1985 31 juni : Uit
het Informatieblad van de Stedelijke Basisschool Leest (Zomervakantie
1985)
Vooraf
In
de wet van 11 juli 1973 staat onder artikel 41 vermeld : Iedere oneerlijke
concurrentie is ook verboden onder de inrichtingen. Propaganda voor een bepaald
onderwijs moet objectief blijven en mag geen gebruik maken van aanvallen tegen
een ander onderwijs.
De
leerkrachten van de Stedelijke Basisschool hebben zich steeds aan deze wet
gebouden. Dit kan echter niet gezegd worden van iedereen. Elk jaar komen er ook
klachten toe op het Ministerie van Nationale Opvoeding.
Uit
gesprekken met ouders vernemen we dat er over de Stedelijke Basisschool Leest
zoals in het verleden- ook nu weer onzinnige geruchten de lucht worden
ingestuurd.
Vroeger
hadden we dit steeds gelaten voor wat het was. Deze keer liep het echter de
spuigaten uit en daarom hebben we besloten de feiten te vermelden zoals ze
zijn.
Ook hebben we de inspectie en de
inrichtende macht hiervan vooraf op de hoogte gebracht.
Door
zo te handelen willen we ons enkel verdedigen !
We
doen dit in deze brochure in de vorm van een allegorie of een metafoor. Zo
wordt het hier en daar nog eens plezierig en humoristisch
!
t
Is vakantie
!
De
Stedelijke Basisschool Leest
? Wat voor een school is dat
?
De
inrichtende overheid is de stad Mechelen. Elke gemeente heeft het recht en
zelfs de plicht onderwijs in te richten. Vandaar dat elke gemeente haar eigen
basisonderwijs organiseert.
Een
basisschool is een onderwijsinrichting voor kinderen van 2 ½ jaar tot 12 jaar. In elke basisschool zijn er
twee afdelingen :
-een
KLEUTERAFDELING : met meestal kinderen
van 2 ½ jaar tot 5 jaar.
-een
LAGERE AFDELING : met in principe kinderen van 6 tot 12 jaar.
Sedert
vorig schooljaar kunnen nu ook kleuters van 2 ½ jaar terecht in de Stedelijke
Basisschool Leest !
Hiertoe
werden aanpassingswerken uitgevoerd en werden alle nodige voorzieningen
getroffen !
Van
een lagere school is de S.B.S. Leest uitgegroeid tot een basisschool !
PLURALISME
weer een nieuw begrip dat steeds meer en meer
wordt gebruikt maar veelal niet begrepen wordt of zelfs helemaar verkeerd wordt
uitgelegd ! Het overgrote deel van de onderwijsdeskundigen zijn van oordeel dat
de gemeenschapsschool of de PLURALISTISCHE SCHOOL de enige oplossing biedt
voor de toekomst. Wat houdt PLURALISME in ? Het is een houding die gebaseerd
is op de eerbied voor de overtuiging van anderen, gefundeerd op het respect van
de mening van de anderen. Het is kunnen aanvaarden dat anderen er een
verschillende mening op nahouden. Op VERDRAAGZAAMHEID komt het dus aan ! Zeker
niet op overheersing of op verzuiling ! De school van de toekomst moet proberen
op de een of andere manier de verdraagzaamheid t.o.v. andersdenkenden uit te
stralen zodat iedereen er kan aanvaard worden : kinderen van welstellende of
van minder welstellende ouders, kinderen van gelovige of ongelovige ouders,
kinderen met veel begaafdheden en kinderen die niet zo begaafd zijn.
Pluralisme
is NIET TEGEN een bepaalde godsdienst of morele overtuiging, niet tegen de een
of andere ideologische strekking, niet tegen een bepaalde huidskleur !
Pluralisme is WEL VOOR de vrijheid van mening en overtuiging ! Men heeft zelfs
een eerbied voor deze overtuiging ! Pluralisme betekent ook het recht hebben
zijn mening en zijn overtuiging te mogen uitstralen ! Pluralisme is een
wezenlijk deel van de echte democratie en verdient aldus de bescherming van de
overheid !
Omdat
de pluralistische school de school van de toekomst wordt, wil de Stedelijke
Basisschool Leest tot zon school uitgroeien !
De
gemeentescholen zijn neutraal wat betreft de godsdienstige overtuiging van de
ouders en hun kinderen. Dit wil zeggen dat de ouders de keuze hebben hun
kinderen de officieel erkende godsdiensten of de niet confessionele zedenleer
te laten volgen. De wet schrijft zelfs voor dat niemand de ouders in deze keuze
mag beïnvloeden !
In
elke gemeenteschool hebben de ouders de keuze tussen : KATHOLIEKE GODSDIENST, PROTESTANTSE GODSDIENST, ISRAELITISCHE
GODSDIENST, ISLAMITISCHE GODSDIENST, NIET CONFESSIONELE ZEDENLEER.
De
bewering dat er in de Stedelijke Basisschool
geen godsdienst wordt gegeven, is dus helemaal fout ! Vorig schooljaar
was de feitelijke toestand zo dat het overgrote deel van de ouders koos voor
katholieke godsdienst. We vermelden dit niet om de andere keuzemogelijkheden
te discriminieren- maar enkel om bepaalde geruchten te weerleggen. Wij
beïnvloeden niemand in zijn filosofische overtuiging en geven iedereen het
recht zijn opvatting te volgen.
Trouwens
de
bijzondere leerkrachten in alle godsdiensten worden aangeduid door de
kerkelijke overheden zelf.
Een
dorpsverhaal
Frans
en Louis waren twee hoveniers in een landelijk dorp. Het was daar de gewoonte
om de percelen volledig te beplanten met dezelfde groentensoorten, in dit geval
bloemkolen.
Louis
wou het eens anders proberen. Op hetzelfde perceel plantte hij naast bloemkolen
ook witte kolen, rode kolen en zelfs spruitkolen. Frans had dit gezien en zei :
Louis, wat doe je
nu
?!?! Dit gaat verkeerd aflopen !!! Je gaat deze keer helemaal geen
kwaliteitsgroenten kunnen leveren ! Overal te lande vertelde Frans dat Louis
zich in de knel werkte
Louis
deed gewoon zijn werk en trok zich niet teveel aan van de onheilspellende
woorden van Frans. We zullen wel zien als de groenten worden geleverd, dacht
hij.
Toen
dan eindelijk de oogsttijd kwam, vonden ze mekaar terug op de markt met hun
groenten. Toen ze de kwaliteit van de geleverde groenten vergeleken, viel het
Frans op dat er helemaal geen verschil was. Nu was het de beurt aan Louis om
Frans van antwoord te dienen. Frans, zo zei hij, je ziet dat het helemaal
niet verkeerd is afgelopen ! Mijn bloemkolen zijn bloemkolen gebleven ! Van de
andere koolsoorten kun je hetzelfde zeggen !
Ja
maar
zei Frans verontschuldigend, je hebt toch wel meer werk gehad aan je
groenten
! Meer gewied, meer geharkt
!?!?
Dat
kan zijn, antwoordde Louis, maar ik wil mijn werk verzorgen zoals dat vroeger
het geval was zonder de ene groentensoort te bevoordelen ten opzichte van de
andere ! En daarbij de bloemkolen zelf hebben de andere variëteiten niet van
soort doen veranderen en omgekeerd is het ook zo !
Toen
zei Frans niets meer. Hij dacht : Louis heeft misschien toch gelijk. Ik zou
het volgend seizoen ook eens willen proberen op zijn manier
maar wat gaan de
anderen dan van mij zeggen ?
En
wat dachten de bloemkolen zelf ? Deze van Louis zeiden tegen deze van Frans :
Wij zijn fier dat we bloemkolen zijn
! Maar dat laatste konden de beide
hoveniers niet horen
Nog
een verhaal van het platteland
!
Een
paar jaar na de geschiedenis met de bloemkolen en de andere koolsoorten besloot
hovenier Louis een plantmachine te kopen. Die kon hij achter zijn tractor
spannen en zijn werk zou veel vlugger vorderen. Zo dacht hij tenminste. Hij
vond het zelf een nogal dure investering maar dank zij deze machine, had hij
dan ook wel minder last van rugklachten.
Na
een paar weken vond hij inderdaad dat deze machine een echte vooruitgang was !
Het
enige nadeel was dat hij deze machine niet de ganse dag kon gebruiken. Per dag
stond ze daar wel voor de helft werkloos in de bergplaats !
Frans
was dit te weten gekomen en vroeg Louis of hij de machine mocht gebruiken op de
tijdstippen dat hij ze zelf niet nodig had. Louis was de kwaadste niet en vond
het onmiddellijk goed. Zo kwam het dat Frans van deze plantmachine gretig
gebruik maakte en dat vond hij zelf uitstekend ! Hij was zo tevreden dat hij er
ook nog een soort huurgeld op betaalde.
Het
volgende seizoen had Louis meer bouwland verworven en kon hij zijn plantmachine
ook intensiever gebruiken. Hij zei : Frans, ik moet mijn werk nu anders
organiseren en ik zal de machine ook meer dan vroeger nodig hebben ! Louis gaf
zelfs een werkplan aan Frans. Maar
deze laatste had hiermee geen rekening
gehouden ! Hij kon zijn eigen werk niet meer plannen volgens het schema dat hij
van Louis had gekregen.
Deze gang van zaken viel niet in goede aarde bij Frans. Overal in het dorp ging
hij vertellen dat hij de plantmachine van Louis niet meer kon gebruiken ! Later
vertelde hij zelfs dat het de schuld was van Louis en dat hij de machine niet
meer mocht gebruiken !
En
hoe reageerden de dorpelingen ? Zij vonden het niet mooi dat Louis zo handelde
!
Zo
zie je maar dat degene die een ander helpt ondanks alles nog het kind van de
rekening wordt en tot schade en schande wordt gemaakt.
Maar
koopt
u ook een vrieskast om er eerst het vlees van je buren in te stapenen ? Stelt u
zichzelf dan tevreden met de resterende plaats in je eigen vrieskast ?
Fotos : (Uit het Informatieblad van de S.B.S.)
-De
schoolpoort blijft tot begin september dicht
-Een
gans ander dorpsgezicht t.o.v. een jaar geleden
! De nieuw aangelegde
kleuterspeelplaats van de S.B.S. Leest met op de voorgrond de bloemperken en de
rustbanken op het Leestse dorpsplein
|