Inhoud blog
  • Rhb Ge 6/6 II Curia
  • ML-wissel
  • Uitrusten met set voor containerwagens (67500)
  • Vandaag testritten
  • La Bucanada 2
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Trains and boats
    iedereen heeft nood aan een hobby
    26-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek in Brussel
    Vorig weekend was het weer nog te doen om even een bezoekje te brengen aan de Rhatische Gartenbahn.
    1. Wat materieel op de ruime opstelsporen
    2. De Arosa-express gaat op reis in de verte
    3. 618 met zijn chinezen
    4. De Capito is één van Elliotts recente aanwinsten.
    5. 203 met een leuk stammetje
    6+7. De Arosa express in een andere samenstelling (zoals Elliot zich herrinnert dat hij eruitzag toen hij zijn tocht van Chur naar Arosa ondernam). 













    26-09-2010 om 16:43 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.China NQ > Rhb project #3
    Zo, en dit is de laatste verwezelijking met de NQ's voor ik maandag terug aan het werk moet :
    1. Vier van de vijf tonnekes werden al in de grondverf gezet en twee daarvan gedeeltelijk in het zilver.
    2. Het middengedeelte mat-zwart gespoten.
    3. Gemonteerd en voorzien van de beschriftingen, gedeeltelijk een origineel gescand en geprint met de computer (wagonnummer aangepast zodat ze niet dezelfde zijn). Wielen verzwaard met lood en de zwarte delen overspoten met matzwart.
    4. Hier nog eens naast een chinees broertje.








    18-09-2010 om 15:25 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.China NQ > Rhb project #1 en 2
    Wegens ziekteverlof vorige week veel tijd om mijn ijver en schildertalenten te botvieren. (Ontsteking in voetgewricht en nee geen jicht)

    Project #1
    1. Als proef voor de verfsoorten, blanke lakken en beschriftingen te testen, werden 3 van de NQ platte wagens gebruikt.
    2. De onderstellen werden satijnglans zwart gespoten, dit leek bevredigend, de bakken grijs met twee soorten grondverf, de goedkope van de Action voldeed evengoed als de dure van de modelbouwzaak, grijs overheen acryl van Tamiya.
    3. De beschriftingen kwamen uit vellen A4 van Champex-Linden (zelfklevend doorzichtige stickers) uit de aanbieding van 15 euro (waarvan 4 vel Rhb). De wagons zijn niet nagemaakt op een bestaand voorbeeld, zijn louter fantasietje van mijnentwege. De meest voldoening gevende blanke lak was de matte van Tamiya, hoewel ze niet de randjes van de stickervelletjes verstopt, neemt alleen het blinken weg. Tenslotte nog twee assen verzwaard met lood, wat resulteert in prima rijeigenschappen.
    Project #2
    A. De NQ - Rhb goederenwagen stond al effe in de grondverf, ook goedkope van de Action.
    1. Lustig kliederde ik erop los, de losse onderdelen kregen in laagjes hun individuele kleur, de slangen buffers en stroomkabels hebben op het origineel sobere kleurtjes dus werden ze in matzwart gespoten. Hou er wel rekening mee dat ik eigenlijk een kliederaar ben als het op schilderwerk aankomt. De basiskleur wit heb ik met zijdeglas wit van Action gedaan.
    2. Gemonteerd en wel staat ie naast zijn origineel chinees broertje, de kromming van het dak is door het objectief van het fototoestel wel benadrukt, is in het echt ong. 2mm middenkant tegen uiteinden. 
    3. Fotootje op de zijkant, ik heb mij gebaseerd op de 5611 van de Rhb, de kleur van de schuifdeuren kon ik niet uitmaken wat het was : geel brons of goud, ik heb goud genomen, vond het wel mooi staan. Geen andere onderdelen dan de originele gebruikt, verf  van Action en Tamiya, Stickers van Champex-Linden, enkel de assen verzwaard met lood. Voor de toekomst heb ik al schroefjes gemonteerd in de draaistellen om met een pianosnaar de assen terug recht te laten komen na de bochten, hierover volgt later meer.












    13-09-2010 om 17:02 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weer een periode van geknutsel wegens ziek
    1.Voor de vervaardiging van wielflanken voor de Rhb wagons, gebruik ik produkten van Vosschemie.
    2. Resultaat van de eerste proefgieting met hars.
    3. De chinese goederenwagons werden op een rijtje gezet en vastgelegd op de gevoelige plaat voordat ze allen worden gedemonteerd en omgespoten, beschrift enz.
    4-5. Allemaal achter de IVk op twee na, die reeds gedemonteerd waren.
    6. De eerste staat al in de primer.














    06-09-2010 om 11:55 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinezen worden geleidelijk aan verbeterd
    1. Van de produktjes die ik nog had staan werd een malletje gemaakt voor de wielflanken.
    2. Het malletje, is nog wat kleverig maar ziet er goed uit, morgen worden de eerste proeven gegoten.
    3. De eerste testritten met de chinese rijtuigen werden gereden, er moet wat gewerkt worden aan de rijeigenschappen (onsporing en spontaan afkoppelen).
    4. De assen worden verzwaard en de schroefjes van de bogies worden lichtjes gelost.
    5. Terug testritten : 3 uur rijden zonder ontsporing en afkoppelen zelfs indien de kronkeligste trajecten worden doorreden.










    05-09-2010 om 14:18 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De chinezen zijn daar

    Gisteren werden de doos met Newqida wagons uit China en de beschriftingsstickers aangeleverd door Korneel en zijn paps.
    De set beschriftingen kwam van Champex-Linden en bevat 17 A4 vellen waaronder aardig wat Rhb en dat voor 15 euris.
    Daar kunnen we de chinezen mee omturnen, van de Rükb heb ik nog beschriftingen van bij Tröger.
    Om de rijeigenschappen van de chinese wagons te verbeteren heb ik uit een rol bladlood, strippen van 100 bij 35 mm gesneden, rond de as van een wiel gedraaid en vastgemaakt met een colsonbandje. Ik heb er vier proefgedraaid op mijn zelfgemaakte kuiswagon, die erg ontspoorgevoelig is, en raad eens : na vijf uur geen enkele ontsporing, alle wisselkombinaties werden geprobeerd. Iedere plastic as woog nu evenveel als een metalen : 42 gr, dus 30 gr extra per as.
     







    29-08-2010 om 12:11 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Primo wagon
    1. Van de dubbele Rhb-Haik wagons werd er één uitverkoren om omgespoten en beschrift te worden.
    2. Deze is in de minst nieuwe toestand dus hij zal het zijn.
    3. Na demontage worden de zijwanden overspoten met de grondverf (2x).
    4. Daarna 3 laagjes wit.
    5. De beschriftingen van Tröger zijn een plezier om mee te werken, ziehier het resultaat.
    6. Met zijn twee broertjes in de rij.












    14-08-2010 om 09:40 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geknutsel op het terras 2
    Nog een poging met de fotos











    30-07-2010 om 19:51 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geknutsel op het terras
    1. Voor een paar maanden alu-profielen (6,8 en 10 mm U) aangeschaft, ben er gisteren maar eindelijk eens aan begonnen, eerst op maat gezaagd en gaatjes voorgeboord. Vandaag de montage begonnen, er moet nog aan weerszijden een voetganger gedeelte op met reling.
    2. Test met lang materieel of er niks raakt opzij en vanboven, alles ok.
    3. Vorig jaar bij GS een zwartgespoten Shell wagon gekocht voor een zacht prijsje, in het vooruitzicht van de aankomst van de chinese maar eens begonnen met experimenteren.
    Het zwart eraf, grondlaag erover met airbrush, dan grijs, de airbrush verstopte hier dus maar met de borstel verder. De airbrush staat nu te weken in cleaner, hopelijk krijg ik hem terug aan de praat.
    4. Het resultaat egaal grijs.
    5. Met Tamiya weather-setjes roet, olie en roest erover. Ondergetekende is wel een hopeloze kliederaar in schilderwerken e.d. . Daarna matte laklaag eroverheen.
    6. Kan zo in de dienstregeling opgenomen worden.
    7. Close-up tussen zijn "propere" broertjes.
    8. Op de baan over de nieuw brug.















    30-07-2010 om 19:46 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat doe je vanuit een stoel met een krakkemikkerige knie?
    1. Sedert ruim een jaar aan begonnen : zijmuren voor het viaduct in Styrodur, waren aangemaakt voor het oude nu aangepast voor het nieuwe en geschilderd, op het terras in de luie stoel, en geplaatst vanop een stoeltje in de schaduw, de zere knie kon terwijl rusten.
    2. Eerst wordt de Rottenloc met poetswagen op verkenning gestuurd, met de panto omhoog, visdraad gekocht bij de Action in een vis-setje en alle panto's voorzien van een draadje op veilige hoogte zodat ze niet blijven haperen achter tunnelportalen of bruggen.
    3. Het depot met alle locs met panto's in de lucht.
    4. -5. Als eerste stammetje wordt 618 met de GEX de baan opgestuurd.
    6. -7. Kroko mocht vandaag ook van de partij zijn met een kleurig stammetje.
    8. -9. In een eerder bouwstadium mocht gastloc en wagons al eens rondtoeren op Elliot zijn buitenbaan.

















    22-07-2010 om 19:32 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versterking aangekomen
    Vandaag aangekomen op het emplacement :
    -2 klasse GEX
    -De 618 kan nu in de twee richtingen vertrekken en heeft er een einheitswagen bij.









    10-07-2010 om 20:06 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zo, en nu even nog de laatste aflevering :

    1. Het station van Myrdal.
    2. We nemen afscheids van de Flamsbaan die ons het kleine stukje van Vatnahalsen naar Myrdal.
    3. En raad eens welk type trein ons naar Oslo brengt.
    4. Hoogtes van meer dan 1200 meter worden bedwongen door onze trein, is niks naar Zwitserse normen, maar toch.....
    5. Overvloed van groen en natuur.
    6. In Oslo ingescheept op de nachtboot naar Kopenhagen, een blik op de stad.
    7. Het laatste stukje Noorwegen in de ondergaande zon.
    8. In Kopenhagen stappen we op een diesel-electrische versie van de ICE.
    9. En waarempel, tussen Denemarken en Duitsland rijdt deze ICE een ferry op.

    Dat was het dan, ik hoop dat jullie wat genoten hebben, het is zeker de moeite waard om Noorwegen te bezoeken, maar Zwitserland zal mij toch altijd wat meer in het hart liggen.

    Deze reis kan je boeken bij Treinreiswinkel.nl (zoals vele andere treinarrangementen).

















    07-07-2010 om 19:26 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen 5b
    10. Algemeen zicht op het station van Flam.
    11. In de museumshop een petje van de Flamsbanen gekocht.
    12. Haltepunt Vatnahalsen, daar stapten we af voor ons hotel, in the middle of nowhere.
    13. Vanop het terras van het hotel : zicht op de Flamsbaantreinen.
    14. En van het uitgespaarde inkomgeld van het museum een fris biertje.
    15. Vanuit de hotekamer : op driekwarthoogte zie je net de bovenleidingsmasten van de lijn Bergen-Myrdal-Oslo.












    05-07-2010 om 19:37 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen 5
    Deze aflevering komen er weer treinen bij kijken.

    1. Om het station van Bergen te bouwen hebben ze waarschijnlijk stenen gebruikt van de fjordwanden.
    2. Voor de rit Bergen-Voss kwam er soort voorstadstrein op de proppen.
    3. Vanaf Voss een bus langs enkele bochtige trajecten.
    4. Deze kan ik jullie niet onthouden, waterval met regenboog.
    5. Met de boot naar Flam en met mooi weer komt het landschap weer tot zijn recht.
    6. In Flam, stel je voor een spoorwegmuseum, en gratis inkom. Daar pakken we straks een biertje op.
    7. Uit de kluiten gegroeide locs 2 stuks per trein gaan ons de hellingen van 55 promille optrekken/duwen
    8. Waarschijnlijk één van de spectaculairste normaalspoorbergbanen : de Flamsbaan.
    9. Een kijkje door een spleetje in een lawinegalerij.






















    05-07-2010 om 19:25 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen 3 (eigenlijk 4b)
    Wegens het goede weeg vandag wat laat.

    1. Vanaf Geiranger gaan we weer de boot op naar Hellesylt.
    2. Natuurlijk te over watervallen en prachtige uitzichten, maar deze is toch de topper de waterval van de Zeven Zusters.
    3. Nog even genieten van het prachtig weer want we gaan seffens per bus verder en naar een andere fjord en daar zal het weer aardig wat minder zijn.
    4. Alhoewel slecht weer ook een bepaalde sfeer heeft.
    5. Van in het interieur van deze snelle boot konden we op een TV scherm het traject volgen in alle knussigheid.
    6. Om in Aalesund een mooi zicht over de stad te hebben moeten we ff 418 trappen doen, een lekkere ochtendwandeling.
    7. En dit is dan het resultaat na de beklimming.
    8. Verder gaan we dan toch een wandeling doen, regen of niet.
    9. 's Avonds om 24.00 uur moesten we de boot op, de Hurtigruten, vaart de Noorse kust af van noord naar zuid en terug.





















    04-07-2010 om 19:24 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen 4
    1. Het vorige traject was volledig met de trein. Nu gaan we een stukje met de bus en boot.
    Eerst langs de Trollstigen naar Oye met de bus en dan met de bus de veerboot op en dan verder naar Geiranger.
    2. Indrukwekkende waterval aan de Trollstigen, de bus slingert zich langs haarspeldbochten omhoog.
    3. Op hoogte gekomen krijgen we weer een mooi vergezicht.
    4. Nog eens de waterval vanuit een ander standpunt.
    5. De eerste, en niet de laatste fjord die we oversteken.
    6. De veerboot op de terugweg.
    7. De Geiranger-fjord vanuit de hoogte.
    8. Zicht op de fjord vanuit de hotelkamer.
    9. Vermits de Noren de midzomer (langste dag) hevig vieren, werden wij in het hotel getracteerd op koffie en gebak, iets verder werd een vreugdevuur aangestoken, een traditie die in heel Noorwegen wordt opgevolgd.




















    03-07-2010 om 19:23 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen 2bis
    1. + 2. Bergen station. Voorstadtrein



    03-07-2010 om 18:40 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen 2
    Etappe 2 Oslo-Dombas-Andalsnes

    1. De meeste IC verbindingen bij de NSB worden verzorgd door deze kantelbaktreinen. Ik vindt ze eigenlijk niet erg mooi, maar ze zijn wel efficiënt in het afwisselende Noorse landschap.
    2. Rustig kabbelt een riviertje onder de spoorbrug door
    3. Wijdse landschappen ontplooien zich voor ons
    4. Bergtoppen in de sneeuw
    5. Van tijd tot tijd stromen ze wat minder rustig, de riviertjes
    6. Watervallen
    7. Van tijd niet makkelijk fotrograferen door die treinramen, reflecties en soms vuile ramen
    8. Op het einde van de Rauma-lijn opent de vallei zich en vergezichten te over.
    9. Van het zien van al dat water kreeg ondergetekende dorst en zette ik mij op een terras met een welverdiende (waanzinnig dure) pint bier.

















    03-07-2010 om 17:24 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen 1
    1. Na de rit van Roosendaal naar Arnhem, die voorspoedig verliep, loopt 1613 met de City Night Liner naar Kopenhagen binnen met een vertraging van 20 minuten. Na het nachtelijk ritje door Duitsland was dit aan de Deense grens opgelopen tot ruin 1 uur. Geen nood we begonnen met goeie moed aan het ontbijt.
    2. Helaas, de Deense Eloc 3010 had die dag zijn kuren en ging zowat vijf keer onderweg in dwangremming en we konden overmatig genieten van het landschap. Resultaat : in Odense moesten we overstappen in een dieselstelletje, dat ons naar Kopenhagen bracht met als eindvertraging 1u30min. Daar konden we tijdens het wachten op onze verbinding, gadeslaan hoe onze defecte trein werd binnengesleept. Stilletjes druipt  3010 af naar het depot.
    3. Mooie stationshal hebben ze daar in Kopenhagen, de draagstructuur is grotendeels in hout en mooi onderhouden.
    4. Alsof het noodlot ons achtervolgde komt er i.p.v. de X2000 een vervangend SJ-stelletje ons oppikken. Wegens technische problemen moeten we in Malmö overstappen in onze definitieve trein naar Göteborg.
    5. Dit 'em dan de Zweedse X2000 met kantelbaktechnologie ......
    6. En interieurdesign hoogstwaarschijnlijk van Ikea.
    7. Gaat lekker door de bochten en in de rechte lijn ver boven de 200 km/u
    8. Het is de 21e juni dus hoe noordelijker, hoe meer de middernachtzon gaat te zien zijn.
    9. Na het overstappen in Göteborg is het nog effe naar Oslo waar we zullen genieten van een lekker bedje.

















    03-07-2010 om 15:30 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomer begonnen?
    Toch de laatste dagen bezig geweest bij een schuchter zomerbegin.
    Alle van rookgenerator voorziene locs opgesteld aan het depot met de rook uit de schoorsteen, de goeie ouwe Lenzcentrale doet het nog prima.
    Twee platte wagons grijs gespoten en voorzien van een houtlading, extra gezekerd met kettingen ( in de Brico-Planit gekocht voor 2.5 euro voor2.5 meter).



    17-06-2010 om 08:17 geschreven door jeanlgb

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 10-2019
  • 08-2019
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 12-2013
  • 10-2013
  • 10-2012
  • 08-2012
  • 06-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 07-2011
  • 05-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 11-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!