Inhoud blog
  • Humaan - Joods - Christelijke traditie
  • Terug van weg geweest
  • Vervolg massa psychologie
  • Mens en massa in politiek samenlevingsverband.
  • 1ste Wijze vrouw.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken met Google


    Foto
    Inzicht in jezelf is het belangrijkste.
    Foto
    Foto
    En iemand vroeg mij wie ben jij? Ik antwoordde: ik ben Joop. dat is je naam zei hij maar wie ben je? Ik vertelde hem mijn beroep. Maar zei hij dat is je werk Maar wie ben jij? Ik gaf hem 1000 antwoorden, Maar hij bleef zijn vraag herhalen. Uiteindelijk gaf ik hem mijn laatste antwoord: Ik weet niet wie ik ben. Ga dan op zoek zei hij. Wat kon ik doen? Het negeren? Jomeij.
    Foto
    Foto
    We spreken van wereldbeelden, we spreken van godsbeelden.
    Ontmoeten wij mensen elkaar wel echt of ontmoeten wij alleen de beelden die wij van hen maken?
    Mensbeelden ? Jomeij
    Bij de mens is zijn hoofd het hart voorbij gelopen
    Foto
    Het pad dat we nemen zal voor iedereen verschillend zijn. De zoektocht naar waarheid heeft op een ieder van ons een verschillende uitwerking. Ik beschrijf alleen dat van mij. Jomeij
    Foto
    Keuzevrijheid? Ben ik vrij als ik moet kiezen?
    Foto
    Godsdienstvrijheid:met dank aan al die oorlogen in het verleden, met al dat geweld in het heden? Ook in de toekomst zal zich dit herhalen.Wij leven immers het verleden. Is dat vrijheid. Jomeij.
    Foto
    Zwijgen is soms het beste antwoord.
    Foto
    Foto
    Foto
    Eenzaamheid is een uitnodiging om te onthechten.
    Foto
    Foto
    Foto
    We hebben de Christelijke waarde ingeruild voor de waarde van de Euro.
    Foto
    Foto
    Foto
    Klimaatverandering schijnt niet aan God maar aan de mens te liggen.
    Foto
    Foto
    Microkosmus en macrokosmus: Wat boven is ,is ook beneden;inzicht van de hermetische filosofie. Uit de religie:Uit het onze vader; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
    Foto
    Foto
    Armoede is relatief zo sprak de minister van finaciën en hij flipperde vrolijk verder op zijn flipperkast.
    Foto
    Veel van ons gedrag wordt ingegeven door angst
    Foto
    Bijvoorbeeld door onbekende angsten
    Foto
    Agst is te lezen in de ogen.
    Foto
    Foto
    Ook dieren kennen de doodangst
    Foto
    Foto
    Democratie? Kennen wij niet.
    Foto
    Foto
    Wij onderzochten of het volk een bindend referendum wil.99% zegt ja!! graag.
    Zoeken naar waarheid.
    het geheel is meer dan de delen.
    02-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wetenschappelijke en Religieuze ontwikkeling van het kind in samenhang

                             Een uitdaging voor opvoeding en onderwijs.

    In mijn stuk "Doel van opvoeding en onderwijs" stelde ik dat de opvoeding van tegenwoordig zich in hoofdzaak richt op technische vaardigheden en daarmee uitsluitend voeding geeft aan de wetenschappelijke geestesgesteldheid van het kind.
    En dat zo'n eenzijdige opvoeding die vooral gericht is op het verkrijgen van een goede baan en een goede economische ontwikkeling destructief is, niet alleen voor het kind maar voor de hele samenleving.
    De religieuze geestesgesteldheid van het kind komt in het geheel niet of nauwelijks aan bod.
    ( De trouwe lezers weten wat ik onder "religieuze geestesgesteldheid van het kind"versta.) Voor hen die voor het eerst kennis maken met mijn blog verwijs ik naar mijn voorgaande artikelen over Religie en wettenschap.
    Ik wil deze reeks artikelen afsluiten met een poging om voeding te geven aan de religieuze geestesgesteldheid van het kind.

    Met voeding geven aan de religieuze geestesgesteldheid van het kind, zal het uitgangspunt dienen te zijn dat er geen nieuwe conditionering van het kind plaats vindt.
    Ik ben er mij ervan bewust dat dit een van de moeilijkste opgave aan ouders en onderwijs inhoudt.
    Mijn uitgangspunten en visie op intergratie van zingeving - vragen, de spiritualiteit, de aandacht voor de kosmische vervreemding in het onderwijs, zijn de volgende:

    A. deze aandacht is niet te beperken tot bepaalde vakken, maar in zoveel mogelijk vakken die zich hiervoor lenen;
    B. aandacht voor zin - vraag betekent dat naast rationeel bewustzijn ook andere bewustzijnsniveaus worden aan gesproken en ontwikkeld;
    c. het gaat niet om het vermeerderen van kennis, nu gericht op geordende feitenkennis over "zin", maar het gaat om kwalitatief andere kennis dan wetenscappelijke kennis, namelijk om zelfkennis, die per definitie ervaringskennis is.

    Hiermede zou naar mijn mening al in een vroeg stadium binnen het onderwijs kunnen worden begonnen. Mijn voorkeur gaat uit naar groep zeven (vroeger de vijfde klas) van het basis onderwijs. Het spreekt vanzelf dat hierbij met het niveau van de kinderen rekening dient te worden gehouden.

    Zowel in het middelbaar als in het hoger onderwijs zouden meer specifieke vakken,
    waarin de zinvraag vanzelfsprekend aan de orde kan komen ( bij voorbeeld filosofie, psychologie, geestelijke stromingen.) gegeven kunnen worden.
    Daarnaast dient veel meer aandacht te worden geschonken aan:

    1. Ontdekken en ontwikkelen van lichamelijke ervaringen in b.v. beweging, sport en spel, dans, en andere lichaamsbewustzijns - oefeningen; leren bij jezelf en anderen verband te zien tussen lichamelijke signalen en uitdrukkingen en innerlijke gesteldheid; lichaamontspanning;
    2. Ontdekken en leren toelaten en herkennen van eigen emoties en die van anderen, en daarmee leren omgaan; leren van verschil tussen gedachten en emoties;
    3. Ontwikkelen van intellect, opgevat als instrument tot zelfontdekking en expressie, waarmee vragen aan jezelf kunnen worden opgespoord en gesteld;
    4. Ontwikkelen van een geconcentreerde en meditatieve wijze van leven, die voorwaarde is voor het van moment tot moment aandachtig aanwezig te zijn;
    5. Ontwikkelen van hogere functies zoals: intuïtie, wijsheid, gevoel van schoonheid, rechtvaardigheid, vreugde, moed, doorzettingsvermogen;
    6. Het ontdekken en ontwikkelen van het "Zelf" en het leren ervaren van de verbinding die dat vormt met het universum;
    7. Ontwikkelen van het respect voor jezelf, de ander, het universum;
    8. Tot slot educatie in humane relaties, waarvoor nodig is; een goede relatie met alle aspecten in jezelf ; van daaruit is harmonieuze omgang met en werkelijke betrokkenheid bij de ander in liefde  en met belangeloze aandacht mogelijk.

    Ik ben mij ervan bewust dat vele leerkrachten evenals de leerlingen gelijk zijn in hun spirituele armoede, mogelijk kan dat juist de aanzet zijn om een begin te maken, in die zin dat ze van elkaar kunnen leren. De lamme helpt de blinde, samen op zoek naar een hogere heilzaamheid. Dat is naar mijn mening de situatie waarin het onderwijs in het begin van de 21ste eeuw zich bevindt.

                                                                                   Jomeij.
    De volgende keer wil ik graag, zoals al eerder beloofd, een andere kijk op "eenzaamheid" geven dan de gebruikelijke.

    02-10-2006 om 00:00 geschreven door Jomeij

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 19/11-25/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Welkom op mijn blog
    Foto

    Zoeken in blog


    Foto

    Inzicht in jezelf is het belangrijkste.
    Foto

    Het denken kan alleen fragmenteren, het kan de "heelheid"niet aan. Het denken schiet hiervoor te kort. Vraag:nemen we de ware werkelijkheid wel waar of bestaat er nog een andere werkelijkheid? Lees hier later meer over op mijn blog.Jomeij.
    Foto

    Foto

    Het denken schept verdeeldheid onder de mensen, het denken kan de heelheid, en de daarmee verbondenheid, van de mensen niet aan. Het denken veroorzaakt en schept immers alle grenzen. Niet alleen tussen de landen maar ook in die van de relaties en in de persoon zelf. Jomeij.
    Foto

    Foto

    De honger en de armoede in de wereld wordt in stand gehouden door de armoede van de geest. Jomeij
    Foto

    Door het denken kan alleen bedachte vrijheid ontstaan.
    Foto

    Foto

    Het leven is zo simpel, je hoeft het alleen maar te leven. Jomeij
    Foto

    Foto

    Foto

    Voor ons betekent VREDE alleen nog het ontbreken van OORLOG.
    Foto

    Foto

    Moeten wij ons dan niet van de mens bevrijden?
    Foto

    Foto

    Foto

    Zij die menen dat de wereld en de kosmos een gescheiden bestaan leiden kennen zichzelf niet
    Foto

    Foto

    Abbé Pierre: " Armoede is niet de schuld van God".
    Foto

    De oorzaak van angst is vaak bekend.
    Foto

    De angst is angstaanjagend.
    Foto

    Foto

    Heb lief al wat leeft.
    Foto

    Foto

    Nee, wat is democratie?
    Foto

    Ook met politieke ruimte is er geen democratie.
    Foto

    Alle politieke partijen dienen stevig te worden opgesloten.

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!