En iemand vroeg mij wie ben jij? Ik antwoordde: ik ben Joop. dat is je naam zei hij maar wie ben je? Ik vertelde hem mijn beroep. Maar zei hij dat is je werk Maar wie ben jij? Ik gaf hem 1000 antwoorden, Maar hij bleef zijn vraag herhalen. Uiteindelijk gaf ik hem mijn laatste antwoord: Ik weet niet wie ik ben. Ga dan op zoek zei hij. Wat kon ik doen? Het negeren? Jomeij.
We spreken van wereldbeelden, we spreken van godsbeelden. Ontmoeten wij mensen elkaar wel echt of ontmoeten wij alleen de beelden die wij van hen maken? Mensbeelden ? Jomeij
Het pad dat we nemen zal voor iedereen verschillend zijn. De zoektocht naar waarheid heeft op een ieder van ons een verschillende uitwerking. Ik beschrijf alleen dat van mij. Jomeij
Keuzevrijheid? Ben ik vrij als ik moet kiezen?
Godsdienstvrijheid:met dank aan al die oorlogen in het verleden, met al dat geweld in het heden? Ook in de toekomst zal zich dit herhalen.Wij leven immers het verleden. Is dat vrijheid. Jomeij.
Eenzaamheid is een uitnodiging om te onthechten.
We hebben de Christelijke waarde ingeruild voor de waarde van de Euro.
Klimaatverandering schijnt niet aan God maar aan de mens te liggen.
Microkosmus en macrokosmus: Wat boven is ,is ook beneden;inzicht van de hermetische filosofie.
Uit de religie:Uit het onze vader; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Armoede is relatief zo sprak de minister van finaciën en hij flipperde vrolijk verder op zijn flipperkast.
Bijvoorbeeld door onbekende angsten
Agst is te lezen in de ogen.
Ook dieren kennen de doodangst
Democratie? Kennen wij niet.
Wij onderzochten of het volk een bindend referendum wil.99% zegt ja!! graag.
Zoeken naar waarheid.
het geheel is meer dan de delen.
09-11-2007
Mens en massa in politiek samenlevingsverband.
Een fase theorie.
Prof. Linda Hemelaar van Beesteren schrijft mij het volgende;
Beste Joop, ik wil jouw vraag aan mij alleen beantwoorden in termen van ontwikkeling. Ontwikkeling veronderstelt een reeks opeen volgende fase zoals bijvoorbeeld bekend is uit de ontwikkelingspsychologie.Deze individuele ontwikkeling kent een aantal fase waarin het proces van baby tot volwassene wordt beschreven.(baby - kind - puber - enz.) Ik zal hier niet verder ingaan op deze individuele ontwikkelingstheorie daar die genoegzaam bbekend is. Wel wil ik in het kort de principes beschrijven die aan de basis liggen van deze fase theorieën.
- De voorafgaande fase zijn noodzakelijk om de volgende fasen met goed gevolg te doorlopen. - De wijze waarop voorgaande fasen al of niet optimaal zijn doorlopen, zal de bereikbaarheid en de hoogte van de doelen in de volgende fase beïnvloeden. - Kenmerken en patronen die typisch zijn voor de volgende fasen duiken af entoe op.Terugval komt voornamelijk voor in steress - situaties en bij nieuwe, nog onbekende problemen. - De ontwikkeling kan asymetrisch verlopen, zodat men zich op bepaalde deelgebieden nog in de vorige fase bevindt. - De overgang van een fase naar een volgende fase gaat samen met een periode van onrust, spanningen, conflicten of pogingen om met nieuwe mogelijkheden te expermiteren. - Fasen in de individuele ontwikkeling zijn niet afhankelijk van de fase waarin de maatschappy zich bevindt, en omgekeerd.
Als men de fijf fase van de individuele ontwikkeling kent t.w: de fase van de magische eenheid, de fase van het genieten, de fase van de inperking, de fase van de subjectieve en daarna de fase van de ethische identiteit, zal men zien dat deze corresponderen met de volgende niveau's van de maatschappelijke ontwikkeling:
1. De primitieve gemeenschap: het stamverband en een animistisch geloof staan elke individualiteit in de weg. Het individu is volstrekt afhankelijk van de groep. Hij moet de voorgeschreven rolpatronen volgen en hij vindt slechts welbehagen in de schoot van de stam. Jacht en vivangst zijn de belangrijkste activiteiten om in het levenshoud te voorzien, dit accentueert de afhankelijkheid van het milieu. De natuur en de stam oefenen een magische kracht uit op het individu, dat zich in wezen niet differentieert van de buitenwereld. 2. Culturen met een min of meer georganiseerde economie: veeteelt en landbouw in familie of groepsverbanden en met gebruik van technieken en werktuigen, ontrukken de samenleving uit het gelaten ondergaan van wat de natuur te bieden heeft. De indiviuen worden minder afhankelijk van hun omgeving en leren de natuur te manipuleren of te bewerken. Ook de individuen kunnen zich van elkaar onderscheiden. De opbrengst van de landbouw en veeteelt is redelijk stabiel en voldoende. Bij meer opbrengst kan economische ruilverkeer tot stand komen. De ideologie die deze samenlevingsvorm schraagt, gaat samen met een ingewikkelde godencultus, die de differentiatie in de samenleving weerspiegelt. 3. De hiërarchische staatsvorm: ongebreidelde economische expansie en tegenstrijdige belangen voeren tot grote spanningen, van waaruit de sterkste naar voren treden. De levensruimte is beperkt sommige gebieden zijn vruchtbaarder dan anderen, en de opbrengsten wegen niet meer op tegen de groei van de bevolking. De strijd om de macht en het bezit resulteert in een staatsvorm, die berust op een strake hiërachie. Het totalitarisme wordt beschermd door de krijgsmacht, of in een obscuur politioneel apparaat. De totalitaire macht gaat samen met een geloof in een almachtige god, dat aan het staatshoofd macht heeft gedelegeerd. De ideologie staat verheven boven alle kritiek en uiters strak gehanteerd.
Daar de brief van prof. Linda nogal uitgebreid is lijkt het mij beter deze in twee delen weer te geven. De volgende fase gaat over in democratie, terwijl de vijfde fase het heteronome samenlevingsmodel aan de orde komt. Het leek mij goed om juist nummer 4 en 5 bij elkaar te houden. Volgende week dus het vervolg.
Het denken kan alleen fragmenteren, het kan de "heelheid"niet aan. Het denken schiet hiervoor te kort.
Vraag:nemen we de ware werkelijkheid wel waar of bestaat er nog een andere werkelijkheid? Lees hier later meer over op mijn blog.Jomeij.
Het denken schept verdeeldheid onder de mensen, het denken kan de heelheid, en de daarmee verbondenheid, van de mensen niet aan. Het denken veroorzaakt en schept immers alle grenzen. Niet alleen tussen de landen maar ook in die van de relaties en in de persoon zelf. Jomeij.
De honger en de armoede in de wereld wordt in stand gehouden door de armoede van de geest. Jomeij
Het leven is zo simpel, je hoeft het alleen maar te leven. Jomeij
Voor ons betekent VREDE alleen nog het ontbreken van OORLOG.
Moeten wij ons dan niet van de mens bevrijden?
Zij die menen dat de wereld en de kosmos een gescheiden bestaan leiden kennen zichzelf niet
De oorzaak van angst is vaak bekend.
De angst is angstaanjagend.
Heb lief al wat leeft.
Nee, wat is democratie?
Ook met politieke ruimte is er geen democratie.
Alle politieke partijen dienen stevig te worden opgesloten.