En iemand vroeg mij wie ben jij? Ik antwoordde: ik ben Joop. dat is je naam zei hij maar wie ben je? Ik vertelde hem mijn beroep. Maar zei hij dat is je werk Maar wie ben jij? Ik gaf hem 1000 antwoorden, Maar hij bleef zijn vraag herhalen. Uiteindelijk gaf ik hem mijn laatste antwoord: Ik weet niet wie ik ben. Ga dan op zoek zei hij. Wat kon ik doen? Het negeren? Jomeij.
We spreken van wereldbeelden, we spreken van godsbeelden. Ontmoeten wij mensen elkaar wel echt of ontmoeten wij alleen de beelden die wij van hen maken? Mensbeelden ? Jomeij
Het pad dat we nemen zal voor iedereen verschillend zijn. De zoektocht naar waarheid heeft op een ieder van ons een verschillende uitwerking. Ik beschrijf alleen dat van mij. Jomeij
Keuzevrijheid? Ben ik vrij als ik moet kiezen?
Godsdienstvrijheid:met dank aan al die oorlogen in het verleden, met al dat geweld in het heden? Ook in de toekomst zal zich dit herhalen.Wij leven immers het verleden. Is dat vrijheid. Jomeij.
Eenzaamheid is een uitnodiging om te onthechten.
We hebben de Christelijke waarde ingeruild voor de waarde van de Euro.
Klimaatverandering schijnt niet aan God maar aan de mens te liggen.
Microkosmus en macrokosmus: Wat boven is ,is ook beneden;inzicht van de hermetische filosofie.
Uit de religie:Uit het onze vader; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Armoede is relatief zo sprak de minister van finaciën en hij flipperde vrolijk verder op zijn flipperkast.
Bijvoorbeeld door onbekende angsten
Agst is te lezen in de ogen.
Ook dieren kennen de doodangst
Democratie? Kennen wij niet.
Wij onderzochten of het volk een bindend referendum wil.99% zegt ja!! graag.
Zoeken naar waarheid.
het geheel is meer dan de delen.
04-05-2006
Geweld
Geweld.
Voordat ik een gedicht plaats over geweld is het misschien wel goed om even na te denken wat geweld eigenlijk allemaal inhoudt. Welke inhoud geven we aan het woord geweld? Hebben wij het over psychisch geweld? Hebben wij het over individuele geweldadigheden zoals liegen en bedriegen, pesten, intimideren of bij iedere gelegenheid een ander gezicht tonen in plaats van ons zelf te zijn, over misleiding? Hebben wij het over willekeurig, zinloos geweld, zoals seksueel geweld of andere vormen van mannen-, vrouwen- en kinder mishandeling en onderdrukking? Hebben wij het over corruptie, stelen of over lasteren? Misschien over het moedwillig voort laten bestaan van de honger en armoede in de wereld? Of hebben wij het over oorlogsdreiging, oorlog of terrorisme? En wat verstaan wij bijvoorbeeld onder zinvol geweld? Moeten eigenlijk niet constateren dat er inderdaad allerlei vormen van geweld zijn en alle vraagtekens gewoon weglaten. Dat we sommige vormen van geweld al zo gewend zijn dat we ze als zodanig niet meer herkennen. En moeten we dan ook niet erkennen dat wij ons zelf er soms ook schuldig aan maken.
Geweld.
De wereld is vol geweld, Eindeloos is de verwarring, Geschillen tussen nationaliteiten, Godsdiensten, rassen en zelfs Over seksualiteit. Al deze geweldadigheden Is echter onze geschiedenis. Het bestaat van het begin tot heden.
Wij hopen, bidden, smeken En wij vechten, Tegen oorlog en geweld, Protesteren tegen alles wat ons kwelt. Wij denken ons te weren en die eeuwenlange geschiedenis te keren. En daarom werken wij mede, Ter meerdere glorie van de door ons Bedachte tegenstelling, "Vrede"
Maar is het niet dezelfde beweging, Die lijkt op die van eb en vloed, "Ik en mijn omgeving". Immers de mens heeft dit alles uitgebroed. Wat in de wereld is, is ook in mij, Ik ben die wereld, En van verwarring en geweld niet vrij.
Ik kan die wereld niet behoeden Voor wat ook is in mij, Ik zal eerst moeten bevroeden, Dat ik net zo schuldig ben als "zij". Als ik niet radicaal wil veranderen, Verandert er in de wereld niets. Inzicht in het feit dat ik de wereld ben, En mede schuldig, is het begin van iets.
Het behoort tot het menselijke instinct, Dat haat beantwoord wordt met haat, Woede met woede, geweld met geweld, Er worden chemische reacties losgemaakt, De zenuwen worden gekweld. Maar bent u zich daarvan bewust, Zonder daarop te reageren, Is er bereidheid tot verandering, En leergierigheid, U liet zich niet verleiden door die ander En kende geen afhankelijkheid.
Oorlogzucht en dreiging, Is het gekende; het verleden. Men denkt en hoopt op de toekomst En op vrede. Maar de geschiedenis herhaalt zich. En mocht men na afloop van een oorlog Denken dat men voor de vrede vocht: Dit pad leidt alleen tot het gekende, Men voelt zich altijd weer bedrogen en bekocht.
Het denken kan alleen fragmenteren, het kan de "heelheid"niet aan. Het denken schiet hiervoor te kort.
Vraag:nemen we de ware werkelijkheid wel waar of bestaat er nog een andere werkelijkheid? Lees hier later meer over op mijn blog.Jomeij.
Het denken schept verdeeldheid onder de mensen, het denken kan de heelheid, en de daarmee verbondenheid, van de mensen niet aan. Het denken veroorzaakt en schept immers alle grenzen. Niet alleen tussen de landen maar ook in die van de relaties en in de persoon zelf. Jomeij.
De honger en de armoede in de wereld wordt in stand gehouden door de armoede van de geest. Jomeij
Het leven is zo simpel, je hoeft het alleen maar te leven. Jomeij
Voor ons betekent VREDE alleen nog het ontbreken van OORLOG.
Moeten wij ons dan niet van de mens bevrijden?
Zij die menen dat de wereld en de kosmos een gescheiden bestaan leiden kennen zichzelf niet
De oorzaak van angst is vaak bekend.
De angst is angstaanjagend.
Heb lief al wat leeft.
Nee, wat is democratie?
Ook met politieke ruimte is er geen democratie.
Alle politieke partijen dienen stevig te worden opgesloten.