Gisteren is mijn pakje van de aanwinst op e-bay al aangekomen : De twee autotransportwagons konden direct aan de slag en versterkten de trein, wegens slecht weer op de Humptiedumptiepas moest alle autoverkeer via het spoor op bestemming gebracht worden. De chauffeurs konden meerijden in het gehuurde rijtuig.
Best een zware trein dat de Krokodil aan de haak heeft, maar zij geeft geen kik, hellingen van vier procent neemt zij gezwind. Twee uur gebold zonder ontsporingen. Nu nog metalen wielen onder de wagons en die lopen perfect.
Zou het geen idee zijn dat LGB van die echte autotransportwagens, zoals die rijden door de Vereina-tunnel.
Wegens zon in het uiterste gedeelte van de tuin, moesten de treinen omrijden via spoor 3, spoor 1 en 2 werden ingenomen door de poes, die er blijkbaar lol in had.
Deze namiddag en vanvond de machinewerkplaats in een hoekje geinstalleerd, op een paar details na is ie klaar. Ook nog een stukje van de baan vernieuwd (roestvrij stalen spoorstaven verwisseld door klassieke LGB loopt minder lawaaierig).
Het toiletgebouwtje en de krantenkiosk (voorzien van verlichting) worden naast het station geplaatst. Voor eventuele vandalenstreken van de poezen is dit tafereeltje op een stuk mdf gemonteerd om op te kunnen bergen in het tuinhok.
Al bijna een jaar had ik een bouwdoos staan van de Piko goederenloods, wegens het slechte weer de laatste tijd heb ik die ter hand genomen, tevens een vloertje ingelegd, 2mm polypropplaat, gespoten in grijze grondverf, lijkt een echt betonvloertje, ook binnenverlichting en 2 lantaarns aan de poorten gemonteerd. Wel wat puzzelwerk om hem in mijn bestaande infrastuctuur te passen. Ziet er toch ok uit? Hier foto's
Op dit moment stroomt het water uit de lucht. Het bliksemt en klettert van de donder. Maar toch nog gereden met de aanwinsten van in Breskens : de Beetle express wagon, enkele platte wagentjes met twee Golfkes en een Fiesta. De ertsstortwagen dateert nog van vroeger op het jaar (gekocht in Houten). De Jever en Krombacherwagon (radstand nagekeken, want hadden wat last van ontsporingsverschijnselen).
Gisteren en vandaag in Breskens geweest, gisteren was het een lekker weertje, vandaag kregen mijn loc en de wagons hun doop : voor de eertste keer een ritje door de regen.
Om de baan een beetje aan te kleden moeten er detailtjes komen die het geheel realistischer maken. Zelfgeschilderde en aangeschafte personages bevolken het station en een drietal rijtuigen.
Daar er vandaag een dagje tamelijk mooi weer aangekondigd was, de tuin in voor werken aan de baan. Hier in Deurne heb ik maar een drietal druppeltjes gevoeld. Dus voortmaken maar. 1° Een aantal bordjes geplaatst nl. L,P,H,ed. . De Loskade / bekoling een plaatsje gegeven. 2° De wisselaandrijvingen aangesloten en getest (Aristocraft eruitgesmeten en LGB's ingebouwd) 3° Het fijne grind op het stationsterrein tussen de rails, best een gezellig jobje in het aprilzonnetje. 4° Mijn amerikaans diesellokje draaide tijdens de werkzaamheden toertje met mijn zelfgebouwde railreinigingswagon : 2 draaistellen met daartussen een constructie met Meccano gerealiseerd. Zie foto's, zegt meer dan een uitleg. 5° Toch het laatste uur een stam rijtuigen met de IVK op het spoor gestuurd om even te kijken of alles nog lekker loopt, en wat bleek : 100% OK.
M.a.w. : een geslaagde en nuttig doorgebrachte hobbydag.
Gisteren bezoek gekregen uit Amsterdam en Brussel. Mede forumleden met o.a. admin van Spoor-G.nl Martin kwamen een kijkje nemen in onze tuin. Favoriet rollend materieel op verplaatsing was het "Schweineschnautschen"; 99-6001 en de tonnekes van Christian uit Brussel waren ook van de partij.
De brugleuningen zijn afgewerkt en in grondverf gespoten. Daarna de definitieve kleur, nu nog inbouwen op de definitieve plaats. Foto's hiervan volgen.
Op deze plek moet een brug komen. Met karton, gesneden op maat en het spoor erop aangeduid beginnen we eraan. Met plastic profielen en plaat knutselen we een stalen brug. Eén brugleuning wordt niet gekleefd maar met schroefjes en boutjes gemonteerd om ze op haar plaats te krijgen en weg te nemen voor eventuele onderhoudswerken. Het project begint vorm te krijgen.
Om de spoor-G forumleden te komen ophalen, zal op 8 maart e.k. een speciale treinrit ingelegd worden tussen Antwerpen-centraal en de Rükb locloods in Deurne. Een Stainz werd ingehuurd samen met twee cabrio-wagens met G-spoor logos en een extra pakwagen voor broodjes en drankjes. De drie lustige zeemannen gingen vandaag proefrijden (zie foto's + filmpje)