De tweede dag trokken wij naar Gernrode voor een ritje met de Selketalbahn. Een mooi en netjes gehouden stationnetje met een paar stammetjes materieel stond daar te wachten op inzet. Bij aankomst was de 99 5906-5 aan het rangeren met twee rijtuigen, één Hasseröder en één Harzkristall ( is deze al in het aanbod van LGB?)
De gebouwtjes zijn in prachtige staat gerestaureerd en er zijn een paar interessante bezienswaardigheden op het terrein opgesteld, om het museumpje te bezoeken was het helaas te vroeg op de dag.
1. Van boven op de Brocken ging het dan te voet terug naar Schierke, daar ik en mijn vrouwtje hadden afgesproken dat er iedere dag een stevige wandeling ging inzitten, was ik haar dat wel verschuldigd. Toch had ik de kans om onderweg nog 99 7239-9 te snappen tijdens zijn beklimming op de parrallelweg naast de spoorweg.
2+3. Onderweg hadden wij in de gaten dat de treinen omhoog en omlaag lekker vol zaten, en wij in Schierke één stampvolle trein (15u07) naar Wernigerode moesten laten voorbijgaan ('k had ook net een lekkere volle Hasseröder vast, kwam mijn vrouwtje op een schitterend idee : de trein naar de Brocken van 15u24 liep binnen ( met de prachtige 99 222 ) en was bijna leeg. " Nemen we die toch naar boven en blijven lekker zitten, zo hebben we zeker een plaatsje." Ik was direkt gewonnen voor haar idee. Hup de trein terug op. De twee foto's : tijdens de halte op de Brocken poetst de machinist de loc op, en terug in Wernigerode wordt de 99 222 bewonderd.
1. 's Morgens op tijd in het station van Wernigerode om zeker een zitplaatsje te bemachtigen in de trein naar de Brocken. 2. 20 minuten op voorhand stond de trein al gereed, de loc moest er nog voorgezet worden. 3. Als de trein vertrekt in Wernigerode zijn de meeste zitplaatsen al ingenomen. 4. In station Wernigerode Westerntor is onze wagon al lekker volgelopen, er was voor die dag (dinsdag 9 september n.b. een gewone werkdag), toch een mooie heldere dag voorspeld op de brocken. 5. Een fotoke van boven op de Brocken om een indruk te geven van het weer en zicht ( het kon nog een ietsje helderder maar viel toch mee) 6+7. 99 7238-1 als trekpaard van onze trein (schijnt toch een goede loc te zijn want komt op veel foto's voor) 8. Dit was eigenlijk hetgeen mij meest fascineerde aan de Brockenlocs, het middelste drijfwiel heeft geen "spurkranz", dit om de korte bochten te kunnen draaien.
Gisteren is mijn pakje van de aanwinst op e-bay al aangekomen : De twee autotransportwagons konden direct aan de slag en versterkten de trein, wegens slecht weer op de Humptiedumptiepas moest alle autoverkeer via het spoor op bestemming gebracht worden. De chauffeurs konden meerijden in het gehuurde rijtuig.
Best een zware trein dat de Krokodil aan de haak heeft, maar zij geeft geen kik, hellingen van vier procent neemt zij gezwind. Twee uur gebold zonder ontsporingen. Nu nog metalen wielen onder de wagons en die lopen perfect.
Zou het geen idee zijn dat LGB van die echte autotransportwagens, zoals die rijden door de Vereina-tunnel.
Wegens zon in het uiterste gedeelte van de tuin, moesten de treinen omrijden via spoor 3, spoor 1 en 2 werden ingenomen door de poes, die er blijkbaar lol in had.
Deze namiddag en vanvond de machinewerkplaats in een hoekje geinstalleerd, op een paar details na is ie klaar. Ook nog een stukje van de baan vernieuwd (roestvrij stalen spoorstaven verwisseld door klassieke LGB loopt minder lawaaierig).
Het toiletgebouwtje en de krantenkiosk (voorzien van verlichting) worden naast het station geplaatst. Voor eventuele vandalenstreken van de poezen is dit tafereeltje op een stuk mdf gemonteerd om op te kunnen bergen in het tuinhok.
Al bijna een jaar had ik een bouwdoos staan van de Piko goederenloods, wegens het slechte weer de laatste tijd heb ik die ter hand genomen, tevens een vloertje ingelegd, 2mm polypropplaat, gespoten in grijze grondverf, lijkt een echt betonvloertje, ook binnenverlichting en 2 lantaarns aan de poorten gemonteerd. Wel wat puzzelwerk om hem in mijn bestaande infrastuctuur te passen. Ziet er toch ok uit? Hier foto's
Op dit moment stroomt het water uit de lucht. Het bliksemt en klettert van de donder. Maar toch nog gereden met de aanwinsten van in Breskens : de Beetle express wagon, enkele platte wagentjes met twee Golfkes en een Fiesta. De ertsstortwagen dateert nog van vroeger op het jaar (gekocht in Houten). De Jever en Krombacherwagon (radstand nagekeken, want hadden wat last van ontsporingsverschijnselen).
Gisteren en vandaag in Breskens geweest, gisteren was het een lekker weertje, vandaag kregen mijn loc en de wagons hun doop : voor de eertste keer een ritje door de regen.
Om de baan een beetje aan te kleden moeten er detailtjes komen die het geheel realistischer maken. Zelfgeschilderde en aangeschafte personages bevolken het station en een drietal rijtuigen.
Daar er vandaag een dagje tamelijk mooi weer aangekondigd was, de tuin in voor werken aan de baan. Hier in Deurne heb ik maar een drietal druppeltjes gevoeld. Dus voortmaken maar. 1° Een aantal bordjes geplaatst nl. L,P,H,ed. . De Loskade / bekoling een plaatsje gegeven. 2° De wisselaandrijvingen aangesloten en getest (Aristocraft eruitgesmeten en LGB's ingebouwd) 3° Het fijne grind op het stationsterrein tussen de rails, best een gezellig jobje in het aprilzonnetje. 4° Mijn amerikaans diesellokje draaide tijdens de werkzaamheden toertje met mijn zelfgebouwde railreinigingswagon : 2 draaistellen met daartussen een constructie met Meccano gerealiseerd. Zie foto's, zegt meer dan een uitleg. 5° Toch het laatste uur een stam rijtuigen met de IVK op het spoor gestuurd om even te kijken of alles nog lekker loopt, en wat bleek : 100% OK.
M.a.w. : een geslaagde en nuttig doorgebrachte hobbydag.
Gisteren bezoek gekregen uit Amsterdam en Brussel. Mede forumleden met o.a. admin van Spoor-G.nl Martin kwamen een kijkje nemen in onze tuin. Favoriet rollend materieel op verplaatsing was het "Schweineschnautschen"; 99-6001 en de tonnekes van Christian uit Brussel waren ook van de partij.