Afval sorteren: waarom makkelijk als 't ook moeilijk kan?! Na elke ophaalronde van de blauwe PMD-afvalzak in mijn gemeente zie ik op tal van plaatsen "geweigerde zakken" staan, voorzien van een grote sticker met (aan de achterkant!) meer informatie over de vastgestelde fout(en). (zie foto's)
Maar... oeps, klein probleempje: de klant moet zelf raden welke concrete fout(en) de ophalers hebben vastgesteld. Zo moet hij bijvoorbeeld onder meer kiezen uit een hele reeks afbeeldingen, die stuk voor stuk bijna volledig verborgen zitten onder een dik rood kruis!
Een jaar geleden heb ik het verantwoordelijke afvalbedrijf al eens per e-mail gesuggereerd om de stickers lichtjes aan te passen zodat de ophalers bijvoorbeeld een cirkeltje kunnen zetten rond de fout(en) die ze hebben vastgesteld. Antwoord van de maatschappij: "wij dringen er bij de inzamelaars op aan dit aan te duiden op de zak voor zover mogelijk". Een jaar later is er - zoals ik na deze flauwe reactie al vreesde - nog helemaal niks veranderd; zowel de ophalers als de milieubewuste burger worden dus gewoon genegeerd en ontmoedigd vanuit de meest onverwachte hoek! Anders gezegd, het huidig systeem bereikt precies het tegenovergestelde van wat het beweert te bevorderen!
Foto 1 links toont alleen de voorkant van de sticker, die de klant eerst moet verwijderen om meer details te "ont-dekken" (letterlijk!) op de andere 2 afbeeldingen achter de sticker
|