oud-politicus
JAN VERROKEN
92jaar 'jong'
Foto

 

Inhoud blog
  • Over mijn eerste verkiezingsdeelname
  • de terechtstelling v Vindevogel pure persoolijke wraak-moord
  • Het soc. Taalcogres een groot Kantelmoment
  • Voorlopig niet in staat zonder hulp van derden blog aan te vullen
  • BHVstatuut
  • BHV statuut
  • Brief aan een Brusselse Vlaming
  • Voor een eerlijk vergelijk en wederkerigheid.
  • Over Alexander De Croo
  • Vragen over het Communautair dialoog.
  • Over de Brabançonne
  • Alain Destexhe senateur MR
  • Mandel en Yerna, Gemeenschappelijke verklaring..
  • Tien vragen - tien antwoorden.
  • Mijn Vaderland
  • Was het verzet tegen Egmont geen vergissing?
  • Monseigneur Léonard
  • Brussel, Halle, Vilvoorde
  • beste lezers
  • beste lezers
  • De Verkiezingen achteraf bekeken
  • Een Intermezzo-bricht
  • Vindevogel en de semi-publieke Biecht van de Heer Dubois
  • Leo Vindevogel en zijn oorlogsgeschriften
  • Foto Leo Vindevogel
  • document STEVIGNY
  • Doc. Stevigny met commentaar
  • Vindevogel/Soudan? Tien jaar horen,zien en zwijgen
  • Nog over de tragedie Vindevogel
  • Over Leo Vindevogel
  • Van grote affiches naar partijfinanciering door de staat
  • Over de Grenzen van Brussel
  • Toen gaf ik mijn ontslag als Fraktievoorzitter van de Vlaamse CVP
  • Nabeschouwingen Leuven Vlaams Een Kantelmoment
  • Einde goed Alles goed Twee nieuwe Vlaamse Universiteiten
  • Het Einde van een Dovemansgesprek Leuven Vlaams Louvain-la-Neuve
  • De Constituante en de Verkiezingen.
  • En wat met de ULB/VUB
  • Interpellatie en val van de Regering Van den Boeynants
  • De Grote Revolte te Leuven ! Het vuur aan de lont...
  • Nog het Jaar voor de " Grote Revolte " . Ze hebben het nog niet begrepen.Ze kunnen de " Triangle " maar niet vergeten.
  • Het Jaar voor de Grote Revolte. Leuven Vlaams mobiliseert op verscheidene Fronten.
  • En toch was er nog...zon...Nà het verworpen wetsvoorstel !
  • Het verworpen Wetsvoorstel " Verroken " : verwijten, miserie, schurkerijen !
  • Het Voorstel " Verroken " verworpen door Kamer en Senaat !
  • De Gordiaanse Knoop. Mandement & Wetsvoorstel !
  • Over het wetsvoorstel Verroken ( 1966 )
  • LEUVEN VLAAMS / MIJN VERHAAL !
  • Leuven Vlaams gezien door oud-minister WILLY DE CLERQ!
  • TOELICHTINGEN BIJ VORIG BERICHT !
  • BIJ THEO LEFEVRE & SPAAK ... OP HET " BANKSKE " !
  • NOG TER ATTENTIE VD HEER ELIO DI RUPO !
  • ELIO DI RUPO /DEEL II (VERVOLG)
  • ELIO DI RUPO (Dag Allemaal)Deel I
  • KAREL VINCK
  • UITSPRAKEN
  • LE DROIT DU SOL
  • POUR LES FLAMANDS LA MEME CHOSE
  • BYE BYE BELGIUM
  • VOORLOPIGE MEDEDELING
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Herinneringen en meningen
    van een 90jarige oud-politicus jan verroken
    " niemands heer & niemands knecht " !
    20-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brief aan een Brusselse Vlaming

    Brief aan een Brusselse Vlaming

    die er last van had dat zijn Francofone collegas mij een voorloper van Dewever noemden

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Opdat gijzelf mijn standpunt zoudt kennen, zie bijlagen. Als Dewever daarmee akkoord is, dan is hij hoogstens een gronwettelijkwettelijk extremist.

    Al de rest zijn karikaturen in de stijl van "give a dog a bad name and hang him"

    Voor mij moeten de Walen en de Francofonen geen Vlaams leren, maar als ze vrijwillig en ongevraagd zich in Vlaanderen komen vestigen mogen ze verder Frans spreken zoveel ze willen, maar ze moeten zich aanpassen aan het officieel taalgebruik, Het is de regel die men in Wallonie an 180 jaar jaar toepast ten opzichte van de eens massale inwijking van eenvoudigVlaams eentalige mensen.

    Wat in Wallonie redelijk is, moet het in Vlaanderen ook zijn, en zeker voor hoofdstedelijken die wettelijk het Vlaams als tweede taal hebben geleerd?

    Waar halen zij het recht om zich in Vlaaderen als kolonisten te vestigen?

    Lees zo mijn onderhandelingsregel: gelijkheid en wederkerigheid,? Geen twee maten en twee gewichten, geen eenzijdige servitudes.

    En dit heeft niets te maken met de individuele taalkennis; ieder bijkomende taalkennis, al is het slechts passief, opent een bijkomend vester op de wereld,

    Den dag dat de Francofonie zich zo opstelt, zal het zogezegd Vlaams etremisme

    smelten lij sneeuw voor de zon.en zullen we leren leven constuctief met mekaar i.p.v.destructief naast mekaar? en Belgie is voor altijd gered? Misschien wordt het dan eens mogelijk een gelijkzinnig Vaderlands lied op te stellen i. p.v. die tegenstrijdige van nu ?

    Ziedaar in het kort mijn ketterij;

    Al gij er anders over denkt, moet ge het niet gaan biechten.

    Mocht gij in uw midden een Francofoon kennen die mij constructief kan weerleggen, dan zou ik er wel heel dankbaar zijn; want ik ben een etremist die graag een naar een gemotiveerde andere mening luistert.

     

    Laat het vooral niet aan uw hart komen.

    Avec le sourire

    Wanneer komt gij nog eens af?

    20-05-2010 om 14:50 geschreven door jan verroken  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (15 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor een eerlijk vergelijk en wederkerigheid.

    Ik ben voorstander

    van Art. 35 van de grondwet,

    voor een Verenigd Koninkrijk België

    met Brussel als gemeenschappelijke Hoofdstad.

     

    Noteer dat Vlaanderen in 1970, bij het tot stand komen van de cultuurraden, lijk de Walen, ook uit Brussel weg wou.

    De Walen kozen als hoofdstad Namen en de Vlamingen Mechelen.

    Ik behoorde tot degenen, die terug wilden naar Brussel.

    Ik ben niet tegen Brussel, maar wel tegen een anti-Vlaams en een imperialistisch Brussel.

    Ik ben niet tegen de Francofonen, maar wel tegen Francofonen, die er van uitgaan dat de tijd, dat het Vlaamse lands gedeelte door een volks vreemde caste als een kolonie kon besturen, nog steeds niet voorbij is.

    Mijn oplossing voor België is bovendien 100% grondwettelijk.

    Als ik een extremist ben, dan ben ik een grondwettelijk extremist.

    Mijn oplossing?

    Ze werd reeds goedgekeurd door meer dan 2/3 van de stemmen en met meer dan de helft van de stemmen in beide taalgroepen.

    En alle ministers en alle parlementsleden in functie hebben publiek de grondwettelijke eed afgelegd en zullen hem opieuw afleggen.

    Die eed luidt als volgt:

    “Ik zweer de grondwet na te leven".

    Ik ben tegen een meinedig parlement. Ik ben tegen een meinedige regering.

    Ik ben zeker tegen meinedige politieke koehandelaars

    Ik ben voor eerbaar vergelijk maar tegen compromitterend compromissen. Ik vindt dat, communautair in vlaaderen dezelfde regels gelden als in Wallonie.

    Al de moeilijkheden waarmee we nu te maken hebben het gevolg oude slordigheden en discriminatie

    a. van 1963. Nadat in de bevoegde commissie, waarin de Francofonen de meerderheid waren een taalwetwas afgewerkt,werd ze, onder achterschermse druk van een zekere Brusselse Francofonie,in hertoginnedal, een feestneus opgezet door een uitzonderlijk statuut voor de Rand.

    b. In 1979 werden de Europese verkiezingen geogan iserrd op basis basis van twee kieskringen, een Vlaamse en een Waalse, maar men voegde, volgens de filosofie en als loense achterbakse wraak van de Egmonters het ganse arrondissement, tegen de taalwet in, ook bij de Waalse kieskring. Alle latere compromitterende compromissen gebeurden binnen dezelfde lijnen.

    En nu zitten we daar, zoveel jaren later, met die bekakte tweeling op de schoot.

     

    Mijns inziens is de enige correcte onderhandelings methode gebonden door gelijkheid en wederkerigheid tussen Vlaanderen en Wallonie en tussen de Vlaamse en francofone gemeenschap in het gemeenschappelijk hoofdstedelijk gebieg?

    Dit alles aangevuld door de toepassing van art. 35 van de grondwet.

    -------------------

    En wat zegt art.35 ?

    ----------------------

    De federale is slechts bevoegd voor die aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen.

    De Gemeenschappen of de Gewesten zijn, wat hen betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in art.4 laatste lid

    En wat staat in art.4, laatste lid?

    De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elk taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereiken.

    Een duurzame regeling kan pas als alle kampen terug met hun voeten op de grondwettelijke grond staan. Hopelijk zonder een nieuwe voorafgaande grote of rampzalige institutionele crisis.

    Mijns inziens wordt het met dat 35, de realisatie van het zogezegd confederaal model, wat wij nu al voor de helft zijn? Zie de hiërarchie van de wetten. Wij zijn nu al een koninkrijk van verenigde republieken.

     

     

    Er bestaan geen buitenlandse modellen? Juist, maar er bestaat ook maar één België, Het is een oplossing sui generis

    Er bestaan ook geen buitenlandse modellen van het zogeheten Belgisch federalisme, een federalisme zonder hiërarchie in de wetgeving?

    Wat is goed voor België ? Daarover gaat het ?

    Alleen zijn de bevoegdheden van de Gewesten niet groot om nog beter te kunnen borg staan voor alle materiële zorgen van de mensen.

    Noteer mijn vaderland dat zijn niet de partijen noch,de ministers noch de Koning, In een goed bestuurd land zijn dat, voor mij, de dienaars van het algemeen belang van de mensen van de mensen die dit land bewonen,

     

    Wellicht draaien de bestuurders, op zijn Belgisch, nog een tijd rond de pot, maar daar is m.i.-als de crisis lang genoeg geduurd heeft, of als de eeuwige meinedige treuzelaars het land volledig geruïneerd hebben, maar een oplossing.

    Wij los van die compromitterende compromissen.

    de methode van een eerlijk vergelijk toepassen.Voor Vlaanderen moeten, communautair dezelfde regels gelden als voor Wallonie, noch min noch meer. Geen twee maten en twee gewichten

    Jan Verroken

     

     

     

    Ik ben voorstander

    van Art. 35 van de grondwet,

    voor een Verenigd Koninkrijk België

    met Brussel als gemeenschappelijke Hoofdstad.

     

    Noteer dat Vlaanderen in 1970, bij het tot stand komen van de cultuurraden, lijk de Walen, ook uit Brussel weg wou.

    De Walen kozen als hoofdstad Namen en de Vlamingen Mechelen.

    Ik behoorde tot degenen, die terug wilden naar Brussel.

    Ik ben niet tegen Brussel, maar wel tegen een anti-Vlaams en een imperialistisch Brussel.

    Ik ben niet tegen de Francofonen, maar wel tegen Francofonen, die er van uitgaan dat de tijd, dat het Vlaamse lands gedeelte door een volks vreemde caste als een kolonie kon besturen, nog steeds niet voorbij is.

    Mijn oplossing voor België is bovendien 100% grondwettelijk.

    Als ik een extremist ben, dan ben ik een grondwettelijk extremist.

    Mijn oplossing?

    Ze werd reeds goedgekeurd door meer dan 2/3 van de stemmen en met meer dan de helft van de stemmen in beide taalgroepen.

    En alle ministers en alle parlementsleden in functie hebben publiek de grondwettelijke eed afgelegd en zullen hem opieuw afleggen.

    Die eed luidt als volgt:

    “Ik zweer de grondwet na te leven".

    Ik ben tegen een meinedig parlement. Ik ben tegen een meinedige regering.

    Ik ben zeker tegen meinedige politieke koehandelaars

    Ik ben voor eerbaar vergelijk maar tegen compromitterend compromissen. Ik vindt dat, communautair in vlaaderen dezelfde regels gelden als in Wallonie.

    Al de moeilijkheden waarmee we nu te maken hebben het gevolg oude slordigheden en discriminatie

    a. van 1963. Nadat in de bevoegde commissie, waarin de Francofonen de meerderheid waren een taalwetwas afgewerkt,werd ze, onder achterschermse druk van een zekere Brusselse Francofonie,in hertoginnedal, een feestneus opgezet door een uitzonderlijk statuut voor de Rand.

    b. In 1979 werden de Europese verkiezingen geogan iserrd op basis basis van twee kieskringen, een Vlaamse en een Waalse, maar men voegde, volgens de filosofie en als loense achterbakse wraak van de Egmonters het ganse arrondissement, tegen de taalwet in, ook bij de Waalse kieskring. Alle latere compromitterende compromissen gebeurden binnen dezelfde lijnen.

    En nu zitten we daar, zoveel jaren later, met die bekakte tweeling op de schoot.

     

    Mijns inziens is de enige correcte onderhandelings methode gebonden door gelijkheid en wederkerigheid tussen Vlaanderen en Wallonie en tussen de Vlaamse en francofone gemeenschap in het gemeenschappelijk hoofdstedelijk gebieg?

    Dit alles aangevuld door de toepassing van art. 35 van de grondwet.

    -------------------

    En wat zegt art.35 ?

    ----------------------

    De federale is slechts bevoegd voor die aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen.

    De Gemeenschappen of de Gewesten zijn, wat hen betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in art.4 laatste lid

    En wat staat in art.4, laatste lid?

    De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elk taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereiken.

    Een duurzame regeling kan pas als alle kampen terug met hun voeten op de grondwettelijke grond staan. Hopelijk zonder een nieuwe voorafgaande grote of rampzalige institutionele crisis.

    Mijns inziens wordt het met dat 35, de realisatie van het zogezegd confederaal model, wat wij nu al voor de helft zijn? Zie de hiërarchie van de wetten. Wij zijn nu al een koninkrijk van verenigde republieken.

     

     

    Er bestaan geen buitenlandse modellen? Juist, maar er bestaat ook maar één België, Het is een oplossing sui generis

    Er bestaan ook geen buitenlandse modellen van het zogeheten Belgisch federalisme, een federalisme zonder hiërarchie in de wetgeving?

    Wat is goed voor België ? Daarover gaat het ?

    Alleen zijn de bevoegdheden van de Gewesten niet groot om nog beter te kunnen borg staan voor alle materiële zorgen van de mensen.

    Noteer mijn vaderland dat zijn niet de partijen noch,de ministers noch de Koning, In een goed bestuurd land zijn dat, voor mij, de dienaars van het algemeen belang van de mensen van de mensen die dit land bewonen,

     

    Wellicht draaien de bestuurders, op zijn Belgisch, nog een tijd rond de pot, maar daar is m.i.-als de crisis lang genoeg geduurd heeft, of als de eeuwige meinedige treuzelaars het land volledig geruïneerd hebben, maar een oplossing.

    Wij los van die compromitterende compromissen.

    de methode van een eerlijk vergelijk toepassen.Voor Vlaanderen moeten, communautair dezelfde regels gelden als voor Wallonie, noch min noch meer. Geen twee maten en twee gewichten

    Jan Verroken

     

     

     

    Ik ben voorstander

    van Art. 35 van de grondwet,

    voor een Verenigd Koninkrijk België

    met Brussel als gemeenschappelijke Hoofdstad.

     

    Noteer dat Vlaanderen in 1970, bij het tot stand komen van de cultuurraden, lijk de Walen, ook uit Brussel weg wou.

    De Walen kozen als hoofdstad Namen en de Vlamingen Mechelen.

    Ik behoorde tot degenen, die terug wilden naar Brussel.

    Ik ben niet tegen Brussel, maar wel tegen een anti-Vlaams en een imperialistisch Brussel.

    Ik ben niet tegen de Francofonen, maar wel tegen Francofonen, die er van uitgaan dat de tijd, dat het Vlaamse lands gedeelte door een volks vreemde caste als een kolonie kon besturen, nog steeds niet voorbij is.

    Mijn oplossing voor België is bovendien 100% grondwettelijk.

    Als ik een extremist ben, dan ben ik een grondwettelijk extremist.

    Mijn oplossing?

    Ze werd reeds goedgekeurd door meer dan 2/3 van de stemmen en met meer dan de helft van de stemmen in beide taalgroepen.

    En alle ministers en alle parlementsleden in functie hebben publiek de grondwettelijke eed afgelegd en zullen hem opieuw afleggen.

    Die eed luidt als volgt:

    “Ik zweer de grondwet na te leven".

    Ik ben tegen een meinedig parlement. Ik ben tegen een meinedige regering.

    Ik ben zeker tegen meinedige politieke koehandelaars

    Ik ben voor eerbaar vergelijk maar tegen compromitterend compromissen. Ik vindt dat, communautair in vlaaderen dezelfde regels gelden als in Wallonie.

    Al de moeilijkheden waarmee we nu te maken hebben het gevolg oude slordigheden en discriminatie

    a. van 1963. Nadat in de bevoegde commissie, waarin de Francofonen de meerderheid waren een taalwetwas afgewerkt,werd ze, onder achterschermse druk van een zekere Brusselse Francofonie,in hertoginnedal, een feestneus opgezet door een uitzonderlijk statuut voor de Rand.

    b. In 1979 werden de Europese verkiezingen geogan iserrd op basis basis van twee kieskringen, een Vlaamse en een Waalse, maar men voegde, volgens de filosofie en als loense achterbakse wraak van de Egmonters het ganse arrondissement, tegen de taalwet in, ook bij de Waalse kieskring. Alle latere compromitterende compromissen gebeurden binnen dezelfde lijnen.

    En nu zitten we daar, zoveel jaren later, met die bekakte tweeling op de schoot.

     

    Mijns inziens is de enige correcte onderhandelings methode gebonden door gelijkheid en wederkerigheid tussen Vlaanderen en Wallonie en tussen de Vlaamse en francofone gemeenschap in het gemeenschappelijk hoofdstedelijk gebieg?

    Dit alles aangevuld door de toepassing van art. 35 van de grondwet.

    -------------------

    En wat zegt art.35 ?

    ----------------------

    De federale is slechts bevoegd voor die aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen.

    De Gemeenschappen of de Gewesten zijn, wat hen betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in art.4 laatste lid

    En wat staat in art.4, laatste lid?

    De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elk taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereiken.

    Een duurzame regeling kan pas als alle kampen terug met hun voeten op de grondwettelijke grond staan. Hopelijk zonder een nieuwe voorafgaande grote of rampzalige institutionele crisis.

    Mijns inziens wordt het met dat 35, de realisatie van het zogezegd confederaal model, wat wij nu al voor de helft zijn? Zie de hiërarchie van de wetten. Wij zijn nu al een koninkrijk van verenigde republieken.

     

     

    Er bestaan geen buitenlandse modellen? Juist, maar er bestaat ook maar één België, Het is een oplossing sui generis

    Er bestaan ook geen buitenlandse modellen van het zogeheten Belgisch federalisme, een federalisme zonder hiërarchie in de wetgeving?

    Wat is goed voor België ? Daarover gaat het ?

    Alleen zijn de bevoegdheden van de Gewesten niet groot om nog beter te kunnen borg staan voor alle materiële zorgen van de mensen.

    Noteer mijn vaderland dat zijn niet de partijen noch,de ministers noch de Koning, In een goed bestuurd land zijn dat, voor mij, de dienaars van het algemeen belang van de mensen van de mensen die dit land bewonen,

     

    Wellicht draaien de bestuurders, op zijn Belgisch, nog een tijd rond de pot, maar daar is m.i.-als de crisis lang genoeg geduurd heeft, of als de eeuwige meinedige treuzelaars het land volledig geruïneerd hebben, maar een oplossing.

    Wij los van die compromitterende compromissen.

    de methode van een eerlijk vergelijk toepassen.Voor Vlaanderen moeten, communautair dezelfde regels gelden als voor Wallonie, noch min noch meer. Geen twee maten en twee gewichten

    Jan Verroken

     

     

     

    Ik ben voorstander

    van Art. 35 van de grondwet,

    voor een Verenigd Koninkrijk België

    met Brussel als gemeenschappelijke Hoofdstad.

     

    Noteer dat Vlaanderen in 1970, bij het tot stand komen van de cultuurraden, lijk de Walen, ook uit Brussel weg wou.

    De Walen kozen als hoofdstad Namen en de Vlamingen Mechelen.

    Ik behoorde tot degenen, die terug wilden naar Brussel.

    Ik ben niet tegen Brussel, maar wel tegen een anti-Vlaams en een imperialistisch Brussel.

    Ik ben niet tegen de Francofonen, maar wel tegen Francofonen, die er van uitgaan dat de tijd, dat het Vlaamse lands gedeelte door een volks vreemde caste als een kolonie kon besturen, nog steeds niet voorbij is.

    Mijn oplossing voor België is bovendien 100% grondwettelijk.

    Als ik een extremist ben, dan ben ik een grondwettelijk extremist.

    Mijn oplossing?

    Ze werd reeds goedgekeurd door meer dan 2/3 van de stemmen en met meer dan de helft van de stemmen in beide taalgroepen.

    En alle ministers en alle parlementsleden in functie hebben publiek de grondwettelijke eed afgelegd en zullen hem opieuw afleggen.

    Die eed luidt als volgt:

    “Ik zweer de grondwet na te leven".

    Ik ben tegen een meinedig parlement. Ik ben tegen een meinedige regering.

    Ik ben zeker tegen meinedige politieke koehandelaars

    Ik ben voor eerbaar vergelijk maar tegen compromitterend compromissen. Ik vindt dat, communautair in vlaaderen dezelfde regels gelden als in Wallonie.

    Al de moeilijkheden waarmee we nu te maken hebben het gevolg oude slordigheden en discriminatie

    a. van 1963. Nadat in de bevoegde commissie, waarin de Francofonen de meerderheid waren een taalwetwas afgewerkt,werd ze, onder achterschermse druk van een zekere Brusselse Francofonie,in hertoginnedal, een feestneus opgezet door een uitzonderlijk statuut voor de Rand.

    b. In 1979 werden de Europese verkiezingen geogan iserrd op basis basis van twee kieskringen, een Vlaamse en een Waalse, maar men voegde, volgens de filosofie en als loense achterbakse wraak van de Egmonters het ganse arrondissement, tegen de taalwet in, ook bij de Waalse kieskring. Alle latere compromitterende compromissen gebeurden binnen dezelfde lijnen.

    En nu zitten we daar, zoveel jaren later, met die bekakte tweeling op de schoot.

     

    Mijns inziens is de enige correcte onderhandelings methode gebonden door gelijkheid en wederkerigheid tussen Vlaanderen en Wallonie en tussen de Vlaamse en francofone gemeenschap in het gemeenschappelijk hoofdstedelijk gebieg?

    Dit alles aangevuld door de toepassing van art. 35 van de grondwet.

    -------------------

    En wat zegt art.35 ?

    ----------------------

    De federale is slechts bevoegd voor die aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen.

    De Gemeenschappen of de Gewesten zijn, wat hen betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in art.4 laatste lid

    En wat staat in art.4, laatste lid?

    De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elk taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereiken.

    Een duurzame regeling kan pas als alle kampen terug met hun voeten op de grondwettelijke grond staan. Hopelijk zonder een nieuwe voorafgaande grote of rampzalige institutionele crisis.

    Mijns inziens wordt het met dat 35, de realisatie van het zogezegd confederaal model, wat wij nu al voor de helft zijn? Zie de hiërarchie van de wetten. Wij zijn nu al een koninkrijk van verenigde republieken.

     

     

    Er bestaan geen buitenlandse modellen? Juist, maar er bestaat ook maar één België, Het is een oplossing sui generis

    Er bestaan ook geen buitenlandse modellen van het zogeheten Belgisch federalisme, een federalisme zonder hiërarchie in de wetgeving?

    Wat is goed voor België ? Daarover gaat het ?

    Alleen zijn de bevoegdheden van de Gewesten niet groot om nog beter te kunnen borg staan voor alle materiële zorgen van de mensen.

    Noteer mijn vaderland dat zijn niet de partijen noch,de ministers noch de Koning, In een goed bestuurd land zijn dat, voor mij, de dienaars van het algemeen belang van de mensen van de mensen die dit land bewonen,

     

    Wellicht draaien de bestuurders, op zijn Belgisch, nog een tijd rond de pot, maar daar is m.i.-als de crisis lang genoeg geduurd heeft, of als de eeuwige meinedige treuzelaars het land volledig geruïneerd hebben, maar een oplossing.

    Wij los van die compromitterende compromissen.

    de methode van een eerlijk vergelijk toepassen.Voor Vlaanderen moeten, communautair dezelfde regels gelden als voor Wallonie, noch min noch meer. Geen twee maten en twee gewichten

    Jan Verroken

     

     

     v

    19-05-2010 om 20:57 geschreven door jan verroken  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)




    JAN VERROKEN , WAS...
    VOLKSVERTEGENWOORDIGER
    IN BELGIE ,DE BENELUX & EUROPA
    GEMEENTERAADSLID  &
    BURGEMEESTER TE OUDENAARDE
    FRACTIEVOORZITTER  VLAAMSE VCP
    & ONDERVOORZITTER VD KAMER ...


    Foto

    hierboven ..."Jan"
    in z'n jonge 'jaren'
    hieronder  'historisch'
    z'n stad Oudenaarde !

    Foto

    "bij POLITIEK is het als bij
    LIEFDE"
    "men gebruikt beide woorden voor het mooiste en voor het smerigste"

    E-mail mij

    DANK U !


    Archief per week
  • 11/11-17/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 11/08-17/08 2008
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007

    want in politiek kan men niets zonder de anderen
    Gastenboek/WELKOM

    DANK U !


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!