Het Toneelhuis De fusie tussen de Koninklijke Nederlandse Schouwburg uit Antwerpen en Blauwe Maandag Companie uit Gent. Luk Perceval en Stefaan De Ruyck oefenen respectievelijk de artistieke en de zakelijke leiding uit over een dynamisch ensemble dat in totaal uit meer dan 130 mensen bestaat. Het Toneelhuis beschikt in Antwerpen over twee theaters: de 19e eeuwse Bourlaschouwburg (ca.900 plaatsen) en Cinema Tokio (ca.100 plaatsen). Jaarlijks worden er ongeveer 240 voorstellingen gespeeld. Ook gaat het Toneelhuis op tournee langs verschillende grote, middelgrote en kleine zalen in ongeveer 70 steden in Nederland en België. Het gezelschap werkt met subsidies van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, de Stad Antwerpen, de Provincie Antwerpen en de Nationale Loterij, én wordt gesponsord door Radio 1, Humo en De Morgen. Het Toneelhuis bracht tot nu toe bijna 30 producties uit. Zowel spraakmakende bewerkingen van oude en nieuwe klassiekers (Shakespeare, Bernhard, Crommelynck, Schwab, Wedekind, Norèn, McDonagh en Shaw), als nieuw repertoire (Fabre, Decorte, Lanoye) en bewerkingen van toneelstukken, romans en novellen. In het seizoen 1999-2000 speelt Het Toneelhuis Franciska (van Wedekind in de regie van Luk Perceval), Talkshow (concept: Mark Uytterhoeven & Peter Van Den Eede; met teksten van Tom Lanoye), Circus Ronaldo in de Bourla, Kathalzen - Nooit meer zo mooi als vroeger (Pjeroo Roobjee bewerkt John Websters 'De Hertogin van Malfi' en Tom Van Dyck regisseert), De Legende van Ulenspiegel (scholenproject), marieslijk (in een regie van Jan Decorte), De Uitspreker (in een regie van Manou Kersting), Oedipus Rex (libretto naar Sophocles van Jean Cocteau, muziek: Igor Stravinsky, regie: Guy Joosten), Ivanov (Anton Tsjechov in een regie van Peter Seynaeve en Jorgen Cassier) en Aars! (Peter Verhelst bewerkt de klassieke Oresteia, Luk Perceval regisseert). Vanaf dit seizoen fungeert Cinema Tokio als tweede plateau. Het tweede plateau moet een stuwmeer worden van waaruit we projecten voorbereidend onderzoeken en tonen, interdisciplinair werken, en de dynamiek van de grote scène nieuwe impulsen geven. Tijdens seizoen 1999-2000 organiseren wij in Cinema Tokio daarom vijf 'investeringsprojecten' die respectievelijk werken rond het interdisciplinaire, de Vlaamse dramaturgie, de confrontatie tussen verschillende generaties acteurs, de introductie van een nieuwe regisseur, en de confrontatie tussen de hedendaagse roman en het theater. De projecten zijn: Chauncecleer (regie/concept: Tom Hannes), Nacht, de moeder van de dag (van Norèn in een regie van Stefan Perceval), Staat er haar op? (een voorstelling van de Zweep), Maria (regie: Karijn Sileghem) en Generation Vicks (concept: Stef De Paepe). Lees meer: http://www.netevents.be/nl/agenda/586/Het-Toneelhuis-Bourlaschouwburg/#ixzz1ub0CAZaG
Sinds Magda weduwe is,wil ze van haar grote villa een Pension makenZe krijgt daarvoor hulp van tante Bertha,haar klunzige man Gust en de poolse poetsvrouw Gracja.De klusjesman John,die vaak voor Gust in de bres moet springen,laat zich de wedijverende avances van Magda en Gracja graag welgevallen.Wanneer de chagrijnige rolstoelpatiënt meneer Verdonck en zijn verpleegster ook nog eens hun intrek nemen,gaan de poppen helemaal aan het dansen.Meneer Verdonck jaagt met zijn geklaag en commentaar iedereen de muren op.De dames ondervinden dat hij zijn handen niet kan thuishouden.ook Gust heeft verschillende ervaringen met hem.Ondertussen wil de nieuwsgierige verpleegster alles weten over de interne keuken van huize K.NUDDE.blijkt dat zij ook een oogje op John heeft.Dan is er ook nog het verjaardagfeestje van Gracja,met muziek van een verrassend koppel!!