9. DR materiaal in het station. 10. Harzloc met aardig stammetje. 11. Het dorp wordt ook bediend door de busdiensten. 12. De binnenplaats van de tractorfabriek. 13+14+15+16 Nog wat details van het marktplein.
Vandaag onder de hoede van de twee Limbo's Jan C. en Willie C. naar Monchengladbach geweest, 't was gezellig en dank de beide heren hiervoor. 1. Life Steam was in beperkte mate aanwezig. 2. De grote brug. 3. Rondtuffende woudbaanloc. 4. Nog wat scenery. 5. De DB/Rhb - baan. 6. De vele opstelsporen, helaas wat aan de lege kant. 7. Rhb-materiaal door de bocht met verkanting. 8. Station en Stationstraat
Vandaag was het pakje er dan, met in bijna niet van nieuwe toestand te onderscheiden loc : Rhb Ge 4/4 II 618 Bergün. Zoals uit de foto's blijkt is ie tip-top in orde, een krasvrije carrosserie en wielen + stroomafnemers zonder waarneembare gebruikssporen. De nieuwe goederenwagon mocht er ook wezen een vierassige tankwagen van een olie-boer uit Sankt-Moritz, maar dat mag voor mij de pret niet drukken, hij blonk langs alle kanten.
Na vijf jaar dienst kwam de 53Mh aan de beurt voor een onderhoudsbeurt : poetsen van de loopvlakken en binnenkant flenzen van de wielen, stroomafnemers, nieuw anti-slipbandje monteren en lekker wat getriebefett op de tandwielen.
Het oude gedeelte dat niet voldeed werd afgebroken. Vier wieltjes voor hangende roldeuren van de Gamma op de Workmate geschroefd deden dienst als railbuigmechanisme. (16 euris voor de vier) Met een railprofiel, het werkt echt. Uiteraard worden er schroefrailverbindingen gebruikt (Massoth), de halve R3-bocht Aristocraft met contactpasta en bijgeleverde schroefjes door de raillas. Het resultaat mag er wezen, maximaal 3% stijging, kortste bocht R2+5cm, de rest R3. Natuurlijk zijn er testritten verplicht. De GEX in de ene richting, best al een zware trein. En even vlotjes in de andere richting. Ten slotte ook nog eens de kroko met een leuk stammetje.
1.+ 2. Onderweg steken we enkele malen de rivier over. 3. Lekker door het raam hangen en de voorkant van de trein fotograferen, alleen oppassen voor de bovenleidingspalen. (de loc hangt achteraan, de trein werd opgedrukt). 4. Kruising met een nieuw Panorama-treinstel, mooi, ruim maar helaas geen ramen om door te hangen, was ik deze keer blij dat ik met een oude trein reed. 5. Een blik in de vallei omlaag ter hoogte van Stalden richting Visp. 6. Een blik omhoog richting Zermat. 7. Hier is de loc net op een tandradgedeelte ingereden. 8. Ter hoogte van Stalden is de vallei zo diep, dat er spectaculaire bruggen dienen gelegd. 9. Station Visp, daar verlaten we onze trein en nemen afscheid van het Smalspoorplezier waar we de laatste dagen mochten van genieten.
10. Het trammetje van Hotel Riffelalp, vijfsterrenhotel, hiermee worden de gasten en hun koffers naar het hotel gebracht. 11. Het berichtenbord in halte Riffelalp, let op de temperatuur : Gornergrat 1C (1 graad Celcius). 12. Zermatt komt terug in zicht. 13. Aan halte Findelbach, kruising met 3081 en 3082 14. De Findelbach. 15. Ons treintje de 3054. 16. De 3003, opgesteld aan de kant, klaar om in te springen voor speciale opdrachten.
Onze laatste dag gaan we toch nog nuttig bezig zijn. Met de Gornergratbahn naar 3089 meter hoogte. Eén goede raad als je wil gaan gaat u dan vroeg, de treintjes worden overstelpt door Japanse toeristen. De eerste of tweede trein was daar nog van gespaard. Het vriesde dan nog wel boven maar ja, we stonden wel op de eerste rij voor een plaatsje aan het raam.
1. Het station boven op de Gornergrat, ik begin hier omdat de lichtomstandigheden op de weg naar boven nog niet optimaal waren, kon ik toch al eens kijken waar de mooiste plekjes waren. 2. De lege trein staat te wachten, snel! Instappen voor het gele gevaar eraankomt. 3. Zicht op de Matterhorn van daarboven. 4. Bijna aan halte Riffelberg. 5. Halte Riffelberg. 6. Een blik naar beneden..... 7. Een blik naar boven, de lange sneeuwgalerij. 8. Scherpe bochten en een stevige hellingsgraad, dat haal je niet zonder tandradstaaf. 9. Kruising met 3083 en 3084
1. Net voor Brig zijn we door een keertunnel gereden, dan komen we onder de ingang van de tunnel er weer uit, in de verte zie je een trein die we net gekruist hebben bovenaan de keertunnel bovenkomen. 2. Tussen Visp en Stalden : de Saasser Vispa. 3. In Zermatt aangekomen kregen we te horen dat de wagon naast de onze beschoten of bekogeld was met een steen, een van de panoramaramen was volledig gebarsten met in het midden een gaatje van een halve centimeter. Hij was volledig afgehuurd door een groep Deense spoorwegforumleden. Misschien een beetje te beestig gefeest? 4. Vanop het balkon van het hotel : "Der Berg der Berge" : De Matterhorn. 5. Ook nog net te zien de Gornergratbahn, zullen we morgen daar wat mee gaan doen?
De MGB loc 108 verzorgt ons traject tot Zermatt, een tandradloc. Hij wel iets snokkerigs in zijn manier van optrekken en dit niet alleen aan het begin van de tandradsecties, waarschijnlijk nog een ouder systeem van snelheidsregeling?
In dit gedeelte gaan we tot het eindpunt van de Glacier-express. We nemen met pijn in het hart afscheid van de Rhb en gaan verder op de MGB (Matterhorn Gotthard Bahn) fusie van de FO (Furka-Oberalp-Bahn) en de BVZ (Brig-Visp-Zermatt-Bahn). Van dit gedeelte heb ik niet zoveel foto's maar wees gerust op de terugweg (dag 4) zaten we van Zermatt naar Visp zaten we op een trein met oudere rijtuigen waarvan de ramen halfopen konden, dus nog even geduld voor de foto's van dit spectaculaire gedeelte.
1. Ex FO 33 stond klaar om in te springen indien nodig en wachtte tot zijn volgende (rangeer)dienst. 2. De 644 TVR verlaat onze trein, maar héla aan deze kant heeft ie een andere kleur snuit. 3. Met een laatste zicht op zijn zijkant nemen we afscheid van 644. 4. De Oberalppas was een mooi spectaculair stukje, maar was gedeeltelijk in de wolken gehuld. 5. Hier ontwaren we het stuk spoor onder ons waar we zo dadelijk zullen passeren. 6. Zicht op Andermatt door de wolken, je voelt je net in een vliegtuig i.p.v. de trein. 7. Het station van Andermatt komt in zicht.
Nu vertrekken we met de Glacier express, helaas waren er geen vensterkes om mijne kop en camera door te steken. Dus zijn de foto's genomen door het raam of als de trein wat langer in het station blijft staan.
1. Aha, 643 EMS is onze loc tot Chur, hij heeft ook een gedeelte IR-wagens bij, achteraan hangt onze Glacier-express. 2. Licht en luchtig is ons rijtuig, ik moet ze het meegeven die Zwitsers : "Alles sauber und rein". 3. In Thusis komen we tegen : 704 Davos. 4. Als we in Chur aankomen staat 644 TVR klaar om ons Glacier-Express gedeelte naar Disentis te brengen. 5. In geval van nood staat er nog een stammetje reserve in Chur 6. Een Open-panorama-extra-large staat ook op de opstelsporen. 7. + 8. Hoogtepunt op dit gedeelte : de Rheinschlucht.
Zwitserland reis - dag 3 - Treinspotten in Bergün
's Morgens hadden we nog even tijd om op het station de voorbijrijdende treinen op de gevoelige plaat te leggen.
1. Loc 610 met de Bernina Express. 2. Als je goed oplet zie je boven het midden van het rijtuig, de volgende trein aankomen, deze zal binnen enkele minuten het station binnenkomen. 3. En het is weer de BUGA die zijn opwachting maakt, die heeft de laatste dagen veel te doen gehad. 4. De Glacier on Tour is ook vandaag van de partij. 5. Fotootje van de locloods, zou daar wat insteken? 6. Hé, d'as een prettige verrassing, die heb nergens gezien 647 Swisscanto zal ik hem maar noemen. 7. Dat vind ik best een prachtige loc, niet collega-forumleden? 8. Het gebouw schuin achter het station blijkt te worden omgebouwd tot Treinmuseum, moeten ze mij maar eens verwittigen wanneer het klaar is, gaan we met zijn allen eens kijken?
Dit is het laatste gedeelte van dag 2. Jullie krijgen nog als volgende aflevering dag 3 : de Glacier express.
1.tot 6. Op de Albulalijn zien we meermaals het spoor waar we nog moeten zijn of waar we vandaankomen boven of onder ons. Net een modelspoorbaan. 7. Net voor Bergün komen we 651 Glacier on Tour tegen, goed dat de zon er niet inscheen of ik had een vlek gefotografeerd. 8. Een zicht op Bergün vanop de slingerende spoorlijn. 9. 's Avonds deden we nog een korte wandeling over het Bahnlehrpfad, daar kon ik in de verte 650 Unesco snappen met een IR naar Chur. Achteraan had hij nog 3 schiebewandwagons bij : een Calanda, een KUONI en een Rhb. Bevestigd weer dat bij onze vrienden van de Rhb alles kan. Van de foto's dichterbij heb ik niks meer, te weinig licht en de flits hielp niet.
Hier gaan we dan voor ons volgend gedeelte Tirano-Samedan
1. Zicht van aan het meer van Posciavo, richting Bernina pas. 2. Voor de remise van Poschiavo : Triebwagen 35. 3. Nog een laatste blik in de vallei van Poschiavo. 4. In Alp Grüm komen we Loc 802 met Triebwagen 43 terug tegen . 5. Nog eens een zicht van het interieur van de Bernina wagen. 6. Voor we Pontresina bereiken kruisen we eerst nog Triebwagen 45 en 44. 7. In Pontresina locotractor 113 met : jawel boomstammen. 8. Ook 643 EMS Ge 4/4 III met een grindtrein. 9. Wat verder in Samedan : 607 Surselva
Nog een laatste episode voor vandaag, de afdaling in de Poschiavo-vallei naar Tirano.
1. We werpen een blik in de Poschiavo vallei, door de occassionele openingen tussen de bomen, kwestie van op het juiste moment af te drukken. een fimpje waar je van de gillende wielen kan genieten 2. In de straten van Le Prese spelen we even voor trammetje. 3. Af en toe krijgen we nog steile afdalingen te verwerken. 4. In de verte zien we het Brusio viaduct opduiken. 5. Nog even een treinkruising in het station van Brusio (met Triebwagen 43 + loc 802) voor de liefhebber ook een filmpje 6. Even een correctie onze twee Triebwagens waren 46 en 47 waarvan je hier de eerste ziet 7. Toen we na twee uurtjes terug op het station kwamen voor de terugreis was de trein omgerangeerd en stond 47 vooraan. 8. Locotractor 22 was ijverig bezig met rongenwagens met hout. 9. Zouden dat echte zijn of van styrodur?