De wijsheid achter woedoe-e.
Woedoe-e is gezond!
Jullie metgezel (de profeet) dwaalt niet en hij is niet misleid.
En hij spreekt niet uit begeerte. Het is niets anders dan een Openbaring die
aan hem geopenbaard is. [53:2-4]
In dit artikel proberen we duidelijk te maken hoe belangrijk het is om de
woedoe-e correct te verrichten. En met 'correct' bedoelen we de gedetailleerde
zorg die door de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, aangemoedigd werd.
Het niet correct verrichten van woedoe-e is niet alleen een verspilling van
beloning die je krijgt voor een goede woedoe-e, maar ook laat je goede kansen
liggen om je gezondheid en algehele welzijn te verhogen.
Een dagelijks ritueel.
Veertien eeuwen geleden gaf onze profeet, vrede en zegeningen zij met hem, een
wandelende encyclopedie als we hem zo mogen omschrijven, een omschrijving van
26 wasbewegingen die men vijf keer per dag moest uitvoeren. Een totaal van 130
dagelijkse wasbewegingen om ons een optimale gezondheid te geven.
O jullie die geloven! Wanneer jullie je voorbereiden op de salaat,
wast dan jullie gezichten en jullie handen tot de ellebogen en wrijft over
jullie hoofden en wast jullie voeten tot de enkels... ...Allah wil het jullie
niet moeilijk maken, maar Hij wil jullie reinigen, zodat Hij Zijn genieting
voor jullie vervolmaakt. Hopelijk zullen jullie dankbaar zijn. [5:6]
Voordat een moslim zijn gebeden verricht, dient hij de wassingen uit te voeren
die in het vers hierboven genoemd zijn en anderen die door de profeet, vrede en
zegeningen zij met hem, eraan zijn toegevoegd.
Aldus bestaat de reiniging uit het minimaal één keer en maximaal drie keer
wassen van de handen, mond en neusgaten, het gezicht en de armen tot aan de
ellebogen. En de binnenkant en achterkant van de oren, het bovenste gedeelte
van het hoofd en de voeten tot aan de enkels worden één keer gewassen.
Als men dit vijf keer per dag verricht, reinigt dit niet alleen de essentiële
lichaamsdelen van stof en viezigheid, maar "verwent" en verfrist het
ze ook. (Health and fitness in Islam, Halal.com)
Het is interessant dat de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, de rituele
wassing ook aanmoedigde vóór het slapen gaan. Ditzelfde ritueel wordt ook
aanbevolen door Yoga experts die zeggen dat het wassen van de ledematen en
zintuigen, zoals handen, armen, ogen, benen, mond en geslachtsorganen, vóór het
slapen en gebruik makend van koel water, het lichaam ontspant en het voorbereid
op een diepe slaap. (Avadhuta,
Vedprajinananda, Yoga health secrets.)
Het stimuleren van het Bioritme.
Bioritme is het verschijnsel dat het leven van de mens en andere
organismen onderhevig is aan diverse ritmes.)
In het artikel "Muslim rituals and their effect on te person's
health", spreekt Dr. Magomed Magomedov, assistent van de afdeling Algemene
hygiëne en ecologie van de Daghestan state medical academy, over hoe de
wassing het bioritme van het lichaam stimuleert en specifiek de
"Biological active spots" (BASes), wat zeer lijkt op de Chinese
reflexotherapie.
Tegenwoordig weten we dat de mens een complex systeem is van elektromagnetische
velden, meridianen, bioritmen etc. De interne organen van de mens vormen op hun
beurt een niet minder ingewikkeld bio-energetisch geheel; zij hebben allemaal
onverbrekelijke, meervoudige en wederzijdse verbindingen met de huid, welke
speciale plekken bevatten wiens functies lijken op knoppen op
'bedieningspanelen', belangrijk voor specifieke organen. Deze plekken worden "Biological
active spots" (BASes) genoemd. (Magomedov, Magomed, Muslim rituals and
their effect on te person's health.)
Tijdens het verwijzen naar de overeenkomsten tussen rituele
wassing en de wetenschap van Chinese reflexotherapie, noemt Dr. Magomedov in
zijn fascinerende artikel ook de verschillen. Om een dokter in reflectologie te
worden, moet men 15 tot 20 jaar studeren, onvergelijkbaar met de simpele
vaardigheden van de woedoe-e. In een andere vergelijking werd aangehaald dat
reflexotherapie hoofdzakelijk gebruikt werd om ziekten te genezen en bij
uitzondering ter voorkoming, terwijl, wat later in dit artikel blijkt, de
wassing vele preventieve voordelen heeft.
"Het merendeel van de meest krachtige BASes worden gewassen tijdens de
islamitische wassing. Het is niet de dokter die vele jaren gestudeerd heeft die
dit doet, maar elke moslim doet dit bij zichzelf. Daarbij komt nog dat het vijf
keer per dag bidden een moslim verplicht de preventieve maatregelen tegen
ziekten vooraf te nemen." (Ibid.)
Volgens Dr. Magomedov zegt de Chinese geneeskunde dat er meer dan 700 BASes
zijn en 66 van hen hebben snelle reflextherapie resultaten en zij worden de
ingrijpende plekken (of agressie of fundamentele elementen) genoemd. Van deze
66 plekken bevinden er zich 61 in zones die wassing vereisen. Aldus wordt de
wassing een soort van samengestelde behandeling, inclusief hydromassage van de
BAS, hun thermische en fysieke stimulatie. (Ibid.)
De BASes in het gezicht (welke worden gewassen tijdens de rituele wassing)
herladen organen zoals de darmen, maag en blaas, naast het positieve effect op
de zenuwen en voortplantingsorganen, zegt Dr. Magomedov in zijn bevindingen,
eraan toe voegend dat de BAS belangrijk voor het skelet, darmen, zenuwstelsel,
lendenen, maag, alvleesklier, galblaas, schildklier en anderen, zijn te vinden
in de rechter voet, welke bereikt worden bij de wassing. De linker voet heeft
de BAS belangrijk voor de werking van het hersenorgaan dat het functioneren van
de endocriene klieren regelt en de groei controleert. In het oor zijn honderden
BASes die "het werk van bijna alle organen harmoniseren, hoge bloeddruk
verlagen en tand en keelpijn verzachten."
Een ander aspect dat Dr. Magomedov benadrukt, is de gewoonte van de profeet,
vrede en zegeningen zij met hem, om de nadruk te leggen op de belangrijkheid
van het masseren en druk uit te oefenen tijdens de wassing, wat een
wetenschappelijk gegronde verklaring heeft.
Dr. Magomedov zegt dat de reden van zijn studie serieuze geloof was dat het
islamitische gebed dat vijf keer per dag verplicht is, niet alleen een
"onbetwistbaar spiritueel effect" heeft, maar ook verplicht is
"om ook zuiver lichamelijk genezend effect te hebben."
Preventieve reiniging.
Mukhtar Salem spreekt in zijn boek "Prayers: a sport for the body and
soul" vanuit een niet alternatieve geneeskunde over de voordelen
betreffende gezondheid van elk aspect van de woedoe-e. Hij spreekt niet over
BASes in het lichaam, maar niettemin beschrijft hij de preventieve voordelen
van de rituele wassing.
Woedoe-e, zegt hij, helpt het voorkomen van huidkanker. Dit is zijn uitleg: dat
wat gewassen wordt tijdens de woedoe-e zijn die delen van het lichaam die het
meest worden blootgesteld aan vervuiling, of het nou vervuiling is van interne
afscheidingsproducten zoals zweet, of extern. De rituele wassing verwijdert
deze 'vervuiling' vijf keer per dag en houdt een schone buitenlaag van de huid
in stand, wat op zijn beurt de cellen eronder helpt goed te functioneren.
Ook helpt het wassen met water de einden van de bloedvaten te versterken,
alsook de zenuwen en klieren die onder het oppervlakte van de huid liggen en
bovendien helpt het hun functies efficiënt uit te voeren. (Salem, Mukhtar, Prayers: A sport for
the soul and body, CAIRO, The Arab modern center (1990), pag. 52.)
Salem voegt eraan toe dat onderzoek heeft bewezen dat één van de
hoofdoorzaken van huidkanker is dat de huid wordt blootgesteld aan chemicaliën,
vooral petrochemicaliën. De duidelijke reden achter het wassen van de mond
tijdens de rituele wassing, zegt Salem, is om de voedseldeeltjes te verwijderen
die tand en tandvlees problemen kunnen veroorzaken. Dat is ook de reden waarom
het aanbevolen wordt om siwaak te gebruiken en je tanden ermee te borstelen
voor de wassing.
Tijdens het wassen van de neusgaten voert men ook een preventieve
gezondheidshandeling uit, omdat de ziektekiemen die in de neus (door de kleine
haartjes in de neus) uit de lucht worden 'gevangen' en verwijdert worden zodat
ze niet verder gaan naar het ademhalingssysteem.
Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd door een team doktoren van de
Universiteit van Alexandria (Egypte), heeft de Soennah met betrekking tot het
goed wassen van de neusgaten door water in de neusgaten op te snuiven en
vervolgens krachtig uit te snuiven, positieve effecten op het laagje binnen in
de neusgaten. Degenen die de wassing op de juiste manier verrichtten hadden
schone en gelanzende neusgaten, zonder stof aan de kleine haartjes in de
neusgaten. Degenen die de wassing niet verrichten hadden lichtgekleurde en
glibberige neusgaten en de haartjes vielen gemakkelijk uit.
Herhaaldelijk wassen van het gezicht verstrekt de huidcellen van het gezicht en
helpt vroege rimpels te voorkomen, alsook heeft het een reinigend effect op de
binnenkant van de ogen, wat ooginfecties voorkomt, zegt Salem.
Het wassen van het oor helpt het verwijderen van oorsmeer ophoping, welke
oorinfecties kunnen veroorzaken, alsook infecties binnen in het oor, wat
uiteindelijk leidt tot instabiliteit van het lichaam.
De Soennah van het aanmoedigen van het wassen tussen de tenen wanneer men zijn
voeten wast is ook zeer belangrijk, zegt Salem. Het beschermt de voet, die in
onze moderne tijd het grootste deel van de dag opgesloten zit in schoenen,
tegen allerlei kwalen zoals schimmelinfecties etc.
Bij dit alles komt ook nog, voegt hij toe, dat de wassing een trainend effect
heeft op de spieren die bij de bewegingen betrokken zijn, welke dus vijf keer
per dag gestimuleerd worden of zelfs meer.
Het blussen van het vuur van boosheid.
De Soennah is met betrekking op de rituele wassing ook ecologisch vriendelijk,
omdat de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, herhaaldelijk aanspoorde tot
waterbesparing, zelfs als men de wassing verricht in een stromende rivier. Ibn
Majah verhaalt dat de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, zei: "Er is een Shaytaan (duivel) voor woedoe-e, 'Walhan' genaamd,
wat hebzuchtig betekend, voorkom het verspillen van water." (S. Atallah, M.Z. Ali Khan en M. Malkawi, Water conservation through
Islamic public awareness in the Eastern Mediterranean region.)
Moslims worden niet alleen aangemoedigd om voor het gebed de
wassing te verrichten of voor het naar bed gaan, maar ook als zij een moskee
binnengaan, de oproep tot het gebed verrichten, het geven van een preek, na het
bezoeken van een begraafplaats, na het aanraken of dragen van een overleden
persoon en ook voor het lezen van de Qor-aan. (Al KHayat, Mohammed, Health education
through religion, WHO, Alexandria, Egypt: 1997.)
We worden ook aangemoedigd om woedoe-e te verrichten als we ons
boos voelen, dit door het verkoelende en verfrissende effect van water, zoals
ons is verteld dat de duivel gemaakt is van vuur en dat hij daarom 'uitgemaakt'
kan worden door water. De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, heeft
gezegd: "Boosheid is iets wat
gloeit in het hart van de zoon van Adam en door woedoe-e herinnert hij zich
Allah de Barmhartige en Satan wordt steeds kleiner totdat hij verdwijnt." Hij heeft ook gezegd: "Boosheid
komt van Satan en Satan is gemaakt van vuur, dus als iemand van jullie boos is
laat hem dan woedoe-e doen."
Tot slot.
Naast het begrijpen van de voordelen van woedoe-e, is er een moraal voor het
plaatsen van dit artikel. Men moet nooit de ogenschijnlijke betekenis van zaken
nemen en men moet overtuigd zijn dat er achter alles wat Allah, Glorieus en Verheven is Hij, voorschrijft, een wijsheid is die wij misschien wel maar
misschien ook niet weten. Allah de Almachtige verbiedt alleen dat wat slecht is
voor ons en gebied alleen het goede, want Hij is de Schepper en Onderhouder van
alles, Hij is Alwetend en Alwijs.
...Zij zeiden: Wij luisteren en gehoorzamen, vergeef ons, onze
Heer, en tot U is de terugkeer. [2:285]
|