Vandaag in de sneeuw (voordat het begint te dooien) alles uitgestald, rijden was er niet bij : teveel ijs en rails te vuil, de poetsloc geraakte er niet door.
De Bügeleisen kreeg sierringen om de lantaarns Hanz moest de zelfgemaakte zakken vullen en heeft er nog veel te gaan De zijkanten van de brug , 1 de voegen met zwart 2 de stene een eerste donkergrijze laag
Ik vind die uitpuilende rode led's op mijn nieuwe Bügeleisen maar niks, aan de slag dus. Uit plastic Evergreen buisjes 4 kapjes uitgezaagd, een beetje uitgevijld zodat ze net passen over de leds. Een laagje matzwarte verf, en zeg nou vééééééél beter, een klein detail maakt soms een wereld van verschil En een extra zijaanzichtje
Vandaag een toffe dag gehad, in de haven van Rotterdam in een loods hebben twee Spoor-G liefehebbers een evenement georganiseerd : Marc en Gideon. Vrijwillige modelspoorders kwamen een grote baan aanleggen, en rijden met het meegebrachte materiaal. Ook waren er spontaan nevenbanen opgedaagd op deze gebeurtenis. Dank en een medaille voor de organisators.
Héél het weekend slecht weer, de werkplaats is veranderd in een bouwwerf, stof vreten, maar het vals plafond hangt erin, nog wat afwerking, maar dat zal voor volgende week worden, ik voel mijn rug en mijn armen niet meer.
Vandaag een gedeelte van het viaduct voorzien van zijkanten in Styrodur, alle gedeeltes zo goed mogelijk aangepast en dan beginnen bewerken met het eerste stadium van het systeem Lucien, de oude soldeerbout ter hand genomen en steentjesmotief ingesmolten. Na deze eerste sessie heb ik alles eens teruggezet en het geeft al een verdomd goede indruk.
De Harzquerbahn tussen Benneckenstein en Drei-Annen-Hohne
Foto's : 1 tot 4 Indrukken van het treinenmuseum in Benneckenstein : een aantal gebruiksvoorwerpen van de DR en HSB alsook modellen van de HSB en Brockenbahn. 5 tot 7 Een rolbokwagen, een vuurbestrijdingswagen en een oude open goederenwagon in het station van Benneckenstein. 8 en 9 Wegens problemen met de 99 7245 kwam deze tien minuten te laat in Benneckenstein, in het station van Drei-Annen-Hohne werd in laatste instantie beslist dat 99 222 de rit van 99 7245 zou overnemen naar de Brocken en deze zou terug met de trein naar Eisfelder-Talmühle rijden, daar deze rit minder vergt aan de loc. Bij het buitenrijden uit het station van Benneckenstein bleek dat de cabrio achter de trein hing en ik dit niet gemerkt had, dom zeg.
1 tot 3 In het station van Mägdesprung stond wat rollend materieel stilletjes ef te takelen, of zou het toch nog sos gebruikt worden. 4 In Alexisbad stond een ploeg arbeiders klaar om aan onkruidbestrijding te beginnen. 5 Prachtig lijntje die Selketalbahn, bochtig, schilderachtig. 6 Het was te merken dat je in het land van de heksen rondwaarde. Soms zag je er eentje op een dak. 7+8 Het station van Mägdesprung en dat van Alexisbad, daar hebben weather-liefhebbers wel hun handjes mee vol. 9 De wouden rond het Selketal, overal bomen en nog meer bomen.
De tweede dag trokken wij naar Gernrode voor een ritje met de Selketalbahn. Een mooi en netjes gehouden stationnetje met een paar stammetjes materieel stond daar te wachten op inzet. Bij aankomst was de 99 5906-5 aan het rangeren met twee rijtuigen, één Hasseröder en één Harzkristall ( is deze al in het aanbod van LGB?)
De gebouwtjes zijn in prachtige staat gerestaureerd en er zijn een paar interessante bezienswaardigheden op het terrein opgesteld, om het museumpje te bezoeken was het helaas te vroeg op de dag.
1. Van boven op de Brocken ging het dan te voet terug naar Schierke, daar ik en mijn vrouwtje hadden afgesproken dat er iedere dag een stevige wandeling ging inzitten, was ik haar dat wel verschuldigd. Toch had ik de kans om onderweg nog 99 7239-9 te snappen tijdens zijn beklimming op de parrallelweg naast de spoorweg.
2+3. Onderweg hadden wij in de gaten dat de treinen omhoog en omlaag lekker vol zaten, en wij in Schierke één stampvolle trein (15u07) naar Wernigerode moesten laten voorbijgaan ('k had ook net een lekkere volle Hasseröder vast, kwam mijn vrouwtje op een schitterend idee : de trein naar de Brocken van 15u24 liep binnen ( met de prachtige 99 222 ) en was bijna leeg. " Nemen we die toch naar boven en blijven lekker zitten, zo hebben we zeker een plaatsje." Ik was direkt gewonnen voor haar idee. Hup de trein terug op. De twee foto's : tijdens de halte op de Brocken poetst de machinist de loc op, en terug in Wernigerode wordt de 99 222 bewonderd.
1. 's Morgens op tijd in het station van Wernigerode om zeker een zitplaatsje te bemachtigen in de trein naar de Brocken. 2. 20 minuten op voorhand stond de trein al gereed, de loc moest er nog voorgezet worden. 3. Als de trein vertrekt in Wernigerode zijn de meeste zitplaatsen al ingenomen. 4. In station Wernigerode Westerntor is onze wagon al lekker volgelopen, er was voor die dag (dinsdag 9 september n.b. een gewone werkdag), toch een mooie heldere dag voorspeld op de brocken. 5. Een fotoke van boven op de Brocken om een indruk te geven van het weer en zicht ( het kon nog een ietsje helderder maar viel toch mee) 6+7. 99 7238-1 als trekpaard van onze trein (schijnt toch een goede loc te zijn want komt op veel foto's voor) 8. Dit was eigenlijk hetgeen mij meest fascineerde aan de Brockenlocs, het middelste drijfwiel heeft geen "spurkranz", dit om de korte bochten te kunnen draaien.