• Zoeken in blog

Kronieken van Leest
    bij Mechelen
    21-07-2013

Achter dit witte spookachtig uiterlijk school Linda Verelst, de nieuwe  mini-ster 1984  van Groot Leest. Rechts de winnares van vorig jaar Wendy Van Steen. Tussen hen in voorzitter Verschueren en uiterst rechts Toine Lauwens.

1984 – Zaterdag 24 maart : Jaarlijks gemaskerd bal van St.-Cecilia.

Met de tweede verkiezing van ‘Eerste MINI STER van GROOT LEEST.

Start 21 u. met optreden van discobar ANTVERPIA met D.J. Felix.
    Alle gemaskerden hadden gratis toegang tot het bal en de tombola.

“…In de finale mochten de 10 deelnemers met het hoogste puntentotaal  uit de vorige proeven in de kring. Zij kregen allen nog een blinddoek voor, alsof het al niet warm genoeg was, en dan maar zoeken naar de vele uitgegooide tennisballen.

Na deze finale werd de uitslag bekend gemaakt en nr. 1 was een macaber figuur, die men ’s nachts liever niet op zijn weg ziet passeren. Maar ééns het masker af, kwam er alles behalve een macaber gezicht te voorschijn. De tweede mini-ster van Leest is Linda Verelst. Deze jongedame is eigenlijk een Katelijns product, maar sinds een tijd is zij zich in Leest komen vestigen. Met haar komst te Leest maakt zij in ieder geval furore. “(pc)

(GvM,27/3/1984).

1984 – Zondag 25 maart : Wedstrijdbal van Jef Vloeberghen

Voor de thuiswedstrijd van SK Leest tegen Niel werd de wedstrijdbal geschonken

door SP-gemeenteraadslid Jefke Vloeberghen.

1984 – Maandag 26 maart tot vrijdag 6 april :

ZEEKLASSEN Stedelijke Lagere School 1984.

De deelnemers van dit jaar waren al de leerlingen van de 5de klas :

Dirk Annaert, Kurt Cauwenbergh, Joris Diddens, Sven Diddens, Danny Dom, Peter Emmeregs, Ronny Huysmans, Ilse Peeters, Ann Robbens, Johan Tiri, Alain Van den Sande, Erik Van de Vondel, Jürgen Verschueren en Wout Verschuren.

Enkele leerlingen en de juf maakten volgend dagboekverslag :

Jürgen Verschueren :

“Op maandag 26 maart omstreeks 9 uur vertrokken we vanuit Leest naar zee. We gingen er in een mooi hotel logeren. Het hotel heet ‘Zeezicht’. Op de bus speelden we spelletjes en zongen we onze liedjes. Toen we aankwamen werden de kamers toegewezen. Omstreeks 1 uur gingen we eten. Daarna gingen we wandelen langs het strand. Voor Danny moet het wel prettig geweest zijn. Hij zag toen immers voor ’t eerst de Noordzee.

De eerste nacht was het voor sommige jongens niet prettig. Ze konden niet slapen. Zij gingen dan praten en dan werden ze gestraft door een leraar of een lerares.

We kregen er goed eten. Vele kinderen zijn echter enkele kilootjes afgevallen van al dat wandelen en lopen !”

Alain Van den Sande :

“We zijn goed aangekomen in Oostende. Het weer viel er goed mee. We gingen allemaal naar de derde verdieping behalve de meisjes. Zij kregen een kamer op de tweede verdieping.

’s Middags gingen we eten. In de namiddag gingen we leren en wandelen. Na het avondeten schreven we brieven naar huis. Daarna gingen we slapen. Die nacht kon ik niet slapen, maar de andere nachten wel. ’s Morgens na het ontbijt leerden wij in de klas. Daarna kregen we wel 20 minuten speeltijd. Dan gingen we weer naar de klas. In de namiddag wandelden we naar de pier van Oostende. Daar hebben we de draagvleugelboot gezien. Na het eten hebben we allemaal een stortbad genomen in het hotel. We mochten tot 9 uur spelletjes spelen op de kamer. De laatste nacht heb ik het best geslapen, want de volgende dag gingen we naar huis. Om elf uur kwamen we in de school aan !”

Ilse Peeters :

“Dinsdag, 27 maart 1984. In de voormiddag hebben we taal en rekenen geleerd. Mijnheer Trompet kwam in de klas vragen of wij ansichtkaarten en postzegeld nodig hadden. Bijna iedereen bestelde enkele ansichtkaarten. Daarna gingen we eten en om één uur reden we met de lijnbus naar Oostende. Daar hebben we de mailboot bezocht. Onze gids gaf veel uitleg en was erg vriendelijk. Op het schip kregen we melk als vieruurtje. Dat was lekker. We wandelden in de regen terug naar het hotel.”

Dirk Annaert :

“Woensdag, 28 maart 1984. In de voormiddag hebben we zoals gewoonlijk geleerd in de klas. Om elf uur zijn we naar het strand getrokken omdat de zon scheen. Daarna hebben we gespeeld. Dan was het middag. Later vertrokken we naar het zee-aquarium. Daar hebben we haaien gezien. Op de terugtocht vonden we zeesterren en zeewier in de netten van de vissers. Thuis aten we pannenkoeken en daarna nog een ijsje.”

Wout Verschuren :

“Donderdag, 29 maart 1984. Tijdens de namiddag reden we met de autobus naar de abdij ‘Ter Duinen’. Eerst zagen we een moderne kerk met mooie glasramen. Daarna zijn we naar de ruïne van de vroegere abdij geweest. Ook bezochten we het museum van de abdij. Je kon er vele voorwerpen van vroeger bewonderen. Die voorwerpen werden daar opgegraven. Die dag hebben we veel geleerd.”

Danny Dom :

“Vrijdag, 30 maart 1984. De uitstap die we vandaag maakten, deden we voor ’t eerst met de tram. Dat was een hele belevenis want we moesten zo’n half uur rijden. In De Panne stapten we af. We maakten toen een strandwandeling van De Panne naar Koksijde. Die afstand bedraagt ongeveer 8 kilometer. We hebben heel veel schelpen gezocht om er thuis iets mee te knutselen.”

Johan Tiri :

“Zaterdag, 31 maart 1984. Vandaag zijn we naar het olympisch zwembad van Oostende gaan zwemmen. Dat was wel eens prettig. Alleen was het water zout en dat was niet zo erg lekker. We hebben daar zo’n uurtje gezwommen. We moesten voortdurend onze mond gaan spoelen aan het fonteintje. Terug thuis gingen we eten en daarna vielen we vermoeid in slaap.”

Dirk Annaert :

“Zondag, 1 april 1984. Vandaag hebben we niet geleerd omdat het zondag was. Wel zijn we in de voormiddag naar de kerk gestapt. Ook hebben we een voetbalwedstrijd gespeeld in zeer hevige wind. We hebben gewonnen met 1-0. Tijdens de namiddag zijn er veel ouders op bezoek gekomen. Wij gingen juist naar de Mercator, dat is een oude driemaster. Het is wel een mooi schip. Op de terugweg kwam het water tot aan de dijk. Een echte storm zagen we toen. Dat was een mooi gezicht !”

Joris Diddens :

“Maandag, 2 april 1984. Vandaag maakten we een uitstap naar de Polders. We bezochten er een landbouwbedrijf. De boer had vele koeien. Hij kocht de kalfjes voor 12.000 frank en verkocht ze als vaars voor zo’n vijftigduizend frank.  Toen we terug naar huis gingen, speelden we in de duinen. Ik heb er tegen Kurt gevochten maar niemand won.”

Kurt Cauwenbergh :

“Dinsdag, 3 april 1984. We waren vandaag vroeg uit de veren. Na het wassen en aankleden was het tijd voor het ontbijt. Dan gingen we in de klas leren. Toen was het tijd voor het middagmaal. Daarna gingen we voetballen. We wonnen met 0-1 tegen de ploeg van Walem. Later moesten we nog een kilometer hardlopen. Sven was de eerste en ikzelf was de elfde. Na het avondmaal gingen we nog een brief schrijven en knutselen.”

De laatste dagen aan zee was er geen tijd meer om verslagen te schrijven. De juf van de klas heeft ze toen maar zelf geschreven :

“Woensdag, 4 april 1984. Vandaag gingen we een lange, maar plezierige en leerrijke namiddag tegemoet want er stond een uitstap naar het Zwin op het programma. In het vogelpark leerden we veel inheemse vogelsoorten kennen waarvan we soms nog nooit hadden gehoord. Zo zagen we er reigers, ooievaars, kauwen, bergeenden en nog vele andere soorten.

Tot slot maakten we nog een wandeling in de oude zeearm, in de richting van Nederland. We zagen er de oude grenspaal tussen België en Nederland staan. Na deze vermoeiende tocht keerden we die dag laat met de bus naar huis terug.”

“Donderdag, 5 april 1984. De donderdagnamiddag werd besteed aan het repeteren voor de Bonte Avond (een zangwedstrijd en een danswedstrijd). Eventjes zijn we wel naar buiten getrokken om een wedstrijd in het bouwen van forten te houden. Snel bouwden we het zandkasteel op. Daarna gingen  we vanop onze kamers kijken welke vlag het langst zou blijven rechtstaan. Wonder boven wonder wonnen wij de wedstrijd. Hiervoor kregen we een mooie trofee die nu in de klas staat. ’s Avonds trad bijna iedereen op tijdens het songfestival.

Ann, Ilse en Sven traden op als de Star Sisters. Ze deden het schitterend. Ronny, Jürgen, Peter en Sven imiteerden Queen op een grandiose wijze. Ook Kurt, Wout, Joris, Ronny en Jürgen deden hun best als de Strangers. Nadien was er een bal en een danswedstrijd. Peter en Ann deden daaraan mee en werden…vierde.

Die avond gingen alle kinderen al dansend naar hun kamer. Ze hadden zich goed geamuseerd.”

“Vrijdag, 6 april 1984. Tijdens onze laatste dag aan zee maakten we nog een uitstap naar de Doornpanne, waar we ook de Hoge Blekker gingen beklimmen. De Hoge Blekker is de hoogste duin van België en zowat 33 m hoog. Ook hier waren er prijzen te verdienen. Wie het eerst zou boven komen, zou een beker krijgen. Spijtig genoeg was er voor ons nu geen prijsje meer bij al deden onze klimmers het toch niet zo slecht. De eerste prijzen waren bij de jongens voor Walem en bij de meisjes voor de school van de Brusselsesteenweg.

Terug in ons hotel genoten we van ons laatste avondmaal in het ‘ Zeezicht-hotel’. Daarna gingen we onze rieskoffers vullen.”

Enkele weetjes

-Tijdens de eerste wandeling waren er twee leerlingen die bijna door de juf moesten gedragen worden. Gelukkig konden Ilse en Ronny elkaar tot in het hotel helpen. In de loop van de volgende dagen werden zij net als alle anderen volleerde wandelaars.

-Kurt is een geweldige voetbalspeler. Hij scoorde in de twee wedstrijden de enige punten. Een bravootje voor hem !

-We waren heel erg blij met het briefje dat we kregen van meester Gobien. Natuurlijk vonden we het spijtig dat de voetbalploeg van de 6de klas in Antwerpen was gaan verliezen. Zelf deden we het toch een beetje beter want we werden tweede na Walem. We hadden hetzelfde aantal punten maar Walem scoorde één doelpunt meer. Wij kregen dan ook een mooie bal mee. Zelfs de kinderen van Walem waren een beetje jaloers. Wij wilden niet ruilen, zelfs niet voor de beker !

-Op zondag kregen bijna alle leerlingen van Leest bezoek. Gelukkig weende er niemand bij het afscheid.

-Wisten jullie dat de vorige gids van het zee-aquarium gebeten werd door een zeepaling toen hij deze ging voederen ? Lach nu maar niet want de arme man kan zijn gekwetste arm voorlopig niet meer gebruiken ! Zo zie je maar dat je zelfs met vissen voorzichtig moet zijn !

-Na het bezoek aan het zee-aquarium vonden we op de kade in enkele vissersnetten mooie zeesterren. Die gaven we aan juffrouw Greet zodat zij daarover les kon geven. Ze was er erg blij mee !

-De juf gaf ons ook les over de garnaal. Dat was heel plezierig want we mochten allemaal van de meegebrachte garnalen smullen !

-Op onze laatste uitstap, die naar de Hoge Blekker, liepen we verloren in de Doornpanne. In de verte zagen we de anderen lopen. Zij wisten echter van niets en stapten steeds maar door. Onze juf ging met een stok voorop om de vallen van de stropers op te sporen. Gelukkig kwamen we er geen tegen. We waren op een bepaald ogenblik zelfs zo erg verdwaald dat we het jagerspad niet meer terugvonden. We liepen tegen een hele dichte en erg vertakte doornstruik aan en konden niet verder. We moesten terug !

Uiteindelijk had de hoofdgroep  ons toch gemist en was er iemand achtergebleven om ons op te vangen.

-Sven Diddens won de kilometer hardlopen. Hij kreeg een mooi tegeltje met daarop de St.-Romboutstoren. Proficiat, Sven !

-Ook in het forten bouwen wonnen we de eerste prijs want onze vlag bleef het langst rechtop staan. Die mooie trofee hebben we te danken aan Wout want hij duwde onze vlaggetok heel diep in het zand.

-Alhoewel het weer niet zo erg meeviel, was iedereen graag in Oostende. Sommige kinderen hadden zelfs spijt dat ze terug naar huis moesten !

Foto’s van deze zeeklassen werden op het schoolfeest tentoongesteld.

(‘Schoolkrant‘, nr.2, jaargang 4)