Zicht binnenin de loc, indertijd heb ik alle prints, schakelaars ed. uitgebouwd om plaats te maken voor de nieuwe electronica. De motorblokken moesten ook opengemaakt worden omdat bij deze oude versies van LGB locs 1 kant van de stroomafname rechtstreeks op 1 pool van de motor was aangesloten. Deze diende geisoleerd en afgeleid naar de binnenkant van de loc om aan te sluiten op de decoder.
De wielen zien er toch nog prima uit voor zoveel jaren dienst te hebben gedaan, ik denk dat dit beestje ondertussen toch al vijftien tot twintig jaar dienst heeft gedaan, de stroomafnemers vertonen een beetje sleet, de volgende onderhoudsbeurt zal ik ze moeten vernieuwen. Niet vergeten te bestellen bij GS
Zeven jaar geleden toen ik het idee kreeg om te beginnen met LGB heb ik als eerste loc een Rhätische krokodil gekocht op de beurs in Utrecht (NL). Een jaartje later ging ik ook digitaal met Lenz, en ik bouwde de decoder die bij de Set 02 werd geleverd in mijn kroko. Ondertussen zes jaar later heb ik het initiatief genomen om een Massoth XLS sound-decoder in te bouwen in mijn ouwe trouwe werkpaardje, samen de bijhorende luidspreker, potentiometer en 2x spanningsbuffers (om eventuele spanningonderbrekingen op te vangen)
Een foto van de laatste vorderingen van de keerlus (t'is geen echte lus, het spoor draait in een bocht over zichzelf heen) in de baan, als deze af is (de sporen dienen, nog gelegd en details afgewerkt) , dan is de baan rond en kunnen de treinen heerlijk rondtoeren
Geen weer om een trein door te sturen, dus dan maar even de treinkamer/hobbyatelier opkuisen, alles weer op zijn plaats, afgestoft, klaar voor het winterseizoen
Voor een proefrit aan het begin van de lange helling, 99 5633 en de Corpet loc in dubbeltractie met een toeristische trein bestaande uit open panoramawagens en museumsrijtuigen.
Als slagroom op de taart vandaag een zicht op de twee treinen die vandaag de testritten hebben gedaan. Volgende week zullen er andere de eer tebeurt krijgen om eens een proefritje te maken.
Het scheelde maar een haartje, de poes ingedut op de sporen werd bijna overreden door de poetsloc. Dat spul maakt toch lawaai genoeg, ik zal toch een sound-module met serieuze claxon moeten inbouwen.
Toch maar even kijken of de hellingen niet te steil zijn, even het werkpaard van stal halen : de Rhätische kroko, even tien tweeassers erachter, en vooruit met de geit (of de kroko). Hij haalt het wel maar héla daar is een lampje stuk, weeral werk aan de winkel in het herstellingsatelier
Allez, nu we toch bezig zijn ineens wat wagons erachter en testen maar, staan de perrons niet te dicht en te hoog, geen obstakels tegen het spoor, de Mh53 had maar één probleempje onderweg, hij tikte bij het afdraaien aan de eerste wissel van het station tegen de trap van het seinhuis. Even opschuiven die boel
Zo'n bouwpakket van de Brico dat is zelfs nog erger als die van de Ikea, maar ja met een paar vijzen op overschot en de juiste correcties ( de deuren staan een beetje uit den haak ), komt het wel goed.
Gisteren mooi weer (d.w.z. droog en niet te koud) en prima weer voor de hobby
Eindelijk, na vele weken werken en zwoegen eens een half dagje om de locs buiten te halen uit de net afgewerkte tuinkast. Voor het stoomdepot staan broederlijk de IVk, de Mh53 en de 99 5633 opgesteld. De baan is nog wel niet volledig af, maar zal als het weer enigzins meezit ergens in oktober volledig rond zijn, dan kunnen de treinen lekker beginnen rondtuffen.
Van 1913 tot 1925 bouwde Vulcan drie stoomlocomotieven voor de Rügenischen Kleinbahnen. Op het Oostzee-eiland Rügen deden zij hun dienst onder de nummers 51 tot 53 Mh. Twee van deze sterke locs rijden heden nog op Rügen, waar zij Toeristen vervoeren door het prachtige landschap tussen Putbus en Göhren.
Het model :
Sinds twee jaar een werkpaardje onder mijn locs. Gedigitaliseerd met Lenz decoder en origineel voorzien van sound.
Al enkele jaren heb een waterkraan, die regelmatig overhoop gelopen wordt door de poezen, zij reeds enkelen malen gerestaureerd, mischien moet ik daar eens iets op bedenken.
Een hele hoop LEDjes gesloopt van het bedieningspaneel van een oude N-baan, bracht mij op het idee eens zelf lichtseinen te fabriceren, ziehier het resultaat. Met wat evergreen profielen en platen, wat messingdraad en een beetje zweet. Alleen nu maar hopen dat ze weerbestendig zijn.