Wij vertrokken om 8 u 55 met een licht zonneke, doch met een frisse temperatuur. Na een kwartier reden wij Nederlands Limburg binnen in Ottersum, waar een foto van de groep fietsers genomen werd aan het huis in de Kleefseweg, 51, omdat er tegen de zijgevel van dit huis een lavabo met spiegel erboven aangebracht was.
Na 38 km passeerden wij Volkel-vliegbasis waar verschillende zweefvliegtuigen geparkeerd waren. Omdat het om 10 u 40 begon te regenen in Volkel hadden wij onze regenjassen aangetrokken.
Na 53 km hadden wij aan de Gamma in Veghel onze lange broeken aangedaan om geen koude spieren te krijgen.
Om 12 u 20 hielden wij middagpauze in snackbar "Eetplezier" in Best en wij aten daar fritten met stoofvlees. Opgewarmd reden wij om 13 u verder naar Poppel waar een laatste tankbeurt was bij Mieke Pap. Toen hij wilde vertrekken stelde Jos B vast dat zijn achterband lek was en deze werd in spoedtempo vervangen door Jan. Daar werden de gele truien door de fietsers en de groene truien door de begeleiders aangedaan en dan volgde de tocht verder naar de Gelmel in Hoogstraten, waar wij aankwamen om 16 u na een rit van 125 km tegen een gemiddelde van 25 km/u.
Wij werden hier hartelijk verwelkomd door onze partners, kinderen, kleinkinderen, vrienden en sympathisanten. In de Gelmel werden tussen talrijke potten en pinten de reisverhalen verteld en dan naar huis. Einde goed alles goed en hasta la vista.
Wij vertrokken om 9 u met lange broeken gezien de frisse temperatuur van ongeveer 13° C. Praktisch gans de voormiddag reden wij in de regen met sterke wind op kop.
Om 12 u kwamen wij kletsnat aan in Ahaus waar sommigen verse kledij aantrokken en waar wij een kebab aten in pizzeria Nahrin en de uitbater had nog slechts drie koffies, zodat thee de hoofddrank werd.
Om 13 u reden wij verder en het zou de ganse namiddag droog blijven en om 14 u passeerden wij de Nederlandse grens voorbij Vreden (D) in Winterswijk (NL).
Het fingerspitzengefühl van Wim zorgde er voor dat er een drinkstop was in Lintelo onder het afdak van Koel- en vrieshuis Lintelo BV uit de wind, immers bij onze aankomst daar was er een fixe regenbui. Wij aten daar wafels, rijstpap en chocolade en om 15 u 30 konden wij verder rijden, daar de regen opgehouden had. Er was nog 40 km te rijden.
Onze laatste begroeting van de begeleiders was om 16 u 15 in Netterden (NL) met nog 23 km voor de boeg en na 3 km reden wij via de Emmerichstrasse terug op Duitse bodem.
Wij arriveerden om 17 u 25 in Kleve in Parkhotel Schweitzerhaus na een natte en winderige rit van 136 km tegen gemiddeld 22,5 km/u.
Bij aankomst was het grote kuisbeurt van onze fietsen en daarna lekker douchen.
Om 19 u 30 was er een diner met varkensfilet en chocolade-mousse. Daarna was er pils en weizen naar hartelust betaald door kamer 153 bewoond door de kassier Jos V L.
Wij vertrokken om 8 u 45 met felle wind in ons
nadeel. Na een half uurtje passeerden wij het Weserstadion van Werder Bremen.
Dan was er af en toe wat lichte regen en om 10 u 50 was er een drinkstop met een
wafeltje aan de Lidl in Harpstedt na 38 km.
Rond 11 u 45 kregen wij een stortbui en konden wij schuilen in de boerderij van
Paula en Heini Feldhaus in Goldenstedt,welk koppel 50 jaar gehuwd was en die trakteerden
met koffie met koekjes en met snaps met worst. Dan was de regen opgehouden en
reden wij verder tot Vechta waar wij om 13 u onder het afdak van een leegstaand
winkelpand ons middageten, nl. boterhammen met saucisse, kaas en chocolade, gebruikten.
Het was te merken dat de honger al grotendeels gestild was na het boerderijbezoek
en Wim merkte op dat de fietsers een nieuwe sponsor hadden, nl. Borrelmans.
Met nog 58 km te rijden op weg naar Alfhausen hadden wij een laatste drinkstop
met cake aan het riviertje Tiefe Hase. Jos B bundelde hier al zijn krachten en
reed verder met het ganse peloton tegen de in zijn aangezicht beukende wind.
Dré reed nog eens plat en met nog ongeveer 15 km te rijden kregen wij nog
een zware regenbui en de regen bleef aanhouden tot aan onze aankomst in hotel
Stratmann in Hörstel-Riesenbeck om 17 u 50 na een rit van 158 km tegen een
gemiddelde van 22,8 km/u.
Daar wij kletsnat waren, was het eerst douchen en om 19 u 15 was het diner met
kalkoen met penne en chocoladepudding. Daarna was er een partijtje kegelen en
slaap wel.Morgen staat er Riesenbeck – Kleve op het programma route
Wij vertrokken om 8 u 40 met lichte regen, die na een uurtje ophield en daarna
begon de zon zelfs lichtjes te schijnen.
Rond 10 u 45 reden wij vlot door Hamburg-stad met de gps. De begeleiders reden
hier echter een beetje fout ten gevolge van twee raceden Porschen die de weg versperden.
Om 11 u 10 deed Wim TUUT met de claxon van de Martens-camionette die toen in Eissendorf
2.000 km gereden had.
Onze tocht verliep vlot tot wij rond 13 u twee fixe regenbuien kregen en waarna
weer opklaring met zonnetje kwam.
Pas om 13 u 15 na 83 km was het etenstijd langs de wegrand in Wistedt.
De laatste begroeting met onze begeleiders was juist voor Rotenburg.
Ongeveer 15 km voor de eindbestemming had Frans nog een lekke band en 2 km voor
't einde reden zowel Frans als Jos B plat en dus bereikten wij slechts om 16 u
45 het bikehotel Am Steendamm in Oyten na een rit van 145 km tegen 22,6 km/u gemiddeld.
Om 19 u 15 was het BBQ met nabespreking met een pint en dan naar bed.
Alvorens te vertrekken hebben wij ons petje gepast, dat wij gisteren
avond gekregen hadden in Munk Stuen - de enige herberg in Maribo - waar wij ons
slaapmutske gedronken hadden. Dan werd er gestart om 9 u nadat er enkele regendruppels
gevallen waren en later zou de zon nog gaan schijnen.
Na 18 km bereikten wij Rödbyhavn waar wij de overzetboot namen naar Puttgarden.
De overtocht van de Baltische zee begon om 10 u 15 en duurde 45 minuten. Op deze
boot aten wij een koffiekoek met een tasje koffie. Dan waren wij terug in Duitsland
en wij reden daarna over de lange Felmarnsundbrücke, zijnde een brug over
de Oostzee, naar Grossenbrode.
Om 13 u 15 was het etenstijd aan een ontmanteld benzinestation in Lensahn.
Daarna heeft Frans twee maal plat gereden tussen Lensahn en Sarkwitz, waar er
een laatste drinkstop was om 15 u 50 en waar Frans zijn achterwiel vervangen had.
Juist voor Reinfeld moesten wij halt houden voor een treinbareel en na ongeveer
20 minuten wachten, nadat er al een trein gepasseerd was en niettegenstaande de
bareel gesloten bleef, zijn wij dan maar door de afgesloten overweg verdergereden.
Ongeveer 2 km voor onze eindbestemming kregen wij nog een stortbui en om 17 u
45 bereikten wij het Best Western Grand City Hotel Oldesloe na een rit van 142
km tegen gemiddeld 24,7 km/u.
Het diner om 19 u 30 bestond uit groentensoep, varkensfilet en tiramisu. Daarna
nog wat napraten aan de bar en dan slaap wel.
zondag 5 juni tot maandag 20 juni 2011Wij vertrokken
met de zon in de lucht om 8 u 55 en wij reden voorbij de brouwerij Carlsberg.
Wij volgden een lange rechte weg en om 11 u 30 gingen wij onze boterhammen eten
aan een bosrand in Ronnede. Jos B kreeg hier krampen in zijn bil en na een massage
kon hij de tocht verderzetten. Hier passeerde ons een lopend koppel, waarvan
de man een bagagekarretje voortduwde.
Om 13 u 30 hielden wij een drinkstop juist voor de lange brug over de Storstrommen
die ons van Vordingbord naar Orehoved bracht.
Een laatste tussenstop was er in Guldborg met nog 26 km te fietsen.
In Saksköbring zagen wij eindelijk nog eens een industriezone met de grote
suikerfabriek Nordec Sugar.
Wij bereikten Hotel Maribo Söpark al om 15 u 15 na 135 km met een gemiddelde
snelheid van 25,2 km/u.
Dan was er een frisse Carlsberg op het terras achter het hotel uitziende op
een prachtig meer.
Om 19 u volgde ons diner in het hotel met kreeftsalade,kip en een aardbeisorbet.
Daarna nog wat napraten en tot morgen.
Morgen staan er 160 km op de agenda van Maribo-Bad
naar Oldesloe
route
Tijdens deze rustdag waren Frans, Jos V L, Jan
en Nest het parcours van 14 km van het komende W.K. wielrennen gaan rijden en
dit liep langs prachtige villawijken en langs bossen. Na een lekke band van
Frans en Jan keerden zij terug naar het hotel na een rit van 50 km tegen een
gemiddelde van 22 km/u.
Ondertussen hadden Wim, Dré, Jos B en Jaan een stadswandeling gemaakt
van 10 u 15 tot 13 u 30 met bezichtiging van o.a. het centraal station, het
Tivoli-pretpark,de koninklijke bibliotheek, het koninklijk theater, Holmen's
kerk en Nyhavn met voorbijvarende boten met toeristen.
Wij stelden vast dat er in Kopenhagen vele fietspaden en fietsers zijn en dat
er overal fietsen van alle modellen staan en liggen en dit zijn nieuwe fietsen,
doch ook veel wrakken.
Na het eten van een grote pizza was het in de namiddag tijd voor het aankopen
van souveniers en daarna zijn de Nest, Jos V L, Wim en Jan met de metro naar
de beminnelijke zeemeermin gegaan om een kiekje met haar te laten nemen en dit
werd genomen door een Turnhoutse student ook hier op verlof.
Het avondeten, beefsteak met frites, werd genomen in het restaurant Red Strecher.
Daarna was er nog een pintje bier van eigen merk in Jernbanecafeen en dan welterusten.
Morgen rijden we terug richting België
en wal van Kopenhagen naar Maribo route
Om op tijd de veerboot in Aarhus te halen ontbeten
wij om 7 u en vertrokken wij om 7 u 5O. Wij reden in volle vaart naar Aarhus
om de veerboot van 8 u 3O naar Odden te kunnen nemen zodat zelfs rode lichten
genegeerd werden en na 17 km arriveerden wij daar twee minuten te laat en zagen
wij de boot afvaren. De volgende overtocht was pas om 11 u 30 en wij overbrugden
de wachttijd met lezen, slapen en een kaartje leggen. De boot van Mols-Linien
A/S bracht ons in Odden tegen 12 u 40 en op deze boot aten wij een broodje-worst.
Om 15 u hadden wij een drikstop in Asnaes met bespreking van de verder te volgen
route. Na 51 km hielden wij halt in Holbaek en herstelde Frans de kilometerteller
van Dré. Een laatste, doch dringende stop, was er juist voorbij Roskilde
ingevolge grote honger en dorst en de laatste sneden brood werden gretig verorberd
met saucisse en kaas en hier werd de eerste Red Bull gedronken, immers deze
moest terug vleugels geven aan Jos B. Toen was het nog 26 km naar Kopenhagen.
Wij kwamen daar aan in Hotel Ansgar om 19 u 15 na een rit van 140 km tegen een
gemiddelde snelheid van 22,9 km/u.
Na het beëindigen van de eindbestemming was een fris pintje deugddoend.
Om 20 u 30 waren wij in de stad gaan eten bij de Chinees Fu Hao en daar werd
het gesprek in 't Chinees gevoerd en werd de R dus vervangen door de L met als
voorbeeld: wij willen witte lijst.
Na een wandeling door het uitgangskwartier was het slapen gaan.
Na het ontbijt moest Frans al onmiddellijk een lekke band vervangen en daarna konden wij vertrekken om 9 u 10. De zon was van de partij en deze heeft ons de ganse dag gevolgd. Wij reden vandaag op een heuvelend parcours met soms water langs beide zijden van de weg. Om 12 u hadden wij ons middageten,nl. boterhammen met kaas, hesp en saucisse en een potje pudding of rijstpap, in Haderup aan een oogsthangaar en met nog 75 km voor de boeg. In Denemarken moeten de auto's de ganse dag met licht aan rijden en onze begeleiders hadden voor 't eerst in de drie dagen Denemarken een flitspaal voorbijgereden. Om 14 u 05 was er op de Rasteplads tussen Levring en Ans een tussenstop en werden wij getracteerd met een snede cake en er was toen nog 32 km te rijden naar Sabro. Wij stelden vast dat er in Denemarken vele kleine huizen zonder verdieping en met een golfplatendak zijn en dat er veel kleine personenauto's rijden. Om 15 u 30 bereikten wij zonder problemen Montra Hotel Sabro KRO na een rit van 142 km tegen een gemiddelde snelheid van 25,4 km/u. Dan was er een rustpauze met nabespreking van de dagrit, die door Jos B dagdromend werd gevolgd en om 19 u was er een diner met Wienerschnitsel en geflambeerde aardbeien en voorafgegaan met een Champagne-aperitief aangeboden door Jan M voor de verjaardag van zijn kleindochter. Daarna was ons kaarsje uitgeblazen en wensten wij elkaar wel te rusten.
Nog een kleine 125 km en we zijn op onze bestemming !!!!!!