Na een lang weekend behangen en schilderen, kon ik deze namiddag eens flink rond de baan denderen.
Door het mooie weer en het goede humeur had ik zin in kleurige en gewaagde combinaties :
1. Het amerikaantje met hulptrein, dit om de baan te verkennen na de reiniging van hetv terras, waardoor balast weggespoeld was door de hogedrukreiniger.
2. De Stainz met een kleurig stammetje.
3. De Ge 4/4 III mocht ook niet ontbreken : door een steenlawine was de hoofdweg versperd, en moesten de auto's via de spoorlijn vervoerd worden, de chauffeurs mochten meerijden in de Stahlwagon, tenslotte moest er ook nog een dringende container mee.
4. En waarom niet een gewaagd doen : de Bügeleisen met coupéwagonnetjes ( al zullen er misschien wel een paar kippenvel krijgen ).
5. Tenslotte de IVk met een fleurig stelletje wagonnetjes.
6. Weer een leuke rijdag achter de rug, nu wat rusten.
Vandaag op bezoek geweest bij een collega-LGB liefhebber : Lucien
De Glacier/Unesco-express was van de partij en kon zijn plezier niet op in die mooie wijde bogen.
Elliot met zijn Arosa en zijn vader Christian, de scenery-wizard van het "Brussels Binnenbaantje konden natuurlijk niet afwezig blijven.
Later kwamen nog Willie C. en Jan C. de boel opvrolijken, helaas hadden zij de zon niet op sleeptouw kunnen nemen vanuit het verre Limburg (NL). Er zal nog wel nieuws volgen van hen, ik moest al erug naar huis toen zij goed op dreef kwamen.
Vandaag alleen met de Stainz en een paar standaard wagonnetjes op de baan, terwijl nog even een ladenkastje (uit het oude meubilair van kantoor inhet tuinhok geplaatst, ideaal voor klein toebehoren in op te bergen)
De vloerplaat van de tram met de onderstelletjes van de zitbanken, vloerplanken werden ook gekleefd, volgende fase : vernissen van dit geheel + bijschilderen zwart aan onderstelletjes. Wordt vervolgd
Even een paar foto's genomen van de onderkant van mijn "Bügeleisen". De as ziet er tamelijk dik uit, de vering geeft een degelijke indruk, en van opzij gezien zie je twee draadje naar de vooras lopen, dus extra stroomafname?
Vanmorgen de baan gepoetst, wat rollend materieel aangesleept en lekker gereden, al was het serieus koud, toch deed het nog eens deugd om wat toertjes te draaien. Wel enkele correcties moeten aanbrengen om de langere rijtuigen van de Glacier Express door de bochten te krijgen : Een paar hoekjes van boordsteentjes afgekapt, een paar seinbordjes opzijgezet of dienen later teruggeplaatst op grotere afstand, de brug moest er helemaal aan geloven, is gedemonteerd en zal later aangepast (verbreed) worden; ik denk er ook ernstig aan om de R1 bocht in de fly-over te vervangen door R2 of R3, zal wat rekenen en passen vergen. Weer veel bouwplezier de volgende maanden.
Als versterking bij grote drukte rangeert het Rhb-Bügeleisen de Stahlwagon, een bagagewagon en tenslotte een Domizilwagon met dringende pakjes aan de Glacier express
Vandaag in de sneeuw (voordat het begint te dooien) alles uitgestald, rijden was er niet bij : teveel ijs en rails te vuil, de poetsloc geraakte er niet door.
De Bügeleisen kreeg sierringen om de lantaarns Hanz moest de zelfgemaakte zakken vullen en heeft er nog veel te gaan De zijkanten van de brug , 1 de voegen met zwart 2 de stene een eerste donkergrijze laag
Ik vind die uitpuilende rode led's op mijn nieuwe Bügeleisen maar niks, aan de slag dus. Uit plastic Evergreen buisjes 4 kapjes uitgezaagd, een beetje uitgevijld zodat ze net passen over de leds. Een laagje matzwarte verf, en zeg nou vééééééél beter, een klein detail maakt soms een wereld van verschil En een extra zijaanzichtje