En iemand vroeg mij wie ben jij? Ik antwoordde: ik ben Joop. dat is je naam zei hij maar wie ben je? Ik vertelde hem mijn beroep. Maar zei hij dat is je werk Maar wie ben jij? Ik gaf hem 1000 antwoorden, Maar hij bleef zijn vraag herhalen. Uiteindelijk gaf ik hem mijn laatste antwoord: Ik weet niet wie ik ben. Ga dan op zoek zei hij. Wat kon ik doen? Het negeren? Jomeij.
We spreken van wereldbeelden, we spreken van godsbeelden. Ontmoeten wij mensen elkaar wel echt of ontmoeten wij alleen de beelden die wij van hen maken? Mensbeelden ? Jomeij
Het pad dat we nemen zal voor iedereen verschillend zijn. De zoektocht naar waarheid heeft op een ieder van ons een verschillende uitwerking. Ik beschrijf alleen dat van mij. Jomeij
Keuzevrijheid? Ben ik vrij als ik moet kiezen?
Godsdienstvrijheid:met dank aan al die oorlogen in het verleden, met al dat geweld in het heden? Ook in de toekomst zal zich dit herhalen.Wij leven immers het verleden. Is dat vrijheid. Jomeij.
Eenzaamheid is een uitnodiging om te onthechten.
We hebben de Christelijke waarde ingeruild voor de waarde van de Euro.
Klimaatverandering schijnt niet aan God maar aan de mens te liggen.
Microkosmus en macrokosmus: Wat boven is ,is ook beneden;inzicht van de hermetische filosofie.
Uit de religie:Uit het onze vader; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Armoede is relatief zo sprak de minister van finaciën en hij flipperde vrolijk verder op zijn flipperkast.
Bijvoorbeeld door onbekende angsten
Agst is te lezen in de ogen.
Ook dieren kennen de doodangst
Democratie? Kennen wij niet.
Wij onderzochten of het volk een bindend referendum wil.99% zegt ja!! graag.
Zoeken naar waarheid.
het geheel is meer dan de delen.
19-10-2007
Mijn derde wijze man.
Parlementaire democratie politiek van de macht.
Beste Joop,
Het is een uitdaging voor mij om in te gaan op jouw vraag om advies te geven met betrekking tot het openen van een website die de bevolking in staat stelt hierop te reageren en een handtekening te plaatsen voor een bindend referendum. Vind ik dat ik je moet adviseren dat nu wel of niet te doen?Eigenlijk is jouw "ik eis een bindend referendum voor mijn stem" een directe oproep aan de slaafse - volgzame - kiezer omveel meer eigen verantwoordelijkheid te nemen. Ik vraag me af of deze kiezers hier wel op zitten te wachten? Politieke - slaafse - volgzaamheid is weliswaar niet aangeboren maar aangeleerd, toch vindt het volk over het algemeen wel dat ze keuze vrijheid heeft en kunnen aangeven welke partij moet gaan regeren. Dit wordt hen bij iedere verkiezing niet alleen door de beroeps politici duidelijk gemaakt, maar vinden zij dit zelf ook. Ondanks dat men de keuze heeft wel of niet te gaan stemmen vinden zij dat je je democratische plicht moet vervullen. Het woord vrijheid verdient naar mijn mening dan ook eerst een verduidelijking. Wat versta ik onder vrijheid als deze gekoppeld wordt aan het begrip "parlementaire democratie". Deze vraag nu vind ik een zodanige uitdaging voor iemand die volkenkunde bestudeert, dat ik hier weken over heb lopen na te denken. Dat denken heeft het volgende opgeleverd: De eerste vraag die bij mij opkwam was deze; Is de democratie die wij kennen gebasseerd op de "Rede"? Zo ja, dan moet ik mij neerleggen bij wat politiek redelijk en haalbaar is. Wetende dat politiek die op rede gebasseerd is, altijd een kwestie van macht is. En als macht wordt georganiseerd, wordt zij per definitie een bedreiging voor het individu. Democratie is des te gevaarlijker, omdat "de stem van het volk", waar het om gaat bij parlementaire verkiezingen, de illusie wekt dat het om mijn stem gaat. Absolute vrijheid kan dan ook niet bestaan in een politieke democratie die berust op de "Rede". Maar kunnen wij ons nog wel een politiek voorstellen zonder macht? Ik doel dan op een politiek zuivere rechtvaardigheid. Een samenlevingsmodel waarin ieder individu verantwoordelijk is voor elk ander individu. Het zogenaamde heternome samenlevingsmodel. Democratie is immers niet meer dan een optelsom van egoïstische individuen. De egocentrische behoeften blijven een centrale rol spelen, zeker als het om een ideologische strijd gaat zoals bij partij politiek. Een hogere fase in de maatschappelijke ontwikkeling wordt bereikt als dit egocentrisme het veld ruimt voor verantwoordelijkheid en openheid voor de ander. De andere mens wordt hier beschouwdt als een volstrekt eigen persoon; dit wil zeggen dat hij zo anders of heteronoom is, dat ik hem geweld aandoe als ik hem probeer te begrijpen vanuit mijn eigen denkkaders en waardesystemen. Ik doe hem geweld aan, zodra ik hem gebruik om winst te maken of zodra hij het voorwerp wordt van mijn begeerte. Het uitgangspunt van dit samenlevingsmodel is dat slechts van rechtvaardigheid, gelijkheid en vooral ook broederschap sprake is. Als het recht van de sterkste wordt vervangen door verantwoordelijkheid voor de ander. Heteronomie kan daarom nooit samen gaan met de "gevestigde" orde. De enige rol die de staat kan worden toebedeeld, is die van beschermer van zijn burgers tegen geweld en egocentrisme. Verder mag de staat geen verantwoordelijkheid dragen, omdat de verantwoordelijkheid slechts een zaak van individu tot individu is. Waar halen politici het recht vandaan mijn verantwoordelijkheid over te nemen? Misschien is het grootste kwaad dat de parlementaire democratie heeft aangericht, het feit dat de massa, het volk, haar verantwoordelijkheid afschuift naar de politiek. Een politieke democratie voortkomend uit de 'Rede"kent niet de verantwoordelijkheid van het innerlijke, het geweten, ze loopt altijd achter de feiten aan. Niet het milieu vraagstuk, niet het geweld en de oorlogen zijn de grootste vraagstukken die om een oplossing vragen, immers als het geweten, het innerlijke van de mens, wordt weggedrukt ontstaat deze desastreuze ontwikkeling van zelf en zal steeds sterkere vormen aannemen. Tot zover mijn bijdrage. Iedere bijdrage voor versteviging van een parlementaire democratie wordt door mij afgewezen. Jouw idee voor een beslissend referendum, waarvan je al zeker weet dat de gevestigde orde daar niet mee accoord zal gaan, omdat dit zal leiden tot machtsverlies van de politici en meer macht voor het volk, heeft dan ook allen mijn steun als dit kan worden gekoppeld aan rechtvaardigheid voortkomende uit het geweten van het individu. Ik weet niet of een volk dat is grootgebracht met een ideologie van de wetenschap en de "Rede"dit zal begrijpen. Maar ik geef onmiddelijk toe dat dit een begin kan zijn van een nieuwe politieke ontwikkeling. Het is het proberen meer dan waard. Met hartelijke groeten, W.H. Pelsammerriet.
Het denken kan alleen fragmenteren, het kan de "heelheid"niet aan. Het denken schiet hiervoor te kort.
Vraag:nemen we de ware werkelijkheid wel waar of bestaat er nog een andere werkelijkheid? Lees hier later meer over op mijn blog.Jomeij.
Het denken schept verdeeldheid onder de mensen, het denken kan de heelheid, en de daarmee verbondenheid, van de mensen niet aan. Het denken veroorzaakt en schept immers alle grenzen. Niet alleen tussen de landen maar ook in die van de relaties en in de persoon zelf. Jomeij.
De honger en de armoede in de wereld wordt in stand gehouden door de armoede van de geest. Jomeij
Het leven is zo simpel, je hoeft het alleen maar te leven. Jomeij
Voor ons betekent VREDE alleen nog het ontbreken van OORLOG.
Moeten wij ons dan niet van de mens bevrijden?
Zij die menen dat de wereld en de kosmos een gescheiden bestaan leiden kennen zichzelf niet
De oorzaak van angst is vaak bekend.
De angst is angstaanjagend.
Heb lief al wat leeft.
Nee, wat is democratie?
Ook met politieke ruimte is er geen democratie.
Alle politieke partijen dienen stevig te worden opgesloten.