Door rugproblemen, lange tijd niet meer kunnen volledig gaan voor de hobby. Maar nu is er misschien een oplossing na de operatie, de pijn is in elk geval minder. nog een revalidatie van 4 à 6 maand, kan ik misschien weer aan de slag.
Een paar fotokes uit de ct-scans getrokken. 1. Voor de operatie, onderkant van de wervelkolom, probleem is duidelijk te zien. 2. Na de operatie : achteraanzicht 3.Zijaanzicht, er is een cage geplaatst (tussenwervelprothese) en wervels vastgezet.
Vandaag na de grootste hitte de treinen buitengelaten. De meccano-film constructie ging vandaag ook weer eens de baan rond. Afsluitertje een opname by night.
Tijdens het Pinksterweekend ben ik met een collega-hobbyist naar de Harz geweest, ten eerste was er op zaterdag de rit met de "Traditionszug" op de Brocken. Op zondag hebben we dan een tochtje dwars door de Harz gemaakt. Met de reguliere spoorwegen van Wernigerode via Halberstadt naar Quedlinburg. In Quedlinburg met de Selketalbahn en stoomtrein naar Alexisbad, verder dan met de railbus naar Eisfelder Talmühle en terug met stoom terug tot in Wernigerode. Een mooie dag voor trein- en stoomliefhebbers.
De Rhb Kastenloc 205 werd ook in dienst gesteld vorige week, er werden een groot aantal metalen assen aangeschaft om een soepele loop van de wagons te bevorderen, een groot deel van de wagons die nog op plastic wielen liepen werden hiervan voorzien.
Vandaag met het goeie weer de onderhoudswerkzaamheden verdergezet, de wissels van het depot gepoetst met de goeie oude gom, de contacten gereinigd en contactgel aangebracht.
De 99 6001-4 overgenomen van een collega hobbyist heeft 3 drie uur proef gereden om te kijken of alles goed functioneert . Hij heeft een nieuw dak gekregen op de cabine, nieuwe geëtste nummerplaten en beschrifting, een nieuw laagje verf en aan één kant nieuwe drijfstangen.
De vier Hammond Newqidas gingen mee met de 6001.
De Harzkameel kon tussendoor ook een rondje meedraaien
Vandaag eindelijk eens geprofiteerd van het mildere weer. Vorige week had het tuinkot een nieuw dak gekregen. Dan maar eerst begonnen vanmorgen met het opruimen en kuisen van het kot. Meteen de kuistrein erop en wat reiniging van de sporen en wissels begonnen, alle wissels hebben de winter goed doorstaan, de wissels aan de rechterkant van het station hebben hun onderhoudsbeurt (contacten reinigen en contactpasta aangebracht) al gekregen, de rest volgt later. De nieuwe aanwinsten van de laatste maanden kregen meteen de kans om hun proefrondjes te draaien. 1. 650, 619 en 618 in het depot klaar om de dienst te beginnen. 2. ABe 4/4 33 kreeg twee open uitzichtwagens en de twee nieuwe museumwagons toevertrouwd. 3. De Bernina-express wagons zijn het station ingerangeerd. 4. De 618/Berguen neemt de Bernina-express voor zijn rekening, het is een zware vracht maar hij krijgt ze toch vlotjes de 4 percent hellingen op. 5. zie 4. 6. Op dezelfde plaats passeert even later 619/Samedan met het stammetje groene rijtuigen plus een oude Bernina wagon ( rood-grijs ). 7. Zij aan zij uitrusten in het station. 8. Sedert de uitbreiding van het station zijn er 4 sporen beschikbaar. 9. Tenslotte moet 650 de baan op om een extra levering bier, bruiswater en cement af te leveren
De 996001-4 werd overgenomen van een collega hobbyist, voorzien van een ander dak, beschrifting, geëtste nummerplaten en gespoten, de wielen moeten nog geschilderd worden (volledig inclusief de wielflanken) en overspoten met blanke lak. Aan één kant komt nog nieuwe drijffstangen. De groene Triebwagen en Ge 4/4 II met de ronde koplampen (de 619Samedan) waren lang op mijn verlanglijstje, nu zijn ze toegevoegd aan de stal.
4 HSB rijtuigen van Hammond Toys/Newqida worden iets gesuperd. De wagons volledig gedemonteerd. Herspoten en geschilderd, voorzien van HSB reclame en beschrifting.
Sedert kort is er een stevige aangroei van de Rhb trekpaarden in afwachting van de aanvulling van het rollend materieel (Bernina express en groene stam). De Usa railtractor werd omgepimped tot Rhb werkloc.
Achter de 618 zijn de laatste aanwinsten opgesteld : Calanda Schiebewandwagen, Coop Brocoliwagen, Rungenwagen met buizenladen en FGB spanbanden (mooi detailtje voor fijnproevers)plus een vierassige tankwagen
De wissels zijn allen aangesloten, de decoders zitten verstopt in de kleine dienstgebouwtjes.Het stationsgebouw is ook al buiten geplaatst, verlichting en detaillering volgt nog
Gisteren de fundering van de stationssporen onder handen genomen, met de hulp van het vrouwtje want het lichaam wil de laatste tijd niet meer mee in alle richtingen. De verzakkingen in de fundering eruit gehaald en hersteld, daarna een egalisatie eroverheen. Vandaag tussen de buitjes door, aanleg van de vier nieuwe stationssporen, dit alles met Thiel 3 meter rails en schroefverbinders, de volgende weken zullen de opstelsporen aangelegd worden, de aansluiting van de wissels en stillekesaan het station terug aankleden met gebouwen en toebehoren.
Na 3 uur rijden hadden de aangedreven wielen toch een laagje vuil, regelmatig poetsen zal toch een must zijn. Als toemaatje van een week geleden de kroko met een tonnekestrein.
Vandaag gaat de HSB-kameel voor de eerste keer op de buitenbaan, testen op duur en bevuiling van de wielen, na 3 uur ga ik eens kijken wat het resultaat is.
Vandaag is het sinds lang weer eens een schitterende dag om in de tuin te gaan. Ondanks een wat moeilijke fysische toestand : revalidatie na operatie aan de knie, toch aan het "werk". Vanop een stoel railzen poetsen, na de lange winter was er heel wat vuil en oxidatie. Op de minst vervuilde plekken kon de kuisloc (foto 1) deze taak aan. Eens de grootste troep eraf was, kon de Rottenloc met kuiswagon er overheen (2). Eens deze werkzaamheden achter de rug kon de 53Mh op pad met zijn museumstammetje inclusief cabriowagen (3). De bezetting van de cabrio was een success voor de eerste zonnige lentedag (4). In de achtergrond van de foto's kan je de werf waarnemen, van de nieuwe stationssporen die gepland zijn, gezien deze uitbreiding is een groter stationsgebouw ook aan de orde; Station Reichenbach in haar eindfase van bouw, laatste afwerking, verlichting e.d. dienen nog te gebeuren (5).
De nieuwe Massoth centrale is opgestart en in orde bevonden. Zij kon al direct getest worden bij de inbouw van de nieuwe XLS sound-decoder van de Rügen 53Mh loc. Opgepoetst met Cyber Clean, volledig terug geassembleerd na inbouw van decoder en power-buffer (1 à 2 seconden overbrugging bij stroomonderbreking) staat ie er blinkend en wel bij, klaar voor het nieuwe seizoen.
1. De bekraste Bohltalwagon werd tot een HSB wagon omgetoverd. 2-3-4. De chinese rijtuigen werden ontdaan van hun lelijke beschriftingen en voorzien van Rükb/Fichtelbergbahn decals, tevens werd er één omgebouwd tot cabriowagon door een bevriend modelbouwer. 5-6. Twee gesloten goedenwagons kregen nieuwe kleurtjes en werden Rhb variantjes. 7-8. Tenslotte heb ik één tankwagen omgetuned naar een cementwagonnetje en één naar een DR versie, juistere beschriftingen moeten nog toegevoegd worden, ik heb gebruikt wat ik had of kon bestellen of met een kunstgreep op de printer zelf kon fabriceren.
Op bezoek bij het Brussels Binnenbaantje november 2010
Gisteren bij een collega Hobbyist in Brussel langsgeweest. 1. De Harzkameel met zijn stammetje in het station, helaas is zijn ombouw naar digitaal niet 100% tot mijn voldoening gelukt. De loc bleek 1,7 A te verbruiken, schokte bij lage snelheid en de lampjes van de ander locs flikkerden, dit was mij niet opgevallen op het proefbankje thuis, dus nog veel werk aan de winkel, de oude decoder (Lenz Le 4024 van 2001) vervangen door een nieuwe. 2. Zicht op het marktplein. 3. Het station van de andere kant. 4. De Sächsische IVk gaat met een speciale trein op schok met ..... 5. .....de cabrio voor de Rhütenische Kleinbahn (op basis van een chinees rijtuig, naar een artikel in GBP, met een paar aanpassingen naar eigen behoefte). 6. Fifi gaat op weg met één van de gepimpte HSB wagons en ..... 7. ......de rolwagens
Ondergetekende dankt de manager van het Brussels Binnenbaantje voor de ontvangst en ook voor de vervaardiging van het mooie kleinood (cabrio). Het zal wel eventjes duren voor het zal worden ingezet worden, als de lentedagen weer hun intrede zullen doen.