Inhoud blog
  • Winteronderhoud butenboordmotor
  • Garnaalkroketten
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    CARPE DIEM ...... CARPE DIEM ........
    Nieuws Politics
    Foto
    Alia iacta est .....

    Voor het bijhouden van notities, evenementen, ..... die anders verloren gaan.
    20-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winteronderhoud butenboordmotor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De buitenboordmotor en het winterseizoen.

    Buitenboordmotoren  vragen goede zorgen. Het grootste deel van het onderhoud kan met een beetje inzicht gemakkelijk zelf gedaan worden. Om deze mensen een eindje op weg te helpen zijn hieronder een aantal punten opgenomen die uitgevoerd moeten worden om een buitenboordmotor door de winter heen te helpen.

    Als gebruiker dient u er echter rekening mee te houden dat het volledige onderhoud van een buitenboordmotor specialistenwerk is (voornamelijk het afstellen van de motor en typisch technische ingrepen) en lang niet door iedereen kan worden uitgevoerd. Een buitenboordmotor, zowel tweetakt als viertakt, dient altijd goed te starten én goed te lopen. Zo niet, dan is er zéér zeker iets niet in orde. Het negeren van deze verschijnselen kan op den duur ernstige schade veroorzaken. Komt u er dus zelf niet uit, breng de motor dan naar een erkende buitenboordmotor servicedealer.

    Alle intensief gebruikte motoren hebben eens per jaar een grote onderhoudsbeurt nodig. Occasioneel gebruikte motoren die in het winterseizoen niet zullen worden gebruikt zullen naast hun grote beurt ook winterklaar gemaakt moeten worden.

    Behandeling voor alle motoren:

    • Reinigen van de gehele buitenzijde van de motor. Dit kan goed gebeuren met Special Outboard Cleaner van OMC, maar ook met bijvoorbeeld met Shipclean van Talamex (Shipclean alleen toepassen verdunt met water 1:1).

    • Smeren van de stuurbus. Dit dient te gebeuren door met een passende vetspuit de vetnippels op te pompen totdat het oude vet aan de onder-, of bovenzijde van de stuurbus naar buiten komt. Gebruik voor het smeren van deze delen uitsluitend een (zee)waterbestendige vetsoort zoals OMC Triple-Guard. Andere soorten vet kunnen bij langdurige blootstelling aan water ongemerkt uitharden of weglopen, met schade of zwaar sturen als gevolg.

    • Smeren van de stuurstang in de tiltbuis (bij motoren op afstandsbediening). Dit dient te gebeuren met een vetspuit gevuld met een dunnere vetsoort, zoals Quicksilver 2-4-C Marine Grease.

    • Smeren van de overige bewegende delen en gaskabels met teflonspray. Gebruik onder de kap vooral geen grote dotten vet!

    • Vul de eventueel aanwezige trimpomp op de voorgeschreven manier, of laat dit doen.

    • Spuit het contactslot in met contactspray (met de hoofdschakelaar uit, of de accu afgekoppeld)

    • Bij een regelmatig gebruikte motor dient jaarlijks de impeller (schoepenrad) van de koelwaterpomp te worden geïnspecteerd, zelfs als het koelcontrolestraaltje strak water geeft! Het is raadzaam dat iemand die hier geen ervaring mee heeft, hier niet aan begint, omdat voor deze handelingen namelijk het staartstuk zal moeten worden gedemonteerd. Vooral het op de juiste wijze monteren van dit onderdeel vereist enige ervaring.

    • Vervang altijd alle bougies. Er is niets vervelender dan stil komen te liggen door slechte bougies, terwijl een nieuwe set bougies voor een paar euro kan worden gemonteerd. Smeer het schroefdraad van de nieuwe bougies licht in met een geleidende pasta bijv. koperpasta. Monteer alleen bougies van het door de fabrikant voorgeschreven type. (nota; NGK bougies gaan over het algemeen langer mee als Champion of Nippo Denso, van de meeste door fabrikanten voorgeschreven bougies heeft NGK een equivalent).

    • Voor viertakt buitenboordmotoren: tap alle motorolie af en controleer de klepspeling. Deze staat in de meeste gevallen vermeld op een sticker ergens onder de motorkap, maar is ook op te vragen bij uw merkdealer. Stel uw klepspeling bij, indien nodig. Heeft u hiermee geen ervaring met het stellen van kleppen, doe dit absoluut niet dan niet zelf! Verkeerd gestelde kleppen kunnen het einde van uw motor betekenen.

    • Vul het carter tot het juiste peil, wat te zien is op de oliepeilstok. Motoren met een ingebouwd oliefilter dient men een fractie bovenpeil te vullen. Als de motor later weer gelopen heeft, moet opnieuw worden controleert of het oliepeil juist is. Ook bij de zojuist genoemde motoren met oliefilter moet het oliepeil nu gezakt zijn tot de juiste stand op de peilstok.

    • Controleer de motor op loszittende of ontbrekende bouten en moeren.

    • Leeg de tank, tot op de laatste druppel en controleer haar op roestvorming (bij een metalen tank). De enige oplossing voor een roestende tank is helaas deze te vervangen door een nieuwe (bij voorkeur een kunststof exemplaar). Vul de tank wederom met verse brandstof. Gebruik bij tweetaktmotoren alleen mengolie voor buitenboordmotoren. Er is een groot assortiment hele goede oliën van hele goede merken, die echter absoluut ongeschikt zijn voor de buitenboordmotor. De bedoelde oliën zijn namelijk gemaakt voor motoren met een hoge verbrandingstemperatuur, zoals brommers of motorfietsen. Het gebruik van een dergelijke olie verkort de levensduur van uw motor aanzienlijk.

    • Start de motor (op het droge met de telefoon op de waterinlaten en natuurlijk met watervoorziening) en laat haar een tijdje stationair draaien. Het starten dient zonder problemen te verlopen. Controleer de aanwezigheid van de koelcontrolestraal. Let op bovenmatige of abnormale geluiden en spoor eventueel de oorzaak op.

    • De afstelling van de mengselschroef op de carburateur mag niet worden veranderd. Als een motor die eens goed afgesteld is geweest, niet goed stationair loopt, dan ligt de oorzaak hiervan niet in de afstelling, maar wordt veroorzaakt door andere problemen. Een afstelling verloopt niet!

    • Is de motor in orde, meng dan de benzine met een brandstofconserveringsmiddel als Quicksilver Gasoline Stabilizer. Dit zal voorkomen dat de benzine in de tank in de winter zal “vergummen” en laat haar nog enige minuten draaien.

    • Laat de buitenboordmotor nooit lopen, terwijl het staartstuk niet volledig onder water is. Enkele seconden boven water draaien kan een waterpomp impeller totaal verwoesten, waarna de motor zeer ernstig zal kan beschadigen door oververhitting.

    • Een motor die voor de winter wordt opgeslagen, moet vervolgens worden geconserveerd met een speciaal daarvoor bestemt conserveringsmiddel zoals Quicksilver Storage Seal. Spuit bij lopende motor een ruime hoeveelheid nevel in de aanzuigopening van de carburateur, totdat de motor smoort (uitgaat). Wil de motor niet smoren, dan kan de motor eventueel uitgedaan worden door de choke te gebruiken.

    • Vervolgens moet de staartstukolie vervangen worden. Doe dit door de twee pluggen in het staartstuk los te draaien en het staartstuk helemaal leeg te laten lekken. Is de olie melkwit, dan duidt dit erop dat er water in het staartstuk zit. Een beetje wittige kleur hoeft niet erg te zijn, maar indien er een aanzienlijke hoeveelheid water met de olie meekomt, is het nodig de motor naar de specialist te brengen. Controleer of de afdichtingringetjes op beide schroeven aanwezig zijn en vul het staartstuk met originele staartstukolie (Quick-silver is prima). Vul het staartstuk door het oliepompje of tube op het onderste vulgat te houden en te pompen totdat de olie uit de bovenste vulplug komt stromen. Bevestig eerst de bovenste plug, verwijder de oliepomp en draai ook de onderste schroef dicht. Doe dit zonder olie te morsen. Vul het staartstuk nooit andersom!

    • Demonteer de propeller, reinig de as van vislijnen en vuil en monteer de propeller met een beetje OMC Triple-Guard. Vervang bij kleine motoren eventueel een kromgebogen breekpen.

    • Spuit buitenzijde van de motor vervolgens helemaal in met bijvoorbeeld WD 40 o.i.d.

    • Ontkoppel de eventueel aanwezige accu en laadt deze regelmatig bij gedurende de winter

    Tot slot: Een op deze manier behandelde motor zal na de stalling zonder problemen starten. Wordt de motor na het conserveren weer gebruikt (ook al is het maar enkele seconden), dan moet zij opnieuw worden geconserveerd. Wordt er met een motor gevaren, dan moet ook de staartstukolie opnieuw worden vervangen. Bezuinig nooit op deze handelingen, want de ervaring leert; goedkoop is uiteindelijk duurkoop.




    20-02-2007 om 00:00 geschreven door janneman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (31 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garnaalkroketten
    Garnaalkroketten een lekkernij

    Opgezocht receptje voor een goeie vriend.

    Niets lijkt zo simpel, zoals ze daar op uw bord liggen, omkranst met wat peterselie en een half maantje citroen. Maar vergis u niet, deze eenvoud is heel bedrieglijk. Om een goede garnaalkroket te maken is er heel wat vakmanschap nodig en natuurlijk een flinke schep echte grijze garnalen uit onze eigenste Noordzee. De melige en vettige baksels die u in heel veel restaurants voorgeschoteld krijgt zijn de naam niet waardig. Want zegt u nu eens eerlijk collega's, wanneer hebt u nog een garnaalkroket geproefd die knappend-krokant van buiten en heerlijk smeuïg was van binnen en waar u de garnalen niet met een vergrootglas hoefde te zoeken? Daarom dit beproefd recept. U weet dan tenminste wat u eet.

    Dit hebt u nodig (voor plusminus 20 kroketten):
    Hou er wel rekening mee dat de bereiding een dag op voorhand moet gebeuren.
    200 gram boter; 250 gram bloem; 50 gram gemalen parmezaan; 2 dl melk; 2 dl visbouillon; 3 eieren; 300 gram gepelde grijze garnalen; sap van een hele citroen; een handvol peterselie; paneermeel; zout, peper, nootmuskaat

    Zo gaat u te werk:
    Maak met de boter, de bloem, de melk en de visbouillon een dikke bechamelsaus. Roer er van het vuur 2 eierdooiers onder. Hou het eiwit apart. Droog de garnalen met wat keukenpapier en voeg ze bij de saus. Breng op smaak met peper, zout, nootmuskaat en het citroensap. Giet de saus in een platte schaal en laat ze een nacht opstijven in de koelkast.
    Zet drie borden klaar: een met bloem, een met het eiwit van de 2 eieren die u in de saus hebt gedaan plus een volledig ei - dit mengsel klopt u even op - een derde bord met paneermeel.
    Snijd rechthoekige stukjes uit de bechamelkoek en rol ze tot langwerpige kroketjes; wentel die achtereenvolgens in de bloem, dan in het eimengsel en tenslotte in het paneermeel.
    Bak de kroketten in het frituurvet op 180° tot ze krokant zijn.
    Frituur ook even de peterselie en dien op met partjes citroen.
    Bij zo'n machtig voorgerecht past een kloeke wijn: een Chablis of een Sancerre. Maar ook een stevige pint doet het uitstekend.


    19-02-2007 om 23:01 geschreven door janneman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    Met vriendelijke groeten,
    SeniorenNet-team

    19-02-2007 om 22:28 geschreven door

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 19/02-25/02 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!