Deze dag zal aan de Bernina Express gewijd zijn, naar Tirano en terug. In het gedeelte van het terugtraject zullen foto's van dit gedeelte opgenomen zijn, daar ik had ontdekt, dat vlak achter ons in het sas naar de volgende wagon aan beide kanten een raampje was dat open kon en waar ik met hoofd en camera doorheen kon.
1. Op weg naar het station 's morgens kon ik nog net de Buga betrappen met een trein waarin voorin een salonwagen was opgenomen. 2. Voor onze trein zit nog een trein naar St.-Moritz getrokken door Ge 4/4 II 631. 3. Eindelijk is onze Bernina express daar, benieuwd wat daar voorhangt? 4. Aha, 606 zal ons trekpaardje wezen. 5. In de vele keertunnels van de Albulalijn, heeft het toch geen zin om de stenen daar te fotograferen, dus maar het interieur van ons rijtuig, een hele wagon voor 8 man, plaats te over. 6. Vanaf Pontresina kreeg onze trein twee Triebwagens voorgespannen. In dit geval nummer 45 en 47.) 7. Bijna boven op de Albulapas. 8. Vlakbij de top. 9. In Alp Grüm moeten wij de tegentrein (Triebwagen 55) laten passeren, daarna kan verder aan de spectaculaire afdaling worden begonnen.
Na een hele dag reizen gaan we nu verder met het laatste stukje, met de Rhb naar Bergün.
1. We hadden net genoeg tijd voor de overstap van SBB naar Rhb, dus geen kans om vooraan een kiekje van de loc te nemen, maar in de eerste scherpe bocht, konden we toch de Buga identificeren. Die gaan we in Bergün op de gevoelige plaat vastleggen. 2. De Hinterrhein loopt een hele tijd naast het spoor. 3. In Thusis staat de stuurwagen 1711 gereed met een trein, als triebwagen staat achteraan de 515 4. Mooi geel is ook niet lelijk, als afwisseling voor al dat rood. 5. Net voor Filisur stond ik al met de camera in de aanslag om het Landwasser viaduct te kieken, volledig in de steigers en in het rood gehuld. 6. In Bergün kon ik na een kort spurtje (hijg, hijg) de 644 Buga in betere omstandigheden fotograferen. 7. Het stationsgebouw van Bergün. 8. Kroko 407 op zijn sokkel. 9. Hé? Er rijdt hier een trein bijna over het balkon van onze hotelkamer! (707 met een koelcontainertrein).
Ik had wel heel de avond op het balkon kunnen zitten treinspotten, maar helaas het vrouwtje en de beer die grolde in mijn maag moest verzorgd worden.
Ik zal het reisverslag van onze reis in stukjes plaatsen, kwestie dat het een serieuze brok betreft. Sommige foto's zijn misschien niet van de allerbeste kwaliteit ( door het raam van de treinwagon, in sommige van de nieuwere treinen kan je de ramen niet opendoen en erdoor gaan hangen, zou ook niet goed aflopen aan een snelheid tussen de 100 en 300 km/h ). 1. In Roosendaal stond 1763 te wachten om onze trein naar Arnhem te brengen. 2. Ondanks een defect signaal en een defecte loc in de buurt van Arnhem, wist ICE 105 naar Basel SBB toch door te mazen van het NS-net te glippen en ons op te pikken op tijd. 3. In Köln kwam het zonnetje ons al gezelschap houden. 4. Basel SBB, toch maar een donker station, de IC naar Chur als een Zwitsers uurwerkje klokvast. 5. Een uitzicht op de Zürichsee, alvast een mooi voorproefje van de prachtige landschappen die we nog zullen tegenkomen op onze reis. 6. Bij het passeren van Landquart de eerste smalspoor snap-shots vanuit de trein : Rhb 626 Malans. 7. Voor de werkplaatsen : stammetje salonwagons.
Vorige zaterdag werd de Rhb Ge 4/4 III Lanxess ingehuldigd en gedoopt. Iedereen vroeg zich af wat er zich onder het doekje bevond. Wim lichte een tip van de sluier In volle pracht officieel in gebruik genomen
Toch nog de kans gekregen om met de salonwagen en de schuifwandwagon te testrijden. Een tiental wagons werden ook voorzien van nieuwe en gebruikte metalen assen, alles liep perfect, geen wiebelende wagens en geen ontsporingen.
Vandaag was het rijden geblazen in Breskens, Grootspoorforumleden kwamen op de treinentuin De Afslag in Breskens hun materiaal showen. Enkele foto's ter illustratie
Bezig geweest met plaatsen van poppetjes in de Rhb-Stahlwagen, nu nog de Glacier-express Resto, 2e en 1e klas. Tegen Breskens moeten ze klaar zijn. De Resto wagon lukt vast, de tafeltjes komen vanzelf los, maar in de 1e klas komen ze niet los. Dat wordt opereren en amputeren.
Al het groen begint te ontluiken, de natuur komt weer in alle kleuren te voorschijn, al werd het vanavond al wat frisser, toch nog een uurtje gebold na werk.
Wegens de aanschaf van lange wagons diende ik aan de binnenkant van de bochten de boordsteentjes te verplaatsen om een ruimere doortocht te krijgen. Nu heb ik ongeveer 1,5 cm reserve, zal wel volstaan zekers.
Enkele foto's van de testrit met de GEX en ook even 53Mh met de Langerooge-wagons
Na een lang weekend behangen en schilderen, kon ik deze namiddag eens flink rond de baan denderen.
Door het mooie weer en het goede humeur had ik zin in kleurige en gewaagde combinaties :
1. Het amerikaantje met hulptrein, dit om de baan te verkennen na de reiniging van hetv terras, waardoor balast weggespoeld was door de hogedrukreiniger.
2. De Stainz met een kleurig stammetje.
3. De Ge 4/4 III mocht ook niet ontbreken : door een steenlawine was de hoofdweg versperd, en moesten de auto's via de spoorlijn vervoerd worden, de chauffeurs mochten meerijden in de Stahlwagon, tenslotte moest er ook nog een dringende container mee.
4. En waarom niet een gewaagd doen : de Bügeleisen met coupéwagonnetjes ( al zullen er misschien wel een paar kippenvel krijgen ).
5. Tenslotte de IVk met een fleurig stelletje wagonnetjes.
6. Weer een leuke rijdag achter de rug, nu wat rusten.