1 De opengemaakte wagons. 2 Het poppetje en de dubbelklevende tape 3 De tape wordt samengevouwen tot een kussentje 2 à 3 mm dik en op het achterwerk van het poppetje gekleefd. 4 Op zijn plaats 5 De gevulde rijtuigen van bovenaf 6 De 2e klasse 7 De 1e klasse 8 Door het raam gekiekt
De herstellingswerkzaamheden aan de krok zijn beeindigd en wordt alvorens gereassembleerd te worden nog ingereden op de proefbank. Ook werden alle wisselaandrijvingen opgepoetst en gesmeerd.
Even op de testbaan achter de 618 Bergün, oogt wel mooi, de nieuwe rijtuigen hebben blijkbaar wel een hekel aan R1 en vooral R1 wissels, dus even betere tijden afwachten om op de buitenbaan te testen. Ook de verlichting was pico-bello.
Sinds even al het nieuwe onderstel liggen. De motor ligt rechtstreeks aan de stroomafname van de rails dus moet voor digitaal geisoleerd worden. Over de solderingen de krimpkous. De motor terug in het motorblok, en met wat getriebefett terug dicht. Nu kunnen we verder met de montage aan de lok
1. Vandaag is de kroko aan de beurt voor en groot onderhoud. 2. Het dak eraf en alle electronica eruit. 3. De carrosserie weg. 4. De onderkant van het motorblok met de goeie ouwe vermelding : made in ... 5. De wielen aan de binnenkant gereinigd, was blijkbaar hoognodig. 6. Nieuwe slepers naast de oude, een smaller model, om geen vonken meer te hebben op de wissels. 7. De tube getriebefett moest aanrukken, want de boel was bijna droog. 8. De baan op voor de testrit. 9. Een paar wagonnetjes er achte en toertjes draaien.
De opbouw van de baan van Dutchburt..... Wichert en Roelien... En Rinke. Knippen van het lint door de plaatselijke notabila. Zicht op het station, met de startklare treinen. Mijn favoriete vernieuwing, de waterval onder de grote brug, de natuur moet hier nog wat zijn werk doen en zorgen voor mos en algen. De belgische spoorwegen leverden een cadeau af voor de opening : een piston van een dieselloc.
9. DR materiaal in het station. 10. Harzloc met aardig stammetje. 11. Het dorp wordt ook bediend door de busdiensten. 12. De binnenplaats van de tractorfabriek. 13+14+15+16 Nog wat details van het marktplein.
Vandaag onder de hoede van de twee Limbo's Jan C. en Willie C. naar Monchengladbach geweest, 't was gezellig en dank de beide heren hiervoor. 1. Life Steam was in beperkte mate aanwezig. 2. De grote brug. 3. Rondtuffende woudbaanloc. 4. Nog wat scenery. 5. De DB/Rhb - baan. 6. De vele opstelsporen, helaas wat aan de lege kant. 7. Rhb-materiaal door de bocht met verkanting. 8. Station en Stationstraat
Vandaag was het pakje er dan, met in bijna niet van nieuwe toestand te onderscheiden loc : Rhb Ge 4/4 II 618 Bergün. Zoals uit de foto's blijkt is ie tip-top in orde, een krasvrije carrosserie en wielen + stroomafnemers zonder waarneembare gebruikssporen. De nieuwe goederenwagon mocht er ook wezen een vierassige tankwagen van een olie-boer uit Sankt-Moritz, maar dat mag voor mij de pret niet drukken, hij blonk langs alle kanten.
Na vijf jaar dienst kwam de 53Mh aan de beurt voor een onderhoudsbeurt : poetsen van de loopvlakken en binnenkant flenzen van de wielen, stroomafnemers, nieuw anti-slipbandje monteren en lekker wat getriebefett op de tandwielen.
Het oude gedeelte dat niet voldeed werd afgebroken. Vier wieltjes voor hangende roldeuren van de Gamma op de Workmate geschroefd deden dienst als railbuigmechanisme. (16 euris voor de vier) Met een railprofiel, het werkt echt. Uiteraard worden er schroefrailverbindingen gebruikt (Massoth), de halve R3-bocht Aristocraft met contactpasta en bijgeleverde schroefjes door de raillas. Het resultaat mag er wezen, maximaal 3% stijging, kortste bocht R2+5cm, de rest R3. Natuurlijk zijn er testritten verplicht. De GEX in de ene richting, best al een zware trein. En even vlotjes in de andere richting. Ten slotte ook nog eens de kroko met een leuk stammetje.
1.+ 2. Onderweg steken we enkele malen de rivier over. 3. Lekker door het raam hangen en de voorkant van de trein fotograferen, alleen oppassen voor de bovenleidingspalen. (de loc hangt achteraan, de trein werd opgedrukt). 4. Kruising met een nieuw Panorama-treinstel, mooi, ruim maar helaas geen ramen om door te hangen, was ik deze keer blij dat ik met een oude trein reed. 5. Een blik in de vallei omlaag ter hoogte van Stalden richting Visp. 6. Een blik omhoog richting Zermat. 7. Hier is de loc net op een tandradgedeelte ingereden. 8. Ter hoogte van Stalden is de vallei zo diep, dat er spectaculaire bruggen dienen gelegd. 9. Station Visp, daar verlaten we onze trein en nemen afscheid van het Smalspoorplezier waar we de laatste dagen mochten van genieten.
10. Het trammetje van Hotel Riffelalp, vijfsterrenhotel, hiermee worden de gasten en hun koffers naar het hotel gebracht. 11. Het berichtenbord in halte Riffelalp, let op de temperatuur : Gornergrat 1C (1 graad Celcius). 12. Zermatt komt terug in zicht. 13. Aan halte Findelbach, kruising met 3081 en 3082 14. De Findelbach. 15. Ons treintje de 3054. 16. De 3003, opgesteld aan de kant, klaar om in te springen voor speciale opdrachten.