Wij zijn Lydia en Jan We wegen samen 120 kg (soms ietske meer) We zijn samen 117 jaar oud, ik ben er 62. Raar maar waar: nog niet gepensioneerd. Hebben een Bram van 29 en een Eva van 27, uitgevlogen met een Gilda en een Gunther (in die volgorde). Hieronder onze kleine plooicarvan, even ingeruild voor een gehuurde (kleine) motorhome.
Bourgondië met de motorhome juni 2005
Reizen, stappen, fietsen, natuur en kultuur.
10-12-2005
Lac du Der servicepunt en staanplaats
Een zee van plaats aan het meer....moet er nog meer zijn?
La tour de l'horloge.
In Varennes word je er aan herinnerd dat hier Louis XVI en zijn gezin die op de vlucht waren voor de Franse revolutie herkend zijn geweest door de zoon van de postmeester (brute pech: het heeft zijn hoofd gekost).
Clairvaux (vroeger eerste cysterciënzerabdij, volledig vervangen door een 18de eeuws klooster, nu gevangenis), Montenay sur Aube, Châtillon sur Seine, Fontenay...
Oudste cysterciënzerabdij van Frankrijk, een van de best bewaarde van Europa, gesticht in 1118 door Bernardus van Clairvaux.
Dan via Epoisses (kasteel)naar Clamecy.
Camperparking niet te vinden, dan maar naar de camping communal. Dat was een meevaller. Lekker douchen, rustig gelegen naast het kanaal, op fietsafstand van Clamecy-centrum.
"Fouilles" van Gallo-Romeinse baden bij een Gallisch heiligdom op een plaats van zoutwaterbronnen die reeds in het neolithicum gebruikt werden. Er zijn houten leidingbuizen bewaard van 2000 voor Christus door het zoute water.
Basilique Ste-Madelaine, heeft een lange turbulente geschiedenis achter zich. In1840 gerestaureerd door Violet-le-Duc. startplaats van één der wegen naar Compostella.
Met de fiets langs het Canal de Nivernais kom je het prachtig gelegen dorpje Mailly-le-Châteua tegen.
Het jaagpad langs het canal heeft nog enkele stukken die niet erg fietsvriendelijk zijn. Hier is nog wat werk aan de winkel;
Kerstmisavond.
We zijn met ons twee. Eva is kerstavond gaan vieren bij haar vriend thuis en Bram is zopas met vrienden een kerstavondwandeling gaan doen.
Dus tijd voor reflecties!
Inmiddels zijn we een motorhomereis (3 weken in september)verder. De tweede reis ging opnieuw naar Frankrijk (hoe komt dat toch?).
We zijn vertrokken met een dik pak groene Michelingidsen en zelfs gidsen van Spanje in geval van slecht weer.
We zijn steeds het mooie weer achternagereden. Op de radio vernamen we dat het zeer slecht weer zou worden in de Rhônevallei, dus is het de Loirevallei geworden tot aan de monding (een aanrader voor een meerdaagse fietstocht: verkeersvrij over grote delen), Zuid Bretagne: Golfe du Morbihan en omstreken, Vendée, vallei van de Lot, de Auvergne...allemaal met prachtig weer.
Vooral de vallei van de Lot en de Auvergne hebben ons hart gestolen.
Let wel: voor de Puy Mary is er alternerend éénrichtingsverkeer voor motorhomes!
We hadden de tandem bij, maar bijna niet gebruikt.
Op die drie weken zeer veel gezien op een rustige manier.Dikwijls reden we op smalle baantjes waar er juist plaats was voor een MH. Het rijden met een motorhome is op zichzelf al een stukje vakantie.
Toch miste ik soms het wandelen en fietsen, wat inherent is aan het huren van een MH.: je gaat daar geen 3 dagen mee op een camping gaan staan.
Wij hadden ook wel de voortdurende zorg de MH intact af te leveren om onze waarborg niet kwijt te spelen. Het achteraf kraaknet opkuisen is ook wel niet zo plezant en je moet toch twee dagen aftrekken van je huurperiode met het afhalen, laden en kuisen en terugbrengen.
Vandaar dat we terugdachten aan onze kleine plooicaravan, goedkoop, geen duurdere tol op de autosnelweg, geen kosten voor onderhoud, verzekering, winterberging enz.
En toch.... heb ik alle internetsites van MH dealers afgedweild, hebben we een pak brochures en een 8-tal prijsoffertes..De begeerde lengtes zijn gerokken en gekrompen van 6 tot 7m...
We zijn niet moeilijk: een smalle, korte MH aan de buitenkant, ruim aan de binnenkant, een ruime garage, een king size bed en koelkast, een reeks opties, en dat alles voor een schappelijke prijs.
Dus, MH fabrikanten het gat in de markt staat wagenwijd voor jullie open.
Vandaag heb ik (weeral) beslist om toch maar te wachten tot het nieuwe chassis van Fiat er is. Morgen kan het weer anders zijn...want Ford en Renault zijn er ook nog! Wat een luxeprobleem!
Zucht...