1985
September : Vandalisme aan de Grot.
Waarom toch
?
De Grot aan de Kouter is
voor vele omwonenden een plek Mariadevotie die ze in ere houden. Met
verontwaardiging moesten ze dan ook onlangs op een morgen vaststellen dat het
beeld van Bernadette van het voetstuk gestoten was en de armen verbrijzeld. Ook
de kandelaars waren stuk geslagen. Wat bezielt iemand om zo iets te doen ?
(DB,september
85)
1985
September : Nieuws van de
Stedelijke Basisschool Leest
-Mw.
Annie Vloebergh, echtg. Verlinden, afkomstig uit Leest, werd door de
inrichtende macht aangeduid als tweede kleuterleidster. Zij kon dadelijk van
start gaan met de oudste kleuters, mits
er voldoende inschrijvingen zijn.
Organisatie van de Stedelijke Baisisschool Leest :
Leefgemeenschap.
De school behoort tot de eigen
leefgemeenschap. De klassetitularissen zijn leerkrachten die ook afkomstig zijn
uit een plattelandsgemeente. Indien het mogelijk is, stelt de inrichtende macht
zelfs leerkrachten aan die in de plaatselijke gemeenschap zijn opgegroeid. Dit
is ook het geval voor de tweede kleuterleidster.
Eenheid
en verscheidenheid.
De inrichtende macht zorgt
ervoor dat een aantal minimumdoelstellingen zijn voorgeschreven die door alle
stedelijke scholen moeten bereikt worden. Dit geldt ook voor de
kleuterafdelingen. Elke basisschool en elke afdeling ervan mag binnen dit kader
kiezen hoe die doelstellingen zullen gerealiseerd worden. Dit zal anders zijn
voor een school in de stad dan voor een school op het platteland. Hierdoor kan
de Stedelijke Basisschool Leest haar eigenheid bewaren en een school blijven
met een eigen gelaat. Toch zorgt de inrichtende macht ervoor dat het onderwijs
op peil blijft door centrale evaluatieproeven en door het kantonaal examen
waaraan alle leerlingen van de 6de klas deelnemen.
Oudercontact.
Jaarlijks zijn er een aantal
oudervergaderingen zodat de ouders door het persoonlijk contact met de
leerkrachten en de leidsters op de hoogte blijven van de vorderingen van hun
kleuters. De leerlingen van de lagere afdeling krijgen elke maand een rapport.
De kleuters krijgen elk trimester hun rapport samen met een overzicht van de
behandelde themas en projecten.
Begeleiding.
Het Stedelijke P.M.S.-Centrum
begeleidt alle kleuters en leerlingen en volgt de nieuwe methodes op de voet.
Zo werd tijdens het voorbije schooljaar nagegaan of de bewegingsopvoeding bij
onze kleuters wel een nuttig effect had. Indien er zich
ontwikkelingsmoeilijkheden voordoen, wordt eveneens een beroep gedaan op het
P.M.S.-Centrum.
Toezicht.
Naast het nieuwe en eerder
vermelde toezicht op de woensdagnamiddagen is er een voorschoolse bewaking
vanaf 7 u. tot 8.30 u. en naschoolse
bewaking tot uiterlijk 18 u.
Zeeklassen.
Tijdens het komende schooljaar
zullen de leerlingen van de 5de ende 6de klas gedurende
twee weken verblijven aan zee. De inrichtende macht komt voor 50% tussen in de
verblijfkosten. De Vriendenkring komt dan nog eens tussen in de bijdrage van de
ouders zodat er voor niemand financiële moeilijkheden ontstaan n.a.v. deze
zeeklassen.
Materiële
inrichting.
Ook al is de S.B.S Leest nog
een nieuwe en moderne school toch heeft de inrichtende macht reeds heel wat
aanpassingswerken uitgevoerd. Dit was vooral nodig om de kleuters op een geschikte
manier op te vangen. De kleuterklassen en de 1ste klas bevinden zich
op de eerste verdieping zodat de jongste kinderen niet op de trappen moeten. Er
is aangepast meubilair in alle klassen en in de eetzaal. Op het gelijkvloers
werd vorig schooljaar een volledig
nieuwe sanitaire installatie in gebruik genomen. Elk jaar is er brandinspectie
en verkrijgen we een rapport zonder enige bemerking. En toch
wordt een sirene
geïnstalleerd.
Middagmaal.
Tijdens de middagpauze kunnen
alle leerlingen op school koffie, melk of chocolademelk aan inkoopprijs
bekomen. Kinderen die tijdens de voor- of naschoolse bewaking hun
boterhammetjes willen opeten, kunnen dan ook deze dranken bekomen. Tijdens het
tweede trimester kan er s middags warme soep bekomen worden.
Vieringen
en feestjes.
Voor alle leerlingen zijn er
gelegenheidsfeestjes met Sinterklaas en met carnaval. Ook het moederfeest wordt
gevierd in het bijzijn van de moeders.
Ter gelegenheid van deze vieringen zijn er optredens van de kinderen, is er een
poppenkastvoorstelling in de gymzaal van de school.
Schooluren.
De school begint elke dag om
8.45 u. s morgens en om 13.15 u. s namiddags. s Middags eindigen de lessen
om 12.00 u. en s namiddags om 15.45 u.
Verkeersopvoeding.
De meest elementaire verkeersregels
worden reeds in de kleuterafdeling aangeleerd (verkeerslichten met hun kleuren
en de signaalfunctie ervan, de tekens van de politieagent,
)
Dit onderricht wordt verder
doorgetrokken in de lagere afdeling. Het verkeersreglement wordt daar verder
ingeoefend met een gymkana. We kunnen dank zij de door ons vervaardigde
verkeersborden- de speelplaats omtoveren tot een verkeerspark. De leerlingen
van de 5de en 6de klas brengen eens per trimester een
bezoek aan het provinciaal verkeerspark in het Vrijbroekpark te Mechelen.
De kleuters krijgen ook de kans
om op school te leren fietsen. Deze fietsjes staan ter beschikking van hen en
worden met succes gebruikt als het maar enigszins kan. Er zijn er in alle
soorten en maten, van loopfietsjes tot echte tweewielers !
Gratis
vervoer.
Het vervoer met de schoolbus
van en naar de school is volledig gratis.
Bibliotheek.
De Stedelijke Basisschool van
Leest beschikt over een bibliotheek. Deze is samengesteld uit kijkboekjes
voor de kleuterafdeling en interessante en boeiende leesboeken voor de kinderen
van de lagere afdeling.
En
de graadklassen ?
In zijn brochure De beste kans
en een school op maat van 21 juni 1985 schrijft Minister Coens op p. 5
hierover het volgende : Zo zijn graadklassen pedagogisch volwaardig en het
blijft erg jammer dat velen naïef redeneren : een onderwijzer met één klas
heeft meer tijd om alles uit te leggen, dus een klas met één laarjaar is veel
beter. Zij vergeten dat een goede les bestaat uit een korte efficiënte uitleg
en een goed uitgekiende oefening én veel oefenen.
Een kind leert immers meer door
zelfstandig werk te verrichten. Het opsplitsen van klassen was veelal een
gemakkelijksheidsoplossing, terwijl onderwijsdeskundigen al langer weten dat
het vormen van kleinere klassen niet noodzakelijk leidt tot het opheffen van
leer- en aanpassingsmoeilijkheden. Kleinere klassen zijn niet per definitie
betere klassen.
Als we de resultaten van de
kantonnale examens vergelijken dan is dat steeds in het voordeel van de
graadklassen omdat de leerlingen in deze klassen veel zelfstandiger werken en
dan ook gemakkelijker de minder gewone problemen beter kunnen oplossen. De
minister zal wel gelijk hebben
En
de resultaten
?
De leerlingen die tijdens het
schooljaar 1984-1985 in de zesde klas zaten, behaanden allen het getuigschrift
van lagere studiën en dit op basis van de resultaten van het kantonnaal examen
1985 !
Dit kantonnaal examen was
daarbij nog het moeilijkste dat er ooit in zijn soort werd opgelegd ! Deze
examens worden ook objectief afgenomen. Elke leerkracht van de 6de
klas wordt door de inrichtende macht op de examendagen overgeplaatst naar een
andere school. Daarbij blijven de examenvragen geheim tot wanneer het examen
begint.
En de resultaten in het eerste
leerjaar van het middelbaar onderwijs dan ?
Sommige scholen houden ons op
de hoogte van de resultaten van onze oud-leerlingen. Alle leerlingen waarvan
ons het resultaat werd gemeld, behaalden in het eerste jaar van het V.S.O. een
A-attest !
Dit is enkel mogelijk :
-ALS DE LEERKRACHTEN HARD
GENOEG WERKEN !
-ALS DE LEERLINGEN OOK OP SCHOOL HARD
GENOEG WERKEN !
Nieuwigheden voor het schooljaar 1985-1986.
-Vorig
schooljaar won de S.B.S. Leest de video-recorder n.a.v. de wedstrijd School en
voetbal georganiseerd door K.V. Mechelen. De Vriendenkring van de school
zorgde hierbij nog voor een nieuwe kleuren-t.v. Echt goede programmas van de
schooltelevisie konden nu worden opgenomen en worden bewaard in een VIDEOTHEEK.
De kleinsten konden nu ook af en toe naar een tekenfilmpje kijken.
-Voor
de hele lagere afdeling kwam er een NIEUWE REKENMETHODE die beter aansloot bij
het nieuwe leerplan.
-Voor
de hogere klassen van de lagere afdeling werd door de Vriendenkring een
RETROPROJECTOR aangekocht. Door toepassing van dit systeem konden zowel de
vluggere als de tragere leerlingen nog beter worden geholpen.
-Toezicht
op de woensdagnamiddagen tot 18.00 u. Dit toezicht was gratis. Ook kleuters
konden hiervan gebruik maken. Ze konden in de namiddag spelen ofwel een dutje
doen op een van de beschikbare bedjes. Dit laatste kon ook op gewone
schooldagen.
De Vriendenkring van de S.B.S. Leest
-is
samengesteld uit vertegenwoordigers van de ouders, van oud-leerlingen en van de
leerkachten.
-zorgt
voor de uitwerking van naschoolse activiteiten (oudervergaderingen, kaartavond,
schoolfeest, moeder- en Sinterklaasviering).
-kent
o.a. volgende bijkomende voordelen toe aan de leerlingen van de school :
-aankoop bijkomend didactisch
materieel
-aankoop bijkomende leerboeken
-geschenk bij t einde van het
schooljaar
-vervoer schoolreizen en uitstappen
-voor
de ouders en de oud-leerlingen worden volgende activiteiten georganiseerd :
-voor de DAMES :
op de maandagavond van 20 u. tot 21 u. in de
gymzaal : AEROBICS-CLUB;
-voor de HEREN :
op een nog nader te bepalen dag :
TAFELTENNIS-CLUB.
(Informatieblad
Stedelijke Basisschool Leest, zomervakantie 1985)
Fotos :
-Een vakantiegezicht in een van
de beider kleuterklasjes van de S.B.S.
-Zicht op de nieuwe
kleuterspeelplaats van de S.B.S. Leest. De speelconstructie op het gazonnetje
en de schooltuin op de achergrond. De grote zandbak zat verborgen achter de
speelconstructie en de bergplaats voor het grote speelgoed lag links van de
foto.
-De gymzaal was de meest
gebruikte van het ganse stedelijk onderwijs. Elke dag van de week, soms zelfs
tijdens de weekeinden, werd ze gebruikt door socio-culturele verenigingen.
Als het weer te slecht was,
speelden de kleuters en de eersteklassertjes niet in de plassende regen of in
het natte gazon maar in deze gymzaal.
-Een beeld van de schoolgebouwen
en de speelplaats met op de achtergrond de overdekte speelplaats en de gymzaal.
(fotos : Informatieblad)
- Kleuterafdeling,
-V.l.n.r. en van boven naar
onder : Veerle Verschuren, Annelies Heylen, Wim De Haes, Carolien Sleeks,
Kristof Janssens, Wouter Doms, Karen Van
der Elst, Glenn De Mayer, Nick Publie, David Degreef.
Onder : Glenn Absillis, Olivier Van den Eede, Tom De
Buck, Stijn Van den Broeck, Liesbeth Vleminckx, Andy De Winne.
De naam van de juf is ons niet
bekend.
|