Islamitische
cultuur: de verborgen bijdragen
"En
Hij heeft jullie alles wat zich van Hem in de hemelen en op aarde bevindt ter
beschikking gesteld.
Voorwaar, dat zijn toch duidelijke tekenen voor degenen die
nadenken."
de
heilige Qur'aan, 45:13
Inleiding
De
meeste West-Europese intellectuelen hebben erg veel moeite (gehad) met de
bedenking dat de islamitische cultuur misschien wel eens meer heeft bijgedragen
aan de ontwikkelingen in Europa dan men wil aannemen. De Islaam heeft met name
de weg vrijgemaakt voor de Renaissance in Europa en hoewel de islamitische
wereld in onze tijd altijd beschouwd wordt als een op zichzelf staand iets,
iets "Oosters" en dus apart van Europa, het "Westen", was
dat nog niet zo lang geleden heel anders. Westerse historici hebben op
verschillende vlakken zoals kunst en wetenschappen en met name op het gebied
van de geneeskunde de islamitische bijdragen ontkend. In het meest gunstige
geval vertellen ze dat de moslims de Griekse traditie van de leergierigheid
levend hebben gehouden en dat vervolgens hebben overgedragen aan Europa. De
realiteit laat echter zien dat de moslims veel meer gedaan hebben dan alleen
maar teksten uit het Grieks vertalen: moslimintellectuelen hielden zich bezig
met kritische analyses, correcties en substantiële aanvullingen en
uitbreidingen van de Griekse wetenschappen en filosofie. Europa is de
islamitische beschavingen heel wat verschuldigd op het gebied van wetenschappen
en met name als het gaat om de wetenschappelijke houding van "meten is
weten" die door de moslims ontwikkeld werd. De Grieken waren met name
bezig met systematiseren, generaliseren en theoretiseren, terwijl de moslims
nieuwe methoden ontwikkelden die gebruikt werden voor onderzoek, experimenten,
waarnemingen en nieuwe ontwikkelingen. Dat alles vormt de basis van de
wetenschappelijke methodieken zoals die vandaag de dag nog steeds worden
gebruikt.
Hoe
kunnen we dit aantonen en waarom zijn we ons er in Europa zo weinig van bewust?
Heeft u dit ooit op school geleerd? Montgomery Watt, een toonaangevende
oriëntalist, heeft ooit gezegd :"Het succes van de Islaam was en is een
doorn in het oog van Europa dat daarom alles in werking heeft gesteld om het te
verbergen. Europa heeft alles in het werk gesteld om zijn afhankelijkheid van
de Griekse en Romeinse erfenissen te onderstrepen."
Waarom
is Europa zo druk bezig (geweest) om de Islaam weg te moffelen en de invloed
ervan uit te wissen of te ontkennen? Het antwoord zou te maken kunnen hebben
met het feit dat Europa heel erg actief is geweest met aantonen dat de moslims
barbaars en achterlijk zijn en dan zou het natuurlijk schaamtevol zijn om dan
vervolgens toe te moeten geven dat we zelf zo geciviliseerd en gehumaniseerd
geworden zijn als gevolg van de verworvenheden van diezelfde moslims ... Een
vooraanstaande geleerde van de Harvard Universiteit, George Sarton, heeft
diepgaand onderzoek gedaan naar de wortels van de intellectuele ontwikkelingen
in Europa en heeft daarbij onomstotelijk bewezen dat die teruggaan op de
Arabische tradities. Hij bekritiseerde daarbij degenen die beweren dat de
Arabieren niets anders zouden zijn dan ijverige na-apers en dat zo'n uitspraak
erger was dan een leugen. Hij schreef onder andere:"De waardevolste, meest
originele en meest invloedrijke boekwerken die we vandaag hebben zijn in het
Arabisch geschreven. Vanaf het midden van de 8ste eeuw tot het einde van de
11de eeuw was Arabisch de wetenschappelijke taal, de taal waarin de voortgang
van de mensheid werd vastgelegd. In die tijd studeerde iedereen die op de
hoogte wilde blijven en goed geïnformeerd wilde zijn de Arabische taal."
De
christelijke beschaving was in wezen Europees, terwijl de islamitische
daarentegen Europees, Aziatisch en Afrikaans was en dus de eerste universele
beschaving. De manier waarop men vanuit de islamitische wereld naar Europa keek
kan men tot in de fijnste details lezen in oude manuscripten en dagboeken die
tot op de dag van vandaag bewaard zijn gebleven. Europa werd beschreven als een
ver verwijderde en onontdekte wildernis, bevolkt door wilde stammen met
smerige, nare gewoonten met een laag cultureel niveau die weinig of niets
waardevols te bieden hadden. In de Middeleeuwen was Europa gewoon een stuk
minder goed ontwikkeld dan de islamitische wereld en ook op het gebied van
morele en materiële welvaart stond het nergens. De periode gedurende de welke
Europa afgesneden was van alle vormen van kennis en ontwikkeling staat bekend
als de "donkere tijden". Terwijl Europa was ondergedompeld in een
pikzwarte duisternis van onwetendheid brandde de felle fakkel van kennis
vergaren in de islamitische wereld dankzij de inspanningen van de toenmalige
geleerden.
Vanwaar
het streven naar kennis?
Wat
was de reden dat de Islaam uitgroeide tot een wereldcivilisatie? Centraal
hierin staat het verlangen naar meer inzicht in de wereld die geschapen is door
God (Allah). In de Islaam gingen wetenschap en religie geen aparte wegen: juist
integendeel! De Islaam was juist de oorzaak van de wetenschappelijke
ontwikkelingen. In de Qur'aan (Koran) lazen de moslims dat ze moesten blijven
nadenken en onderzoeken en niet zo maar door het leven gaan alsof ze doof of
blind waren. Wetenschap is kennis en de Islaam hecht heel veel waarde aan
kennisverwerving. Reflecteren over de wereld leidt tot meer kennis van en
inzicht in alles wat God geschapen heeft en dat is een vorm van aanbidding
binnen de Islaam. Voor moslims blijft de leer van de Islaam niet alleen maar
beperkt tot religieuze aangelegenheden, maar heeft betrekking op alle aspecten
van het leven. Op die manier ontwikkelde men een drang naar onderzoek die
moslims ertoe aanzette om zowel de natuur als de leefwereld van de mensen te
bestuderen en te trachten te verklaren. Het concept van 'tawhied' (de eenheid
van God: alleen Hij is het waard om aanbeden te worden) heeft mensen aan het
denken gezet en hen het besef gebracht dat "de Grote Waarheid" wordt
genoemd. Het wezen van 'tawhied' maakt niet alleen duidelijk wat de positie van
de mens in het grote geheel van de Schepping is, maar geeft bovendien aan wat
de essentie van de relatie is met zijn collega-wezens hier op aarde, het
Universum en zijn Schepper.
Om
wat voor bijdragen gaat het nu eigenlijk?
De
moslims waren het meest succesvol op het gebied van wiskunde, astronomie,
geografie, mechanica, optica, scheikunde, farmacie en geneeskunde. Op het
gebied van botanica en mineralogie hebben ze hun voorgangers ver overstegen als
het gaat om nieuwe en belangrijke ontdekkingen. Het ging vooral om het streven
naar vergaren van kennis want dat is naar het voorbeeld van de Profeet, vzmh.
De Islaam is niet bedoeld voor een kudde onwetende volgelingen, maar voor
mensen die nadenken.
Onderwijs
De
kaliefen trokken wetenschappers, dichters, artsen en filosofen aan die door
iedereen gesteund werden. Een andere geloofsovertuiging vormde geen probleem.
Het leerproces werd gestimuleerd en ontwikkelde zich. De moskeeën deden in
eerste instantie dienst als scholen voor de gemeenschap. Toen de vraag naar nog
meer kennis alsmaar toenam werd de zogenaamde "medressa" opgericht
(college). Daarnaast kwam er ook de "jaamiya", de universiteit. De
oudste universiteit ter wereld is de Al-Azhar in Cairo, Egypte, en daarna komt
de Qarawiyyine Universiteit in Fez, Marokko. De islamitische wijze van lesgeven
werd op den duur nagebootst door de Europeanen en het is dan ook niet
verwonderlijk dat er qua terminologie vele overeenkomsten zijn: het begrip
"zetel" komt van het Arabische "kursi" (letterlijk: stoel)
waarop de docent zat tijdens het lesgeven. Het uit het Latijn afkomstige woord
"doctoraat" komt van "licentia docendi": de toestemming om
les te mogen geven en dit bestond reeds lang in de islamitische wereld. Het was
een rechtstreekse vertaling van het Arabische "ljazat at-tadris". De
toestemming om les te mogen geven werd verleend door een geleerde ('alim) die
zelf bij een andere geleerde had gestudeerd nadat hij een probleem had kunnen
oplossen dat hem voorgelegd was waarbij hij zijn oplossing vervolgens moest
verdedigen tegenover een panel van erkende geleerden. Dit lijkt heel sterk op
de hedendaagse praktijk zoals die voorkomt wanneer iemand afstudeert. De kleden
die men tegenwoordig nog steeds draagt heetten "Jubba-tul-faqih" en
werden gedragen wanneer een geleerde zijn diploma in ontvangst nam. Later
werden er nestels bevestigd aan de hoofddeksels die men droeg zodat de nieuwe
geleerde eraan herinnerd kon worden dat hij te allen tijde op het matje kon
worden geroepen door God wanneer hij zijn boekje te buiten ging: op die manier
zou hij angst hebben voor God tijdens het lesgeven.
Geneeskunde
Voor
het gebed doet iedere moslim woedoe' oftewel lichamelijke en geestelijke
reiniging. Dit ritueel vormde samen met andere hygiëneregels de basis voor de
reputatie die de moslims hadden als één van de meest schone volkeren op deze
aarde. George Bernard Shaw sprak vol lof over het onderwijs op medisch vlak van
de moslims in hun streven naar een gezonde samenleving. Hij merkte op dat toen
de Britten het islamitische gedeelte van Hawaï veroverden de plaatselijke
bevolking gedwongen werd het Christendom te accepteren en dat er kort daarna,
als gevolg hiervan, allerlei ziektes uitbraken.
Moslimgeleerden
hebben geweldige ontdekkingen gedaan op medisch gebied en op de volgende
vlakken: anatomie, fysiologie, bacteriologie, diagnose en behandeling,
chirurgie, enz. Eén van de grootste moslimartsen was Abu Bakr Bin Zakariya
Rhazes. De islamitische encyclopedie vermeldt hij tot diep in de 17de eeuw de
absolute autoriteit op het gebied van de geneeskunde was. In een rapport van de
Wereldgezondheidsorganisatie uit mei 1970 staat dat zijn essays over pokken en
mazelen zeer origineel en accuraat zijn en dat zijn essay over besmettelijke
ziekten het eerste in zijn soort was. Hij was geboren in 864 AD en heeft een enorm
boekwerk geschreven, "Al-Hawi", bestaande uit 20 delen, dat later in
1279 in het Latijn vertaald is en herhaaldelijk herdrukt vanaf 1488. Zijn
invloed op de Europese geneeskunde is dus aanzienlijk. Ibn Sina (Latijn:
Avicenna), geboren in 980 AD, schreef "Al-Qanun" dat uit meer dan een
miljoen woorden bestond. Dit werk is eveneens in het Latijn vertaald in de 12de
eeuw en werd één van de meest invloedrijke boeken in het middeleeuwse Europa
tot ver in de 17de eeuw. Hij heeft als eerste meningitis beschreven en zijn
verhandelingen over mineralogie vormden de voornaamste bron voor de
christelijke encyclopedisten van de 15de eeuw. Yaqub Ibn Ishaq Al Kindi (ook
wel: Al Kindus), geboren in 800 AD, was de eerste arts die systematisch de
doses voor diverse medicijnen wist te bepalen. Zijn invloed op de filosofie, de
wiskunde, de geografie ende fysiologie duurde zeven eeuwen. Al Haythem (Al
Hazen), geboren in 1035 AD, heeft een belangrijke bijdrage aan de oftalmologie
geleverd. Hij onderkende de rol die de retina speelt bij het zicht van de mens
en in zijn boek "Optica" behandelt hij het verschijnsel licht en de
diverse kleuren. Zijn werk heeft wetenschappers als Roger Bacon en later
Leonardo da Vinci en Kepler beïnvloed. Ibn Al Nafis, geboren in 1289, beschrijft
de bloedstroom ruim 300 jaar voor William Harvey die erover schreef in 1628. Al
Baitar, geboren in 1248, was een expert op het gebied van diergeneeskunde en
zijn wetenschap werd naar hem vernoemd: al baitarah, een woord dat verbasterd
is tot "veterinair".
Ziekenhuizen
De
moslims hebben verschillende ziekenhuizen gebouwd waarvan het vroegste
voorbeeld teruggevonden is in 707 AD in Damascus, Syrië. Deze ziekenhuizen
waren niet alleen opgesplitst in verschillende afdelingen, zoals nu, maar ze
waren tevens voorzien van hun eigen tuinen waarin kruiden en andere medicinale
planten gecultiveerd werden. Rom Lander beweert dat "we er al reden toe
hebben om aan te nemen dat Europa tijdens de kruistochten tegen de moslims
eindelijk hun eigen ziekenhuizen begonnen te bouwen naar het Arabische
voorbeeld dat ze tijdens de kruistochten tegenkwamen. Het eerste ziekenhuis in
Parijs, "Les Quinze Vingt", was gebouwd door Louis IX nadat hij
teruggekeerd was van de kruistochten (1254-1260)."
Scheikunde
De
Grieken waren gefascineerd door scheikunde, maar de Arabische moslims waren
zowat de enigen die veel aandacht schonken aan de ontwikkeling van de alchemie
als wetenschap. Zij deden vooruitstrevende ontdekkingen en vonden chemicaliën
uit die ook voor andere wetenschappen van belang waren zoals de mineralogie, de
botanica, de bouwkunde, enz. De interesse in deze wetenschap was zodanig groot
dat hij een onderdeel vormde van alle hogere studies. Jabir Ibn Haiyan (Geber)
staat bekend as de vader van de chemie. De naam chemie is afgeleid van het
Arabische Al-Kimya. Hij was arts in Kufa omstreeks 776 AD. Een groot deel van
zijn publicaties bleef gedurende 7 eeuwen zeer populair en ze werden allemaal
vertaald in het Latijn. Hij heeft de ontwikkeling van de chemie in belangrijke
mate gestuurd. Verschillende termen werden door Jabir geïntroduceerd: alkalie,
suiker, syroop, elixir,alcohol, cinebar en alembic, bijvoorbeeld. De bereiding
van zwavelzuur was één van zijn meest belangrijke ontdekkingen; dit zuur is
momenteel één van de meest gebruikte zuren in de moderne industrie.
Astronomie
De
bestudering van de maan heeft heel wat gedetailleerde kaarten opgeleverd
waarbij verscheidene opvallende elementen van de maan namen van belangrijke
wetenschappers hebben gekregen. 13 van die namen zijn de namen van bekende
moslimgeleerden: Masha'Allaah (Messala), Al Mamun (Al Manon), Al Farghaani
(Alfraganus), Al Battani (Al Bategnius), Al Sufi (Azophi), Al Hassan Al Haytham
(Alhazen), Al Zarqali (Arzachel), Al Bitruji (Alpetragius) en Abu Al Fida'
(Abulfeda). Het interessante is dat Al Battani, geboren in 858 AD, een zeer
nauwkeurige berekening van het zonnejaar maakte als zijnde 365 dagen, 5 uren,
46 minuten en 24 seconden en dat getal ligt zeer dicht bij de tegenwoordige
berekeningen. Een andere ontdekking van hem is het gebruik van de
trigonometrische verhoudingen zoals we die nu kennen. Hij ontdekte ook de
sinus.
Wiskunde
De
eerste die wiskundige getallen systematisch bestudeerd heeft was Muhammad Bin
Musa Al Khawarizimi (Algorizam). Hij introduceerde het wiskundige concept
"algoritme", genoemd naar zijn laatste naam. Hij was één van de
grootste mathematici die ooit geleefd heeft. Hij word erkend als de grondlegger
van de algebra, deze naam is afgeleid van de titel van zijn bekendste boek
"Al Jabbr Wa Al Muqabilah". Via dit werk werd het Arabische
getallensysteem in Europa geïntroduceerd. Zijn boek Al Jabbr (algebra), was het
toonaangevende werk dat aan de Europese universiteiten gebruikt werd tot ver in
de 16de eeuw.
Scholastiek
en literatuur
Abu
Hamid Al Ghazali (Algazel) was een zeer productieve schrijver. Met zijn
theologische doctrines beïnvloedde hij Europa in sterke mate, dit geldt zowel
voor het Jodendom als het Christendom. Thomas van Aquino heeft heel wat
elementen overgenomen van hem. Hij is gestorven in 1111 AD. Ibn Rushd
(Avarroës), geboren in 1128 AD, wordt beschouwd als één van de grootste denkers
en wetenschappers in het Europa van de 12de eeuw (islamitisch Spanje). Hij is
bekend geworden als de grote commentator van de filosofie van Aristoteles. Op
deze wijze heeft hij het westerse gedachtegoed van de 12de tot de 16de eeuw
sterk beïnvloed. Thomas van Aquino was de eerste leerling van de grote
commentator, Ibn Rushd, en er bestaat geen enkele twijfel dat Ibn Rushd veel
invloed heeft gehad op de denkwijze van één van de grootste katholieke
theologen, namelijk Thomas van Aquino. Men kan vaak lezen dat Ibn Rushd
eigenlijk meer het Europese gedachtegoed aanhangt dan het Oosterse. Dankzij
zijn commentaren heeft het Westen Aristoteles leren kennen en zijn invloed op
de filosofie is dan ook aanzienlijk.
Geschiedenis
De
moslims hebben de geschiedenis een wetenschappelijke precisie gegeven. Dit
betekende een belangrijke stap in de richting van historische kennis. Ibn
Khaldun trachtte een antwoord te vinden op de meest prangende vragen van de
menselijke geest, bijvoorbeeld over de strijd van de mens in zijn aardse
bestaan en de verschillende motieven achter bepaalde daden. Wat zijn de
beperkingen van het menselijk intellect? Hij nam een resoluut afscheid van de
speculatieve manier van redeneren zoals de Grieken en de Christenen die kenden.
Het is dus niet vreemd om te stellen dat het moderne Europese humanisme in de
vorm van moderne wetenschap en filosofie in verschillende opzichten eigenlijk
een voortzetting is van de toenmalige islamitische cultuur.
Ik
kan in dit korte bestek geen volledig relaas geven van alle contributies en
uitvindingen die van oorsprong islamitisch zijn. U kunt zich allicht
voorstellen dat moslims nog op vele andere manieren een bijdrage hebben
geleverd aan het mondiale culturele erfgoed. Denk maar aan: mechanica
(hydraulica, windmolens, irrigatiesystemen, zoals terug te vinden in
Andalusië), schilderkunst, architectuur, sport, enz. Zie bijgevoegde
bibliografie indien u meer wilt weten.
Hoe
is kennis vanuit de islamitische wereld in Europa terechtgekomen?
Omstreeks
de 10de eeuw onderkende men in Europa de intellectuele superioriteit van de
islamitische beschaving. Reeds in de 11de eeuw werd Toledo in het huidige
Spanje een centrum van waaruit de Arabische cultuur en wetenschappen Europa
binnenkwamen. Alle Arabische werken werden in het Latijn vertaald en heel veel
namen werden gelatiniseerd. Via islamitisch Spanje drong dus de Arabische
kennis en cultuur door in de rest van Europa dat op dat moment onderontwikkeld
was. Adelard of Bath was één van de vele scholastici uit Engeland die de wereld
afreisde op zoek naar Arabische wetenschappelijke boeken. Verschillende
Europese oriëntalisten zoals Mirabilis waren zo onder de indruk van de
islamitische landen dat ze hun Europese studenten aanspoorden om weg te trekken
uit Europa om in een islamitisch land onderwijs te gaan genieten. Middeleeuwse
scholastici die onder invloed hebben gestaan van de Islaam zijn: Adelard of
Bath, Peter Adelard, Robert Grossetteste, Alexander of Hales, Albertus Magnus,
St. Bonaventura, Duns Scotas, Roger Bacon, Marsilius of Padua, Richrad of
Middleton, Henry of Grant, William of Auvergne, Dante Algheri en nog vele
anderen.
Conclusie
Deze
uiteenzetting geeft slechts een zeer summier beeld van de bijdragen van de
moslims aan het mondiale culturele erfgoed. Evengoed zal het duidelijk zijn,
hoop ik, dat de moslims een substantiële invloed hebben gehad op allerlei
aspecten van de globale cultuur en dat ze in het bijzonder bijgedragen hebben
aan de stand van kennis en welvaart zoals die nu in Europa bestaat. De moslims
worden wereldwijd gezien als de dragers van de toorts van cultuur en
beschaving. Het kan makkelijk aangetoond worden dat er zeer veel kennis via
Spanje in Europa is terechtgekomen en de invloed van de Arabische taal en
cultuur op bijvoorbeeld het Nederlands is nog steeds zeer goed merkbaar. Een
paar voorbeelden: algebra (al Jabbr), zenith, nadir, elixir, alcohol, alchemie,
alkalisch, aorta (van "avarta"), admiraal, tarief, safraan, cijfer
(van sifr), azimuth, suiker, enz., enz.
De
vooroordelen van het Westen hebben er niet alleen voor gezorgd dat de bijdragen
van de moslims ontkend worden, maar heeft ook een anti-islamitische hetze
ontketend die geleid heeft tot het verbasteren van namen om hun Arabische
herkomst te verdoezelen. In de tekst kunt u diverse voorbeelden terugvinden.
Hier volgen er nog een paar: Ibn Bajah (Avempace), Abul Hassan (Alboacen), Ibn
Haysham (Alhazen), enz. Wordt het geen tijd dat de originele werken van de
genoemde Arabische auteurs opnieuw bestudeerd worden omdat ze een aanzienlijke
contributie hebben geleverd aan de ontwikkeling van Europa tot wat het nu is?
Vertaald
uit het Engels.
Oorspronkelijke titel: Islamic Civilisation: The
Hidden Contribution by Aftab Malik
Literatuurlijst:
Arnold, Sir Thomas, and
Guilaume, Alfred [Ed], The Legacy of Islam, Oxford University Press, 1960
Beckingham, C.F.,
Misconceptions of Islam: Medieval and Modern, Journal of Royal Society of Arts,
September 1976
Briffault, Robert., The
Making of humanity, [Lon] 1938
Browne, E G., Arabian
Medicine, [Cambridge] 1921
Draper, John William.,
The Intellectual Development of Europe,[Lon] Vol. I, 1875
Farsi, Nabih [Editor]
The Arab Heritage, Russell & Russell, Inc., [New York] 1963
Hitti. P K., History of
the Arabs,[Lon], Macmillan, 1956
Jairazbhoy, R A., The
Civilisation of Islam, [Pakistan], Ferozsons Ltd, 1996
Landau, Rom., Islam and
The Arabs, [Lon] 1958
Makdisi, George., The
Rise Of Humanism In Classical Islam & The Christian West,[Edinburgh] 1991
Menocal, Maria Rosa,
The Arabic Role In Medieval Literary History: A Forgotten Heritage, University
of Penn. Press [Philadelphia] 1987
Nasr, S H., An
Introduction to Islamic Cosmological Doctrine, Harvard Uni. Press, Cambridge
[Mass] 1964
Nasr, S H., Science
& Civilisation In Islam, ITS [Cambridge], 1987
Said, Edward,
Orientalism,: Vintage Books, [New York] 1978
Sarton, George., A
Guide to the History of Science, [Massachetus] 1952
Shaw, Sir George
Bernard., The Genuine Islam, Vol. I, No. 8 1936
Stiefel, Tina., The
Intellectual Revolution in Twentieth Century Europe, St. Martins Press [New
York] 1989
The British
Astronomical Association., Whos Who in the Moon, Vol. 34, Part I, 1938
Toynbee, Arnold, J., A Study
of History, Oxford University Press, 1951