een
ander dier. Kijken we naar de slachthuizen tegenwoordig dan wordt hier
nauwelijks rekening mee gehouden. Dieren worden hier aan de lopende band
geslacht, dit allemaal onder het oog van de dieren. Zelf als klein kind kan ik
mij nog goed herinneren dat mijn vader een kip aan het slachten was. Ik vroeg
aan mijn vader, nadat hij klaar was met het slachten, of ik de kip naar de
keuken kon brengen. In plaats van direct naar de keuken te gaan nam ik de kip,
die net geslacht was, langs de schuur waar nog een levende kip aan het wachten
was. Toen deze de dode kip zag raakte het in paniek en wapperde angstig de hele
ruimte rond. Op deze wijze leerde ik als kleine jongen dat dieren daadwerkelijk
emoties kunnen hebben.
|