Sinds een drietal weken had ik een nieuwe lok staan, ik moest nog de decoders inbouwen voor digitale besturing en de geluidssimulatie (maakt dan geluiden zoals een echte loc). Na een avondje knutselen is hij klaargeraakt. Het gaat hier over een Sächsische IVk een mallet-lok (met twee onderstellen en ieder onderstel is aangedreven door een stoomschuifbeweging).
Het voorbeeld :
De Koninklijke Saksische Spoorwegen hadden een smalspoornet van ruim 150 km lang, om de bergachtige Industriegebieden van Saksen te ontsluiten. Na andere locomotieftypes te hebben geprobeerd waren deze locs de oplossing en werden er vanaf 1892 een totaal van 96 Meyer-locomotieven ingezet, de grootste serie van deze ongewone bouwwijze ooit. De twee aandrijvingen zijn onafhankelijk opgehangen en de reststoom van het achterste hogedrukdrijfwerk drijft het voorste aan. De locs hielden goed stand en werden ook ingezet op andere oostduitse Smalspoornetwerken, zoals op het eiland Rügen. In de 50-er jaren werden 22 locs in Görlitz "gemoderniseerd", kregen een nieuwe stoomketel, chassis en cilinders. Nu nog rijden er steeds van deze loks op enkele museumsspoorwegen in Duitsland, zoals dit gerestaureerde exemplaar nummer 132 in de kleuren van de K.S.Sts.E.B.
:!:
Hierbij een foto van de loc op het test- en programeerspoor