Vanaf omstreeks 1900 kwam hij alle dagen aangereden met zijn kruiwagen waarop zijn emmer (ketel) met deeg erin en zijn lauwer of laaier (baktoestel , hetekoeken-komfoor ) waarop hij hetekoeken bakte aan een cent het stuk. Boven zijn komfoor was een primitieve tent opgesteld waar hijzelf kon onder schuilen. Hij bakte er van s’morgens tot s’avonds en zijn emmer was nooit leeg. Als er een schip kwam liet Wardje een kloef neer aan een touw en alle schippers stopten iets toe voor een gunst van de Heilige Nepomucenus (Beeld nu staande op de brug aan de Broeltorens). Het verhaal doet de rond dat tijdens een kavalkade voor halfvasten een olifant meeliep in de stoet. Toen hij voorbijkwan aan het kraam van Wardje stak hij zijn snuit uit, nam alle koeken en wierp de pot in de Leie. Zijn voornaamste klanten waren “De gezworen arbeiders” . Dit was een vereniging van mannen die zich bezighielden met het laden en lossen van koopwaren van de schepen.
(Bronnen : Archief Turbo - Beeldbank Kortrijk)
Links merkt met de herbergen “Estaminet bij Tanghe” , midden de Estaminet “Au pont Rouge bij Nuyttens. Het meisje staat er op zijn kousevoeten, anderen dragen klompen, schoenen waren toen in de minderheid. Boodschappen werden gedaan met manden. Achter Wardje staat een gietijzeren “urinoir “ (Waterplaats voor mannen, pisbak, pissijn). Waarvan de afvoer rechtsreek aangesloten was op…de Leie.
Onder de huidige toestand, voor de gelegenheid hebben we Wardje laten terugkomen,
Wardje aan de dood ontsnapt !!! Hoek Dolfijnkaai-Leiestraat na een nachtelijke luchtaanval in 1917. Op het voorplan Duitse soldaten. Verder ook op het voorplan (ingekleurd) de toenmalige openbare urinoir , er voor stond het kraam van Wardje , hij mag blij zijn dat hij er niet was die dag.
Wardje en zijn bakinrichting. Links de grote ketel met deeg. Lepel in de hand klaar om een hetekoek aan te maken. Voor hem zijn komfoor om de pannenkoeken te bakken. Rechts ligt er reeds een lading verkopensklaar. Blijkbaar hield hij van een Duvelte. Achter hem de primitieve tent en urinoir.
|