Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Kronieken van Leest
    bij Mechelen
    20-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    1984 – Zaterdag 27 oktober -  Overstroming na begeven dijk van zandwinningsput.
     

    De media daarover :

     

                Slecht onderhouden dijk van Zemstse zandwinningsput brak.

    “Even voor zeven uur zaterdagochtend begaf een dijk aan de zandwinningsput ter hoogte van “Bos van Aa” op de grensscheiding van Kapelle o/d Bos met Zemst.

    Op minder dan twee uur tijd stroomde de vele hektaren grote punt via een 20 m brede bres leeg en zette gedeelten van de gemeenten Zemst, Kapelle o/d Bos en Mechelen blank.

    Tientallen hektaren weideland en landbouwgrond werden overspoeld maar ook een twintigtal boerderijen en huizen liepen onder water. Op sommige plaatsen steeg het vuile overstromingswater tot 1 meter in de kamers en diende in allerijl meubelen en huisraad in veiligheid te worden gebracht.
    Een aantal personen liep oppervlakkige kwetsuren op, toen ze in paniek geraakten door het snel oprukkende water. Ook een brandweerman liep schaafwonden op.

     

    Alarm

    Het eerste overstromingsalarm werd om tien voor zeven zaterdagochtend geslagen. Voor de ter plaatse gesnelde brandweerkorpsen uit Merchelen, Vilvoorde, Machelen, Willebroek en Londerzeel, de gemeentediensten uit de verschillende gemeenten, Civiele Bescherming en Rode Kruis en politie en rijkswacht, betekende dit meteen het startsein voor een lange dag.

    In een eerste poging om het water tegen te houden, werd langs alle kanten aangerukt met vaderlanders en zware vrachtwagens met zand. De brandweer zette ook boten in naar bedreigde woningen om daar beveiligheidswerken uit te voeren.

    Nadat de dijk het had begeven zocht het water zich een weg over Zemst en Kapels            grondgebied naar de gemeenten Hombeek en Leest.

    De ergste wateroverlast deed zich voor aan de Expoelstraat en de Bosstraat.

    In de loop van de namiddag werd ook de Tisseltbaan getroffen. Daar kon ook de            Molenbeek niet langer aan de waterdruk weerstaan en ze trad buiten haar oevers.

    De rijwegen werden er voor alle verkeer onberijdbaar en het bruggetje aan de Rennekouter stortte in elkaar.

    De vermoedelijke oorzaak van de overstroming wordt gezocht in een slecht onderhouden dijk van de zandwinningsput. Na een interventie door de firma Aertsen uit Stabroek kon de bres omstreeks het middaguur worden gedicht. Van dat ogenblik trok het water zich terug.
    Ter hoogte van het Bos van Aa zijn kanaalwerken aan de gang en onder leiding van waterbeheersingsfirma Dregging  International wordt daar slib opgespoten. Woordvoerders van dit bedrijf zegden gisteren dat regelmatig controles worden uitgevoerd op de stevigheid van de dijken maar dat waarschijnlijk ratten de ophopingen hebben ondergraven.

    Aangekondigd werd dat begin deze week in Kapelle o/d Bos een voorlichtingsvergadering zal worden belegd voor alle schadelijdenden, samen met de verzekeringsfirma van het verantwoordelijke bedrijf. De jongste overstroming in het Mechelse zou overigens geen aanspraak kunnen maken op vergoedingen door het rampenfonds omdat de ramp niet te wijten is aan natuurelementen.”   (GvM, 29 oktober)

     

    En ‘Het Laatste Nieuws’ van dezelfde dag :

     

    Zemst, Kapelle-op-den-Bos, Hombeek en Leest

    Overstromingen verzwelgen voor tientallen miljoen fr.

    “De gemeenten Zemst, Kapelle-op-den-Bos en de Mechelse deelgemeenten Hombeek en Leest, werden zaterdagochtend zwaar geteisterd door wateroverlast, toen een dijk van een zandwininingsput, in het Aa-bos te Zemst-Laar, het begaf.

    Woonwijken en landerijen overstroomden en enkele inwoners uit Kapelle-op-den-Bos, alsook een brandweerman, liepen tijdens de reddingsactie lichte verwondingen op.

    Een aantal bewoners dienden tijdelijk uit hun overstroomde woning geëvacueerd. De materiële schade loopt op in de tientallen miljoenen. De geslagen bres kon in de loop van zaterdag nog worden gedicht. Tientallen hectaren landbouwgrond staan nog blank, maar gevaar voor uitbreiding van de wateroverlast kon worden ingedijkt.

     

    Alarm

    Kort na 7 u. zaterdagochtend werd het eerst alarm geslagen door geteisterde bewoners uit Kapelle-op-den-Bos. In de dijk van een meer dan 100 ha. Grote zandwinningsput, was een opening van 15 m breed en 4 m diep geslagen. Een 20-tal boerderijen en woningen liepen onder water. Op sommige plaatsen, vnl. in de woonwijk Oxdonck, steeg het water tot 1 m in de woonkamers. Er vielen geen slachtoffers maar toch liepen enkele personen lichte verwondingen op in de paniek die ontstond, toen het snel oprukkende water de geteisterde gemeenten een tijdlang in een geïsoleerd eiland herschiep.

     

    Hulpverlening

    Brandweerkorpsen uit Mechelen, Vilvoorde, Machelen, Willebroek en Londerzeel, samen met de Civiele Bescherming, Rode Kruis, politie en rijkswacht, werden bij de hulpverlening ingezet.

    De brandweer maakte gebruik van boten om bij bedreigde woningen beveiligingswerken uit te voeren. Ook moest op vele plaatsen het vee van de weiden worden gehaald.

    De ergste wateroverlast situeerde zich in de Hombeekse Expoelstraat en de Bosstraat , alsook in de Bredestraat te Kapelle-op-den-Bos. In de namiddag werd ook nog de gemeente Leest

    bedreigd, toen het water zich een weg baande naar de Tisseltbaan. Daar kon de Molenbeek niet langer aan de waterdruk weerstaan en trad buiten haar oevers. De rijwegen werden er voor alle verkeer afgesloten. Een brug aan de Rennekouter stortte in elkaar en verscheidene woningen liepen onder water.

     

    Oorzaak

    Een vermolmde dijk van de zandwinningsput wordt als oorzaak van deze waterramp aangewezen. Arbeiders van de firma Aertsen uit Stabroek konden de bres kort na de middag dichten, na eerst een zanddam te hebben aangelegd. Van dat ogenblik af trok het water zich terug.

    In Zemst-Laar, ter hoogte van het Sas en het Bos van Aa, zijn verbredingswerken aan de Willebroekse vaart aan de gang door de waterbeheersingsfirma Dregging International.

    Slib en water werden in een reusachtige zandwinningsput gespoten. Woordvoerders van het bedrijf zeggen dat er geregeld controle wordt uitgevoerd op de stevigheid van de dijken. Volgens hen heeft ongedierte de ophopingen ondergraven en de dam doen doorslaan.

     

    Schaderegeling

    De vraag is wie de schade zal vergoeden. Begin deze week zal in Kapelle-op-den-Bos een voorlichtingsvergadering worden gehouden voor alle bewoners die schade hebben geleden. Hierop zal ook de verzekering van het verantwoordelijke bedrijf aanwezig zijn. Benadeelden kunnen immers geen aanspraak maken op vergoedingen door het rampenfonds, omdat de overstroming niet te wijten is aan natuurelementen.”

    (Leo De Nijn)     

     

    Gazet van Mechelen van 30/10 :

     

    Schadelijdenden overstromingen worden vergoed.

    “Dit is het mooiste bewijs dat ik kan leveren”, zei gisterennamiddag in het gemeentehuis te Kapelle-op-den-Bos een landbouwer die nog natrilde van de emotie na een nat weekende waarbij zijn boerderij en landerijen overspoelden in de ‘Zemstse bres’ die in de driehoek Mechelen – Kapelle – Zemst 100 ha blank zette en waarbij een 20-tal woningen averij opliepen. Ostentatief deponeerde de man een bokaaltje vettig slib voor de neus van de burgemeesters Symons (Kapelle), Merckx (Zemst) en schepen Nason (Mechelen) als bewijsstuk van hoe erg het in de buurt wel gesteld was.

    “Ge moet daar niet mee lachen”, wendde hij zich in de richting van pakweg150 betrokkenen die een spoedvergadering na de overstromingsramp bijwoonden. “Er is trouwens weinig reden tot lachen…”

    De man verwoordde ongetwijfeld eenvoudig, krachtig en duidelijk een brok onzekerheid die heerst tussen de geteisterden. Wie gaat dat allemaal betalen ? Wie is verantwoordelijk ? Wanneer gaan we centen zien ?

    Precies om op deze en nog andere , zij het meer individuele vragen antwoord te bieden had een inderhaast samengesteld overlegcomité met vertegenwoordigers uit de drie getroffen gemeenten gisterennamiddag een bijeenkomst met de slachtoffers belegd.

    In de loop van de verdere namiddag werd door dit comité ook onderhandeld met de NV Zeekanaal. Uit die gesprekken resulteerde alvast dat vandaag en morgen allen die schade van de overstroming leden, door afgevaardigden van de NV Zeekanaal of door experts van de verzekeringsmaatschappijen zullen worden bezocht. Bij monde van haar directeur heeft de NV Zeekanaal formeel beloofd dat al wie schade heeft opgelopen tot de laatste frank zal worden vergoed. De directeur liet in het midden wie daarvoor zal moeten opdraaien : de verzekeraar van ‘Dregging International’ die de slibwerken uitvoert of die van de firma Aertssens die de zandwinningsput beheert. Dat wordt een juridische kluif die op een ander echelon wordt uitgevochten. Wie vragen, problemen of moeilijkheden ondervindt, kan niettemin bij Zeekanaal terecht.

    Informatie kan bovendien ook –zo bleek uit de bijeenkomst- ingewonnen worden bij de drie gemeentebesturen of bij de sinds een vijftal jaren opgerichte vzw ‘Kapelse Bijstand’ die haar diensten heeft aangeboden de collectieve belangen te verdedigen.

    Het Kapelse bijstandscomité bepleitte in het verleden reeds schadegevallen bij de verbredingswerken van het Zeekanaal en heeft intussen heel wat inzicht verworven wat de juridische aanpak bij dergelijke problemen betreft.

    Tijdens de spoedvergadering werden de diverse mogelijkheden welke voorhanden zijn, breedvoerig toegelicht. Ook werd meegedeeld dat de gemeentelijke schattingscomités zich ter beschikking houden om schade aan gewassen op de velden vast te stellen. De aanvragen van de betrokkenen worden dringend ingewacht.

    Benadrukt werd de opgelopen schade zo veel als maar mogelijk is te laten vaststellen door experts of door foto’s, door rijkswacht, politie of veldwachters.

    Stelt de vzw ‘Kapels bijstandscomité’ zich ter beschikking van iedere schadelijdende, in Hombeek en Leest kan dat moeilijkheden opleveren, omdat de problemen van de overstroomden op Mechels grondgebied onder de territoriale bevoegdheid van de Mechelse rechtbank ressorteren. Voor het Brabants gedeelte in het overstroomde gebied liggen die zaken anders.

    De sociale diensten van de onderscheidene gemeentebesturen zijn echter al evenzeer met alle problemen begaan zodat men daar terecht kan, eventueel voor verwijzing.

    In de marge van de bijeenkomst gisterennamiddag werd aangestipt dat voldoende beveiligingsmaatregelen zijn getroffen om een onmiddellijke herhaling van de overstroming met als oorzaak de zandwinningsput in ‘Bos van Aa’ te voorkomen.

       Fons Jacobs.

     

    De Mechelse Week van 1 november :

     

    “…Om 15 voor 7 signaleerde een boer de Rijkswacht dat er een overstroming aan de gang was. Vermoedelijk is de bres rond 6 uur, 6 uur 30 ontstaan, aldus de woordvoerder van de Vilvoordse Rijkswacht.

    …

    De brandweer hielp de dieren uit de weiden te halen en kelders en huizen leegpompen, in zoverre de boeren daar met eigen materiaal niet in lukten. De Civiele Bescherming maakte zich eveneens dienstbaar door met zwaar materiaal te komen aanrukken voor pompingswerken.  Er werd onmiddellijk een crisisstaf samengeroepen om een vlotte samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten te bevorderen. De commandopost bevond zich in de Bredestraat, vlak bij het getroffen gebied.

     

    Getuigenis

    Omstreeks 6u30 werd Louis Binst, die in het bos van Aa vlak bij de bres woont, wakker :

    ‘Ik dacht eerst dat het een storm was. Maar toen ik buiten keek regende het niet of was er geen wind. Op de vloer was vuil grijs water. Toen ik de 900 belde, steeg het water al tot aan m’n voeten.’ Louis Binst was een van de eerst getroffenen. Het water steeg algauw tot 20 cm. Louis had zijn ouders intussen al gewekt en naar boven gebracht. Daarna werden de dieren uit de stal gejaagd. Er waren ook wat kalveren bij. ‘De dijk was wel goed gemaakt, met plastic aangemaakt en zakken erop. Maar ge ziet het,  het gaat er nog door. Dat vind ik raar, dat ze niks op voorhand tegen de mensen zeggen. Nu zijn wij al onze groenten en ons vlees kwijt,’ voegde Louis daar nog aan toe. De kelder van het huis liep eerst onder, dan de beerput. In de kelder bevond zich een diepvriezer met vleeswaren die de familie Binst voor de winter had opgeslagen.

    …

    ‘In Kapelle-op-den-Bos hield de spoorwegberm het water tegen, waardoor het water steeg tot 1 meter. Er was doorstroming onder één brug, waardoor het water zich in de richting Hombeek en Leest verplaatst’, aldus een rijkswachter.

    In de Bosstraat en de Ekspoelstraat waren verschillende kelders ondergelopen. Het water verplaatste zich richting Tisseltbaan, ter hoogte van de serres. Daar is een overbrugging ingezakt en Aland overstroomd…”  

     

    Foto’s :

    -Het Mechelse vocht weer tegen het water.

    -Kort nadat zaterdagochtend een bres werd geslagen in de Zemstse zandwinningput

    kwam de hulpactie op gang. Ook de Mechelse politiekommissarissen Verhoeven en Budts staken letterlijk de handen uit de mouwen.

    -Aan de Tisseltbaan was het onmogelijk om nog met de wagen uit de garage te komen.

     









    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 15/04-21/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!