Foto :xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Marcel Croon.
1973 15 maart : Overlijden
op openbare weg
Toen Marcel Croon (foto) rond 23u30
het café van Irma Van Camp verliet merkte hij
op het fietspad het roerloze
lichaam van een man. Hij haastte zich terug het
café in om hulp die hij kreeg van
Alfons Van Camp, broer van de uitbaatster.
Samen zijn ze buitengegaan en
hebben de persoon in de herberg gebracht.
Hier herkenden ze de man als Alfons
Hermans, die enkele seconden voordien
het café had verlaten.
Dokter Van Medegael werd er bijgeroepen maar
die kon enkel het overlijden
vaststellen. Oorzaak : hartinfarct.
Het slachtoffer was Alfons Hermans,
smid-werkman, echtgenoot van Vermeylen
Maria Regina, geboren te Hombeek op
22/8/1933 en wonende te Londerzeel,
Kerkhofstraat 175. Hij was een neef
van Alfons Van Camp.
1973 20 maart : Diefstal
op bouwwerf
Albert Veyt, aannemer van
bouwwerken uit Buggenhout en Jozef Elewaut,
aannemer van bezettingswerken uit
Belsele, deden gezamenlijk een klacht
wegens diefstal op de werf in de
Kouter van electriciteitsdraad, plaaster,
hoekbeschermers en schoppen. Alles
ter waarde van 4.500 frank.
De aannemers werkten aan de bouw
van 25 sociale woningen in de Kouter.
1973 8 april
Gazet van Mechelen :
Succesvolle opvoering van
Slisse en Cesar door Rust Roest uit Leest
Op
zondag 8 april j.l. speelde de Leestse toneelkring Rust Roest het populaire
toneelstuk Slissen en Caesar.
De
h. Hellemans voerde de regie.
Rust Roest zorgde voor vlot samenspel
en bracht de gepaste sfeer.
(...)
De
vertolking mag als homogeen bestempeld worden.
Wel
waren er enkelen die hun rol niet volledig kenden.
Ook
de taal kan nog bijgeschaafd.
Maar
de verschillende personages kwamen zeer goed tot hun recht.
Alle
spelers en speelsters hebben op dat punt
hun taak gewetensvol uitgevoerd.
Er
was vaart in het geheel, het samenspel was vlot en het decor was aangepast.
Alles werd intens meegeleefd door de toeschouwers die zeer talrijk waren
opgekomen.
Er
dient vermeld dat Rust Roest voor de eerste maal sinds lang twee
vertoningen per seizoen brengt !
We
hebben stellig de overtuiging dat Rust Roest de jongste tijd een gestadige
opgang en onmiskenbaar opnieuw een heropbloei kent.
Dat
is te merken aan een toenemende belangstelling.
Er
komen steeds nieuwe spelers en speelsters zich aanmelden, terwijl de
toeschouwers alsmaar talrijker worden.
Ook
het bestuur is de laatste jaren verjongd, wat een dynamische aanpak
waarborgt.
Hoe
dan ook, als de opgang van Rust Roest blijft evolueren zoals de jongste
vijf
jaar, dan verwachten wij binnenkort prestaties van meer dan middelmatig
niveau, zowel wat de vertolking betreft als wat de keuze van de stukken
aangaat.
En De Band over de voorstelling :
Bravo
voor Slisse en Cesar, en zeker voor regisseur de heer Alfons Hellemans en zijn
ploeg spelers die van dit
blijspel van J. Verten en Jos Gevers een werkelijk genietbaar
toneelstuk hebben gemaakt.
Rust
Roest heeft hier nogmaals bewezen dat wij mensen van Leest niet hoeven naar
de
stad te gaan om een goed werk te gaan zien.
Mogen wij in het bijzonder vermelden dat Marcel Verwerft (Slisse),
Renilde Polfliet
(Melanie) en Guido Hellemans (dokter) hun beste beentje voorgezet hebben
om van
dit
stuk iets te maken waar vele andere kringen mogen naar opkijken, zonder daarom
de
andere rollen : Pierre De Wit (Cesar), Ferdinand Van der Hasselt (facteur),
Denise
Van
der Hasselt (madam Floor), Mariette Verbeeck (Tinneke-speciale felicitaties
voor
articulatie), Vic Diddens (Joe), Frans Lamberts (Jan), Guy Mollemans
(Rik) en Maria
Van
den Avont (Valerie) te vergeten. Allemaal hartelijk gefeliciteerd.
Beinvloeding van andere spelers of mensen in de zaal kon wel eens
vastgesteld,
zodanig dat de lach niet alleen in de zaal te voorschijn kwam.
Inderdaad gelachen werd er gans het stuk door. Alfons Hellemans heeft
alles zeer
goed
weten uit te werken en de spelers hebben alles tot goed weten om te zetten.
De
mensen achter de schermen mogen wij evenwel niet vergeten.
Voorzegger Theo Lauwers, belichting Frans De Decker, klank Karel
Mertens, decor
Jaak
Publie, toneelmeester Karel Soors.
Bravo
voor deze technische ploeg. Rust Roest doe zo voort !
J.S
De tweede voorstelling van dit stuk
kreeg ook een recensie in De Band :
in
een degelijke rolverdeling werd voorzien, ieder van hen werd de juiste rol
toebedeeld
waardoor het spel zeer vlot zijn verloop kende, met een uitmuntende
Slisse, waarrond
ene
antipode zich afspeelde, en zijn vriend Cesar waarvan zijn tekst niet voldoende
tot
het
publiek doordrong, houding en mimiek mogen terdege worden onderlijnd.
De
briefdrager kweet zich opperbest van zijn taak, stond vast ook in rolkennis,
wat niet
in
concreto kan gezegd worden van (woord onleesbaar) en Madame Flour, want een paar keer
moest er gewacht worden op de voorzegger.
Deze
voorzegger dient vernoemd, geen enkel woord kon in de zaal opgevangen worden
en
dat is heel wat
maar anderzijds was het tijdens het eerste bedrijf storend, dat
van
in
de zaal, een driehoek wit papier van de helper waarzegger, kon gezien worden,
wat
nadien verdween.
Tinneke had de haar aangepaste rol gezwierd gespeeld en bracht haar
tussenkomsten
tot
hun recht. De uitbeelding van de meid Valerie viel op. Haar vlotte taal, deed
nog
meer
haar rolkennis naar voren komen, en het moet gezegd dat bij aanpak en
volharding van deze speelster wat te maken is
en dan over Dr
Monschausson. Steeds
zelfzeker als nonchalant, ditmaal als arts. Zo is alles gezeg in een
paar woorden.
De
decorbouw van de specialist Jaak Publie, goed ingericht, maar toch een minpunt
voor
wat aangaat de kader met de drie fotos. Daar had een ander model beter gepast
!
Belichting en klank waren goed.
Een
flink bezette zaal spaarde dan ook haar welverdiende toejuichingen niet.
Een
vertegenwoordiger van C.S.C. dankte speelsters en spelers met een fijn boeketje
waarbij ook de spelleider A. Hellemans betrokken werd.
Algemeen dankte hij de aanwezigen voor deze talrijke opkomst en drukte
de hoop uit
nog
meerdere culturele contacten te kunnen verwezenlijken en hij nodigde iedereen
uit
tot het bezoeken van de tentoonstelling van schilderijen en aquarellen van de
Borgerhoutse schilderes Yvonne Guns, werken te bezichtigen in de
raadszaal van het
Gemeentehuis te Leest op 1 en 2 december a.s.
Naar
toneel gaan kijken is een aangenaam tijdverdrijf, maar men moet trachten
er
wat van mee te nemen en daarbij leende het stuk Slisse en Cesar zich uitermate
goed.
Het
kwam er toch op neer eens te meer te bewijzen dat liefde en vriendschap geen
ijdele
woorden mogen zijn, en geen plaats moeten maken voor rijkdom, de grond
van de inhoud
van
het stuk zelve.
Dus
de zedenles : echte trouwe vriendschap is voor niets te koop !
|