1806 Na enkele incidenten van
kleinere omvang, alle met betrekking tot de steeds meerxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
opdringende cultus van Napoleon,
(o.m. het te pas en te onpas zingen van het Te
Deum en het vieren van Sint
Napoleon op 15 augustus) sloeg einde 1806 de bom
in, toen een bisschoppelijk
schrijven van de aartsbisschop de geestelijken beval de
nieuwe katechismus van Napoleon te
leeren met de alderstyptelykste
nauwkeurigheyd. Wij verbieden het
catechiseeren met allen anderen cathechismus
welkdaningen hij weezen, zelfs met
degene die onze verscheyde voorzaeten hier
toe hebben beschikt, ende dit te
rekenen van den eersten dag van 1807.
Hoe kon een mens als Simon De Heuck
zich verzoenen met een katechismus die,
op straffe van eeuwige verdoemenis,
niet alleen eerbied,gehoorzaamheid, trouw,
krijgsdienst, belastingen en zelfs
de liefde tot Napoleon I, onze keizer en de
onderwerping aan zijn wettige
opvolgers voorschreef ?
(Dr. J.Muyldermans Simon De
Heuck)
1807 Op de 3e paasdag
1807 werd de pastoor van Leest, samen met o.m. de pastoors
Blaasveld, Heffen en Heindonk, andere weerspannigen, op het
bisschoppelijk
paleis ontboden.
In het latijn tekende pastoor De
Heuck daarover o.m. het volgende aan :
Met groot misbaar, doch met ijdele
argumenten wimpelden zij af hetgeen ieder
van ons deed gelden als de reden
van zijn weigering, en zij herhaalden ons het
bevel dat wij het dekreet tweemaal
moesten afkondigen op de a.s. Beloken Pasen.
Dit horende, zwegen wij, tot het
ogenblik dat de Aartsbisschop mij de redenen
vroeg waarom ik had geweigerd :
toen antwoordde ik dat mijn geweten er zich
tegen verzette, dat ik al zijn
andere bevelen tot nog toe had opgevolgd,
uitgenomen het bevel in kwestie, en
kortom, wat er ook van zij, dat ik dat bevel
niet kon uitvoeren met een geruste
conscientie.
Bij die woorden schoot de
Aartsbisschop in gramschap en riep : Trek er
vandoor !
Waarop ik geantwoord heb : Deo
gratias !
Wij konden niet terugvinden of De
Heuck op dat punt nog verder is lastig
gevallen. (Dr.J.Muyldermans)
1807 Jaak Somers volgde Pieter Jan
Moeremans op als burgemeester van Leest en dit
tot 1818. (De Band-1959)
1807 In de heerdoptelling, door
de pastoor van Leest gedaan in de 18e eeuw, wordt
onder de parochie van Leest ook
gerangschikt een woning gelegen in de
Capellebaan met name t Hoefeyser.
Sekretaris Van Vreckem van t
Bisdom bericht op 13 mei 1807 aan pastoor De
Heuck :
...taberna, sub vulgato nomine Hoefeyser, debet pertinere et pertinet
ad juristictionem Pastoris
ecclesiae Sancti Martini in Hombeek
(dat die winning voortaal van de parochie van Hombeek deel
uitmaken moest)
(DB, nr.6, juni 1957)
Wij vonden deze hoeve terug in 1602
: ...hoffstede geheeten het Hoefijzer ende
gelegen onder den dorpe van
Leest... (GM) en 1676 : Sr Peeter Suyens een
bosch aende hoeve van Cappellen
aent hoefiijser groot omtrent 2 dagwant...
(Coh.van Leest TS nr.3)
In 1723 werd het Hoefijzer vermeld
als brouwerij en herberg.
(J.D.D in GvM 3/2/1954)
1808 Op 26 september 1808 noteerde
pastoor De Heuck :
Met tegenzin verlaat Joan. Arm. De
Roquelaure, oud 85 jaar, elfde aartsbisschop
van Mechelen, de bisschoppelijke
stad, naar Parijs geroepen door de senaat.
Napoleon had hem op 1 maart 1808
tot kanunnik van het keizerlijk kapittel van
Saint-Denis benoemd.
Na het vertrek van de Roquelaure
werd het aartsbisdom, in afwachting van een
nieuwe titularis, verder bestuurd
door de vikarissen J. Forger en J.G.Huleu.
1809 In dato van 17 januari 1809
publiceerden de vikarissen een bevelbrief
betrekkelijk tot den Krijgsdienst.
Het was een zogenaamde oproep tot
de priesters. Daarin stond o.m. te lezen :
Doet den jongelingen verstaen dat
de onderwerping aan de wet van den
krijgsdienst deelmaakt van hunne plighten...
Geeft (tot de ouders van
militieplichtigen) uwen kinderen geen anderen raad als
die met de waere wysheyd en
voorzigtigheyd overeenkomt, denkende aen de
ontelbare rampen en ongelukken, die
over heel hunne huysgezinnen zullen vallen,
als deze laetste wederspannig zyn
aen de wet...
Wy twyfelen niet of alle onze
medehelpers in de heylige bedieningen zullen met
iever en vlytigheyd aen deezen
onzen Bevel-Brief voldoen, aangeport door de
edelste beweegreden, de geene van
godsdienstigheyd : het is eimmers onze H.
Religie eenen goeden dienst
bewyzen, als men eenen grooten Monarch bewilligt
van
haer gunstig te zyn, maer nu !
Wat is bekwaemer om de
goedjongstigheid van onzen Keyzer tot de H. Kerk
en haere dienaers op-te-wekken als
met hem mede-te-werken tot den algemeynen
vrede die hij zoo ter harte heeft,
en van de aangeteekende jongelingen aan-te-
wakkeren tot de gehoorzaamheyd aen
zyne stemme die hun roept tot den
krijgsdienst ?
Om deze oorzaeken zal deezen
Bevel-Brief in alle kerken van dit Aertsbisdom
geleezen en afgekondigd worden in
het pastoreel sermoon, den eersten Zondag
naar deszelfs ontfangen.
Pastoor De Heuck schreef daar
zonder de minste kommentaar onder : niet
afgelezen.
Wat de vikarissen niet vermochten,
poogden zij te laten uitvoeren door de
sabelslepers.
Op 23 november 1809 bracht de
officier van Leest pastoor De Heuck de op schrift
gestelde aanzegging :
Mynheer Pastoor moet positivelyk
verclaeren ofte hy van sin is te singen in de
goddelycke diensten den Domine,
salvum fac imperatorem nostrum Napoleonem,
want moet hetselve dese week
overgeven in de prefecture.
(get.) J. Somers,maire.
De Heuck kreeg blijkbaar een paar
dagen bedenktijd.
Op zondag 26 november antwoordde
hij de maire (de burgemeester) in de
sakristie van de kerk :
Wat u van mij eist is van die aard
dat ik het wel zou willen doen, maar dat ik het
in geweten noch mag noch kan. En
op de envelop die hij mee in zijn kerkarchief
wenste op te bergen schreef hij :
Te singen voor den Keyser en eerst
voor den oorlog, en niet voor de peys.
Geweygert.
Men kan zich afvragen waarom de
opstandige pastoor de daaropvolgende dagen
niet werd gearresteerd. Ontzag men
hem wegens zijn wankele gezondheid ?
Of vreesde men voor een volksoproer
wegens zijn populariteit ?
Wij beschikken vooralsnog niet over
de nodige documenten om daarop te
antwoorden. (Simon De Heuck
pastoor te Leest Dr.J.Muyldermans)
|