"Goed. Blijft dus over meneer Potter. Heb ik goed geraden juffrouw Prillewits?" "Neen, meneer."
Dit sprookje van Godfried Bomans, genaamd juffrouw Prillewits leent zich uitstekend voor het gebruik in de mystagogische catechese voor volwassenen.
Via een speciale oefening kun je doordringen tot het sprookje. Je kunt het in je hart opnemen in plaats van in je hoofd.
De werkvorm die ik hier gebruik is niet informerend, maar vragend, opwekkend, symboliserend, narratief.
Werkwijze:
In het verhaal ontbreekt het slot van het sprookje van Bomans.
Lees het verhaal voor aan de deelnemers van de workshop.
Vorm tweetallen en maak samen een mooi slot aan het sprookje.
Zo zou bijvoorbeeld ieder een rol kunnen vervullen, een neemt de plaats in van juffrouw Prillewits en de ander speelt de rol van het hoofd der school.
Als laatste gaan we luisteren naar het slot zoals jullie dat in tweetalen hebben opgeschreven en daarna naar het slot van Godfried Bomans
zoals hij het heeft beschreven in het oorspronkelijk sprookje.
|