WIE ZIJN WIJ? Mijn vrouw en ik zijn twee “oudere” senioren met een jong hart, vier kinderen en dertien kleinkinderen. We zijn beiden lid van een tafeltennis- en een wandelclub, genieten van klassieke muziek en moderne kunst. Ik speel af en toe piano in een nostalgisch salonorkestje, lees en praat graag over het heelal en ben sterk geïnteresseerd in veel aspecten van de Nederlandse taal en verkeers(on)veiligheid. Verder ben ik sinds 1995 bestuurslid van een zogenaamd "OKRA-trefpunt", een lokale afdeling van de grootste seniorenbeweging in ons land Vrouwlief schildert en tekent niet alleen, maar is ook een creatieve kokkin, houdt van bloemen en onderhoudt de tuin, naait graag en maakte vroeger avontuurlijke exploratiereizen naar Nepal, India, Mongolië, Atlasgebergte, … (is daar op mijn aandringen in 2005 mee gestopt). Ze leest snel en veel en houdt van Franse films.
oma tussen haar verfjes, kwastjes, papier, doek, javel enz.
Sommigen noemen me een kommaneuker (muggenzifter). Of ik die bijnaam verdien, moeten mijn bezoekers maar beoordelen. Op dit blog wordt in elk geval niet geneukt, misschien wel geluld (voor het eerste bestaan andere wipsites, pardon, websites). Op dit blog schrijf ik zowel persoonlijke “dagboek-notities” als commentaren, ernstig of luchtig, op uiteenlopende onderwerpen. De afbeeldingen zijn – tenzij anders vermeld – meestal geschilderd of op computer getekend door mijn echtgenote, waarbij haar 12 jaar academie-opleiding en workshops goed van pas komen. Tot eind 2008 toonde ze haar creaties trouwens op een eigen blog: http://blog.seniorennet.be/computeroma maar ze ziet meer in één gezamenlijk blog voor ons beiden.
28-11-2007
Dank u, meneer Google!
(koppeltje 3, computertekening door computeroma)
Dank u, meneer Google! Als iemand mij vraagt naar mijn blog-adres (kommaneuker) of dat van mijn eega (computeroma), dan is het verdraaid goed opletten geblazen om de moeilijk te onthouden volledige naam ( http://blog.seniorennet.be/kommaneuker resp. http://blog.seniorennet.be/computeroma ) helemaal correct te dicteren en/of op te schrijven; we weten allemaal dat het minste foutje of een spatietje desastreus kan zijn. Maar ja, dat is het lot van bloggers en andere internetters en we zullen ermee moeten leren leven. Hoewel. nieuwsgierigheidswijze (zoek dat woord niet in de Van Dale! ) heb ik eens gewoon het enkele woord kommaneuker ingetikt op Google en warempel: de allereerste link verwees direct naar mijn blog! Overmoedig geworden probeerde ik hetzelfde met computeroma en jawel: weer helemaal bovenaan, van de eerste keer! Die snelle service door Google is natuurlijk te danken aan het feit dat onze blognamen tamelijk uniek zijn. Maar wat er ook van zij, zodra we vermoeden dat een kandidaat-blogbezoeker zich in die moeilijke naam van onze blogs wel eens zou kunnen verslikken, raden we hem/haar aan, gewoon het woord kommaneuker of computeroma te onthouden en in te tikken op Google.
TOE(kom)MAATJE. Kunst of Nep? Drie bezoekers van het Londense Tate Modern museum zijn onlangs in een nieuw kunstwerk gevallen (GVA): het (niet omheinde) werk was nl. een gevaarlijke, 90 cm. diepe spleet van 167 meter lang. Nu heb ik niks tegen moderne kunst, integendeel zelfs: I love it! Maar soms vraag ik me af waar de grens ligt tussen een eerlijk streven naar kunst (zoals b.v. computeroma?) en pogingen van een handige jongen die bepaalde snobs wil beetnemen door idiote vondsten voor te stellen als kunst.
Als oprecht overtuigde Vlaming doe ik al 167 dagen eerlijke pogingen om de regeringsvorming te volgen maar kan er geen touw meer aan vastknopen (wie nog wel trouwens?). Bij welke (journalistieke) bron kan ik b.v. nog terecht om te weten welke politicus wat gezegd heeft? Als een Vlaamse onderhandelaar zegt dat Madame Non voortdurend nieuwe eisen stelt of tegenstrijdige dingen zegt, waarom krijg ik dan geen voorbeelden te horen? En omgekeerd: als die knappe Mme Milquet hetzelfde beweert van de Vlamingen, waarom geeft het mens dan geen voorbeelden? Of luister ik gewoon slecht? Ik begin in elk geval meer en meer te vrezen dat Vlamingen en Franstaligen gewoon veel te éénzijdig door de media over elkaar worden voorgelicht, met alle misverstanden van dien. Voorbeeld: de Franstaligen waren er blijkbaar van overtuigd dat de meeste Vlamingen eigenlijk het einde van België willen; wat verklaart anders hun verbazing toen het Vlaamse parlement vorige week een motie in die zin met een flinke meerderheid verwierp!Wie maakt de Franstaligen nu eens wijs dat de Vlamingen helemaal (nog ) niet tegen België zijn, maar dat ze een ander België willen, met b.v. een meer transparante solidariteit met de Walen. Ik zou nog veel meer over het onderwerp willen schrijven maar dan komt mijn blog vandaag niet meer klaar, en morgen is het misschien weer achterhaald en heb ik de hele avond voor noppes zitten klunzen.
TOE(kom)MAATJE.Hoi, ik ken weer een nieuw liedje! Met die welkomstgroet valt onze 15-jarige kleindochter J. regelmatig bij ons binnen, gewapend met een map (kinder)liedjes die haar mama (onze dochter) ooit als notenleer-lerares heeft samengesteld. J. zet zich dan achter de piano en begeleidt zichzelf bij een of meer liedjes uit de map. En als de begeleiding wat te moeilijk is, dan mag opadie taak overnemen en kan kleindochterlief zich helemaal concentreren op het liedje zelf. Dat zijn heerlijke momenten!
Mozart for babies. Aldus de titel van een Kruidvat-cdtje dat ik vandaag voor mijn verjaardag van mijn dochter kreeg Niet dat zij vond dat opa weer tot het niveau van die piepjonge doelgroep was teruggekeerd maar omdat ze weet dat de titel Mozart for Babies mij als muziekliefhebber zou intrigeren. En eigenlijk ook wel omdat ze zelf ook nieuwsgierig was. Ik heb het plaatje (dat volgens de hoestekst contains special baby-friendly arrangements of favourite Mozart compositions, en that young children increase their brain development when they listen to Mozart) onmiddellijk opgezet en ik moet toegeven: ik kan me inderdaad zeer goed voorstellen dat deze speciale rustgevende bewerkingen een gunstige invloed hebben op borelingen (of zelfs ongeboren kinderen). De arrangementen en de gebruikte instrumenten doen denken aan de liefelijke speeldoos-achtige melodietjes waarmee zachtjes bewegende wieg-figuurtjes soms gepaard gaan.En in mijn beoordeling ga ik zelfs een stap verder: zelf vond ik deze Mozart for babies ook echt leuk om naar te luisteren, maar toen ik dat aan mijn dochter zei, keek ze mij bezorgd aan: oei Pa, je maakt me ongerust!!
TOE(kom)MAATJE. Naast mijn belangstelling voor muziek, taal en nog wat andere afwijkingen, ben ik ook al sinds mijn kinderjaren steeds gefascineerd geweest door sterren, planeten, zwarte gaten, oerknal enz. In een prachtig geïllustreerd boek dat ik onlangs kocht, las ik dat wij en het sterrenstelsel Andromeda elkaar naderen met een gigantische snelheid, nl. tientallen of zelfs honderden kilometers per seconde (!) Een alles vernietigende botsing is dus onvermijdelijk, maar voorlopig hoeven we ons nog niet ongerust te maken: volgens een ruwe schatting van de astronomen zal die gigantische clash plaats hebben over één tot drie miljard jaar Oef.
Eind jaren 50 volgde ik pianoles aan de toenmalige Muziekschool van Sint-Niklaas. Ik had toen nooit kunnen denken dat een halve eeuw later op diezelfde Academie een flink deel van mijn nageslacht les zou volgen (of geven!). Zo was er voorbije zondag in het auditorium van de academie t.g.v. haar 125-jarig bestaan een aperitiefconcert door leraren van de academie. Onze zoon (leraar viool) en onze kleindochter (lerares piano) gaven een prachtige uitvoering van een viool-/pianosonate van Brahms; het was lang geleden dat wij vader en dochter nog eens samen hadden horen spelen. Wij vonden het werkelijk schitterend (uiteraard!) maar ook de rest van het publiek genoot duidelijk met volle teugen. Tussendoor mochten/moesten we ook nog wat blabla van een viertal prominenten aanhoren, van wie alleen de academie-directeur het publiek kon bekoren met een korte en geestige toespraak. De andere drie hielden het oersaai; een vertegenwoordiger van de Overheid werkte het publiek met zijn speech van meer dan twintig minuten danig op de zenuwen, blijkbaar niet beseffend dat de mensen waren gekomen om te genieten van muziek en niet om te luisteren naar een droge opsomming van allerlei cijfers en statistieken.
TOE(kom)MAATJE. Ik houd van mijn taal maar desondanks (of juist daarom!) ben ik geen taalpurist. Een taalpurist is immers iemand die een ziekelijke afkeer heeft woorden die wijzen op een vreemde herkomst. Iedere taal ondergaat onvermijdelijk invloeden van buitenaf, en krampachtige pogingen van taalpuristen om die vreemde woorden consequent te vervangen door oorspronkelijke (?) alternatieven, zijn bij voorbaat tot mislukken gedoemd. In het blad Ons Recht vond ik een leuk voorbeeld van wat je kan krijgen als je een normale tekst wil zuiveren van vreemde invloeden: de zin de premier zei dat het land in deze fase niet gediend is met het fanatisme, noch met het fatalisme van zijn ministers i.v.m. de meest elementaire faciliteiten wordt dan: het bewindshoofd zei dat het land in deze ontwikkelingstrap niet gediend is met de geestdrijverij, noch met het noodlotsgeloof van zijn bewindsmannen i.v.m. de meest hoofdstoffelijke inschikkelijkheden
Slaap Lekker! Onlangs ging de telefoon; computeroma nam op. Mevrouw, u spreekt met Klaas Vaak van de firma Slaap Lekker. Hebt u vijf minuutjes tijd om enkele vragen te beantwoorden, dan krijgt u van ons 100 euro cadeau. Zulke telefoontjes maken ons altijd achterdochtig maar oma werd toch nieuwsgierig en dacht: och, baat het niet dan schaadt het niet. Dus ze beantwoordde enkele onnozele vragen over ons slaapcomfort (bedden, matrassen e.d.), de (vriendelijke) Klaas dankte haar en beloofde binnen enkele dagen terug te bellen in verband met het cadeau. En inderdaad, enkele dagen later nam ik de hoorn op en de heer Vaak vroeg mij of hij op een bepaalde avond het cadeau mocht komen overhandigen. Ik voelde al nattigheid maar Klaas verzekerde mij dat er geen enkele voorwaarde aan de beloning verbonden was, hij zou de afspraak trouwens eerst nog schriftelijk bevestigen en ik keek dus nieuwsgierig uit naar zijn brief. Twee dagen later lag de bevestiging in mijn brievenbus. Ik was benieuwd. En inderdaad, zoals ik verwacht had, week de inhoud van de brief nogal af van wat ons was voorgespiegeld. Om te beginnen zou ik geen 100 euro krijgen, maar slechts een waardebon (?) bij eventuele aankoop van hun product(en). Bovendien moesten we ten minste vier gasten uitnodigen om kennis te maken met meneer Vaak, zijn firma Slaap Lekker en haar ruim assortiment. Even bekroop mij de lust om niet te reageren, en gewoon te wachten tot Klaas zich vol verwachting maar tevergeefs aan mijn voordeur zou melden met zijn folders en ander reclamemateriaal. Ik zou hem beleefd maar kordaat duidelijk gemaakt hebben dat dergelijke misleidende praktijken misschien succes kunnen hebben bij al te goedgelovige eenvoudige lieden maar dat ik net iets te verstandig ben om in die val te trappen. Maar ik hield mijn slecht karakter in toom en stuurde onmiddellijk een e-mail naar de fa. Lekker, dat ze zich de moeite van een nutteloze reis konden besparen.
TOE(kom)MAATJE. Antwerps, de oertaal! Spraken Adam en Eva een soort Antwerps met elkaar? De hofarts van keizer Karel, Johannes Goropius Becanus (1519-1573), dacht van wel. In zijn boek Origines Antwerpianae (De oorsprong van Antwerpen) onderbouwt hij zijn theorie met bijbelse, historische en taalkundige argumenten. Hoe die klinken, kunt u vernemen van Toon van Hal. Voor het Atlasprogramma rond inburgering en diversiteit geeft hij op vrijdag 23 november om 19.00 uur de lezing 'Het Antwerps, wereldtaal, oertaal'. Adres: Atlas, Carnotstraat 110, 2060 Antwerpen. De toegang is gratis..(bron: Taalpost 724)
(hiernaast een olieverfschilderij van computeroma uit haar jonge academiejaren; eigenlijk had het een schilderij van een gorillamoeder met haar jong moeten zijn, dat ergens op onze zolder moet liggen het schilderij bedoel ik - tussen tientallen andere doeken uit die tijd)
Mens en gorilla zijn voor 98% genetisch identiek, las ik al vaker maar kon het moeilijk geloven. Maar in Gazet van Antwerpen van gisteren 10.11 werd het nog maar eens bevestigd. Toch ben ik nog steeds niet overtuigd. Als ik een dierentuin bezoek maken ze mij niet wijs dat het verschil tussen mens en aap maar 2% is. Ik zal me in elk geval nooit vergissen en een bezoeker voor een gorilla houden. Hoewel, soms
TOE(kom)MAATJEVan Belgacom ontving ik onlangs via e-mail een vriendelijk verzoek om deel te nemen aan een tevredenheidsonderzoek door het invullen van een vragenlijst. Enkele minuten later volgde nogmaals hetzelfde verzoek en weer even later nog eens; kortom, binnen een half uur kreeg ik niet minder dan ZES keer dezelfde vraag. O ja, de enquête kaderde in het voortdurend streven van Belgacom naar meer efficiency.
(hiernaast een abstracte computercreatie, "vlekken", gemaakt door computeroma met het tekenprogramma "Painter Classic")
Inderdaad, ik heb een ZonA (trouwens ook een zoon B en een zoon C, maar dat terzijde) en zon zona is knap vervelend, al mag ik volgens sommigen nog niet klagen: ik ben niet echt ziek maar voel me geradbraakt (alsof ik griep heb) en op sommige plaatsen voelt mijn huid alsof ik me verbrand heb. Lang staan (afwas! ) of zitten (computer ) is er niet bij. Op doktersadvies moet ik inspanningen (in ruime zin) voorlopig zeker vermijden, wat betekent dat ik enkele dingen heb moeten annuleren. Het ergste vind ik wel dat ik een bezoek aan het Cirque du Soleil in Antwerpen moet laten vallen, waarvoor we van onze kinderen als huwelijksjubileumcadeau twee toegangskaarten hadden gekregen. Nu zal onze dochter in mijn plaats samen met computeroma van de voorstelling (Varekai) kunnen genieten.
À propos, ik ontdekte dat de wetenschappelijk term voor zona blijkbaar herpes zoster is; het betekent dus allebei hetzelfde maar toch denk ik dat ik vanaf nu die tweede term ga gebruiken, want geef toe: als je dan toch iets moet mankeren, maak je met een herpes zoster toch meer indruk dan met een banale Zona.
TOE(kom)MAATJE. De producers van de nieuwe StarTrek-sciencefictionfilm zoeken figuranten met een misvormd gelaat (GVA 8.11). Ik zal hen wijzen op mijn blog van 4.11; als ze daar mijn zelfportret zullen zien, moet ik toch een goeie kans maken!
Zelfportret (fase 1). Toen ik deze willekeurige krabbel met het tekenprogramma Paint van Windows op het scherm muisde, had ik nog geen idee waar ik naartoe wou. Ik had dus ook nog geen titel; hoe die tot stand kwam, vertel ik in de laatste fase (6).
Zelfportret (fase 2) Ik besloot om met de verfpot van Paint enkele gesloten sectoren van de krabbel uit fase 1 op te vullen met wat basiskleurtjes. Hiernaast het resultaat.
Zelfportret (fase 3) Ik probeerde vervolgens een poppetje te tekenen maar dat werd een nationale ramp: oordeel zelf. Een kleuter kan het beter (om van computeroma nog te zwijgen). Maar goed, het gedrocht stond er nu eenmaal en ik liet het maar zo. Over naar de volgende fase: wat zou ik doen???
Zelfportret (fase 4) Voor deze fase kopieerde ik de griezel uit fase 3 naar mijn klembord en plakte hem op twee plaatsen in mijn meesterwerk, het resultaat ziet ge hiernaast.
Zelfportret (fase 5) Ziezo. En dan nog wat rechthoekjes, scheefhoekjes en ovaaltjes tekenen en een paar onnozele vegen in verschillende kleurtjes over het scherm uitstrooien en voilà: hier ziet ge wat er van komt.
Zelfportret (fase 6) Ik wou eens testen wat er gebeurde als ik met de zwarte verfpot van Paint een muisklik gaf op een willekeurige plaats in mijn kunstwerk. Wham! De verf verspreidde zich ogenblikkelijk overal waar ze niet door een lijn werd tegengehouden. Resultaat: pure kitsch natuurlijk, en met deze finishing touch vond ik het dan ook welletjes.
Computeroma, die op dat moment over mijn rug kwam toekijken, vond mijn creatie een goed gelijkend zelfportret. Dat kon dus twee dingen betekenen: ofwel was het een compliment voor mijn plotseling opgedoken talent als portretschilder (??????????) ofwel vindt ze mij inderdaad zo monsterachtig lelijk als mijn euh geesteskind dat ge hier ziet. Nu ben ik allesbehalve een knappe Adonis (nooit geweest trouwens) maar zóóó afschrikwekkend?, ik hoop van niet
Maar in elk geval had ik nu tenminste een titel voor mijn Paint-experiment.
TOE(kom)MAATJE. Pinanti is Pinanti Cup. Mijn krant GVA van 30.10 wijdde ruim aandacht aan dit voetbalfestijn voor jonge voetballers. Het woord pinanti is overigens allesbehalve Vlaams maar wel een oer-Hollandse verbastering van het Engelse Penalty. In een héél ver verleden heb ik als jeugdspelertje van een zevenderangs (Hollands) foebelclubje ooit de enige goal van mijn leven gescoord en dat was via een Pinanti! Ik denk dat de Nederlanders al lang niet meer spreken van een Pinanti en vind het daarom wel grappig dat het woord uitgerekend hier in Vlaanderen weer opduikt.
GRAAG UW COMMENTAAR op mijn schrijfsels! Laat me vooral weten wanneer u het ergens mee oneens bent. Ik ben trouwens niet bang voor kritiek, integendeel: het kan me aanmoedigen om (beter) na te denken voordat ik iets schrijf. Ik krijg liever kritiek dan nietszeggende plaatjes of andere (goedbedoelde) “boodschappen” die niks met mijn blabla te maken hebben.
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
De meeste afbeeldingen uiterst LINKS zijn FOTO'S van schilderijen (op papier, doek of andere materialen) die vrouwlief in haar schildersatelier gemaakt heeft. In deze RECHTERkolom staan afbeeldingen die ze op computer heeft getekend. U kan er ook vinden op haar eigen seniorennet-blog ("computeroma") maar de laatste tekeningen daar dateren van 27.10.2008: ze haat nl. de rompslomp van een eigen blog.... Maar gelukkig mag ik op mijn blog af en toe een of meer van haar creaties tonen. Ze inspireert zich meestal op het familiealbum, foto’s uit de media of bestaande kunstwerken, maar ze houdt niet van braaf copiëren en het eindresultaat wijkt dus nogal eens af van het origineel en benadert soms zelfs het abstracte, waarbij ze haar aangeboren kleurgevoel de vrije loop laat (tijdens haar academie-opleiding kreeg ze daarvoor felicitaties).